Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sinds februari 2018 heb ik een nieuwe Cee'd. Hierin zit een nieuw navigatiesysteem dat nergens is gedocumenteerd. Er wordt slechts een verkorte handleiding bij geleverd in vele talen in een boekje. Zoeken op het internet naar meer informatie leverde niets op. Een meer uitgebreide handleiding bestaat ook niet, zo liet mijn dealer - Autohaag Zeeuw - mij weten. In de praktijk heb ik wel geleerd ermee om te gaan.
In de praktijk blijkt het systeem uitsluitend met de kortste route in km te werken. Je kan kiezen voor 'snel' en 'kort'. Wat je ook kiest maakt echter niet uit. Het resultaat is altijd de korte afstand. Vooral tijdens de net afgelopen vakantie met caravan in Ierland gaf dit zeer veel ongemak. De navigatie brengt je over de smalste wegen, de slechtste wegen en dwars door natuurgebieden.  Daarmee is de meerwaarde van een navigatiesysteem grotendeels verloren gegaan. Om op een normale manier van A naar B te rijden ben je nu wel verplicht eerst een kaart of een ander navigatiesysteem te raadplegen.
Ik dacht met een storing te maken te hebben en wendde mij tot de dealer. De chef werkplaats van de Zoetermeerse vestiging hielp mij uit de droom. Hij herkende het probleem, alleen was dit geen storing, maar een resultaat van nieuw milieubeleid. Het nieuwe navigatiesysteem kan alleen maar de korte route geven.
Benieuwd ben ik of inmiddels meer Kia-rijders tegen dit probleem aanlopen en of zij oplossingen hebben gevonden.

navi2.jpg

Posted

Ik heb in mijn Cee'd (2017) hetzelfde systeem. Ik kan kiezen tussen snelste, kortste en eco. Hij pakt altijd mijn keuze en heb hier nimmer problemen mee gehad.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Posted

Heb je route keuzes goed staan? Wat vermijd je en wat niet. Heb je een avn2 (voornamelijk groen zwart) of een iavn? (Apple CarPlay/Android Car)

Posted (edited)

Welke software versie heb je?

Ik heb een Ceed sw van 2016 met dezelfde unit. Ook ik heb de keuze snel kort en eco

Edited by pdakkerman
Posted

Kun je de handleiding ook niet via  MijnKia vinden?

Reactie van de werkplaatschef is heel erg vreemd. ( Hoor trouwens wel meer negatieve reacties over die dealer )
De kortste route is zeker niet de zuinigste route.
De kortste route neemt niet de meest logische doorgaande routes maar stuurt je via de kortste weg en dat kan dan best weleens dwars door woonwijken e.d. gaan waar je constant moet afremmen en optrekken. Niet echt bevorderlijk voor het verbruik en de uitstoot.

Daardoor kan een snelste route weleens veel zuiniger rijden zijn.

Posted

Bedankt voor de reacties tot nu toe. De keuze voor 'eco' zit er bij mij niet op. De werkplaatschef gaf aan dat deze voorheen aanwezig was, maar nu niet meer. Zelf heb ik gezien bij naspeuringen op het internet dat mijn versie van de navigatie qua uiterlijk iets afwijkt van de versie die je overal tegenkomt. In 'mijn' versie ontbreken de toetsen met een half maantje en een telefoonhoorn naast de draaiknoppen (zie afbeelding). Of hebben Therwalt en pdakkerman exact dezelfde? In dat geval is het helemaal merkwaardig. Mijn exemplaar is geheel zwart zonder groen. Een uitgebreide handleiding heb ik overal gezocht, ook op 'mijnkia', maar hij zit er niet bij.

De vraag heb ik ook voorgelegd aan Kia Nederland, maar nog geen antwoord vanuit die hoek.

Posted (edited)

N.B. - De software heeft de dealer er in februari 2018 er opnieuw opgezet.
        - Mijn keuzes voor de route staan op 'alles mag', dus niets wordt vermeden.

