Jump to content
  • Sign Up
Sign in to follow this  
MrMaster

StartStop op 184pk 2.0 CRDI + batterij-probleem

Recommended Posts

Hoi,

Heeft een SP III met 2.0 CRDI van 2013 met 184pk (automaat) volgens jullie een StartStop systeem of niet? De uitvoering is een Sense+ (Belgiche wagen).

Toen ik de wagen 2e hands kocht zei de verkoper dat deze dat wel had (na 1 jaar te rijden met het knopje ECO aan) heeft de auto echter nooit StartStop techniek gebruikt. Dat boeide me eerlijk gezegd verder ook niet veel. Op de optielijst van KIA zie ik echter niet staan dat deze optie ooit bestaan heeft op deze uitvoering (enkel als optie op de 1.6 benzine en 1.7 CRDI).

Echter toen vandaag mjin auto niet startte omwille van een versleten batterij en ik de garage belde met de vraag of ze een vervangbatterij hadden, vroegen ze eerst mijn chassisnr om te checken of dat type batterij op stock was. Nadat ik haar dat opgaf, vroeg de dame van het onthaal bij de garage me toen: 'Heeft u een StartStop systeem?' waarop ik 'neen' antwoorde. De dame aan de ljin zei toen: 'Ow, dat is vreemd, ik zie namelijk dat u dat wel zou moeten hebben'.

Wie kan me duidelijkheid verschaffen?

2e bijkomende vragen:

1. Mijn SP III startte niet omwille van te weinig 'juice' in de batterij (amper ca 4.22Volt ipv de nodige 12V). De auto herkende geen van mijn 3 keyless Go sleutels meer. Nadat de pechverhelping me een batterijboost gaf en de auto startte, herkent mijn SPIII echter nog steeds niet mijn sleutels (afstandsbediening werkt aldus niet). Iemand enig idee hoe ik dit reset/mijn auto terug mijn sleutel(code) laat herkennen?
  2. Tevens denkt mijn navigatie nu dat het nacht is (om 11u in de ochtend is het schermpje donker ipv licht gekleurd). Ook hier iemand een oplossing voor?

Vanmiddag mag ik bij de garage om mijn nieuwe batterij gaan (hopelijk start mijn SPII vanmiddag nog terug. :-ps

Dank voor jullie inzicht/hulp.

Greetings,

Gezien de leeftijd zou het kunnen dat de batterij in de sleutels leeg is? Al vervangen?

Maar als de sleutel echt leeg is, hoe start de auto dan met Keynes entry en start stop knop

de sleutel koppelen met de auto.. geen die of dat zelf kan ivm diefstal. Misschien alleen door garage?

wat te proberen is (Naast batterij van sleutels vervangen) is met de sleutel de startknop indrukken.

kans bestaat dat hij de sleutel dan wel weer herkend. Staat ook in boekje volgens mij.

bij de schermweergave kun je onder instellingen kiezen voor automatisch, altijd dag of altijd nacht weergave.

even nakijken denk ik...

en als je toch naar garage gaat.. daar de vragen stellen...?:cool:

batterij in sleutels was het probleem niet (heb tot 2 x toe nieuwe batterijen geprobeerd). Auto is nu bij de garage en haal hem straks op. 

Auto werd gestart doordat pechverhelping een batterijbooster aansloot op m'n batterij waarna de sleutel in de middenconsolegleuf (3 x woordwaarde in scrabble. :-p) de auto deed starten.

Iemans een idee mbt mijn StartStop vraag alsook hoe ik m'n auto de sleutels weer laat herkennen?

Grtz

Nog even het besluit/ Nieuwe batterij en ook batterijtjes ni m'n sleutels (had zelf de batterijtjes er omgekeerd in gepropt...:-s).

Anyways, niemand die weet hoe het nu echt zit met de StartStop op een 2.0 Crdi met 184pk?

Posted (edited)
43 minuten geleden, MrMaster zei:

Nog even het besluit/ Nieuwe batterij en ook batterijtjes ni m'n sleutels (had zelf de batterijtjes er omgekeerd in gepropt...:-s).

Anyways, niemand die weet hoe het nu echt zit met de StartStop op een 2.0 Crdi met 184pk?

Accu voldoende spanning, buiten temperatuur niet lager dan 5 gr., gordels vast etc. Dit staat allemaal beschreven in je boekje. Je kunt de accu een keer aan de lader hangen, meestal werkt het dan weer.

Edited by Specialmade
tekst aanvulling

On 8/2/2019 at 9:41 AM, Specialmade said:

Accu voldoende spanning, buiten temperatuur niet lager dan 5 gr., gordels vast etc. Dit staat allemaal beschreven in je boekje. Je kunt de accu een keer aan de lader hangen, meestal werkt het dan weer.

Thx, gaat jouw uitleg over het startstop systeem? Zoja, dan kan ik het ondanks dat ik even door het boekje gegaan ben, toch niet vinden hoor. Kan je me hierzo toch even uitleggen hoe het dan precies zit aub?  Thanks!

2 uur geleden, MrMaster zei:

Thx, gaat jouw uitleg over het startstop systeem? Zoja, dan kan ik het ondanks dat ik even door het boekje gegaan ben, toch niet vinden hoor. Kan je me hierzo toch even uitleggen hoe het dan precies zit aub?  Thanks!

Om het start/stop systeem correct te laten werken moet het aan een aantal (zie bovengenoemde) voorwaarden voldoen. Als er niet wordt voldaan aan deze voorwaarden zal het start/stop systeem niet of niet correct werken. Buiten de genoemde voorwaarden is ook de motor temperatuur van belang. Deze dient op bedrijfstemperatuur te zijn. Mocht de accu niet (meer) voldoende spanning hebben dan kun je een keer proberen om een acculader aan te sluiten om de accu weer op pijl te brengen.

Thanks!

Vreemd wel dat op de optieljist van Kia zelf dan staat dat deze optie niet voor de dit model bestaat.

Ook heb ik geen enkele StartStop actie van de auto ervaren toen ik er ca 1 jaar mee rondreed (zou verwachten dat ik toch minstens enkele malen aan alle voorwaarden voldeed)...

Bij een volgende onderhoud bij de garage toch maar even navragen dan.

Zonder de auto te kennen zou ik zeggen dat bij ontbreken van een ISG-Off knop er ook geen ISG aanwezig is.

Sowieso heb ik ervaren bij de auto's met ISG die ik gereden heb dat er ERGENS een indicatie verschijnt op het moment dat ISG uit staat, los van het feit of je dat zelf doet met de knop, of het systeem bepaalt (adhv de hierboven genoemde voorwaarden) dat het niet kan/mag werken.

Dus ik zeg op gevoel dat er geen ISG aanwezig is.

17 uur geleden, MrMaster zei:

Thanks!

Vreemd wel dat op de optieljist van Kia zelf dan staat dat deze optie niet voor de dit model bestaat.

Ook heb ik geen enkele StartStop actie van de auto ervaren toen ik er ca 1 jaar mee rondreed (zou verwachten dat ik toch minstens enkele malen aan alle voorwaarden voldeed)...

Bij een volgende onderhoud bij de garage toch maar even navragen dan.

Heb je links (onder bij het stuur) een knop zitten om de start/stop te de- of activeren. Zo niet dan heeft jouw SP3 GEEN AGM accu en geen Start/Stop.

Dan is het een definitieve 'Njet'. Thanks Specialmade.

Het is heel simpel de diesel versies van de Kia sportage CRDI 136 pk of 184 pk hebben GEEN start/stop systeem, alleen de benzine versies hadden dit!