Joey-Rio Geplaatst 2 April, 2019 Geplaatst 2 April, 2019 Met de ANWB routeplanner uitgeprint bij moeders op schoot naar zuid Frankrijk op vakantie. Ik wil het de huidige generatie wel eens zien doen, zonder gebruik van mobiel haha. Als ik de Kia navi vergelijk met die in mijn nieuwe Nissan Qashqai dan is de QQ echt mega ouderwets, net of je maar een TomTom scherm van 10 jaar geleden kijkt. Quote
meeder Geplaatst 2 April, 2019 Geplaatst 2 April, 2019 Niet veel in contact met TomTom? Die snap ik niet...Wat ik bedoel is dat als je veel onderweg bent dat je dan veel sneller tegen problemen aanloopt. Ik gebruik elke dag een navigatiesysteem als servicemonteur, en ik moet ook veel naar locaties die buitenaf liggen en dan loop je enorm snel tegen problemen aan. 1 Quote
bert111bel Geplaatst 3 April, 2019 Geplaatst 3 April, 2019 Ja dat is het , het kia systeem is misschien niet " slecht " maar bij het minste zit je ergens verkeerd omdat de gemeente een straat afsluit , of er ergens een gat in de straat is enz ... Waze heeft het niet !! Quote
meeder Geplaatst 3 April, 2019 Geplaatst 3 April, 2019 Navigatie zoekt niet alleen de kortste route. Je kan toch gewoon kiezen tussen snelste, kortste en economische route. Quote
HenkM Geplaatst 3 April, 2019 Geplaatst 3 April, 2019 1 uur terug, meeder zei: Je kan toch gewoon kiezen tussen snelste, kortste en economische route. Is inderdaad instelbaar. Quote
Murcielaygo Geplaatst 4 April, 2019 Geplaatst 4 April, 2019 Wat ik bedoel is dat als je veel onderweg bent dat je dan veel sneller tegen problemen aanloopt. Ik gebruik elke dag een navigatiesysteem als servicemonteur, en ik moet ook veel naar locaties die buitenaf liggen en dan loop je enorm snel tegen problemen aan. Ah, helder.Zelf rij ik bijna altijd met navigatie actief, sterker nog; als ik op werkdagen in de ochtend de auto aan zet "weet" mijn TomTom 5200 dat ik naar mijn werk ga.En in de avond naar huis.Erg handig met verkeersinformatie, precies de reden dat ik dit systeem kocht toen ik verder van huis (met snelweg op route) ging werken. Quote
Broekie Geplaatst 8 April, 2019 Geplaatst 8 April, 2019 Op 4-4-2019 om 21:46, Murcielaygo zei: Ah, helder. Zelf rij ik bijna altijd met navigatie actief, sterker nog; als ik op werkdagen in de ochtend de auto aan zet "weet" mijn TomTom 5200 dat ik naar mijn werk ga. En in de avond naar huis. Erg handig met verkeersinformatie, precies de reden dat ik dit systeem kocht toen ik verder van huis (met snelweg op route) ging werken. Ook de TomTom is in mijn ogen niet perfect. Zo was mijn TomTom in de bergen regelmatig "de weg kwijt", omdat hij geen signaal te pakken kreeg. Ook als je de auto hebt geparkeerd in een parkeergarage en vervolgens naar buiten gaat, kan het soms even duren voor hij weet waar je bent. Dat kan best vervelend zijn als je in een drukke stad bent, waar je verder volledig onbekend bent. Daar staat tegenover dat ik de file informatie wel heel fijn vind, hij geeft precies aan hoe druk het is (gaat alleen tot de komende 70 kilometer dacht ik, dus als het 120 kilometer verderop hopeloos vast staat, houdt hij daar geen rekening mee) en wat het tijdverlies is. En als er een snellere route is, geeft de TomTom dit ook snel aan. De file informatie moet ik overigens wel voor betalen, kaartupdates zijn wel gratis (4x per jaar). Als het goed is, heeft de Kia navi dezelfde verkeersinformatie, maar dan moet je wel verbonden zijn met je telefoon. De verkeersinformatie van de Kia komt namelijk wél van TomTom. Ik heb het één keer meegemaakt dat de navigatie in de Kia mij meldde dat de provinciale weg dicht zat. Ik negeren, want het was een zondagmiddag, rustige straat en even daarvoor had ik op Google maps geen melding gezien. Echter, de straat zat inderdaad dicht in verband met een ongeluk. Quote
