Ga naar inhoud

LED koplampen Niro


Ron Penguin

Aanbevolen Berichten

Ik heb een Niro uit 2016 met Xenon verlichting. Nu is een lamp aan het verkleuren dus waarschijnlijk gaat die op korte termijn kapot. 

Navraag bij de Kia dealer (Zeeuw en Zeeuw) voor vervangen van de lamp, meer dan 500 euro per lampje ex montage. Advies is om beiden tegelijk te vervangen i.v.m. kleurverschil. dan zou ik dus meer dan 1.000 Euro kwijt zijn voor nieuwe dimlichten...ze zijn echt niet goed hoor bij de Kia dealer!

Mijn vraag is nu, is er iemand die ervaring heeft met het vervangen van Xenon lampen door Led? Ik zie zat posts van mensen die halogeen door led vervangen hebben met foto's en fimpjes maar heb nog geen Xenon vervangen door Led kunnen vinden. Zie al wel genoeg suggesties welke ledlampen te gebruiken dus dat ik ook het probleem niet, het gaat me puur om hoe ik die Xenon lampen demonteer en wat er verder nog nodig is voordat ik Led kan monteren.

Zo ja, zou je me dan kunnen uitleggen hoe dat moet. Hoe zitten de Xenon lampen vast in de behuizing, is dat net als met de halogeenlampen gewoon kwestie van kwartslag tegen de klok in draaien, of zit dit anders gemonteerd?? Hoe zit het met dat hoogspanningsverhaal, is dit iets om zelf te kunnen doen...zit echt niet te wachten om voor zoiets als een kapot lampje naar de dealer te moeten.

Ik hoop dat iemand me kan helpen,

grtz

Stan

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik meende me te herineren dat als  deze "af fabriek" zijn geinstalleerd je ze niet zelf kunt vervangen, unit is 1 geheel...maar kan het mis hebben..

Indien je er wel bij kunt dmv stofkap eraf draaien dan zou je ze wel zelf kunnen vervangen lijkt me..

Link naar reactie
Delen op andere sites


Let wel op.

Heb in het verleden halogeen lampen vervangen door (HID) Xenon sets (Seat Alhabra, Peugeot 106, Kia Rio, e.d.). Op zich is vervangen niet moeilijk hoor, maar ze kunnen ontploffen/breken dus gebruik goede bescherming (op zijn minst een veiligheidsbril tegen rondspringende glasschilvers!).

Heb zelf ook een Kia Niro Exclusive uit 2016 met fabrieks-Xenonverlichting echter deze zijn nog goed. Hieronder een (Spaanse) site die ze verkopen. Er staat ook een uitleg bij. Heb natuurlijk geen ervaring maar  1000,- uitgeven voor 2 lampjes gaat mij ook veel te ver. Als het zover mocht komen dan ga nog even goed kijken en de gok wagen door ze te bestellen.

https://www.audioledcar.com/en/xenon-lamp-for-kia-niro-2016-present-zesfor.html

Link naar reactie
Delen op andere sites


Youtube heeft filmpjes die je mss kunnen helpen.

Een (Halogeen( lamp vervangen voor de Niro:

https://www.youtube.com/watch?v=eoJWIs5EanE

En een originele Xenonlamp vervangen (algemeen)

https://www.youtube.com/watch?v=2tv8LO1I_IE

of

https://www.youtube.com/watch?v=yR14jWhaM3o

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, zei SatJunk:

Ik meende me te herineren dat als  deze "af fabriek" zijn geinstalleerd je ze niet zelf kunt vervangen, unit is 1 geheel...maar kan het mis hebben..

Indien je er wel bij kunt dmv stofkap eraf draaien dan zou je ze wel zelf kunnen vervangen lijkt me..

Er zit gewoon een stofkap op die eraf kan en dan kun je in de lampunit kijken en zie je ook de lamp zelf zitten met bekabeling. 

Ik zie alleen ook een soort beugeltje over de achterzijnde van de lamp zitten en die lijkt in ieder geval aan een zijde vast te zitten met een klein schroefje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


34 minuten geleden, zei XT1200ZE Super Tenere:

Bedankt in ieder geval al voor de snelle reacties. hoop dat er nog iemand reageert die origineel Xenon vervangen heeft voor Led en met zekerheid kan vertellen hoe dat te doen.

waarom xenon vervangen voor led ?? omdat die goedkoper zijn ??

je kunt ook zelf een xenon lamp kopen en die dan zelf vervangen dat kost echt geen 500 euro per kant 

komt ook nog eens bij dat jou koplamp geen juiste aansluiting heeft waar je je led lampen even simpel op aan kan sluiten 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, zei XT1200ZE Super Tenere:

Bedankt in ieder geval al voor de snelle reacties. hoop dat er nog iemand reageert die origineel Xenon vervangen heeft voor Led en met zekerheid kan vertellen hoe dat te doen.

