Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Begin juli mijn e-Niro opgehaald bij de dealer. Wat een feest om electrisch te rijden. Natuurlijk een sport om zo zuinig mogelijk te rijden en dat lukt wat ons betreft prima. Gemiddeld 13,6 kWh per 100 km bij over het algemeen snelwegkilometers, niet harder dan 100 km/u en zo veel mogelijk regenereren.

Vorige week de e-Niro naar de dealer gebracht om een trek/draaghaak te laten monteren en nog wat kleine dingetjes af te stemmen. Zondagmiddag gebracht en afgelopen donderdag weer opgehaald.
Ik keek vrijdag, voor de vorm, naar het verbruik per dag / rit (via t welbekende EV menu) en schrok met toen rot...
's maandags (was dus toen bij de dealer) een rit /dagtotaal van 3 km met een gemiddeld verbruik van 25,1 kWh.
's dinsdags (nog steeds bij de dealer) een rit / dagtotaal van 3 km met een gemiddeld verbruik van 30,1 kWh (!) om vervolgens te zien dat op woensdag een rit / dagtotaal van 5 km gereden was met een gemiddeld verbruik van 28,2 kWh.

Even voor de vergelijk; mijn rit die zondag naar de dealer (een kleine 13 km) gaf een gemiddeld verbruik van 11,6 kWh en retour op de donderdag een verbruik van 11,7 kWh. Genoemde korte ritjes van 3 km en 5 km zijn voor mij verklaarbaar vanwege de zaken die gedaan moesten worden (plekjes wegwerken en opnieuw uitpoetsen ivm slechte poetsbeurt bij aflevering). Het verbruik echter niet!

Na constatering ervan (natuurlijk) de dealer gebeld, mijn verbazing gedeeld, en geïnformeerd over de reden van het in mijn ogen absurd hoge verbruik en daaraan gekoppelde rijstijl. Dealer kon geen reden geven, anders dat de e-Niro uitnodigde om het stroompedaal flink in te trappen (letterlijk gezegd).
Terug gegeven dat ik zelf nogal zuinig ben op mijn eigen auto en zeker van een dealer en medewerkers mag verwachten dat zij dit ook doen met spullen van anderen (aandrijflijn wordt extra belast, banden idem ditto). Gelukkig vond hij dit ook niet kunnen en zou het bespreken met zijn personeel.
Ook aangegeven dat dit simpel te constateren is bij de e-Niro, dus ook voor andere klanten via het EV menu.
Volgende keer maar een briefje neerleggen dat het verbruik 'gelogd' wordt. Misschien helpt 't...

Mijn vrouw en ik vroegen ons wel af of je echt gek met de auto moet rijden om ruim gemiddeld 30 kWh te halen over een km of 3 met absoluut geen snelweg in de buurt. Weet iemand dit?

aangepast door Platinum K
Geplaatst

Ik zou toch wat voorzichtig willen zijn met de conclusie dat een hoog verbruik op korte ritjes automatisch betekent dat er met de auto geragd is. Bij een garage zal de auto mogelijk ook een half uurtje aan staan (met airco) om daarna die 5 km te rijden. Dan zit je al snel aan de waarden die je noemt. 

Geplaatst
1 uur terug, Prlwytzkofsky zei:

Ik zou toch wat voorzichtig willen zijn met de conclusie dat een hoog verbruik op korte ritjes automatisch betekent dat er met de auto geragd is. Bij een garage zal de auto mogelijk ook een half uurtje aan staan (met airco) om daarna die 5 km te rijden. Dan zit je al snel aan de waarden die je noemt. 

Klopt wat je hier beschrijft. Ik heb dit hoge verbruik zelf ook regelmatig als ik de auto aan zet en de airco vast laat draaien om de auto af te koelen. Dan is het verbruik de eerste kilometers absurd hoog.

