Jump to content

Recommended Posts

Posted

Goedenavond

 

Voor alle sceptici onder ons

Dit is het verbruik van mijn Niro na een rit van Amersfoort Vathorst naar Monnickendam.

Dus over autobaan 2 baans weg en binnen de bebouwde kom.

Het was op vrijdag middag best wel druk op de snelweg.

Ik rijdt best wel door maar hou me wel aan de maximumsnelheid.

 

Groetjes Jos ab53acda0d078661199c5f8e67ebb459.jpg

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

 

 

  • Like 1
Posted
12 uur geleden zei jos5185:

 

Goedenavond

 

Voor alle sceptici onder ons

Dit is het verbruik van mijn Niro na een rit van Amersfoort Vathorst naar Monnickendam.

Dus over autobaan 2 baans weg en binnen de bebouwde kom.

Het was op vrijdag middag best wel druk op de snelweg.

Ik rijdt best wel door maar hou me wel aan de maximumsnelheid.

 

Groetjes Jos ab53acda0d078661199c5f8e67ebb459.jpg

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

 

 

 

knap hoor is mij nog niet gelukt eigenlijk.

Posted

Dan neem ik aan dat je netjes 120 rijdt, geen files hebt gehad en niet te vaak moest stoppen. Was de auto verder leeg en zat jij er alleen in? En je rijdt natuurlijk op 16" wielen. Dat en goed anticiperen (motorrijbewijs?) dan geloof ik het wel.:dup:

Posted

Als je langzaamrijdend verkeer hebt, wat in die contreien nogal eens voor komt, een flink volle accu, wind mee (het was inderdaad oosten wind en een lekkere temperatuur, dan is dat zeker haalbaar. Ga je het aantal getankte liters over het eerste half jaar delen door de Km's dan kom je waarschijnlijk toch wat hoger uit.

ps. als ik me niet vergis was hier al een topic over.

Posted

Bij mij was het ook voor het eerst in 3/4 jaar maar 4.1 of 4.2 lukt regelmatig op ritjes Amersfoort naar Haarlem.

Groetjes Jos

knap hoor is mij nog niet gelukt eigenlijk.


Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Posted

Klopt
Alleen geen motorrijbewijs maar werkzaam als internationaal vrachtwagen chauffeur ben ik ook wel gewend om een stuk vooruit te kijken.

Groetjes Jos

Dan neem ik aan dat je netjes 120 rijdt, geen files hebt gehad en niet te vaak moest stoppen. Was de auto verder leeg en zat jij er alleen in? En je rijdt natuurlijk op 16" wielen. Dat en goed anticiperen (motorrijbewijs?) dan geloof ik het wel.:dup:


Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

  • 2 weeks later...
Posted

ca 3000 kilometer met vol beladen Niro naar Italie v.v. 90% snelwegen, via belgie en frankrijk. Dus geen duitse snelheden, maar toch wel ca. 130 a 140 km/h  Gemiddeld verbruik 5,1 liter per 100 km. Ofwel 19,6 km /liter.

Hier in NL 70% snelweg; gemiddeld 4,4 lt/100 km; ofwel 23,8 km/liter.

Posted

Hoi, ik wil jullie positieve ervaringen niet verpesten maar die boordcomputer klopt niet. Bij mij geeft ie ook altijd 1 op 24 aan maar in praktijk is mn verbruik rond 1 op 20.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Posted (edited)

Klopt, maar bij mij klopt de boordcomputer redelijk met de pomp. Over lange tijd zit de boordcomp op 1:22, de berekening aan de pomp op 1:20,5

Maar de info aan het einde van een rit geeft nog wel een 1:24, die is wel wat overtrokken.

Edited by gjcvro
Posted

Over 45.000 km zit ik nu gemiddeld op 19,95 km/l. En dat is het werkelijke verbruik. Duurste is een zware belading met dakkoffer en fiets achterop, inclusief 4 volwassenen, 1 op 14,8. Zuinigst is geweest 1 op 23,1. 

Kijk ik naar het werkelijke verbruik en hetgeen de boordcomputer aangeeft, dan is de afwijking (per volle tank) nooit groter geweest dan 1 km, meestal een paar tienden.

 

  • Like 1
Posted

Mijn werkelijke verbruik over 35000 km. is 4.76 l. / 100 km ( 1 op 21 ) op de 16 inch met cross climate banden.

Posted

Dat klinkt goed; ik heb ook 16 inch met CrossClimate besteld.:smile:

Posted (edited)

Zojuist getankt. 907km gereden en 37,7 ltr getankt. Dus 1:24 :-). De Niro reed lekker zuinig bij warm weer.

