Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Dak koffer/ fiets drager

Ga naar de oplossing Opgelost door edwin van kessel,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik heb een vraag.

Voor heen gingen wij op vakantie met auto en aanhanger tent en heel veel zooi...

Maar ja daar is nu een einde aan gekomen 

Ik zoek nu een goeie dak koffer die ook nog aerodynamisch is!

Iemand een top dak koffer die ook nog handig in gebruik is en niet gelijk €600,- kost want je gebruikt hem maar 2 a 3 keer per jaar.

Dak drager heb ik 

En welke fiets drager raden jullie aan ?

Geplaatst

Nadat mijn oude dakkoffer na 17 jaar defect raakte, heb ik vorig jaar een Thule Touring L 780 gekocht. Niet de goedkoopste, maar wel ruim onder de €600. Een zeer praktische koffer vind ik zelf; aan beide kanten te openen en met de snelssluiters makkelijk en snel op de dragers te bevestigen. Ik wil er binnenkort even een testrondje mee rijden met de e-Niro wat het scheelt in verbuik. Dus een rondje over de snelweg zonder en hetzelfde rondje met de dakkoffer. 
Volgende week krijg ik ook een fietsenrek op de achterklep binnen. Eens kijken of dat wat is als alternatief voor de trekhaak drager.

Geplaatst

Ik heb gelijk maar even proef op de som genomen en de koffer eens gemonteerd en stuk (elk 50km) mee gereden op auto- en snelweg. 

Verbruik zonder koffer: 105 km/h 19,2 kWh/100km, 125 km/h 21,6 kWh/100km

Met koffer: 105 km/h 21,9 kWh/100km, 125 km/h 25,1 kWh/100km

Het verbruik met koffer is uiteraard hoger, maar het verschil valt me eerlijk gezegd nog mee.

20190331_162131.jpg

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

Goh, dat valt heel dik mee, zeker bij 105 km/h. Ik had verwacht dat het verbruik veel meer zou toenemen met zo’n bakbeest (sorry;-)) op het dak. Waren de weersomstandigheden redelijk het zelfde met en zonder dakkoffer?

Aan de ander kant: dat verbruik van 19,2 bij 105 km/h klinkt me aan de hoge kant. Nu heb ik mijn Niro nog niet, maar door vele verhalen van anderen dacht ik dat dit lager zou zijn. Had je veel extra verbruikers aan staan?

Dit is trouwens een heel nette maat dakkoffer! Hij steekt niet echt uit vóór de voorruit. Ik neem aan dat je ‘m zo ver mogelijk naar achteren hebt gemonteerd zodat de achterklep nog ongehinderd open kan?

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

Ja, de ritjes waren vanmddag direct achter elkaar aan en dezelfde wegen op en neer, zodat wind- en hoogteverschillen elkaar zouden moeten compenseren. Het was voor mijzelf ook meer ter indicatie bedoeld, zodat ik alvast bereik een beetje kan incalculeren als ik er mee op stap ga. Ik heb niet bijzonder zuinig gereden of zo, of schuilen achter een vrachtwagen, Verwarming normaal aan, al scheen de zon lekker door de ramen vanmiddag.

De klep kan inderdaad precies helemaal open op deze manier en het haaievinnetje zit er mooi onder. Totale hoogte is zo overigens 2m. Goed om te weten voor parkeergarages. Ik vind het een fijne maat dakkoffer. In de winter kunnen er makkelijk 2 paar carve-ski's en 2 snowboards in (helmen en schoenen passen er ook zat bij in) en rest van het jaar genoeg ander volumineus materiaal. Ik vind de zwarte koffer ook wel mooi staan bij de witte auto met zwarte accenten moet ik zeggen.

Geplaatst

Heb gisteren een fiets vervoerd op de dakdragers in zo'n fietsdrager a la Thule 591. Ging op zich prima, verbruik met een snelheid van ± 90 km/hr  19,1 kWh Valt me alleszins mee.

Enige vervelende is dat je de fiets hoog moet optillen, verder staat het prima vast.

