Vos Geplaatst 16 Juni, 2020 Geplaatst 16 Juni, 2020 Is het jullie opgevallen wanneer je accelereert met CC dat je elektromotor mee helpt. Wanneer je accelereert met het had pedaal dit zelden/weinig gebeurd. het lijkt mijn zuiniger als de elektromotor altijd mee helpt op zulke Momenten Quote
olympus Geplaatst 17 Juni, 2020 Geplaatst 17 Juni, 2020 Ja klopt, bij de vorige modellen niro, was dat niet maar vanaf 2019 werkt dat wel zo heb ik ook gemerkt. Quote
gjcvro Geplaatst 17 Juni, 2020 Geplaatst 17 Juni, 2020 accelereer je dan wel ongeveer even hard? Quote
Vos Geplaatst 18 Juni, 2020 Topic Starter Geplaatst 18 Juni, 2020 21 uur geleden, gjcvro zei: accelereer je dan wel ongeveer even hard? Ja klopt, voor mijn idee wel. Maar als je bedenkt. Dat het accepteren het meeste energie kost. Lijkt de hulp van de electro motor toch wel zuiniger Quote
gjklasens Geplaatst 18 Juni, 2020 Geplaatst 18 Juni, 2020 Als je de kickdown gebruikt dan wordt de elektromotor wel degelijk gebruikt. Ik zie dat in mijn Hybride scherm dat de aandrijving via de elektro motor gaat en hij accelereert heel snel. Ik heb 2020 model Quote
Gerd_NL Geplaatst 18 Juni, 2020 Geplaatst 18 Juni, 2020 (aangepast) Bij mijn 2017 Niro HEV word de e-motor alltijd bij het accelereeren gebruikt, want de verbrandingsmotor werkt met de Atkinson-principe. Alleen als de accu boven 50% vol is en je heeeeeeel zachtjes acceleriert, lopt alleen de e-motor. 18 Juni, 2020 aangepast door Gerd Bartels Quote
Vos Geplaatst 18 Juni, 2020 Topic Starter Geplaatst 18 Juni, 2020 3 uur geleden, gjklasens zei: Als je de kickdown gebruikt dan wordt de elektromotor wel degelijk gebruikt. Ik zie dat in mijn Hybride scherm dat de aandrijving via de elektro motor gaat en hij accelereert heel snel. Ik heb 2020 model Klopt, maar bij het normaal accelereren bijv. Stoplicht wegrijden grijpt de electro motor niet zo vaak in. Tenzij je wegrijd met je cruiscontrol Quote
Gerd_NL Geplaatst 18 Juni, 2020 Geplaatst 18 Juni, 2020 Ook bij het wegrijden van de Stoplicht ... er is een kleine vertraging voordat de Niro in beweging komt, maar wanneer jij naar de eerste stop nog een halve meter naar voren rolt, dan ben jij bij groen als eerste weg! Quote
dropje Geplaatst 19 Juni, 2020 Geplaatst 19 Juni, 2020 Als ik uit stilstand het gaspedaal in trap dan voel je de electromotor mee helpen, daarom ben je met een Niro de eerste meters zo snel weg Quote
Gerd_NL Geplaatst 19 Juni, 2020 Geplaatst 19 Juni, 2020 Ja, en de allereerste stapjes worden met de HSG gedaan, anders kan de verbrander niet lopen ... Quote
meeder Geplaatst 21 Juni, 2020 Geplaatst 21 Juni, 2020 Zit de elektromotor tussen de verbrandingsmotor en de bak of zit hij in de bak? Quote
Gerd_NL Geplaatst 21 Juni, 2020 Geplaatst 21 Juni, 2020 (aangepast) Die HSG helpt ook direct bij het starten en de eerste moment van het rijden ... 21 Juni, 2020 aangepast door Gerd Bartels Quote
meeder Geplaatst 22 Juni, 2020 Geplaatst 22 Juni, 2020 Ah nu begrijp ik het. De HSG zit in de plaats van de dynamo en wordt via een riem aangedreven cq hij drijft de motor aan via de riem. Dank! Ik ben vooral bekend met het Toyota hybride systeem en dat werkt fundamenteel anders. Quote
dropje Geplaatst 23 Juni, 2020 Geplaatst 23 Juni, 2020 19 uur geleden, meeder zei: Ik ben vooral bekend met het Toyota hybride systeem en dat werkt fundamenteel anders. Zou dat ook de reden zijn dat bij Toyota de trekgewichten aanzienlijk lager zijn? Ik vraag mij altijd af waarom Toyota dat nog steeds niet fatsoenlijk voor elkaar krijgt, met zo veel hybride ervaring? Voor ons, bij aanschaf van onze vorige wagen, reden om af te knappen op hybride-Toyota. En bij de huidige wagen 1 van de redenen om Niro te kiezen Quote