Ik heb een overal gemiddelde van 1:20,7 (inmiddels 40000 gereden)

Edited by gvdijk23
Posted

Ik zit hier met 18 inch sloffen, en zelfs met de airco uit haal ik max 1:21,5 met deze warme dagen. Kijk ik nergens naar en laat de airco uit dan zit ik op 1:20,5. 
Vind ik nog steeds netjes gezien de 18 inch sloffen, en ik zet hem dan ook regelmatig in de sport stand. Hij moet gewoon werken voor zijn centen...:smileys-car-driving-319895:

  • Like 1
  • Thanks 1
Posted

Ik zet de airco nooit uit:hammer:. Een van de fijnste dingen van een hybride vind ik dat mijn auto koel blijft terwijl ik met de auto voor de brug sta. Daar wil ik ook van genieten. Enige concessie die ik doe is dat ik bij 130 120 op de teller rij. Maar dat doe ik vooral ook omdat dat zo lekker rustig is. Met dat tempo haal ik ongeveer 1:20. Ik ben tevreden:tt1:

Posted

Rijd Kia Niro , sept 2017 , en verbruik 1 op 22.Heb caravan gekocht met max gewicht 1200 kg. Rijdt nu plots 1 op 8.en accu gaat snel naar 2 blokjes toe.Verder rijdt hij prima.Iemand ervaring met caravans achter de Niro ?Dealer zegt dat het “ normaal is .

Posted
2 uur geleden zei fred Huigen:

...........Iemand ervaring met caravans achter de Niro?.................

Als je even zoekt in de Niro afdeling van dit forum kom je genoeg ervaringen tegen.

Posted (edited)

@ Fred Huigen.

 

Gebruik je de sportstand?.

In de normale modus (eco) gebruikt de motor zo veel mogelijk de elektramotor maar niet in zijn volle 100% hij gebruikt hem om het vliegwiel op gang te helpen (continue kracht). In de sportstand wordt de elektramotor volledig benut (power) Nog belangrijker is dat hij zijn accu ook leeg gaat maken wat in de normale (eco) modus niet gebeurd min. accu 1/4 of 1/5 afhankelijk van de buitentemperatuur. Oftewel als de accu leeg is heeft de elektramotor geen vermogen meer en rijdt je met een 1.6 met 100pk en 1.400kg plus lading en caravan.

Het advies is met de caravan juist de normale stand te gebruiken en de sport stand alleen te gebruiken bij invoegen of snel even snelheid maken om in het verkeer mee te anticiperen. Door dit te combineren trekt de auto beter en is het verbruik ook beter. Het enige voordeel wat hij in de sportstand heeft is dat hij meer toeren gaat maken (hij schakelt immers minder snel op) hierdoor kan de auto beter zijn temperatuur kwijt. (water circuleert vaker langer de motor en radiator). Mocht het een stijle klim zijn en je merkt dat de auto het zwaar heeft kan je eerst de airco uitzetten en daarna toch in de sportstand.

resume:
Bij trekken altijd normale stand gebruiken(eco) en bij gevoel van te kort komen meer gasteven (auto schakelt terug) maar behoudt zijn lineaire vermogen.
Even snel invoegen of aanzetten om daarna snelheid vast te houden sportstand en op snelheid zsm weer op normaal (eco)

Wel 1 belangrijke tip. De 2018 modellen hebben een driveguide systeem. (te herkennen aan geen 12v accu rechts achterin de auto)
De auto kent dan een vrijloop begeleiding maar nog belangrijker hij gebruikt de input data van TomTom om de hoogte te gebruiken. Ga je de bergen in dan zou de auto voor de klim de accu zo min mogelijk gebruiken om maximale capiciteit voor de klim te gebruiken. (alleen werkt dit bij navigatie invoer en dus een volledige route, geen invoer geen driveguide)

Succes en hoop dat je hier wat aan hebt.

Edited by V3yro
Posted (edited)
17 uur geleden zei Nir00tje:

Kan iemand van de moderatoren mijn bovenstaande bericht verwijderen? Ik kan het zelf niet verwijderen of rapporteren

Blijkbaar waren er gisteren topics doorelkaar gehusselt

Alvast bedankt

 

Edited by Nir00tje
  • 2 weeks later...
Posted
Op 15-6-2018 om 19:11 zei zoef40:

Ik zit hier met 18 inch sloffen, en zelfs met de airco uit haal ik max 1:21,5 met deze warme dagen. Kijk ik nergens naar en laat de airco uit dan zit ik op 1:20,5. 
Vind ik nog steeds netjes gezien de 18 inch sloffen, en ik zet hem dan ook regelmatig in de sport stand. Hij moet gewoon werken voor zijn centen...:smileys-car-driving-319895:

Helemaal eens, kom zelfs met 18 inch sloffen wat voordeliger uit, dit komt waarschijnlijk door de woonplaats en bijbehorende wegen en dito flitspalen, wat het verbruik knap kan beïnvloeden....

Rijdt wel veel op adoptieve cruisecontrol (zelfs in files en op 80 km wegen), dit is een verademing en komt het brandstofgebruik ook zeer ten goede. Hij houdt afstand op de voorganger tot ± 5km en bij langzamere snelheden schakelt hij zichzelf uit.

Posted

Volle tank snelweg gereden met fietsdrager en twee fietsen 1 op 16.8

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...