gjcvro Geplaatst 19 December, 2018 Geplaatst 19 December, 2018 Als je daar erg bang voor bent kun je altijd nog kijken naar private lease. Dan loop je weinig risico. Of de renault optie, daar huur je de accu. Maar voor wat ik tot nog toe zie zijn ook de oudere elektrische auto's nog steeds behoorlijk kostbaar. Maar stel nou dat elektrisch rijden echt aan slaat, en benzine wordt fors duurder, dan krijg je ook voor je huidige benzineslurper geen stuiver meer.
BarneyRubble Geplaatst 19 December, 2018 Geplaatst 19 December, 2018 (aangepast) Ik blijf het hier wel volgen, heb net een Nieuwe Niro, wat ik moet toegeven is dat Electrisch rijden, wat ik nu met me Niro ook best veel boven verwachting doe is natuurlijk de trekkracht en acceleratie, daarnaast de heerlijke stilte onder het rijden en natuurlijk de extra pk's. Wil sowieso geen private lease, Rijd nu gem. 1 op 23.8 met 80km wegen en binnen/buiten bebouwde kom woon werk verkeer. Dus heb er zeker nog geen haast mee en daarbij vindt ik de prijs nog best pittig, is dit nu al zonder bpm trouwens .? 19 December, 2018 aangepast door Eric-H
HenkM Geplaatst 20 December, 2018 Geplaatst 20 December, 2018 6 uren geleden, Eric-H zei: Maar ook nog wat positiefs. 10-12-18 https://www.abab.nl/artikelen/fiscale-voordelen-elektrische-auto Noem mij maar negatief maar het grote deel is alleen voordelig voor de zakelijke rijder en uit het verleden blijkt dat stimuleringsregelingen ook weer zo kunnen worden afgeschaft: belastingvoordeel hybrides en "de wet Hillen" bijvoorbeeld.
Sigmasailor Geplaatst 20 December, 2018 Topic Starter Geplaatst 20 December, 2018 Het hoeft wat mij betreft niet voordelig te zijn, is natuurlijk wel goed meegenomen. De lol dat je zelf, met zonnepanelen, je stroom kunt opwekken om in stilte rond te rijden is ook veel waard. Tsja kost een paar centen, door nu in te stappen help je mee om het in de toekomst steeds betaalbaarder te maken.
Geronimo81 Geplaatst 20 December, 2018 Geplaatst 20 December, 2018 zakelijke kosten om een e-niro te rijden zijn vergelijkbaar met een Rio. dit is inclusief afschrijving, bijtelling, verbruik, wegenbelasting, verzekering etc.
Sigmasailor Geplaatst 20 December, 2018 Topic Starter Geplaatst 20 December, 2018 (aangepast) Ai, net 'slecht' nieuws van Maingau gekregen. Ze gaan de tariefstructuur aanpassen. Van 5 ct per minuut gaan ze (voor NL) naar 30 ct per kWh. Is nog steeds de helft van het tarief van Fastned en dus de moeite waard. Zie bijgaand PDFje voor alle tarieven. Preisstruktur 2019.pdf Hmm, wat doe ik fout: niet te openen? 20 December, 2018 aangepast door Sigmasailor
Case Geplaatst 20 December, 2018 Geplaatst 20 December, 2018 (aangepast) Maingau tarief aanpassing. Behalve €0,30/kWh ook extra tarief €0,10/min na 1 uur(DC), resp 2 uur(AC) laden. 20 December, 2018 aangepast door Case Gelinkt bestand linkt naar ongeldige pagina
Hippe lip Geplaatst 21 December, 2018 Geplaatst 21 December, 2018 Wat hebben jullie voor ervaring met een eigen laadpaal bij (naast?) het huis? Ik overweeg de aanschaf van een Zappi (https://www.zappi.info) voor mijn e-Niro die ik half mei ga krijgen. Het voordeel is dat die met meer dan 16A kan laden. Ik heb een 3x25A huisaansluiting en hiermee zou ik dus tot 25A kunnen laden!
