Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Verwarming type

Ga naar de oplossing Opgelost door yvdhaak,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
4 uur geleden, Hippe lip zei:

Jazeker! Als je geen omkeerinrichting hebt, dan verwarm je met een gewone elektrische verwarmingsspiraal. Daar gaat 1 kWh aan elektrische energie in om 1 kWh aan warmte te produceren. 1:1 en dus een rendement van 100%.

Als je verwarmt met een warmtepomp, dan krijg je een rendement van meer dan 100%. Als je kijkt in de wereld van warmtepompen voor woonhuisverwarming, dan kom je de term COP tegen; Coeffcient of Performance. Een COP van 3 bijvoorbeeld houdt in dat als je er 1 kWh aan elektrische energie in stopt, je er 3 kWh aan warmte uit krijgt. Een rendement van 300% dus! Dat klinkt misschien vreemd, maar dat komt omdat er warmte uit de omgevingslucht gehaald wordt die niet 'betaald' hoeft te worden, waarvoor geen elektrische energie nodig is.

Met het huidige weer zal je een COP van 4, misschien wel 5 kunnen halen. Als de temperaturen goed onder de 10ºC komen zal dat naar schatting 3 worden en rond of onder het vries punt ca. 2, verwacht ik. Dat laatste betekent dat je per verbruikte elektrische kWh uit je accu nog steeds 2x zoveel warmte uit de warmtepomp krijgt dan wanneer je een elektrisch element (gloeispiraal) gebruikt. 

Dus of het verschil maakt? Reken maar!

bedankt voor het duidelijke verhaal.Ik had het kunnen" weten" omdat we voor ons huis een hybride warmtepomp hebben. Hetzelfde principe.

Geplaatst
2 uur geleden, Murcielaygo zei:

Wat zie je bij de RDW als je je kenteken opzoekt? Daar is vaak ook te zien of een auto import is. Of met een app als Finnik, die haalt zijn gegevens ook bij de RDW vandaan, maar dan in een simpeler interface.

Bij rdw staat een origineel NL auto.  Geen import

• Like 1
Geplaatst
17 uur geleden, yamaha zei:

bedankt voor het duidelijke verhaal.Ik had het kunnen" weten" omdat we voor ons huis een hybride warmtepomp hebben. Hetzelfde principe.

Jammer dat het hybride is en niet helemaal met warmtepomp....:offtopic: :cool:   :roll:

Geplaatst
43 minuten geleden, Hippe lip zei:

Jammer dat het hybride is en niet helemaal met warmtepomp....:offtopic: :cool:   :roll:

Met onze zonnepanelen en een klein beetje gas (300 kuub p.j.) ben ik erg tevreden met deze warmtepomp

• Like 1
Geplaatst
Op 1-11-2020 om 11:06, yamaha zei:

Met onze zonnepanelen en een klein beetje gas (300 kuub p.j.) ben ik erg tevreden met deze warmtepomp

Doordat je vaste lasten constant zijn, is de totale prijs per kuub (alle kosten gedeeld door aantal afgenomen kuubs) nu hoger. Dat is ook waarom mensen die op een warmtepomp overstappen ook altijd elektrisch gaan koken. Anders wordt dat koken wel héél erg duur...

• Like 1
Geplaatst

@Hippe lip  klopt wel wat je schrijft.Wij koken ook elektrisch. Wat ook wel leuk is dat wij totaal geen energiekosten hebben zelfs geld per jaar terug

krijgen! nu het punt warmtepomp auto;

De eerste reaktie van de dealer was dat onze auto een warmtepomp heeft,want ik kan de auto via de uvo  app voorverwarmen e.d. .Mijn reaktie was dat dit gewoon gaat via een elektrische spiraal. Ik heb het idee dat de dealer uitgaat van de omschrijving in de brochure. Het bleef een beetje welles en nietes. Uit eindelijk zegde hij toe om zich toch wat meer te gaan verdiepen in de warmtepomp. tot zover

Geplaatst
9 uur geleden, yamaha zei:

@Hippe lip  klopt wel wat je schrijft.Wij koken ook elektrisch. Wat ook wel leuk is dat wij totaal geen energiekosten hebben zelfs geld per jaar terug

krijgen! nu het punt warmtepomp auto;

De eerste reaktie van de dealer was dat onze auto een warmtepomp heeft,want ik kan de auto via de uvo  app voorverwarmen e.d. .Mijn reaktie was dat dit gewoon gaat via een elektrische spiraal. Ik heb het idee dat de dealer uitgaat van de omschrijving in de brochure. Het bleef een beetje welles en nietes. Uit eindelijk zegde hij toe om zich toch wat meer te gaan verdiepen in de warmtepomp. tot zover

Mss handig als je tijdens zo’n gesprek er een man (vrouw) uit de werkplaats erbij vraagt? En dan uiteraard eentje die aan de EV’s van Kia mag werken. Dan zal de werkelijkheid wel heel snel boven tafel komen. Desnoods vraag je even door, bijvoorbeeld om de motorkap van een e-Niro in de showroom eens open te maken en de bewuste omkeerinrichting aan te wijzen. Die technicus weet dan precies waar je het over hebt, of hij kan het in de boeken opzoeken....