BarneyRubble Geplaatst 9 April, 2019 Topic Starter Geplaatst 9 April, 2019 Op 31-3-2019 om 14:32, meeder zei: Ik heb zelf ook een losse TomTom 6100 in mijn huidige auto en die staat als het ware op het dashboard en dat is inderdaad fijn. Het ingebouwde GPRS modem (geen 3G/4G bij TomTom) werkt ook perfect voor de verkeersinformatie. Alleen over de routering van TomTom ben ik zeker niet tevreden, voor een groot deel werkt het goed maar hij heeft vaak de neiging om landwegen te verkiezen boven doorgaande wegen. Het is een bug in de TomTom routering die ze al 4 of 5 jaar geleden bevestigd hebben maar ze kunnen het niet oplossen. Het is misgegaan bij de introductie van de NAV4 toestellen. Dus ik maak mij al wel wat zorgen over de KIA navigatie die ik straks in mijn Ceed krijg als die zoals ik hier lees nog slechter is qua routering dan TomTom. Ik rij gemiddeld ruim 50000km per jaar en dan is een fatsoenlijk navigatie systeem wel fijn. Garmin heeft weer zijn eigen nukken, goede routering maar slechte verkeersinformatie. Mijn TomTom go heeft het nog nooit verkeerd gedaan, me zoon heeft hem ook regelmatig bij zich en vindt hem super. Kwam vanmiddag uit Best en kreeg via de Go6000 een melding dat er over 1.5 km een file aan het ontstaan was door een auto ongeluk, dit was rond 17.30 op de A2, direct gaf hij een alternatieve route aan zo rond 500 meter voor die file, ik eraf en 3 km met 100 langs diezelfde A2 met file gereden, en een stuk na de file kon ik weer simpel diezelfde A2 op, de Kia Navigatie die op dat moment ook met dezelfde route was ingesteld en met een WiFi hotspot verbonden was liet van die hele file niets merken en had mij echt zo die file in laten rijden, dit mag in deze moderne tijd toch niet meer mogen zo, dit was de zoveelste blunder sinds een half jaar incl. Kaartupdate van een maand geleden. Nee mijn voorkeuren zijn echt. 1. Mijn TT Go 6000 2. Google Maps via Android Auto 3. WAZE via Android Auto. Extra alternatieven. 1. TomTom Go op mijn smartphone. 2. Google Maps op mijn smartphone. 3. WAZE via de smartphone. En als het echt niet anders kan dan maar omdat het moet de Kia Navigatie. Quote
BarneyRubble Geplaatst 9 April, 2019 Topic Starter Geplaatst 9 April, 2019 (aangepast) Wat mij opvalt, voor de laatste software update op 1 maart kon ik met de knop links op het stuur met spraakbesturing kon ik alles in de Kia via spraak laten regelen. Als ik nu diezelfde spraak knop in druk dan komt er in het navigatiescherm de tekst dat ik eerst via USB kabel Apple Car Play of Android Auto moet aansluiten. Maw. het werkt zonder smartphone aangesloten te hebben dus niet meer!! Dit vindt ik best balen, hebben meerdere dit nu ook zo ? 9 April, 2019 aangepast door Eric-H Quote
JeroenV Geplaatst 9 April, 2019 Geplaatst 9 April, 2019 Nee, die melding had ik altijd al gehad... zonder bekabelde verbinding is het een nutteloze knop. Quote
Murcielaygo Geplaatst 9 April, 2019 Geplaatst 9 April, 2019 Kun je de opties voor CarPlay en Android Auto niet uitzetten in de menu's?Ik had laatst een leen-Micra en daar kon dat worden uitgezet, ik vermoed dat dan de eigen spraaksturing (weer) actief wordt.Niet getest; ik wilde CarPlay juist aan... Quote