meeder Geplaatst 23 Juni, 2020 Geplaatst 23 Juni, 2020 Klopt, er is geen traditionele transmissie maar je hebt MG1 (Motor/Generator 1, wat bij Kia de HSG is) en MG2 (tractiemotor) die door middel van een enkel planetair tandwielstelsel met elkaar verbonden zijn. Dat is wat ze de Hybrid Synergy Drive noemen. Ze simuleren daarmee een CVT achtige transmissie.Het hoogste trekgewicht met deze constructie is momenteel de Ford Kuga PHEV met 1200kg. De Toyota RAV4 mag meer trekken maar dan moet je de AWD versie hebben met de elektrisch aangedreven achteras. De Corolla die ik heb komt niet verder dan 750kg.Het grote voordeel van deze constructie is dat er zo weinig onderdelen in de transmissie zitten dat er maar weinig kapot kan gaan. Je hebt geen koppeling die kan slijten bijvoorbeeld. Er zit wel een koppelingsplaat in maar die is altijd verbonden en dient als failsafe voor als er iets grandioos mis zou gaan met motor of transmissie. 1 Quote
meeder Geplaatst 23 Juni, 2020 Geplaatst 23 Juni, 2020 Aanvulling, MG1 kan bij Toyota niet meehelpen met de aandrijving. De uitzondering is de Prius PHEV waarbij MG1 via een vrijloopnaaf verbonden is en dus ook kan helpen bij de aandrijving van de auto. Quote
dropje Geplaatst 24 Juni, 2020 Geplaatst 24 Juni, 2020 Op 23-6-2020 om 12:47, meeder zei: Klopt, er is geen traditionele transmissie maar je hebt MG1 (Motor/Generator 1, wat bij Kia de HSG is) en MG2 (tractiemotor) die door middel van een enkel planetair tandwielstelsel met elkaar verbonden zijn. Dat is wat ze de Hybrid Synergy Drive noemen. Ze simuleren daarmee een CVT achtige transmissie. Het hoogste trekgewicht met deze constructie is momenteel de Ford Kuga PHEV met 1200kg. De Toyota RAV4 mag meer trekken maar dan moet je de AWD versie hebben met de elektrisch aangedreven achteras. De Corolla die ik heb komt niet verder dan 750kg. Het grote voordeel van deze constructie is dat er zo weinig onderdelen in de transmissie zitten dat er maar weinig kapot kan gaan. Je hebt geen koppeling die kan slijten bijvoorbeeld. Er zit wel een koppelingsplaat in maar die is altijd verbonden en dient als failsafe voor als er iets grandioos mis zou gaan met motor of transmissie. Duidelijk! Tja, die RAV4 AWD is nogal aan de prijs (en prima tevreden met de KIA) Quote
meeder Geplaatst 24 Juni, 2020 Geplaatst 24 Juni, 2020 Precies, botweg kan je stellen dat als je 1200kg wil trekken met een hybride Toyota je vast zit aan een auto van €50k.Dan zou voor mij de Niro ook een no-brainer zijn.Bij Ford zou je dan de Kuga PHEV kunnen nemen maar dan ga je ook richting €45k. Quote
Jan Laarhuis Geplaatst 25 Juni, 2020 Geplaatst 25 Juni, 2020 in het bijgevoegde bestand is veel interessante informatie te vinden over de werking van de hybride techniek in de Niro/Ionic. Sommige plaatjes geven net even wat meer/duidelijker informatie dan het plaatje hierboven. Veel leesplezier. Jerome-Gregeois_Lead-acid-Batteries-Workshop_11-6-2017.pdf 3 Quote
meeder Geplaatst 26 Juni, 2020 Geplaatst 26 Juni, 2020 Dankjewel! Leuk om te lezen.Erg interessant om de verschillende benaderingen van een hybride aandrijflijn te zien.Alleen jammer dat de echte full hybrid aandrijflijnen nu wel ondergesneeuwd worden door de mild-hybrids die door nagenoeg elke fabrikant gewoon als hybrid neergezet worden. Quote
dropje Geplaatst 26 Juni, 2020 Geplaatst 26 Juni, 2020 3 uur geleden, meeder zei: Dankjewel! Leuk om te lezen. Erg interessant om de verschillende benaderingen van een hybride aandrijflijn te zien. Alleen jammer dat de echte full hybrid aandrijflijnen nu wel ondergesneeuwd worden door de mild-hybrids die door nagenoeg elke fabrikant gewoon als hybrid neergezet worden. Echt schandalig die mild hybrids, ik geloof dat VW een besparing van een halve liter op 100 km op geeft voor hun mild-hybrids.... Gaat helemaal nergens over, zou mij nog niet eens verbazen of de milieu-winst zelfs 0 of nog lager is. Doordat er toch weer extra techniek gefrabiceert en ingebouwd moet worden en er altijd grapjurken dit juist zien als rechtvaardiging om het gaspedaal juist extra in te trappen. Verder is het alleen maar voor de buhne...... "Kijk eens, ik rijd hybride! Goed he?!" 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.