Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Montage afneembare trekhaak Niro


Aanbevolen Berichten

Geplaatst
34 minuten geleden, dropje zei:

Ik ben er uiteindelijk toch eens onder gedoken en ik blijk dit type ook te hebben. Ik heb ook niet die verlengstukken (vaste haak) 

In oktober 2018 gemonteerd. Toen hebben we er bijna twee weken op moeten wachten omdat er toen wat leveringsproblemen waren. Wellicht omdat ze toen zijn over gestapt op dit type? 

 

Toch mijn NIRO in juli 2018 opgehaald, toen zat hij er al onder dus 3 maanden eerder dan de datum die op de tekening staat.

Maar eerder verteld, het zit goed bij me maar mijn dealer wil sowieso de bevestigingen met fietsendrager achterop nog eens extra controleren, ga er morgenmiddag even heen want toen hij hoorde dat ik zaterdag met fietsen achterop een week wegga wil hij het zekere voor mijn eerdere onzekere bevestigen, echt super top weer van deze dealer. 

  • Like 1
Geplaatst
3 minuten geleden, Eric-H zei:

Toch mijn NIRO in juli 2018 opgehaald, toen zat hij er al onder dus 3 maanden eerder dan de datum die op de tekening staat.

Maar eerder verteld, het zit goed bij me maar mijn dealer wil sowieso de bevestigingen met fietsendrager achterop nog eens extra controleren, ga er morgenmiddag even heen want toen hij hoorde dat ik zaterdag met fietsen achterop een week wegga wil hij het zekere voor mijn eerdere onzekere bevestigen, echt super top weer van deze dealer. 

Er zijn ook goede dealers!

Geplaatst
Op 13-5-2019 om 18:47, Rob18 zei:

De ellende begint vaak met e-bikes, die gemiddeld al zwaarder wegen dan een normale fiets van ca. 17 kilo. Zo langzamerhand wordt het als normaal beschouwd dat van alles achterop de auto wordt vervoerd. In principe is een trekhaak bedoeld voor een aanhanger. De wegligging wordt er bepaald niet beter op!

 

Wil je beweren dat we een trekhaak niet mogen gebruiken voor een fietsdrager? Of niet voor E-Bikes? Wat een onzin!

Geplaatst
1 uur geleden, Derrek zei:

Wil je beweren dat we een trekhaak niet mogen gebruiken voor een fietsdrager? Of niet voor E-Bikes? Wat een onzin!

Het is maar hoe je het ziet. In principe is een trekhaak ontworpen om te trekken. Later kwam daar een fietsdrager bij van over het algemeen gemiddelde formaten en gewichten. Door de steeds zwaardere fietsen (lees: e-bikes) moeten de fietsendrager fabrikanten steeds weer op zoek naar lichtere fietsdragers ter compensatie van de gewichtsverdeling. Als ik soms hoor wat die fietsen wegen dan slaat de schrik om mijn hart. Dan te bedenken dat sommigen de accu en ook fietstassen laten zitten dan is het vragen om problemen. Zelfs de kogeldruk is bij sommigen onbekend. Bij een aanhanger trekken ligt de situatie geheel anders. Als er een goede gewichtsverdeling is ontstaat er slechts een balancerende gewichtsdruk op de trekhaak. Ik geef toe, ook daar zijn excessen in te vinden als alle gewicht op de voorkant van de aanhanger drukt. Maar als je alles onder controle hebt is er natuurlijk niets aan de hand, dus zet er gerust e-bikes op.   

Geplaatst (aangepast)
10 uur geleden, Rob18 zei:

Het is maar hoe je het ziet. In principe is een trekhaak ontworpen om te trekken. Later kwam daar een fietsdrager bij van over het algemeen gemiddelde formaten en gewichten. Door de steeds zwaardere fietsen (lees: e-bikes) moeten de fietsendrager fabrikanten steeds weer op zoek naar lichtere fietsdragers ter compensatie van de gewichtsverdeling. Als ik soms hoor wat die fietsen wegen dan slaat de schrik om mijn hart. Dan te bedenken dat sommigen de accu en ook fietstassen laten zitten dan is het vragen om problemen. Zelfs de kogeldruk is bij sommigen onbekend. Bij een aanhanger trekken ligt de situatie geheel anders. Als er een goede gewichtsverdeling is ontstaat er slechts een balancerende gewichtsdruk op de trekhaak. Ik geef toe, ook daar zijn excessen in te vinden als alle gewicht op de voorkant van de aanhanger drukt. Maar als je alles onder controle hebt is er natuurlijk niets aan de hand, dus zet er gerust e-bikes op.   

