dropje Geplaatst 13 Januari, 2018 Geplaatst 13 Januari, 2018 Goedendag, De Niro is bij ons een goede kanshebber als vervanger van ons huidige Megane. Ik begrijp een beetje dat een Niro een thuisbrenger heeft. Nu vind ik thuisbrengers eigenlijk een beetje waardeloos en wil altijd een volwaardig wiel als reservewiel. Is daar, in een Niro, ruimte voor in de plaats van de thuisbrenger? Quote
Nir00tje Geplaatst 14 Januari, 2018 Geplaatst 14 Januari, 2018 Wat is er mis met een thuisbrengen? Ik heb in mijn 27-jarige autocarriere bijvoorbeeld maar twee keer eentje hoeven te gebruiken. Diameter is hetzelfde dus dat gaat vast passen Quote
Murcielaygo Geplaatst 14 Januari, 2018 Geplaatst 14 Januari, 2018 Ik rij nu zo'n 20 jaar een eigen auto.In die tijd heb ik gemiddeld eens per 2,5 jaar lek gereden, de Picanto heb ik nu 6 jaar en 2x lek gehad.Thuisbrengers zijn voor mij prima; bij mijn 100NX heb ik de full-size zelfs vervangen door een thuisbrenger, zodat ik mijn laadvloer vlak kon leggen...Bij de Picanto is de thuisbrenger trouwens niet dezelfde diameter; de auto helt echt naar de kant van het wiel en je mag er max 80kmh mee, maar dat is beter dan geen reservewiel, wat ook steeds vaker voorkomt om gewicht te besparen... Quote
Ron Penguin Geplaatst 14 Januari, 2018 Geplaatst 14 Januari, 2018 Is beide volgens mij niet het antwoord op de vraag, maar ik zal een poging doen. De thuiskomer is een 16 Inch, dus dat lukt wel qua diameter, 18 inch wordt zeuren denk ik. Qua hoogte moet denk ik ook wel lukken, maar dan moet je de kunststofbak die erboven zit eruit laten. Dan heb je dus alleen de afdekplaat. Quote
Dudeljo Geplaatst 14 Januari, 2018 Geplaatst 14 Januari, 2018 Ik rij nu zo'n 20 jaar een eigen auto.In die tijd heb ik gemiddeld eens per 2,5 jaar lek gereden, de Picanto heb ik nu 6 jaar en 2x lek gehad.Thuisbrengers zijn voor mij prima; bij mijn 100NX heb ik de full-size zelfs vervangen door een thuisbrenger, zodat ik mijn laadvloer vlak kon leggen...Bij de Picanto is de thuisbrenger trouwens niet dezelfde diameter; de auto helt echt naar de kant van het wiel en je mag er max 80kmh mee, maar dat is beter dan geen reservewiel, wat ook steeds vaker voorkomt om gewicht te besparen...Lang leve de thuisberger, na meer dan 1 000 000 km. slechts 3 x een reserve wiel nodig gehad en toen was het ook nog op een andere manier op te lossen geweest door bv. Wegenwacht of Kia pechservice.Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Quote
dropje Geplaatst 14 Januari, 2018 Topic Starter Geplaatst 14 Januari, 2018 Thuisbrengers mogen maar tot een bepaalde afstand en snelheid. Lekke banden krijg je altijd op de meest onvoordelige plaatsen en momenten. Bijvoorbeeld ergens op vakantie of aan de andere kant van het land. En dan heb ik geen zin om dan onderweg ergens wat op te gaan zoeken om de lekke band te vervangen..... Ik wil gewoon reservewiel er onder en met een normaal tempo naar mijn bestemming rijden. Een Thuisbrenger is het, in mijn ogen, allemaal net niet. Heb dus altijd in al mijn auto's een volwaardig wiel als reservewiel gehad. Sterker nog, menig garagehouder hebben mij groot gelijk gegeven als ik aangaf dit te willen. Schijnen best nogal wat mensen ook te willen. De laatste garagehouder zei zelfs dat hij dat zelf ook zo doet. In de diameter zal het inderdaad altijd wel passen, de hoogte lijkt ook wel te gaan passen (hoop ik) Bedankt! Quote
dropje Geplaatst 14 Januari, 2018 Topic Starter Geplaatst 14 Januari, 2018 8 minuten geleden zei Dudeljo: Lang leve de thuisberger, na meer dan 1 000 000 km. slechts 3 x een reserve wiel nodig gehad en toen was het ook nog op een andere manier op te lossen geweest door bv. Wegenwacht of Kia pechservice. Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk En dat vind ik dus niks. Ik wil helemaal niet uren (als je pech hebt) op een anwb oid gaan zitten wachten. Met een volwaardig wiel ben je in een kwartier weer op weg (als de kofferbak niet nokvol ligt dan) Quote
rob6inlijn Geplaatst 14 Januari, 2018 Geplaatst 14 Januari, 2018 Wat dacht je van gewichtsbesparing versus de kans dat je een x de reserveband nodig hebt. Bij deze hybride draait het ook om gewicht, waar ze juist veel moeite voor doen zoals je weet (motorkap en achterklep). In mn Lexus helemaal geen reservewiel, alleen spuitbusje en electrischr pomp. 1 Quote