Edited by Klaver
toevoeging
Posted

De navigatie van onze Rio 2018 had zaterdagavond ook paar rare keuzes.

Eerst wilde die ons een weginsturen want de toegangsweg was van een boer zijn weiland en daarna stuurde die ons een weg in wat een fietspad bleek te zijn.

Eerste keer dat ie deze rare keuzes maakte, hij pakt altijd de snelste.

Kan geen andere keuze instellen. Maar hebben nog nooit misgereden eigenlijk totdat afgelopen zaterdag dan.

Posted

Kia Nederland heeft mij inmiddels de volledige handleiding gezonden voor dit apparaat. I.t.t. de inbreng van Autohaag Zeeuw blijkt deze dus wel degelijk te bestaan.
De importeur gaf mij een uitvoerig antwoord in ging in op het verschil tussen 'snel' en 'kort', dat er in moet zitten. Ik heb daarop een paar proeven gedaan en ... inderdaad er komen bij 'kort' en 'snel' verschillende routes uit.
Dat betekent dat het apparaat normaal kan functioneren. De incidenten waar ik eerder tegenaan liep - met de instelling 'snel' een korte route nemen langs smalle weggetjes, terwijl bij controle blijkt dat er een snelle route voorhanden is - reken ik dan maar tot de bugs die wel in ieder navigatiesysteem zitten zo ik ervaren heb. Ik denk dat ook Joey-Rio (zie hierboven) daar tegenaan gelopen is.

• 2 weeks later...
Posted

In mijn Pro Cee'd van 2015 zit waarschijnlijk een oudere versie (die zonder DAB+ en split screen navigatie enzo).
Daarbij moet ik altijd even wachten totdat er verschillende route opties tevoorschijn komen. Nu ik er over nadenk is het me eigenlijk nog nooit opgevallen of dit snelst, kortst en eco routes zijn. Naar mijn idee zijn het altijd gewoon 3 verschillende opties.
Desalniettemin navigeer ik eigenlijk nog steeds voornamelijk met mijn mobiel. Twee weken geleden dacht ik in de Ardennen laat ik hem weer eens gebruiken. Ik heb zoveel onverharde wegen "moeten" rijden dat ik me een ware rallyrijder voelde... :stuart:

• Like 1
Posted

De ervaring van marvinm onderstreept dat er nogal wat bugs in het systeem zitten. Om de voorgestelde route in elk geval met mobiel of kaart te controleren lijkt daarom zo gek nog niet, maar blijft wel zonde van de tijd en zou niet nodig moeten zijn.
Bij mijn systeem komen overigens geen 3 verschillende opties naar voren, maar slechts één. Het enige wat ik kan doen om een andere optie te kiezen is: als de navigatie is gestart naar 'route' op het scherm gaan, vervolgens 'route-opties' kiezen en hier de instelling 'route snel' kiezen, wanneer de instelling op 'kort' was ingesteld, of omgekeerd.

Posted
5 uren geleden, Klaver zei:

De ervaring van marvinm onderstreept dat er nogal wat bugs in het systeem zitten. Om de voorgestelde route in elk geval met mobiel of kaart te controleren lijkt daarom zo gek nog niet, maar blijft wel zonde van de tijd en zou niet nodig moeten zijn.
Bij mijn systeem komen overigens geen 3 verschillende opties naar voren, maar slechts één. Het enige wat ik kan doen om een andere optie te kiezen is: als de navigatie is gestart naar 'route' op het scherm gaan, vervolgens 'route-opties' kiezen en hier de instelling 'route snel' kiezen, wanneer de instelling op 'kort' was ingesteld, of omgekeerd.

Bij instellingen kun je ook vooraf aangeven of je de kortste of snelste route wil. In Nederland heb ik standaard de snelste route maar in Frankrijk standaard de kortste. Dit heeft te maken met het wegennet in Frankrijk. Als je in Frankrijk de snelste route ingeeft rijd je erg veel kilometers meer. Op de heen- en terugweg schakel ik weer over op snelste route en dit werkt perfect.