Vince Geplaatst 11 April, 2019 Geplaatst 11 April, 2019 Op 1-3-2019 om 14:58, Eric-H zei: Vanmorgen de beide updates bij de dealer gehad. Zie op de foto's de versie's die ik om 9.57 nog had en de nieuwe versie's om 11.04 Bovenstaande update is van 1 maart, maar er zou vanaf eind maart/begin april een nog nieuwere update uitkomen. Vraag: Heeft iemand een nieuwere versie dan die hier boven genoemd is? Quote
Michel.F Geplaatst 12 April, 2019 Geplaatst 12 April, 2019 Op 11-4-2019 om 09:20, Vince zei: Bovenstaande update is van 1 maart, maar er zou vanaf eind maart/begin april een nog nieuwere update uitkomen. Vraag: Heeft iemand een nieuwere versie dan die hier boven genoemd is? Dit is de laatste versie die net in april is uitgekomen er is geen nieuwere versie Quote
Vince Geplaatst 13 April, 2019 Geplaatst 13 April, 2019 Op 12-4-2019 om 09:33, Michel.F zei: Dit is de laatste versie die net in april is uitgekomen er is geen nieuwere versie De bovenstaande update was van 1 maart, maar als de laatste versie in april is uitgekomen kan dit theoretisch toch niet de nieuwste versie zijn? Op 29 maart kreeg ik, en met mij vele Kia-rijders, een mail van Kia Nederland dat de nieuwste kaart-updates klaar staan. Omdat ik toch bij de dealer moest zijn heb ik de updates meteen laten uitvoeren, maar die 'nieuwe' versie is hetzelfde als die van 1 maart. Ik vraag me dus af of de dealer niet per ongeluk de voorlaatste versie heeft geïnstalleerd. Quote
Gast Opstal Geplaatst 16 April, 2019 Geplaatst 16 April, 2019 Gebruik Google map, is veel nauwkeuriger dan de kaart bij de auto. Quote
HenryV Geplaatst 16 April, 2019 Geplaatst 16 April, 2019 Nauwkeuriger niet, alleen op sommige plekken actueler. Ik vind de on-board navigatie qua informatie en functionaliteit stukken beter dan Google Maps. Quote
Vince Geplaatst 16 April, 2019 Geplaatst 16 April, 2019 2 uur geleden, HenryV zei: Nauwkeuriger niet, alleen op sommige plekken actueler. Ik vind de on-board navigatie qua informatie en functionaliteit stukken beter dan Google Maps. Ben ik met je eens, maar welke kaartversie heb jij in je auto, want dat is wat ik graag wil weten. Quote
Michel.F Geplaatst 16 April, 2019 Geplaatst 16 April, 2019 Op 13-4-2019 om 10:54, Vince zei: De bovenstaande update was van 1 maart, maar als de laatste versie in april is uitgekomen kan dit theoretisch toch niet de nieuwste versie zijn? Op 29 maart kreeg ik, en met mij vele Kia-rijders, een mail van Kia Nederland dat de nieuwste kaart-updates klaar staan. Omdat ik toch bij de dealer moest zijn heb ik de updates meteen laten uitvoeren, maar die 'nieuwe' versie is hetzelfde als die van 1 maart. Ik vraag me dus af of de dealer niet per ongeluk de voorlaatste versie heeft geïnstalleerd. Dit zou kunnen, ik heb begin maart ook een update gehad, volgens de dealer maar omdat ik een foto had gemaakt van de versie nummer zag ik dat er geen vernieuwing was. Na het krijgen van de mail van kia, dat er nieuwe navigatie updates waren, even langs geweest en kreeg toen wel de laatste versie. Het kan zo wezen dat er dealers zijn die voorrang hebben op de laatste update of deze op een of andere mannier eerder hebben maar hier heb ik geen ervaring mee. Quote
HenryV Geplaatst 16 April, 2019 Geplaatst 16 April, 2019 1 uur terug, Vince zei: Ben ik met je eens, maar welke kaartversie heb jij in je auto, want dat is wat ik graag wil weten. Zoals hierboven vermeld EUR.11.41.46.704.101.2 Quote
