Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik wil een vaste trekhaak op mijn Kia Niro laten monteren. De monteur van het bedrijf zegt dat de parkeersensoren er mogelijk op kunnen reageren ook als de trekhaak niet in gebruik is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Geplaatst

Inderdaad, wij hebben ook een vaste trekhaak, geen enkel probleem!

Parkeersensoren schieten alleen helemaal in de stress als je hem in zijn achteruit zet met een fietsendrager er op. Maar die zet je zo uit met het knopje naast de "pook"

• 1 maand later...
Geplaatst
2 uur geleden, meeder zei:

Worden de sensoren dan niet automatisch uitgeschakeld als je wat aansluit op de stekkerdoos van de trekhaak?

Helaas niet..... Dat zul je handmatig moeten doen met het knopje naast je versnellingspook:cry:

Geplaatst

Dat is wel een misser van Kia.
Bij onze privé auto (C-Max) worden de middelste 2 sensoren uitgeschakeld maar de buitenste 4 blijven gewoon werken. De camera krijgt ook een ander beeld.
Dat is dan misschien iets waar Europese merken toch iets meer over nadenken, het ESP werkt ook anders als er een aanhanger achter zit.

Geplaatst
Op 23-3-2019 om 14:05, meeder zei:

Dat is wel een misser van Kia.
Bij onze privé auto (C-Max) worden de middelste 2 sensoren uitgeschakeld maar de buitenste 4 blijven gewoon werken. De camera krijgt ook een ander beeld.
Dat is dan misschien iets waar Europese merken toch iets meer over nadenken, het ESP werkt ook anders als er een aanhanger achter zit.

Ik begrijp misschien niet helemaal wat je bedoelt.

Bij de Niro kan ik de afneembare trekhaak monteren en dan werken de sensoren als zonder trekhaak. Dus alleen in de achteruit piept hij als er iets achter de auto komt (of je een paaltje nadert).

Pas als er een fietsdrager of aanhanger achter hangt dan beginnen de sensoren alleen constant te piepen zodra je de auto in zijn achteruit zet. Dat kun je dan handmatig uitschakelen bij je versnellingspook.

Vervolgens piepen de sensoren bij een volgende keer achteruit schakelen niet meer. Pas als je het contact uitzet en de wagen opnieuw start, dan wordt het systeem gereset en begint het weer opnieuw.

Maar dat handmatige uitschakelen zodra je een aanhanger koppelt kan wel en bij één niet originele (!) bedrading set werkt dat ook zo. Echter dat is dan niet zomaar even eenvoudig de bedrading van de trekhaak aan de originele bedrading pluggen maar dan moet er een modificatie gedaan worden aan de bedrading in de Niro.

Echter bij de “originele” door KMNL geleverde bedrading set wordt dat dus niet gedaan…..

Inderdaad een missertje, maar nu ik een paar jaar zo met de Niro rijd ben ik eraan gewend om, zodra ik mijn aanhanger aankoppel, even op de knop te drukken zodra ik instap. Daar wen je eenvoudig aan zodat ik toch heb besloten om het zo te laten.

Geplaatst

Begrijp ik het goed dat als je echt de originele bekabeling voor de trekhaak gebruikt dat ze dan wel automatisch uit gaan als je wat aangekoppeld hebt?

Geplaatst (aangepast)
47 minuten geleden, meeder zei:

Begrijp ik het goed dat als je echt de originele bekabeling voor de trekhaak gebruikt dat ze dan wel automatisch uit gaan als je wat aangekoppeld hebt?

Nee, het is anders. De originele parkeersensoren van de Niro ondersteunen het automatisch uitschakelen van de sensoren NIET.

En het wordt nog vreemder en met het risico om door de forumleden voor gek te worden verklaard wil ik het je toch vertellen.

In de originele Kia Niro handleiding zit een extra originele Kia bijlage voor bij het “Throw Pack” (was bij de eerste Niro’s een optie). In deze installatiehandleiding voor kabelsets wordt verschil gemaakt tussen de origineel (OEM) ingebouwde parkeersensoren en de als accessoire achteraf ingebouwde parkeersensoren in de Niro.

Voor de als accessoire ingebouwde Kia sensoren (van Cobra) staat beschreven hoe je de bedrading van de Niro bij installatie van een kabelset moet modificeren zodat deze sensoren automatisch uitschakelen zodra je er een aanhanger (of fietsdrager) op aansluit (de stekker erin steekt).

Echter bij de originele sensoren (standaard in Nederland) kan dat dus niet en dan staat er ook in de beschrijving dat je op de “P-off” knop naast je versnellingshandel moet drukken om ze handmatig uit te schakelen….