• Like 2
Geplaatst
14 uur geleden, Hippe lip zei:

Mss handig als je tijdens zo’n gesprek er een man (vrouw) uit de werkplaats erbij vraagt? En dan uiteraard eentje die aan de EV’s van Kia mag werken. Dan zal de werkelijkheid wel heel snel boven tafel komen. Desnoods vraag je even door, bijvoorbeeld om de motorkap van een e-Niro in de showroom eens open te maken en de bewuste omkeerinrichting aan te wijzen. Die technicus weet dan precies waar je het over hebt, of hij kan het in de boeken opzoeken....

Laatste informatie van de dealer : In onze e soul zit een warmtepomp,niet op de plek van de e niro maar bij de accu. Dit zou informatie zijn van de importeur.

Ik kan het bij de dealer niet controleren omdat ze de niro en soul niet hebben staan. Ik zal op zoek gaan naar een dealer die hem in de showroom heeft staan.

Ik laat na de zoektocht wat weten!

Geplaatst (aangepast)

@yamaha Het lijkt me erg vreemd wanneer die omkeerinrichting in de Soul ergens anders zou zitten dan in de e-Niro. Dan moeten ze namelijk andere componenten maken voor de Soul ten opzichte van de e-Niro, terwijl alles aan die twee auto's op dit gebied nou juist gelijk is. Dus die info van de dealer is een smoesje. Waarschijnlijk om van je af te komen, want ik ben bang dat de figuur in kwestie niet gehinderd wordt door een overmaat aan technische kennis op dit gebied.

En als je even op het internet gaat zoeken dan lijkt het er toch sterk op dat die omkeerinrichting bij de Soul op dezelfde plek zit als bij de e-Niro: boven het rechter voorwiel:
http://www.kisouman.com/refrigerant_direction_control_valve_components_and_components_location-2891.html
Zie Nummertje 1; dat is de driewegklep en ik weet het niet zeker, maar vrijwel zeker dat dit de driewegklep van die omkeerinrichting is. Boven het rechter voorwiel dus.

En je hebt een Executive Line, als ik het goed heb onthouden? MY20? Die staat helaas niet meer op de site van Kia. Dat is nu MY21, waardoor ik niet meer kan zien of Kia hardop zegt dat er een warmtepomp in moet zitten.

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst
3 uur geleden, Hippe lip zei:

@yamaha Het lijkt me erg vreemd wanneer die omkeerinrichting in de Soul ergens anders zou zitten dan in de e-Niro. Dan moeten ze namelijk andere componenten maken voor de Soul ten opzichte van de e-Niro, terwijl alles aan die twee auto's op dit gebied nou juist gelijk is. Dus die info van de dealer is een smoesje. Waarschijnlijk om van je af te komen, want ik ben bang dat de figuur in kwestie niet gehinderd wordt door een overmaat aan technische kennis op dit gebied.

En als je even op het internet gaat zoeken dan lijkt het er toch sterk op dat die omkeerinrichting bij de Soul op dezelfde plek zit als bij de e-Niro: boven het rechter voorwiel:
http://www.kisouman.com/refrigerant_direction_control_valve_components_and_components_location-2891.html
Zie Nummertje 1; dat is de driewegklep en ik weet het niet zeker, maar vrijwel zeker dat dit de driewegklep van die omkeerinrichting is. Boven het rechter voorwiel dus.

En je hebt een Executive Line, als ik het goed heb onthouden? MY20? Die staat helaas niet meer op de site van Kia. Dat is nu MY21, waardoor ik niet meer kan zien of Kia hardop zegt dat er een warmtepomp in moet zitten.

bedankt voor je reaktie!

Als ik je goed begrijp zou ik bij de e soul uitvoering 2021 (executive line) de juiste warmtepomp kunnen zien, Dus op zoek naar...

Geplaatst
4 minuten geleden, yamaha zei:

bedankt voor je reaktie!

Als ik je goed begrijp zou ik bij de e soul uitvoering 2021 (executive line) de juiste warmtepomp kunnen zien, Dus op zoek naar...

Dat gaat vast nog wel ff duren voordat je die te zien krijgt. Ik denk dat alle bestellingen vanaf nu als MY21 geleverd gaan worden. Maar of er nu al eentje hier in NL is????

Geplaatst
16 uur geleden, yamaha zei:

bedankt voor je reaktie!

volgens de dealer kun je met de uvo app de auto op afstand voorverwarmen,ontdooien etc.,Dat kan volgens hem alleen met een warmtepomp in de auto.

Geplaatst
Op 4-11-2020 om 10:53, yamaha zei:

volgens de dealer kun je met de uvo app de auto op afstand voorverwarmen,ontdooien etc.,Dat kan volgens hem alleen met een warmtepomp in de auto.

Laten we nu niet vervallen in allerlei aannames, want dit verhaal valt niet te controleren.