Zou wel beide lampen vervangen als ik jou was...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


13 uur geleden, zei xtra40:

Kijk daar heb ik wat aan, voor die prijs kun je lachend beide lampen vervangen.

nu alleen nog het hoe....weet je toevallig ook hoe je dat doet of waar ik dat kan vinden??

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 minuten geleden, zei XT1200ZE Super Tenere:

Kijk daar heb ik wat aan, voor die prijs kun je lachend beide lampen vervangen.

nu alleen nog het hoe....weet je toevallig ook hoe je dat doet of waar ik dat kan vinden??

Ik dacht dat je deze er zo uit kon trekken  alleen even opletten of de inkeping boven of onder zit maar als je het verkeerd plaatst past de stekker niet meer 

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, zei xtra40:

Ik dacht dat je deze er zo uit kon trekken  alleen even opletten of de inkeping boven of onder zit maar als je het verkeerd plaatst past de stekker niet meer 

Ik denk dat ik het gevonden heb en zo te zien moet de hele koplampunit gedemonteerd worden omdat de lamp inderdaad met een geschroefd beugeltje in de fitting vast zit. Die is niet los te schroeven met de koplampunit gemonteerd in de auto.

Hieronder de link naar de site waar ik het gevonden heb voor degenen die met het zelfde te maken krijgen:

Kia Niro : Koplampen Reparatie procedures : Verlichtingssysteem (kniro.net)

Link naar reactie
Delen op andere sites


50 minuten geleden, zei XT1200ZE Super Tenere:

Ik denk dat ik het gevonden heb en zo te zien moet de hele koplampunit gedemonteerd worden omdat de lamp inderdaad met een geschroefd beugeltje in de fitting vast zit. Die is niet los te schroeven met de koplampunit gemonteerd in de auto.

Hieronder de link naar de site waar ik het gevonden heb voor degenen die met het zelfde te maken krijgen:

Kia Niro : Koplampen Reparatie procedures : Verlichtingssysteem (kniro.net)

Dat beugeltje zit vaak aan 1 kant vast met een schroefje, maar je kunt het beugeltje wél losduwen (uiteinde beugeltje indrukken én naar de zijka 't bewegen).  Hij scharniert dan bij dat schroefje.... tenminste bij de Picanto is dit zo. 

Ik maak altijd ff een foto met mijn telefoon om te zien hoe het precies zit..... 

Screenshot_2023-01-07-11-20-06-655_com.google.android.apps.docs.jpg

aangepast door Machlo
Link naar reactie
Delen op andere sites


Voordat je een Xenon lamp vervangt eerst alles goed aarden !!!!!
Je zou niet de eerste zijn die een grote schok krijgt door de hoge restspanning op één van de draden.

Bij de bussen waar ik Xenon lampen vervangen heb zit een losse aardkabel met lepelachtige connector die je eerst overal tegenaan moet houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 5-6-2022 om 15:57, zei JohnnyDrama:

Ben net zelf aan de slag gegaan met deze lampen van Amazon. Ondanks dat ik niet heel handig ben was het echt binnen 5 minuten klaar. Stelde niets voor en heb de instructies aangehouden uit dit filmpje.

Heb gekeken hoe hoog de halogeen lampen kwamen op de muur en daarna de led lampen aangesloten en gekeken hoe hoog die kwamen en dat is gelijk aan elkaar. Heb ook tot op heden nog geen licht signalen gehad van tegenliggers.

Heb ook 2 foto’s gemaakt, mijn camera heeft een kras vandaar die rare licht weerkaatsing.

een hele verbetering als je het mij vraagt! 

 

 

 

Ben jij nog steeds tevreden met deze LED lampen, @JohnnyDrama      ik overweeg ze ook te kopen namelijk... Maken de ventilatortjes (nog) geen herrie?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Ik heb een setje LEDlampen gekocht bij Amazon, dezelfde als die waar @JohnnyDrama al ruim twee jaar tot grote tevredenheid mee rond rijdt. Ik heb ze er nog niet in gezet, want ergens knaagt er nog iets bij mij. Mijn Niro DL HEV uit 2021 heeft natuurlijk nog ruim 5 jaar KIA-garantie en die wil ik niet verspelen. Ik denk namelijk, dat Kia moeilijk gaat doen in geval van een garantieclaim en helemaal als die claim verband houdt met een storing in de elektronica. En dan kun je wel zeggen 'dan verwissel je de lampen toch nog snel even voordat je naar de dealer gaat', maar als in het slechtste scenario de auto onderweg afgesleept moet worden, heb je die gelegenheid vaak niet. 

Hoe staan jullie daar in? Ik zie in dit topic meer eigenaren van een relatief jonge Niro, die toch ook de halogeenlampjes voor (niet-goedgekeurde) LED verwisseld hebben...

aangepast door Rowicom
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...