Vince Geplaatst 17 April, 2019 Geplaatst 17 April, 2019 Bedankt! Laten we er dan maar vanuit gaan dat dit de nieuwste versie is, maar het blijft nogal raadselachtig waarom Kia niet duidelijk aangeeft welke versies er beschikbaar zijn. Quote
JeroenV Geplaatst 18 April, 2019 Geplaatst 18 April, 2019 Vanmorgen was de kia navigatie weer helemaal top... not Thuis gekeken op de vid en tomtom traffic, niets te zien. Mooi, stap in de auto en ga rijden. 5 minuten later zie ik een klein stukje verderop een klein geel lijnt op de navi, beetje file dus. Weer 5 minuten later sta ik gewoon stil, en heb ik over een stukje van 1 km een half uur gedaan; rijstrook afgesloten. Hartelijk dank navi, want ik had er ook gewoon via een b weg omheen kunnen rijden. Quote
Vince Geplaatst 18 April, 2019 Geplaatst 18 April, 2019 2 uur geleden, JeroenV zei: Vanmorgen was de kia navigatie weer helemaal top... not Thuis gekeken op de vid en tomtom traffic, niets te zien. Mooi, stap in de auto en ga rijden. 5 minuten later zie ik een klein stukje verderop een klein geel lijnt op de navi, beetje file dus. Weer 5 minuten later sta ik gewoon stil, en heb ik over een stukje van 1 km een half uur gedaan; rijstrook afgesloten. Hartelijk dank navi, want ik had er ook gewoon via een b weg omheen kunnen rijden. Irritant als je navigatie niet accuraat is, maar als je zegt dat je Tomtom traffic ook geen file aangeeft kun je de Kia navigatie toch niet de schuld geven!? Dat zijn toch twee verschillende systemen of begrijp ik het nu verkeerd? Mijn Kia navi geeft de files perfect aan inclusief alternatieve routes. Via de hotspot is hij verbonden met m'n telefoon. Werkt perfect! Geen reden tot klagen dus. Quote
HenryV Geplaatst 18 April, 2019 Geplaatst 18 April, 2019 2 uur geleden, JeroenV zei: Vanmorgen was de kia navigatie weer helemaal top... not Thuis gekeken op de vid en tomtom traffic, niets te zien. Mooi, stap in de auto en ga rijden. 5 minuten later zie ik een klein stukje verderop een klein geel lijnt op de navi, beetje file dus. Weer 5 minuten later sta ik gewoon stil, en heb ik over een stukje van 1 km een half uur gedaan; rijstrook afgesloten. Hartelijk dank navi, want ik had er ook gewoon via een b weg omheen kunnen rijden. Als ik het goed begrepen heb wordt de file info voor de Kia navigatie via TomTom Live services opgehaald d.m.v. een Wifi verbinding met een hotspot. Het is dus niet de schuld van de navi dat de files er niet op staan, bij mij werkt het i.i.g. prima. Quote
Murcielaygo Geplaatst 18 April, 2019 Geplaatst 18 April, 2019 Sowieso is de update-rate van TomTom maar eens in de 2 minuten.Dus als er wat gebeurt moet dat eerst gedetecteerd worden, doorgegeven aan TomTom en dan komt het pas op je systeem terecht... 1 Quote
meeder Geplaatst 18 April, 2019 Geplaatst 18 April, 2019 Sowieso is de update-rate van TomTom maar eens in de 2 minuten.Dus als er wat gebeurt moet dat eerst gedetecteerd worden, doorgegeven aan TomTom en dan komt het pas op je systeem terecht...En op bepaalde tijdstippen, vooral als het erg druk is loopt dat ook wel eens mis. Dit jaar al een paar keer gehad dat bij extreme drukte het hele systeem er uit ligt en je geen verkeersinformatie krijgt. Ook heb ik het geregeld dat ik net op het moment dat het normaal druk begint te worden ergens stil sta en dat het dan een minuut of 10 duurt voor TomTom het door heeft.Al met al blijft het knap hoe nauwkeurig de verkeersinformatie is. Het heeft mij de afgelopen 3 jaar al tientallen uren file bespaard. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.