Deels mee eens, maar niet helemaal. Lichtere fietsendragers is bijvoorbeeld al dubbel, niet alleen om het gewicht op de trekhaak te beperken, maar ook voor het gebruikers-gemak. Veel (oudere) mensen kopen een e-bike juist omdat ze fysiek niet helemaal toppie meer zijn.

Kogeldruk die je meet bij een aanhanger is een statische druk, echter de dynamische druk (dus onder het rijden) overschrijd vele malen de toegestane kogeldruk, wat dat betreft is een trekhaak echt wel op heel wat meer berekend dan puur de gestelde max. kogeldruk. 

 

aangepast door dropje
Geplaatst
9 uur geleden, meeder zei:

Beetje caravan geeft een kogeldruk van 60 tot 100kg. Twee e-bikes zijn dan geen probleem denk ik zo.

Statisch ligt die kogeldruk met een aanhanger nog veel hoger.

het enige is dat een fietsendrager een andere belasting geeft, ivm kracht x arm, terwijl een aanhanger een puntbelasting boven op de trekhaak geeft.

 

Geplaatst
13 uur geleden, meeder zei:

Beetje caravan geeft een kogeldruk van 60 tot 100kg. Twee e-bikes zijn dan geen probleem denk ik zo.

Reken nog even mee met een kogeldruk van 60 kg. Fietsendrager van een goed merk is 18 kg. Blijft over 42 kg. E-bikes wegen zonder accu tussen de 20 en 24 kg, met accu tussen 24 en 27 kg. Zonder accu is eigenlijk al te zwaar, maar durf je het nog aan. Met accu zit je er zwaar overheen. Dit alles bij een 60 kg kogeldruk (Sportage 3 o.a.). Men kan dan wel stellen dat er een zekere marge is, maar nogmaals de wegligging wordt er niet beter op. Niet voor niets dat de ANWB regelmatig waarschuwt voor overbelasting. Maar gelukkig heeft de Niro een kogeldruk van 100 kg.  

Geplaatst
Statisch ligt die kogeldruk met een aanhanger nog veel hoger.
het enige is dat een fietsendrager een andere belasting geeft, ivm kracht x arm, terwijl een aanhanger een puntbelasting boven op de trekhaak geeft.
 
Dynamisch ligt het hoger bedoel je denk ik. De kogeldruk die je weegt is de statische kogeldruk, dynamisch kan het inderdaad aanmerkelijk hoger liggen.
Geplaatst
10 uur geleden, Rob18 zei:

Reken nog even mee met een kogeldruk van 60 kg. Fietsendrager van een goed merk is 18 kg. Blijft over 42 kg. E-bikes wegen zonder accu tussen de 20 en 24 kg, met accu tussen 24 en 27 kg. Zonder accu is eigenlijk al te zwaar, maar durf je het nog aan. Met accu zit je er zwaar overheen. Dit alles bij een 60 kg kogeldruk (Sportage 3 o.a.). Men kan dan wel stellen dat er een zekere marge is, maar nogmaals de wegligging wordt er niet beter op. Niet voor niets dat de ANWB regelmatig waarschuwt voor overbelasting. Maar gelukkig heeft de Niro een kogeldruk van 100 kg.  

Fietsendrager 18 kg en mag Max 60 kilo dragen, zelfs met 2 Elektrische fietsen incl accu's kom je aan Max 56 kilo, meestal haal je de accu's er af, met mijn vorige Renault Captur met een kogeldruk van 75 kg kwam ik zonder accu's op totaal incl fietsendrager op 72 kg, dus niet echt veel marge meer over ( volgens de wet ), nu met de 100kg kogeldruk bij de NIRO is dit stukken ruimer wat marge betreft. 

Geplaatst

Qua gewichten is het gebruik van een  fietsdrager dus in het geheel geen probleem.

Daarbij is het gebruik van een fietsdrager in Europa heel gebruikelijk en ook toegestaan. Dat is ook niet de discussie. Maar het betekent ook dat de fabrikanten van zowel de fietsdragers als de trekhaken kwalitatief goede (en goed ontworpen) spullen moeten leveren waarvan de consument mag verwachten dat hij  daarmee ook goed en veilig gebruik van kan maken met een fietsdrager. Dat heet in het consumentenrecht het conformiteitsbeginsel.  Een klant mag immers van een trekhaak verwachten dat hij die normaal kan gebruiken voor een fietsdrager. En daar gaan de  fabrikanten van de wiebelhaken en ook Kia Motors Nederland, die deze niet aan de wet vereiste trekhaken leveren, in de fout. 