Wellicht moet het mogelijk zijn om ook de originele parkeersensoren automatisch uit schakelbaar te maken als je er een aanhanger aan de Niro koppelt, maar dit is even een uitzoekwerk en ik heb het bedradingsschema niet. En Kia support dit dus niet. Om dit laatste maak ik me echter niet zo druk.

aangepast door Derrek
Geplaatst

Oké, duidelijk.
Ik ben het eigenlijk alleen van Europese auto's gewend zoals bij onze Ford.
Daar wordt een trekhaak module geplaatst die op de CAN bus aangesloten wordt. Vervolgens wordt deze module aangemeld in de computer van de auto waarna automatisch bepaalde dingen geactiveerd worden zoals het gedeeltelijk uitschakelen van de parkeersensoren, aangepast camerabeeld bij achteruit rijden en het Trailer ESP wordt geactiveerd.
De detectie of er wat aangekoppeld zit gaat ook niet via een schakelaar zoals vroeger vaak gebruikt werd om de mistlampen van de auto uit te schakelen maar via de trekhaak module die dat detecteert door de belasting het boordnet.

Daar zie je denk ik toch wel een beetje een verschil tussen de benadering van Europese merken en de Aziatische merken.

Geplaatst

Misschien omdat ze daar bijna niet met caravans en/of fietsendragers rondrijden? En is de noodzaak minder om er een geschikte oplossing op aan te bieden... Wie zal het zeggen?

Geplaatst

Dat kan inderdaad een reden zijn.
Toyota doet ook geen moeite om de nieuwe Corolla geschikt te maken om een caravan te trekken ondanks dat het technisch best te realiseren moet zijn met die aandrijflijn.

Geplaatst (aangepast)
20 minuten geleden, meeder zei:

Dat kan inderdaad een reden zijn.
Toyota doet ook geen moeite om de nieuwe Corolla geschikt te maken om een caravan te trekken ondanks dat het technisch best te realiseren moet zijn met die aandrijflijn.

Dat hangt niet van de aandrijflijn af en ook niet van het motorvermogen wat veel mensen denken (die is sterk genoeg zoals je zegt) maar van de remmen.

De nieuwe Corolla met benzinemotor mag 1300 kg trekken maar de Hybrid niets. Dat heeft niet met de aandrijflijn of motorvermogen te maken want die is van een hybride zelf (veel) sterker (koppel) dan een benzinemotor. Maar een hybride remt namelijk hoofdzakelijk met de elektromotor/dynamo en pas het laatste stukje eventueel met de hydrolische schijfremmetjes. Het zijn inderdaad lichte remmetjes (kostenbesparing) die alleen voor het laatste stukje (bijna stilstand) of nood gebruikt worden (nu nog verplicht) en daardoor nooit warmlopen.. Maar als je er een aanhanger of caravan er achter wilt hangen dan zijn deze remmen onder bemeten en komt er geen typegoedkeuring voor trekgewicht.

De Kia Niro's hebben (behalve de eerste bootzending) nu allemaal het "Throw Pack" standaard en dat bestaat uit zwaardere remmen en daarbij heeft Kia meteen maar een iets zwaardere koelventilator erbij gemonteerd.  Nu mag die standaard 1400 kg trekken.

aangepast door Derrek
Geplaatst
Op 21-2-2019 om 10:05, Trebla zei:

Ik wil een vaste trekhaak op mijn Kia Niro laten monteren. De monteur van het bedrijf zegt dat de parkeersensoren er mogelijk op kunnen reageren ook als de trekhaak niet in gebruik is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ook ik heb een vaste (Brink) trekhaak laten monteren ( bij Kwik-Fit voor 460,- incl.) en heb er geen last van, dat de parkeersensoren verkeerd reageren, mits er een fietsendrager of aanhanger aan zit.( zie de eerdere foto's in mijn bijlagen)

Geplaatst
5 uur geleden, Murcielaygo zei:

Throw?

Moet dat geen Tow zijn?
Throw = werpen
Tow = slepen/trekken...

Sorry. You are right!

• Like 1
Geplaatst
1 uur geleden, Kia de Niro zei:

Ook ik heb een vaste (Brink) trekhaak laten monteren ( bij Kwik-Fit voor 460,- incl.) en heb er geen last van, dat de parkeersensoren verkeerd reageren, mits er een fietsendrager of aanhanger aan zit.( zie de eerdere foto's in mijn bijlagen)

Als ik de haak op mijn afneembare Mobis trekhaak zet dan gaan de sensoren ook niet piepen mits er geen fietsendrager of aanhanger aan zit.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...