Sigmasailor Geplaatst 21 December, 2018 Topic Starter Geplaatst 21 December, 2018 Volgens het 'selectiviteit' beginsel kan je uit een 25A aansluiting geen 25A halen. Gebruikelijk is afzekeren op 16A; je kan het oprekken tot maximaal 20A. Je wilt zeker weten dat de 'tussenzekering' er eerder uitklapt dan je hoofdzekering; vandaar dat er altijd verschil moet zitten tussen beide. Ik heb zelf een 5 jaar oude Lolo (1 fase op 16A op dezelfde groep als mijn zonnepanelen) en red het daarmee prima. Ik heb 8 maanden in een 40 kWh Leaf rondgereden en ook daar voldeed de 16A prima. Zo'n Zappi zou (als ik nu iets nieuws moest kopen) ook mijn keuze zijn; leuk apparaat met veel instelmogelijkheden.
Hippe lip Geplaatst 21 December, 2018 Geplaatst 21 December, 2018 (aangepast) Dit kan wel met de Zappi. Die meet de stroom van de hoofdaansluiting en zorgt ervoor dat die niet boven de 25A totaal uitkomt. Zie ook dit artikel van Lars Boelen: https://larsboelen.nl/kennisbank/thuisladen-ev/ bij "De elektromonteur overtuigen". 21 December, 2018 aangepast door Hippe lip
Sigmasailor Geplaatst 21 December, 2018 Topic Starter Geplaatst 21 December, 2018 (aangepast) Dan blijf je twee zekeringen van 25 A in serie houden (je hoofdzekering en die van de groep van de Zappi); welke gaat er eerder uit? Het gaat goed tot het fout gaat. Ook op 20 A kom je in 12 uur (van 19.00-07.00) op dik 55 kWh; lijkt mij in de dagelijkse praktijk ruim voldoende. Wil je echt sneller zijn er andere (kostbare) technische oplossingen (DC lader of bundelen van 2 fases tot 1x32 A bij 250 V = 8 kW of 8 uur van helemaal leeg tot helemaal vol, ga je waarschijnlijk toch nooit meemaken). Als ik het opnieuw moest doen zou ik wel de kabel van meterkast naar het laadpunt toekomst gereed maken (alle 3 de fases, de nul en aarde); vooralsnog zou ik 1 fase (en de nul) gebruiken. 21 December, 2018 aangepast door Sigmasailor
Hippe lip Geplaatst 21 December, 2018 Geplaatst 21 December, 2018 Je kunt in de Zappi instellen hoe ver die gaat. Stel 'm bijvoorbeeld op 23A in en je hebt een veiligheidsmarge. Verder heb je zekeringen met verschillende karakteristiek. Die karakteristiek bepaalt het uitschakelmoment. De hoofdzekering is hier een C25, dat is een 25A automaat met C-karakteristiek. Die schakelt met enige vertraging uit. Als daar een stroom van iets meer dan 25A door gaat duurt het iets langer dan een automaat met B-karakteristiek; die gaat sneller. Zo heb ik een kabel naar de schuur achter het huis (3 fase + nul + aarde) die ook 25A gezekerd is, maar met B-karakteristiek. In de schuur zit een zekeringenkast met 16A automaten. Op deze manier is de boel 'selectief gezekerd', zo heet dat. Een 25A automaat in je meterkast kan dus zeker. Zie ook dit artikel van Lars Boelen: https://larsboelen.nl/kennisbank/thuisladen-ev/ bij "De elektromonteur overtuigen".
Sigmasailor Geplaatst 21 December, 2018 Topic Starter Geplaatst 21 December, 2018 Succes dan maar met het overtuigen van de monteur. Overigens snap ik dat je met 16 A op een 25 A hoofdzekering de boel 'selectief' (vuistregel 60%) beveiligd hebt. Met 25 A op 25 A blijft er van de selectiviteit niet zo veel over. Dat hoeft met een Zappi kastje (afgesteld op 23 A) geen 60% te zijn, 100% lijkt mij wat aan de hoge kant. Let wel op; het is niet alleen een beveiliging tegen overbelasting maar ook tegen ander onheil als sluitingen. We kunnen de komende week ook weer de nodige echte testresultaten uit het (koude) noorden verwachten: Leuks van Tesla Bjorn in het vooruitzicht.