Geplaatst (aangepast)

Bedankt voor jullie antwoorden.
Het klopt natuurlijk dat ik niet weet wat er in een garage gebeurd.
En ik begrijp nu ook uit jullie antwoorden dat de Airco een stroomvreter is wanneer de auto aan staat, maar niet rijdt.
Ik dacht zelf eerst ook dat die hoge stroomverbruik zich misschien bij korte ritjes manifesteerde, maar uit mijn loggegevens haal ik zelf nergens een hoog stroomverbruik van rond de 30kWh bij ritjes rond de 5 km. Ook niet op de warme dagen afgelopen maand en met de airco op 20 graden.
Maar nogmaals, wanneer ik in de auto stap rijd ik vrijwel direct weg en ik snap dat in een garage met veel andere auto's dit soms niet gebeurd.
Overigens was het de dealer zelf die de conclusie trok dat de e-Niro uitnodigt om het stroompedaal flink in te drukken toen ik hem mijn bevindingen deelde.

Geplaatst
11 minutes ago, Platinum K said:

Overigens was het de dealer zelf die de conclusie trok dat de e-Niro uitnodigt om het stroompedaal flink in te drukken toen ik hem mijn bevindingen deelde.

Dat is natuurlijk waar, en ik sluit ook niet uit dat een monteur het leuk vindt om even gas te geven, zeker omdat je niet elke dag in zo'n auto rijdt. Aan de andere kant kan de auto daar echt prima tegen. (ik doe het ook).

Wat helpt om een beetje inzicht te krijgen is het stroomverbuik per onderdeel schermpje (ev, tik op de range). Ik zie altijd dat aan het begin van een rit de airco rond de twee kW trekt, en wel tot 40% van het cumulatieve stroomverbuik uitmaakt. Na een paar kilometer neemt dat af.

Geplaatst

Wat zie je in de rittenregistratie in de app? Welk rondje hebben ze gereden en welke start en stoptijd van de rit?

Ik vermoed ook dat het de airco is die standaard aan staat. Als je dan de auto een tijd aan laat staan dan heb je een zogenaamd megaverbruik "per 100km", puur omdat de airco 1-2kWh heeft gebruikt terwijl de auto amper heeft gereden. 30kWh/100km haal je namelijk niet eens als je je best doet, zelfs in sport niet, tenzij je echt 180km/u gaat blazen met storm tegen ofzo.

Ik zou maar opletten met je dealer van dingen beschuldigen zonder echt bewijs in handen te hebben...

Geplaatst

"Ik zou maar opletten met je dealer van dingen beschuldigen zonder echt bewijs in handen te hebben..."

@jwv; Ik wil me niet 'verdedigen'' maar volgens mij beschuldig ik mijn dealer nergens van en kwam deze  zelf met een verklaring (lees mijn topic) toen ik mijn bevindingen deelde met hem. Het klopt dat ik de relatie legde met eventuele rijstijl, maar zoals gezegd kwam de dealer zelf met het argument van het flink intrappen van het stroompedaal. De dealer had ook jullie argument kunnen gebruiken (airco, stilstaan etc.), maar gaf dus een andere. Toch?

Geplaatst (aangepast)

Ik heb geen Kia Connected Service Module laten inbouwen. Verkoper raadde 't toentertijd af.

Geplaatst
28 minuten geleden, Platinum K zei:

Ik heb geen Kia Connected Service Module laten inbouwen. Verkoper raadde 't toentertijd af.

Dacht dat dit standaard bij de auto hoorde net als vier wielen? Of heb je geen account laten aanmaken?

Geplaatst

Ehh, hebben we het over NL? Dan hoef je ook geen Connected Service module in te laten bouwen. Dat gebeurt standaard, vóór de aflevering. 

Hieruit begrijp ik dat je je app dus ook nog niet hebt gekoppeld. Kijk daar eerst eens naar. 

Geplaatst

Thank's! Weer wat geleerd.

Zojuist ingelogd op 'mijn KIA' en ziedaar mijn rittenregistratie.