Geplaatst
Op 31-3-2019 om 17:12, Terp1234 zei:

Ik heb gelijk maar even proef op de som genomen en de koffer eens gemonteerd en stuk (elk 50km) mee gereden op auto- en snelweg. 

Verbruik zonder koffer: 105 km/h 19,2 kWh/100km, 125 km/h 21,6 kWh/100km

Met koffer: 105 km/h 21,9 kWh/100km, 125 km/h 25,1 kWh/100km

Het verbruik met koffer is uiteraard hoger, maar het verschil valt me eerlijk gezegd nog mee.

20190331_162131.jpg

Kijk daar hebben we wat aan top !!

Verbruik valt mee dus das fijn 

Ga maar eens op zoek op marktplaats voor die paar keer per jaar ga ik geen nieuwe aan schaffen 

Geplaatst
1 uur terug, Hippe lip zei:

haha, gelukkig ben ik 190 cm, dus ik kan er wel bij en de fiets weegt zo'n 15 kg, dus niet zo zwaar, maar het is meer onhandig.

Ik heb getwijfeld aan een Thule 9105/06, maar dan ben je weer veel geld kwijt. De dakdragers had ik er al bijbesteld en de goot voor 25 euro op de kop getikt.

Hoop nog steeds op een trekhaak een dezer maanden, dan kan ik m'n gewone fietsdrager voor de knobbel weer gebruiken.

Geplaatst

Ik heb gisteren mijn achterklep drager binnen gekregen. Mijn sportfietsjes kunnen er prima op, dus kan ik weer richting de toertochtjes rijden. Ik zie het nog wel nog steeds ter overbrugging tot de trekhaak er een keer komt.

Achterlichten worden wel deels afgedekt, mooier kan ik het niet maken.

20190405_193304.thumb.jpg.5e3e42a8ba33e31251fd7ea8313e1599.jpg20190405_194047.thumb.jpg.c7e15f0cc85f132a02e3e25aa0940aba.jpg

Geplaatst

Die afgedekte achterlichten zou ik toch me uitkijken.

Naar mijn weten mag er maximaal 25% van een venster worden afgedekt, dit is duidelijk meer.

Daarnaast zou ik het geen prettig idee vinden dat achteropkomend verkeer je niet goed kan zien en/of niet goed kan zien wat je doet (remmen, richting aangeven)...

De constructie van de drager lijkt toe te laten dat de fietsen lager komen te staan. Dan dek je de achterlichten minder af EN steken je fietsen minder boven de cabine uit. Dat zal vast niet verkeerd zijn voor het verbruik...

Geplaatst

Thx voor het commentaar. Ik heb het nog eens opnieuw geprobeerd met de beugel op de achterruit zo laag mogelijk. Door de wielen heen lijken de lichten wel wat meer tot hun recht te komen.

20190406_203935.jpg

20190406_204223.jpg

20190406_204053.jpg

• Like 1
Geplaatst

Een lichte lichtbalk achterop zou het beste zijn, maar tja, daarvoor heb je een aanhangerstopcontact nodig. 

Heeft iemand al eens geïnformeerd of die dingen wel op een e-Niro gemonteerd kunnen worden?

• 1 maand later...
Geplaatst
Op 6-4-2019 om 17:53, Terp1234 zei:

Ik heb gisteren mijn achterklep drager binnen gekregen. Mijn sportfietsjes kunnen er prima op, dus kan ik weer richting de toertochtjes rijden. Ik zie het nog wel nog steeds ter overbrugging tot de trekhaak er een keer komt.

Achterlichten worden wel deels afgedekt, mooier kan ik het niet maken.

20190405_193304.thumb.jpg.5e3e42a8ba33e31251fd7ea8313e1599.jpg20190405_194047.thumb.jpg.c7e15f0cc85f132a02e3e25aa0940aba.jpg

Hier in België komt geen trekhaak optie voor de e-Niro.

Plaatsing van een trekhaak is niet mogelijk op de Niro EV is het antwoord van de dealer.

Mijn dealer was verbaasd dat in NL dit wel leverbaar is toen ik hem dat vertelde. 

Ik heb wel interesse in deze fietsdrager. Welk type van Fabbri is dit?

