Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Batterij gezondheid

Ga naar de oplossing Opgelost door Ernst Schuurman,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Ik meen ergens gelezen te hebben dat het beter voor de batterij is om de stekker uit de E-Niro te trekken wanneer hij 100% is opgeladen, dus hem niet te lang op 100% te laten staan met de stekker er nog altijd in. Als dat inderdaad het geval is, geldt dat dan ook als je hebt ingesteld dat de E-Niro maximaal laadt tot bijvoorbeeld 80 of 90%? Of maakt het in die gevallen niet uit als de lader er nog in zit terwijl de auto al voor 80 of 90% is opgeladen?

aangepast door Woodkid
Geplaatst (aangepast)

@Woodkid of de stekker er wel of niet in zit maakt niet uit. Je kunt in het EV menu de limiet instellen zodat ie bijvoorbeeld bij 90% stopt met verder laden. Voordeel is dat je daar dan verder geen omkijken naar hebt, en ook het geplande voorverwarmen en automatisch laden in het daltarief kunt gebruiken.

Echt 100% opladen lukt echter niet. De accu heeft meer capaciteit dan de 64kWh volgens het boekje. Aangenomen wordt dat er minstens 67kWh bruto capaciteit is, en je bij "100%" volgens de meter uiteindelijk 95,5% lading van de accu cellen hebt (en je dus automatisch al buiten de echte gevarenzone zit).

aangepast door jwv
Geplaatst

Je kan er best lang over discussiëren over wat goed of slecht is voor de accu. Mijn vuistregel: nooit lang laten staan met een hele hoge of hele lage SOC. Bij mij is dat standaard laden naar 80%, en als ik ver weg ga vlak daarvoor naar 100%. En als je ergens aankomt met een heel lage SOC dan z.s.m. inpluggen. Stekker eruit halen heeft volgens mij niet zoveel zin.

Geplaatst
2 uur geleden, Prlwytzkofsky zei:

Je kan er best lang over discussiëren over wat goed of slecht is voor de accu. Mijn vuistregel: nooit lang laten staan met een hele hoge of hele lage SOC. Bij mij is dat standaard laden naar 80%, en als ik ver weg ga vlak daarvoor naar 100%. En als je ergens aankomt met een heel lage SOC dan z.s.m. inpluggen. Stekker eruit halen heeft volgens mij niet zoveel zin.

Lijkt mij een prima strategie. Ik doe het net zo; alleen heb ik hem standaard op 70% ingesteld. Ik hou de accu 90% van de dagen tussen de 1/3 en 2/3 van de SOC. Met die 1/3 haal ik makkelijk zo'n 150 kilometer; voor mij voldoende voor verreweg de meeste dagen.

Geplaatst

Nou dat ding gaat elke avond naar 100%  zie niet echt een probleem...(lease) 

Maar ja als de auto hebt gekocht en je wil er lang mee rijden dan zou ik ook iets voorzichtiger mee zijn. Maar zou het echt zo erg zijn 100% vol is dus maar 95% vol. 

Ik denk dat het belangrijker is dat ie niet te lang onder 20% blijft of boven de 90%. 

Merk wel dat kouder betekend minder km op de teller bij 100% vol..

Geplaatst

Dat gewoonlijk maar tot 80% laden vind ik toch wat veel inleveren. Hier gaat-ie gewoonlijk naar de 90%, al is dat meestal maar 1-2 x per week. 

• 1 maand later...
Geplaatst
13 hours ago, 8.3 said:

Vergelijkings tooltje batterij gezondheid van andere EV's.

KIA E-Niro staat er helaas niet bij.

https://storage.googleapis.com/geotab-sandbox/ev-battery-degradation/index.html

Ik vind het maar een raar grafiekje. Ten eerste is degradatie ook afhankelijk van het aantal kilometers. Ten tweede zie ik een lineaire degradatie terwijl de degradatie meestal in de eerste jaren sterk is terwijl die later afneemt. 

Geplaatst (aangepast)

Kia Soul is het oude type en niet de nieuwe accu en ik dacht de e-Soul 2020 wordt uitgeleverd met 811 cellen en niet 622 cellen zoals in onze e-Niro. Ook het nieuwe 2020 model van de e-Niro krijgt waarschijnlijk de 811 cel met minder kobalt. Die was eigenlijk al voor de eerste versies bedoeld, maar SK-Innovations had nog problemen met levensduur en stabiliteit van de 811 cellen en dus besloot men de bekende 622 te gebruiken. De grafiekjes lijken mij gebaseerd op gemiddelden die Google verzameld. Grappig, maar je kan er weinig mee omdat uiteindelijk het rij- en laadgedrag veel bepaald en er per model-versie nog wijzigingen kunnen worden doorgevoerd aan de accu en laadsysteem. Vaak hoge prestaties vragen en vaak snel laden leveren hoge temperaturen op in accu's en daar worden ze voornamelijk slechter van. Verder niet vergeten de tip van Kia zo ongeveer maandelijks door te voeren. de auto in één ruk van 20% naar 100% AC te laden zodat het BMS de tijd krijgt om de cellen zo goed mogelijk te balanceren (staat in de handleiding). Doorgaans laad ik de auto 80% nu in de winter en gaat hij dagelijks bij woon-werk aan de stekker omdat ik in een warme auto wil stappen en eventueel ontdooit.

aangepast door Fralamjo
Geplaatst

Ik zie in de link Geotab staan. Dat is bedrijf die een kastje leveren die je op de OBD2 plug aansluit.

Hiermee kunnen bedrijven hun voertuigpark monitoren.

En in googleapis kan je van die data grafieken maken.

• 1 maand later...
Geplaatst

Ik twijfelde of ik het zou posten omdat het zo vreselijk saai maar tegelijkertijd goed nieuws is: na 52000km geeft het BMS nog steeds een state of health van 100%.

Nothing to see here, move along :smile:

Geplaatst
3 uur geleden, Prlwytzkofsky zei:

Ik twijfelde of ik het zou posten omdat het zo vreselijk saai maar tegelijkertijd goed nieuws is: na 52000km geeft het BMS nog steeds een state of health van 100%.

Nothing to see here, move along :smile:

Tot welke SoC laad jij op standaard?

Geplaatst

Ik laad thuis 4x/week gewoon tot 100% en na 64.000 km is ook mijn SOH in Torque Pro nog steeds 100%. Ik heb het volle bereik van de accu gewoon nodig en met 1500km/week bespaar ik met 100% lading in de ochtend gewoon tijd onderweg. Ben benieuwd wanneer die voor het eerst geen 100% SOH bij mij gaat aangeven, ik offer me wel op als testcase.

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst
18 hours ago, Terp1234 said:

Ik laad thuis 4x/week gewoon tot 100% en na 64.000 km is ook mijn SOH in Torque Pro nog steeds 100%. Ik heb het volle bereik van de accu gewoon nodig en met 1500km/week bespaar ik met 100% lading in de ochtend gewoon tijd onderweg. Ben benieuwd wanneer die voor het eerst geen 100% SOH bij mij gaat aangeven, ik offer me wel op als testcase.

Jeetje, ik dacht dat ik een kilometervreter was. Overigens merk je bij zoveel kilometers des te meer dat het echt veel goedkoper is. Ik mis elke week 70 Euro diesel afrekenen absoluut niet.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...