Geplaatst

Goedendag , ik ben nieuw op de mooie site van de kia club . Heb sinds kort een Kia Niro naar alle tevredenheid . Nu heb ik ik alles gelezen over de problemen met de trekhaakop de Niro. 

Ik heb daar een aantal vragen over . De afneembare is de beste optie origineel maar vind  deze duur ten opzichte van de Auto Hak versie . 

Heeft iemand ervaring met het plaatsen bij een trekhaakspecialist of bv een Kwik Fit . En wat zijn dan de kosten ?  En doen de problemen zich op dit moment nog steeds voor bij het plaatsen bij de dealer ?

 

Geplaatst
19 uur geleden, meeder zei:
Op ‎15‎-‎5‎-‎2019 om 08:05, dropje zei:
Statisch ligt die kogeldruk met een aanhanger nog veel hoger.
het enige is dat een fietsendrager een andere belasting geeft, ivm kracht x arm, terwijl een aanhanger een puntbelasting boven op de trekhaak geeft.
 

Dynamisch ligt het hoger bedoel je denk ik. De kogeldruk die je weegt is de statische kogeldruk, dynamisch kan het inderdaad aanmerkelijk hoger liggen.

Ja klopt, ik kan de post niet meer wijzigen op de 1 of andere manier.

Geplaatst
3 uur geleden, Derrek zei:

Qua gewichten is het gebruik van een  fietsdrager dus in het geheel geen probleem.

Daarbij is het gebruik van een fietsdrager in Europa heel gebruikelijk en ook toegestaan. Dat is ook niet de discussie. Maar het betekent ook dat de fabrikanten van zowel de fietsdragers als de trekhaken kwalitatief goede (en goed ontworpen) spullen moeten leveren waarvan de consument mag verwachten dat hij  daarmee ook goed en veilig gebruik van kan maken met een fietsdrager. Dat heet in het consumentenrecht het conformiteitsbeginsel.  Een klant mag immers van een trekhaak verwachten dat hij die normaal kan gebruiken voor een fietsdrager. En daar gaan de  fabrikanten van de wiebelhaken en ook Kia Motors Nederland, die deze niet aan de wet vereiste trekhaken leveren, in de fout. 

GDW en welke zogenaamde 'wiebel' trekhaak fabrikant zal volhouden dat hun trekhaak goed en veilig is en dat het ontwerp specifiek voor het betreffende model is gemaakt. Dat de ene trekhaak mogelijk meer beweging heeft dan de ander doet niets af aan de veiligheid. Dan kan je wel gaan schermen met consumentenrecht en het conformiteitsbeginsel maar sta je op dit punt al zwak. Bewijs maar dat iets meer beweging de veiligheid nadelig beïnvloedt. Bovendien: Kia verkoopt ze nog steeds als accessoire! Als je toch niet tevreden kan je beter in goed overleg met je dealer naar een oplossing zoeken. Zwaar geschut is niet bepaald bevorderlijk voor je relatie met de dealer die je vermoedelijk in andere gevallen ook nog eens nodig mocht hebben. 

 

Geplaatst
16 uur geleden, Rob18 zei:

GDW en welke zogenaamde 'wiebel' trekhaak fabrikant zal volhouden dat hun trekhaak goed en veilig is en dat het ontwerp specifiek voor het betreffende model is gemaakt. Dat de ene trekhaak mogelijk meer beweging heeft dan de ander doet niets af aan de veiligheid. Dan kan je wel gaan schermen met consumentenrecht en het conformiteitsbeginsel maar sta je op dit punt al zwak. Bewijs maar dat iets meer beweging de veiligheid nadelig beïnvloedt. Bovendien: Kia verkoopt ze nog steeds als accessoire! Als je toch niet tevreden kan je beter in goed overleg met je dealer naar een oplossing zoeken. Zwaar geschut is niet bepaald bevorderlijk voor je relatie met de dealer die je vermoedelijk in andere gevallen ook nog eens nodig mocht hebben. 

 

Of een bewegende trekhaak veilig is, is de vraag, maar dat doet niet eens ter zake. Prettig is een verende trekhaak zeker niet. En daarmee de vraag het product aan de verwachting voldoet die de klant mag hebben van dit product.