De 27e was die van 30,1 kWh / 100 km gemiddeld. Knipsel.thumb.JPG.018be4ba1bb905c4a2cf2b6f950e64b6.JPG

Geplaatst (aangepast)

En als je op “details” klikt zie je ook de afgelegde route nog. Denk dat het nu wel duidelijk is dat de monteurs niet hebben lopen scheuren (3 minuten over 1100 meter doen) maar dat de airco aanlaten tijdens onderhoud een hele plausibele verklaring is. :)

aangepast door jwv
Geplaatst

@jwv; ik snap het niet goed. Waarop baseer jij jouw aanname?
De route kent een aantal kruisingen en splitsingen. Ik zou dan zeggen dat die route van 14 minuten op de 28e meer in jouw richting geredeneerd is dan die 1,1 km de dag er voor.
Er van uitgaande dat wanneer de auto wordt aangezet (en de airco draait) de rittenregistratie start.

Ik neem vandaag wel even contact op met de dealer om de bevindingen op dit topic met hem te delen. Bedankt voor de tip.

• 3 weken later...
Geplaatst

Hier een update vwb gebruik: afgelopen weken een aantal testen uitgevoerd waarbij ik vooral de accessoires aan heb laten staan, zonder te gaan rijden en daarna ritten van ongeveer 3 tot 5 km heb gereden. Zo heb ik bijvoorbeeld de airco in de allerkoudste stand gezet (was een week of 2 toch in ene warm), daarmee ruim 5 minuten voor een brug moeten wachten en daarna genoemde km's gereden. Resultaat 19 kwh / 100 km.  Ook gecombineerd met Airco en kachel, op 23 graden,  radio en stoelverwarming aam. 2 km heen,  Alles aan gelaten (lees: auto niet uitgezet), 20 minuten bij een kennis geweest en daarna weer terug. Resultaat 21 kwh / 100 km. Niet onbelangrijk te vermelden dat ik mijn ritten wel gereden heb zoals ik normaal rijd. Mijn rijstijl is rustig te noemen waarbij ik zo ook optrek en anticiperend regenereer.
Ik red het dus zelf niet om ruim de 31 kwh / 100 km aan te tikken.

Geplaatst

Tja probeer dan eens of je met een afstand van 3km wel op die 30kWh/100km kan komen? Ik zou niet weten hoe, behalve 180km/u gaan rijden met kachel vol aan en ramen open ofzo. Heb namelijk eens geprobeerd om de accu snel leeg te rijden om het snelladen te testen en dat was op de NL snelwegen met 100-130km/u trajectcontroles heel erg lastig, kwam nog niet over de 24kWh/100km heen (in de winter met kachel vol aan).

Geplaatst
Op 20-9-2019 om 21:42, Platinum K zei:

Hier een update vwb gebruik: afgelopen weken een aantal testen uitgevoerd waarbij ik vooral de accessoires aan heb laten staan, zonder te gaan rijden en daarna ritten van ongeveer 3 tot 5 km heb gereden. Zo heb ik bijvoorbeeld de airco in de allerkoudste stand gezet (was een week of 2 toch in ene warm), daarmee ruim 5 minuten voor een brug moeten wachten en daarna genoemde km's gereden. Resultaat 19 kwh / 100 km.  Ook gecombineerd met Airco en kachel, op 23 graden,  radio en stoelverwarming aam. 2 km heen,  Alles aan gelaten (lees: auto niet uitgezet), 20 minuten bij een kennis geweest en daarna weer terug. Resultaat 21 kwh / 100 km. Niet onbelangrijk te vermelden dat ik mijn ritten wel gereden heb zoals ik normaal rijd. Mijn rijstijl is rustig te noemen waarbij ik zo ook optrek en anticiperend regenereer.
Ik red het dus zelf niet om ruim de 31 kwh / 100 km aan te tikken.

Zet hem eens in sportstand en trek maar door naar de 160 dan kom jij de 31kWh echt wel tegen :D

Geplaatst

Ding op sport zetten en op een oprit 'vol gas'  de snelweg op blazen, dan verbruikt ie 50+ kW per uur, die airco/verwarming maakt niet zoveel uit, behalve als het erg heet/koud is. Het ergste wat ik heb meegemaakt is een verschil in je actieradius van 40 km, maar toen was het ook 38° in de schaduw, een tijdje in de zon staan resulteert dan in 45°, die je dan eerst moet afkoelen natuurlijk bij start rijden, maar zo Kom je nooit op 30 kW/Uur.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...