dropje Geplaatst 15 Januari, 2018 Topic Starter Geplaatst 15 Januari, 2018 14 uur geleden zei rob6inlijn: Wat dacht je van gewichtsbesparing versus de kans dat je een x de reserveband nodig hebt. Bij deze hybride draait het ook om gewicht, waar ze juist veel moeite voor doen zoals je weet (motorkap en achterklep). In mn Lexus helemaal geen reservewiel, alleen spuitbusje en electrischr pomp. Ja, ik weet waarom er een thuisbrenger of spuitbus in zit ipv een echt wiel. De Niro weegt 1400 kilo, dan kan die paar kilo extra er ook nog wel bij, die paar euro extra verbruik heb ik er dan wel voor over... Wie dat spuitbusje ooit uit heeft gevonden is helemaal een sadist.... Gelukkig zijn ze bij Kia dan blijkbaar dan toch nog zo verstandig dat er dan in ieder geval nog een thuisbrenger in zit en niet een spuitbus. Maar goed, ieder moet het natuurlijk lekker zelf weten waar hij de voorkeur aan geeft (volwaardig wiel, thuisbrenger, spuitbus, niks) Dat was ook niet mijn opzet, om daar een discussie over te beginnen. PS : let u er op dat die spuitbussen ook een houdbaarheids-datum hebben !? Vaak maar 2 of 3 jaar. Quote
dropje Geplaatst 15 Januari, 2018 Topic Starter Geplaatst 15 Januari, 2018 18 uur geleden zei Ron Penguin: Is beide volgens mij niet het antwoord op de vraag, maar ik zal een poging doen. De thuiskomer is een 16 Inch, dus dat lukt wel qua diameter, 18 inch wordt zeuren denk ik. Qua hoogte moet denk ik ook wel lukken, maar dan moet je de kunststofbak die erboven zit eruit laten. Dan heb je dus alleen de afdekplaat. ik moet overigens zeggen dat deze thuisbrenger er niet heel minimalistisch/nutteloos uit ziet. Mag ik vragen wat de restricties zijn (snelheid/afstand) die aan deze thuisbrenger hangen? Is deze ook max 80 km/h ? Quote
Derrek Geplaatst 15 Januari, 2018 Geplaatst 15 Januari, 2018 20 uur geleden zei dropje: En dat vind ik dus niks. Ik wil helemaal niet uren (als je pech hebt) op een anwb oid gaan zitten wachten. ANWB kan ik begrijpen, maar je hebt toch KIW? Die zijn veel sneller. Zie de ervaringen van KIW. Quote
Brat Pit Geplaatst 15 Januari, 2018 Geplaatst 15 Januari, 2018 Volgens mij is het heel simpel: vraag aan de dealer of het kan en wat de meerkosten zijn. Als een volledig wiel je een goed gevoel geeft, moet je dat uiteraard zeker doen. Zelf heb ik in mijn 1.200.000 km bij mijn weten twee keer een lekke band gehad dicht bij huis en bracht de thuisbrenger uitkomst. Overigens, die 80km per uur is tegenwoordig helemaal geen beperking..... je kunt vaak toch niet harder;) Quote
Kevo Geplaatst 15 Januari, 2018 Geplaatst 15 Januari, 2018 In Belgie is de Kia Niro met volwaardig reservewiel leverbaar. Zowel met 16" als 18". Dus het zal zeker passen. Dit wordt oa meer en meer geeist door de leasemaatschappijen, die waarschijnlijk een paar auto's te veel hebben moeten laten afslepen voor zoiets onnozels als een lekke band. 1 Quote
Ron Penguin Geplaatst 15 Januari, 2018 Geplaatst 15 Januari, 2018 9 uur geleden zei dropje: ik moet overigens zeggen dat deze thuisbrenger er niet heel minimalistisch/nutteloos uit ziet. Mag ik vragen wat de restricties zijn (snelheid/afstand) die aan deze thuisbrenger hangen? Is deze ook max 80 km/h ? Het is een Hankook T125/80D16 97M. Als ik op internet zoek is de maximale snelheid 130 km/h. Dan maakt een volledig wiel sneller overbodig. Quote
Brat Pit Geplaatst 15 Januari, 2018 Geplaatst 15 Januari, 2018 5 uur geleden zei Kevo: In Belgie is de Kia Niro met volwaardig reservewiel leverbaar. Zowel met 16" als 18". Dus het zal zeker passen. Dit wordt oa meer en meer geeist door de leasemaatschappijen, die waarschijnlijk een paar auto's te veel hebben moeten laten afslepen voor zoiets onnozels als een lekke band. Ineens wordt me duidelijk waarom die bagageruimte zo is ingedeeld met een centimeter of 12 verloren ruimte. Wegens de keuzevrijheid voor een volledig wiel. Quote
Nir00tje Geplaatst 15 Januari, 2018 Geplaatst 15 Januari, 2018 En dan nog hopen dat de eigenaar periodiek de bandenspanning van het reservewiel checkt Quote
dropje Geplaatst 16 Januari, 2018 Topic Starter Geplaatst 16 Januari, 2018 14 uur geleden zei Ron Penguin: Het is een Hankook T125/80D16 97M. Als ik op internet zoek is de maximale snelheid 130 km/h. Dan maakt een volledig wiel sneller overbodig. Dat kan ik even niet vinden. Vond hem wel op een engels-talige site, waar "restricted 50 mph" bij de band staond. Quote
dropje Geplaatst 16 Januari, 2018 Topic Starter Geplaatst 16 Januari, 2018 10 uur geleden zei Nir00tje: En dan nog hopen dat de eigenaar periodiek de bandenspanning van het reservewiel checkt Dat moet je toch, of het nu een reservewiel, thuisbrenger of spuitbus is ( ja, daar zit een houdbaarheids-datum op, dat wordt nogal eens vergeten er bij te vermelden) Quote
Kevo Geplaatst 15 Februari, 2018 Geplaatst 15 Februari, 2018 Ik bevestig: heb een 18" reservewiel in de koffer liggen... Quote
Derrek Geplaatst 15 Februari, 2018 Geplaatst 15 Februari, 2018 Op 15-1-2018 om 11:12 zei Derrek: maar je hebt toch KIW? Die zijn veel sneller. Zie de ervaringen van KIW. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.