Natuurlijk kun je dan altijd het beste allereerst in goed overleg gaan met je dealer, maar als de dealer niets wil doen, of het zelf ontkent/wegkijkt, dan kun je toch echt terugvallen op het conformiteitsbeginsel. Ga je daarmee in het uiterste geval naar de rechter, dan zal deze altijd ook eerst kijken of je de verkoper de kans heeft gegeven om het probleem op te lossen.

Sta je in dat geval zwak met het conformiteitsbeginsel? Ik denk het niet, maar wellicht heb jij meer ervaring. Bang zijn voor de verkoper/dealer die je voor veel geld een product heeft geleverd waar je niet blij van wordt is wel het allerlaatste.

Nog veel beter is het om het probleem niet te laten gebeuren en daarvoor helpt dit forum door te waarschuwen aan rijders die nog een trekhaak op de Niro willen aanschaffen. Er zijn immers ook goede trekhaken (Mobis, Auto-Hak en nu ook een van Bosal), dus waarom dan nog een bewegende trekhaak kopen.

Geplaatst (aangepast)

Blijft over de vraag waarom Kia nog steeds de GDW trekhaak verkoopt, terwijl dealers in samenspraak met GDW allang naar een verbeterde oplossing hebben gezocht. Bij de aanschaf zou het goed zijn dit met de dealer te bespreken. Het is niet fair om een fabrikant eeuwig te achtervolgen met inmiddels achterhaalde feiten uit dit forum. 

aangepast door Rob18
Geplaatst
5 uur geleden, Derrek zei:

Of een bewegende trekhaak veilig is, is de vraag, maar dat doet niet eens ter zake. Prettig is een verende trekhaak zeker niet. En daarmee de vraag het product aan de verwachting voldoet die de klant mag hebben van dit product.

Natuurlijk kun je dan altijd het beste allereerst in goed overleg gaan met je dealer, maar als de dealer niets wil doen, of het zelf ontkent/wegkijkt, dan kun je toch echt terugvallen op het conformiteitsbeginsel. Ga je daarmee in het uiterste geval naar de rechter, dan zal deze altijd ook eerst kijken of je de verkoper de kans heeft gegeven om het probleem op te lossen.

Sta je in dat geval zwak met het conformiteitsbeginsel? Ik denk het niet, maar wellicht heb jij meer ervaring. Bang zijn voor de verkoper/dealer die je voor veel geld een product heeft geleverd waar je niet blij van wordt is wel het allerlaatste.

Nog veel beter is het om het probleem niet te laten gebeuren en daarvoor helpt dit forum door te waarschuwen aan rijders die nog een trekhaak op de Niro willen aanschaffen. Er zijn immers ook goede trekhaken (Mobis, Auto-Hak en nu ook een van Bosal), dus waarom dan nog een bewegende trekhaak kopen.

Conformiteitsbeginsel: "principe dat dat wat je koopt overeen moet stemmen met de verwachtingen die de verkoper heeft gewekt"

ik weet niet of je dan voldoende grond hebt met "niet prettig".
Puur strikt genomen voldoen de wiebeltrekhaken "gewoon".  Je kunt er gewoon een fietsendrager op plaatsen of een aanhanger aan hangen. Het lijkt mij dat trekhaken dienen te voldoen aan bepaalde richtlijnen en hier op gekeurd worden. De kans dat zo'n wiebeltrekhaak werkelijk zal afbreken oid tgv een wiebelende fietsendrager hierop (mits binnen toegestane gewichten) acht ik niet heel erg groot.

Dat het een absoluut rotzicht is, die wellicht een onveilig gevoel zal geven, zal ik absoluut niet ontkennen, maar ik denk niet genoeg om op het conformiteitsbeginsel terug te vallen. Wat dat betreft ben ik het wel mee eens om eerste een fatsoenlijk gesprek met de dealer te hebben. En als hij bereid is stappen te ondernemen, dan heb je geluk (of een goede dealer)

 

Geplaatst
1 uur terug, dropje zei:

Conformiteitsbeginsel: "principe dat dat wat je koopt overeen moet stemmen met de verwachtingen die de verkoper heeft gewekt"

ik weet niet of je dan voldoende grond hebt met "niet prettig".
Puur strikt genomen voldoen de wiebeltrekhaken "gewoon".  Je kunt er gewoon een fietsendrager op plaatsen of een aanhanger aan hangen. Het lijkt mij dat trekhaken dienen te voldoen aan bepaalde richtlijnen en hier op gekeurd worden. De kans dat zo'n wiebeltrekhaak werkelijk zal afbreken oid tgv een wiebelende fietsendrager hierop (mits binnen toegestane gewichten) acht ik niet heel erg groot.

