Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Nu 1 maand de KIA eNiro. Toen ik hem de eerste keer helemaal vol laadde, gaf hij aan dat het potentiele bereik 455 km zou zijn (exact de WLTP waarde). Twee dagen later werd het autoalarm door KIA geinstalleerd waarna er diverse foutmeldingen ontstonden en waarbij het alarm nu nog steeds niet functioneert. Daarna kwam het potentiele bereik bij 100% volle accu ineens nooit meer op 455km maar blijft hij steken op 385km. KIA zegt dat dat normaal is en dat het aantal potentiële km dat hij weergeeft in het dashboard bij volle accu zich automatisch aanpast aan je rijstijl. Bij Tesla is dat zeker anders; bij 100% volgeladen accu is het potentiële rijbereik dat hij aangeeft altijd ongeveer hetzelfde (ook al is de praktijk in de winter natuurlijk anders en afhankelijk van je rijstijl). Als het klopt wat KIA beweert, zou dat betekenen dat alle eNiro rijders in de winter bij 100% volgeladen accu net als ik nooit 455km te zien krijgen in hun scherm, maar een veel lager aantal km. Klopt dat? Anders vrees ik dat er met mijn KIA toch iets niet klopt. Ik ken nog geen andere eNiro rijders, dus ik kan niet zien hoeveel km hij bij jullie aangeeft als mogelijk rijbereik bij 100% volle accu. Please help!

Geplaatst

Wat is je verbruik Jurgen? Het kan toeval zijn dat je range ineens lager is, maar wat kia zegt is ook waar.. we weten niet hoe je rijstijl is, rij je veel snelweg met 130km/u etc.. vee factoren die van invloed kunnen zijn op je range...

Geplaatst

Zo'n ding heet in de volksmond niet voor niets een GOM (Guessometer). Het is maar wat de fabrikant in zijn algoritme ervan maakt. Rekening houdend met ervaringen uit het (recente) verleden berekent de software een voorspelling voor de volgende lading. Ligt je verbruik hoog zal de GOM laag aanwijzen. Andersom kan natuurlijk ook. Als de jouwe op 385 blijft steken heb je misschien een behoorlijk zware rechtervoet. 

Geplaatst

Ter illustratie: accu helemaal volgeladen en geeft in dashboard nu 374km bereik aan. Hoe is dit bij jullie? Hoeveel km zien jullie bij volle accu aangegeven in het  dashboard?

20190228_223324.jpg

20190228_223504.jpg

Geplaatst (aangepast)

@Jurgen Smit Wat jij nu hebt, hebben we allemaal gehad en is normaal. Toen ik de e-niro meekreeg stond hij keurig op 455 en na twee ritjes weer volgeladen te hebben, was mijn bereik ineens slechts 390 km ofzo. Nu de buitentemperatuur de laatste week erg hoog is geweest en ik zuinig rijd gaat de verwachte range op een volle accu ineens flink omhoog. Ik kom weer in de buurt van die 455 en verwacht er binnenkort zelfs overheen te gaan.

Als ik het goed begrijp pakt je auto het gemiddelde verbruik van je afgelopen 20 ritten en berekent aan de hand daarvan je verwachte bereik. als je gemiddelde verbruik lager is dan 14 kWh/100 km zal de verwachte range boven de 455 km komen. dat is met de temperaturen van de afgelopen tijd en een rustige rijstijl zeker haalbaar. Dat Tesla je rijstijl, temperatuur, etc niet meeneemt in de schatting van je range lijkt mij een gemis van de Tesla. wat Kia probeert is een zo nauwkeurige schatting te geven van je rijbereik op basis van relevante informatie. Meer kan je niet wensen, toch?

edit: wat ik wel irritant vind (en niet snap) is dat de app een ander bereik geeft dan het dashboard in de auto.

aangepast door Geronimo81
Geplaatst

Ik heb nog geen Niro maar in de Leaf varieerde de GOM (afhankelijk van de voorgaande rijstijl en de temperatuur) zo tussen de 200 km en 311 kilometer. Soms had je een verbruik van 20 kWh (bij 130), alleen paar keer uitgeprobeerd. Meestal zat ik zo rond de 14 kWh (per 100 kilometer natuurlijk). Het hangt allemaal heel erg af van je rechtervoet.

Geplaatst

@geronimo81 Super bedankt voor je toelichting! Nu ben ik helemaal gerustgesteld en weet ik dat het niet aan de storing lag. Inderdaad is zoals KIA het doet veel fijner en betrouwbaarder dan Tesla. Bij Tesla moet je zelf veel meer inschatten hoeveel je ongeveer kunt rijden en is het daadwerkelijke bereik doorgaans veel minder dan met de methode van KIA. KIA doet het feitelijk zoals de hybride Fisker Karma het ooit ook deed. Top! 

Geplaatst (aangepast)

Ik heb nog een lagere geschatte range trouwens. Heb hem wel eens op 330km gehad, nu kruipt ie weer naar de 350. Ik rij veel (6500 km afgelopen maand, gelukkig is dat niet normaal) en vrijwel alleen maar snelweg. Als je als een "gewone" auto rijdt en af en toe even 140 op de teller dan is het verbruik al snel in de buurt van 21kWh/100km. Bij echt lange ritten laat ik de snelheid meestal wel wat zakken zodat ik niet hoef te laden onderweg.

Wind maakt trouwens ook heel veel uit. Ik heb wel eens gehad dat de heenweg 22kWh/100km was, en de terugweg rond 17.

aangepast door Prlwytzkofsky
typo
Geplaatst

Ik rij vrij veel snelweg en altijd maximum snelheid als dat kan. Op dit moment heb ik (na 3500 km) een geschat bereik van 399 km.
Er van uitgaande dat er 64 kWh bruikbaar is geeft dit bij een bereik van 399 km een verbruik van 16 kWh/100km, dat klopt aardig met de BC over de laatste ritten
Het prettige van de manier waarop de e-Niro dat doet is dat ik niet voor verassingen kom te staan. Onlangs een rit van 307 km, vertrokken met een bereik van 385 km en thuis met 75 km over.  

Geplaatst

Ter info en correctie van info hierboven over Tesla: je kan daar de range instellen. Je hebt bij S en X (van Model 3 weet ik dit niet zeker, maar ik vermoed idem) de keuze tussen RATED en TYPICAL. Rated is volgens de theoretische mogelijkheden, Typical is o.m. gebaseerd op analyse van je eigen rijstijl. 

Geplaatst

Mijn actieradus is nu 381, stond gisteren op 405, daarvoor 421 en daarvoor nog hoger. Het is maar hoe hard je hem intrapt :) Kijk vooral naar je EV menu, daar zie je exact je verbruik van je ritten.

Weekend rustige km's maken, zal dan weer boven de 400 zitten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...