Prlwytzkofsky Geplaatst 21 December, 2018 Geplaatst 21 December, 2018 Zie ook een beetje eerder in deze thread. Sigmasailor en ik hebben al best veel zitten kletsen over opladen. Ben het overigens met hem eens dat 3X25A laden op een 3X25A aansluiting wel een beetje de grens opzoeken is. Ik heb de ratio.nl transformer besteld met een smartevse (https://www.smartevse.nl/) controller erin omdat ik moeilijk moet gaan loadbalancen tussen de ZOE en de Niro. Het smartevse ding is best gaaf en opensource en kan ook doen wat Zappi kan. Ratio moet deze combi nog wel testen dus duurt nog even. Overigens vanochtend voor het eerst een proefrit gemaakt (hij was er nog niet toen ik bestelde). Erg leuk! Stuurautomaat is ook erg prettig. Zeker als je besluit het een tijdje rustig aan te doen en gewoon de vrachtwagen voor je te volgen (elke ev rijder doet dat wel eens volgens mij als je geen zin hebt om te laden). Radar en stuurautomaat aan en rustig volgen. Op kleine weggetjes (zonder middenstreep met fietsstrepen aan de zijkant) is het wat minder omdat ie dan ook het midden opzoekt, maar op de snelweg is het echt heel ontspannend. Ik had verwacht dat ie met dit weer (kletsnat) in sport mode erg snel zou gaan spinnen maar ook dat viel reuze mee. Grootste probleem dat ik kon vinden is een echt eerste wereld probleem: de stuurwielverwarming is wel erg warm naar mijn smaak TeslaBjorn is erg lollig om naar te kijken. Ik ben afgehaakt bij Fully Charged nadat ze het over een vermogen van de accu hadden in Ampere uur. Dat kan natuurlijk maar dan moet je wel het juiste getal noemen (160 voor de Niro toch?). Als je niet eens de eenheden snapt moet je geen ev's gaan testen (https://www.youtube.com/watch?v=AR5sDwF5aBM op 3:11). 1
Hippe lip Geplaatst 21 December, 2018 Geplaatst 21 December, 2018 31 minuten geleden, Prlwytzkofsky zei: Zie ook een beetje eerder in deze thread. Sigmasailor en ik hebben al best veel zitten kletsen over opladen. Ben het overigens met hem eens dat 3X25A laden op een 3X25A aansluiting wel een beetje de grens opzoeken is. Ik heb de ratio.nl transformer besteld met een smartevse (https://www.smartevse.nl/) controller erin omdat ik moeilijk moet gaan loadbalancen tussen de ZOE en de Niro. Het smartevse ding is best gaaf en opensource en kan ook doen wat Zappi kan. Ratio moet deze combi nog wel testen dus duurt nog even. Ja, het is de grens opzoeken, mee eens. Als het idd de Zappi wordt zal ik zeker met die instellingen gaan spelen. Maar zelfs als je voor 20A kiest gaat het al sneller dan de 16A. Die smartevse kende ik nog niet. Is dat alles wat je nodig hebt? Dat ding in een DIN-rail kastje doen en er een laadkabel aan monteren en je bent klaar? Of heb je nog meer onderdelen nodig? Dat is me niet helemaal duidelijk. Als dat de componenten zijn, dan is het wel een erg goedkope oplossing!
Hippe lip Geplaatst 21 December, 2018 Geplaatst 21 December, 2018 (aangepast) 37 minuten geleden, Prlwytzkofsky zei: TeslaBjorn is erg lollig om naar te kijken. Ik ben afgehaakt bij Fully Charged nadat ze het over een vermogen van de accu hadden in Ampere uur. Dat kan natuurlijk maar dan moet je wel het juiste getal noemen (160 voor de Niro toch?). Als je niet eens de eenheden snapt moet je geen ev's gaan testen (https://www.youtube.com/watch?v=AR5sDwF5aBM op 3:11). Kweenie welk model jij besteld hebt, maar voor zover ik weet heeft de e-Niro een 64kWh-batterij. Of zit ik er nou naast? 160 zou wel erg fijn zijn. Dan heb je echt een long range ding met een groter bereik dan een benzine- of dieselauto.... 21 December, 2018 aangepast door Hippe lip
Sigmasailor Geplaatst 21 December, 2018 Topic Starter Geplaatst 21 December, 2018 Ja grappig, voor velen is het verschil tussen kW en kWh ook nog steeds moeilijk. Ik denk ook dat 160 Ah klopt (64.000/400=160). Heel vroeger op school geleerd dat je altijd een eenhedencheck kan doen: (kWh/V=1000VAh/V=Ah dus moet kloppen). Leuk trouwens: ga je je eigen 'laadkastje' bouwen?