Dat het een absoluut rotzicht is, die wellicht een onveilig gevoel zal geven, zal ik absoluut niet ontkennen, maar ik denk niet genoeg om op het conformiteitsbeginsel terug te vallen. Wat dat betreft ben ik het wel mee eens om eerste een fatsoenlijk gesprek met de dealer te hebben. En als hij bereid is stappen te ondernemen, dan heb je geluk (of een goede dealer)

 

Mijn dealer heeft het in ieder geval niet zover laten komen. Heb ik geluk? Of het ik het recht? Het resultaat is in ieder geval hetzelfde: een trekhaak waarmee ik heel prettig mijn E-bikes kan vervoeren.

En dat gun ik iedere Niro rijder!

  • Like 2
  • 3 weken later...
Geplaatst

Heb nu ook een Mobis ipv de GDW die er eerder onder zat bij de - tweedehands - aankoop van de Niro. Ziet er een stuk beter uit, bij hobbels in de weg.
Weet overigens iemand of je de bandenspanning moet verhogen bij een fietsendrager en twee fietsen?

  • 2 maanden later...
Geplaatst

afgelopen onderhoudsbeurt maar weer eens aangegeven dat het niet goed zit met de (vaste) wiebelhaak. uiteindelijk, ook na het tonen van het filmpje kreeg ik bericht dat er een nieuwe trekhaak onderkomt. blijkbaar was er ook geen verstevigingsset te krijgen voor dit type.

Geplaatst
13 uur geleden, gjcvro zei:

afgelopen onderhoudsbeurt maar weer eens aangegeven dat het niet goed zit met de (vaste) wiebelhaak. uiteindelijk, ook na het tonen van het filmpje kreeg ik bericht dat er een nieuwe trekhaak onderkomt. blijkbaar was er ook geen verstevigingsset te krijgen voor dit type.

Goede dealer die uiteindelijk voor haar klant gaat. De dealer zal immers voor de kosten opdraaien. KMNL doet niets.

Overigens is geen enkele "verstevigingsset" echt afdoende. Het ontwerp van de constructie is en blijft niet goed. Daar helpt geen enkel lapmiddel tegen.

  • 1 maand later...
Geplaatst

Nu komt het volgend probleem: de Kia Niro DE-PE-HEV de facelift, waarbij oa. de achterzijde is gerestyled.

En nu passen de Mobis en Hak trekhaken niet meer. Er zijn andere verstevigingen bevestigd zodat de horizontale balk niet meer past.

Onderstaande plaatjes:980: achterzijde ontmanteld. 982 trekhaak-balk provisorisch vastgemaakt aan de steunen waarbij ik de zwarte balk heb gedemonteerd en de vierkante versteviging op het chassis losgeschroefd. Op 974 is te zien als je de steun niet losschroefd, hoe groot de "mismatch" is. Leverancier van Hak geeft de hele set terug genomen.

Dealer zegt dat er nu een trekhaak is van Bosal. Hij zegt dat die alleen bij KIA kan worden besteld. De mij bekende leveranciers weten niet of de bestaande Bosal trekhaak wel past op de facelift.

GDW en Brink kunnen momenteel niet leveren maar komen eind van de maand weer met een trekhaak op de markt.

Weet iemand meer daarover

 

DSCN6980.JPG

DSCN6982.JPG

DSCN6974.JPG

Geplaatst

Houd er rekening mee dat de (vaste) Bosal haak bij de 'oude' Niro erg laag zit. Bovenkant kogel bij de mijne (feb 2019) op 39 cm. Resulteerde met onze vouwwagen in een schrapend neuswiel bij iedere drempel, ook bij een keurige kogeldruk van 50 kg en een verder lege auto.

Als je de haak vooral voor een fietsendrager gebruikt zal dat geen probleem geven, maar als je er regelmatig een aanhanger of caravan mee wilt trekken echt wel iets om rekening mee te houden. Kia zelf raadt de vaste haak af voor dat doel.

Ik heb m inmiddels al laten vervangen door een Mobis.

Geplaatst
12 uur geleden, Selandus zei:

... maar als je er regelmatig een aanhanger of caravan mee wilt trekken echt wel iets om rekening mee te houden. Kia zelf raadt de vaste haak af voor dat doel.

Een trekhaak waarvoor KMNL afraad om hem te gebruiken voor een aanhanger of caravan? Dat is pas humor!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...