Geplaatst
3 minuten geleden, 8.3 zei:

Hier in België komt geen trekhaak optie voor de e-Niro.

Plaatsing van een trekhaak is niet mogelijk op de Niro EV is het antwoord van de dealer.

Ja zeg, als die dealer niet verder komt dan "plaatsing is niet mogelijk", dan vraag ik me af of hij er überhaupt wel zin in heeft. Die haken worden dus precies op maat gemaakt voor onze auto's, dus daar ligt het probleem niet. Hoe zit het met zoiets als keuringen in België? Hebben jullie ook een centrale (landelijke) dienst die alles keurt voordat het de weg op mag?

Geplaatst
13 uur geleden, 8.3 zei:

Ik heb wel interesse in deze fietsdrager. Welk type van Fabbri is dit?

Het is de Bici OK Elektro 2 Voldoet prima verder, maar zodra mijn haak er op zit wil ik er wel weer van af. Trekhaakdrager is toch uiteindelijk makkelijker. Laat maar weten als je belangstelling hebt om deze drager over te nemen.

Geplaatst
7 uur geleden, Terp1234 zei:

Het is de Bici OK Elektro 2 Voldoet prima verder, maar zodra mijn haak er op zit wil ik er wel weer van af. Trekhaakdrager is toch uiteindelijk makkelijker. Laat maar weten als je belangstelling hebt om deze drager over te nemen.

Bedankt voor het antwoord.

Ik heb mijn dealer nog gesproken en die vertelde mij dat een trekhaak alleen mag op een e-NIRO met een NL kenteken, omdat de RDW een uitzondering heeft gemaakt.

In België is de e-NIRO niet met een trekhaak gehomologeerd als fietsendrager. Die komt er wel, maar die geldt alleen voor de e-NIRO's die na die keuring geleverd worden.

En een fietsdrager op de achterklep raadt hij af omdat er dan teveel krachten ontstaan op de spoiler.

Geplaatst

Als je de bovenste foto met zijaanblik bekijkt, kun je zien dat deze drager volledig vrij van de spoiler zit, heeft alleen bevestigingen via metaal. De krachten zitten verdeeld over de achterbumper en achterruit. Hij is zelfs geschikt om een e-bike te dragen (max 45 kg).

Geplaatst

Mooi ding !! 

Maar 230,- voor een fietsen drager vind ik een hoop geld dan gooi ik me mtb wel achterin. Kleedje over de bank en gaan.

Of heeft er iemand nog andere mooie fietsen drager voor mooi prijsje gezien. 

Geplaatst
12 uur geleden, Niro79 zei:

Mooi ding !! 

Maar 230,- voor een fietsen drager vind ik een hoop geld dan gooi ik me mtb wel achterin. Kleedje over de bank en gaan.

Of heeft er iemand nog andere mooie fietsen drager voor mooi prijsje gezien. 

Let je wel ff op? Als je een "mooie fietsen drager voor mooi prijsje" wilt, dan zou je wel eens een kat in de zak kunnen kopen. Vergis je niet in de krachten die er op zo'n ding komen staan. Ik zou in jouw geval altijd voor een degelijk ding van een goed merk gaan en dat kost nu eenmaal wat. Je wilt je fiets onderweg niet verliezen en je wilt ook niet dat het rek gaat knikken en de fiets op je auto belandt....

Geplaatst

Mee eens. En ik moet zeggen dat deze Fabbri wel heel degelijk in elkaar zit. Het was ook de enige drager geschikt voor de e-Niro die ik kon vinden. Ik heb gewoon minimaal wekelijks een drager nodig, dus geen drager was geen optie en dan maar eentje voor wat meer geld. Ik kijk dan ook met smacht uit naar 5 juni als de haak op de auto komt (hopelijk geen annulering van de dealer). De Fabbri raak ik wel weer kwijt op een manier.

Geplaatst

Als ik zie wat menigeen aan extra's uitgeeft voor velgen, banden en folies, dan vind ik €230 voor iets zeer functioneels als een degelijke fietsendrager nog reuze meevallen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...