Sigmasailor Geplaatst 21 December, 2018 Topic Starter Geplaatst 21 December, 2018 5 minuten geleden, Hippe lip zei: 160 zou wel erg fijn zijn. Dan heb je echt een long range ding met een groter bereik dan een benzine- of dieselauto.... Die 160 zijn Ahs; daar zit de cloe!
Case Geplaatst 21 December, 2018 Geplaatst 21 December, 2018 Het is niet zo moeilijk: 356 V x 180 Ah = 356 Volt x 180 Ampère.uur = 64000 Watt.uur = 64 kWh
Hippe lip Geplaatst 21 December, 2018 Geplaatst 21 December, 2018 1 uur geleden, Sigmasailor zei: Ja grappig, voor velen is het verschil tussen kW en kWh ook nog steeds moeilijk. Ik denk ook dat 160 Ah klopt (64.000/400=160). Heel vroeger op school geleerd dat je altijd een eenhedencheck kan doen: (kWh/V=1000VAh/V=Ah dus moet kloppen). Leuk trouwens: ga je je eigen 'laadkastje' bouwen? Ja, ik had natuurlijk niet goed gelezen. In zijn tekst had Prlwytz het over ampere-uur, maar omdat die eenheid op een andere regel stond en ik alleen het getal 160 las, had ik dat niet door. De capaciteit van een EV wordt toch meestal in kWh uitgedrukt? Natuurlijk kan Ah ook, maar dan moet je ook weten wat de accuspanning is, om een idee te krijgen van de hoeveelheid energie er in die accu zit.
Hippe lip Geplaatst 21 December, 2018 Geplaatst 21 December, 2018 (aangepast) @Sigmasailor: Heb jij nou ook een aardlekschakelaar type B in je meterkast voor je laadpaal? Ik lees tot mijn verrassing dat dit nodig is: https://www.laadpunt.nl/waarom-type-b-aardlekbeveiliging/ Of haal ik nou wat dingen door elkaare? 21 December, 2018 aangepast door Hippe lip
Sigmasailor Geplaatst 21 December, 2018 Topic Starter Geplaatst 21 December, 2018 Yep, de automaat van de zonnepanelen heeft een C en de laadpaal heeft een B curve. De meeste accu’s zijn 400V, bij Kona en Niro ook. Alle andere groepen hebben gewoon een A.
Hippe lip Geplaatst 21 December, 2018 Geplaatst 21 December, 2018 2 minuten geleden, Sigmasailor zei: Yep, de automaat van de zonnepanelen heeft een C en de laadpaal heeft een B curve. De meeste accu’s zijn 400V, bij Kona en Niro ook. Alle andere groepen hebben gewoon een A. Ehh, hier lijkt sprake van spraakverwarring: ik heb het niet over het type automaat, maar over het type aardlekschakelaar. Zie het artikel waarvan ik de link erbij deed. Een type B aardlekschakelaar kan ook gelijkstroomfouten eruit halen; dat kan een gewone aardlekschakelaar niet.
Prlwytzkofsky Geplaatst 21 December, 2018 Geplaatst 21 December, 2018 Ehh Hippe lip en Sigmasailor. Zullen we ons verplaatsen naar een andere kroeg? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1877683/last Daar is op dit moment precies dezelfde discussie gaande en we gaan hier misschien een beetje ver off topic (niet Kia Niro specifiek). Bovendien kan het daar ook nog nuttig zijn voor een I-pace rijder die informatie zoekt. Ik ga daar in elk geval antwoord geven op de vraag hoe je volgens mij zelf een lader kan bouwen. (ben daar Zbygniew P)
Sigmasailor Geplaatst 21 December, 2018 Topic Starter Geplaatst 21 December, 2018 Lijkt me sterk dat er uit een AC lader DC terugstroomt.
Aanbevolen Berichten