Geplaatst
16 minuten geleden, Hippe lip zei:

Laten we nu niet vervallen in allerlei aannames, want dit verhaal valt niet te controleren.

Ik heb de importeur geschreven en wacht op bericht!

Geplaatst (aangepast)

Dit is het antwoord van de importeur:

Dit is de plek van de e-Niro waar magneetkleppen zitten waaruit blijkt dat de auto is voorzien van een warmtepomp systeem. Het is niet zo dat de warmtepomp daar zit, het is niet een fysiek ding maar een compleet systeem wat onderdeel is van het aircosysteem en dus niet zonder technische handleiding te ‘’vinden’’ is. Uw voertuig is een e-Soul welke anders is dan de e-Niro, de magneetkleppen die het systeem ‘’aantonen’’ zitten simepelweg op een andere plek. Bij de e-Soul is het niet te herkennen zonder demonteren van de gehele motorisering van de auto.

U kunt er vanuit gaan dat uw auto is voorzien van dit systeem, dat kan ik op VIN nummer controleren.

Ik ga er vanuit u voldoende te hebben geïnformeerd.

IMG_20201029_145340_LI.jpg

aangepast door yamaha
duidelijker
Geplaatst
31 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Dan vraag ik me ineens af wat dan dat enorme blok bij de e-Niro is...
Vreemd, maar als de importeur dat zegt zal het wel.

Ik vind het ook vreemd,zeker omdat bij de hyundai kona hetzelfde speelde. Bij de kona zat hetzelfde grot e  gat bij de rechterwielbak . Met de warmtepomp was dit gat gevuld net als bij de eniro .

Geplaatst (aangepast)
Op 6-11-2020 om 13:12, Murcielaygo zei:

Dan vraag ik me ineens af wat dan dat enorme blok bij de e-Niro is...
Vreemd, maar als de importeur dat zegt zal het wel.

Als je de plastic kap eraf trekt, zie je dat daar inderdaad een kleppenblok zit, dat met leidingen aangesloten is op het airco-systeem, en voorzien is van enkele stevige elektromagnetische actuatoren. Dat het kleppenblok in de e-Soul een iets andere vorm heeft, is goed mogelijk. Wellicht hebben ze er in de e-Soul ook een andere plek voor gekozen, waarbij de leidingen bijv. korter zijn, of de montage handiger is.

Overigens is het via de app kunnen bedienen van de klimaatregeling geen 'bewijs' voor de aanwezigheid van een warmtepomp. Mijn Outlander kan ook via de app voorverwarmen, maar gebruikt hiervoor gewoon een weerstandspiraal als verwarmingselement.

aangepast door Case
  • Like 1
Geplaatst

Volgens mij kan je het ook horen of je wel of niet een warmtepomp hebt aan de blower aan de voorzijde.

Wel airco uitstaan en alleen heat aan. Die blower gaat niet aan bij weerstandsverwarming.

• Like 1
  • 7 maanden later...
Geplaatst
Op 31-10-2020 om 12:12, Hippe lip zei:

Jazeker! Als je geen omkeerinrichting hebt, dan verwarm je met een gewone elektrische verwarmingsspiraal. Daar gaat 1 kWh aan elektrische energie in om 1 kWh aan warmte te produceren. 1:1 en dus een rendement van 100%.

Als je verwarmt met een warmtepomp, dan krijg je een rendement van meer dan 100%. Als je kijkt in de wereld van warmtepompen voor woonhuisverwarming, dan kom je de term COP tegen; Coeffcient of Performance. Een COP van 3 bijvoorbeeld houdt in dat als je er 1 kWh aan elektrische energie in stopt, je er 3 kWh aan warmte uit krijgt. Een rendement van 300% dus! Dat klinkt misschien vreemd, maar dat komt omdat er warmte uit de omgevingslucht gehaald wordt die niet 'betaald' hoeft te worden, waarvoor geen elektrische energie nodig is.

Met het huidige weer zal je een COP van 4, misschien wel 5 kunnen halen. Als de temperaturen goed onder de 10ºC komen zal dat naar schatting 3 worden en rond of onder het vries punt ca. 2, verwacht ik. Dat laatste betekent dat je per verbruikte elektrische kWh uit je accu nog steeds 2x zoveel warmte uit de warmtepomp krijgt dan wanneer je een elektrisch element (gloeispiraal) gebruikt. 

Dus of het verschil maakt? Reken maar!

Ha, dit soort informatie is maar lastig te vinden online. Is dit ook in kilometers uit te drukken? Hoeveel meer kan ik met een auto rijden die uitgerust is met deze warmtepomp?

• 2 weken later...
Geplaatst

Grappig dit. Toen ik mijn e-niro bestelde  kon ik kiezen voor wel / geen warmte pomp. Ik heb zonder warmte pomp gekozen omdat er geen duidelijkheid kwam wat dit aan voordeel zou leveren voor actieradius in de winter. Uiteindelijk moet de airco dan aan om te verwarmen, en die verstookt ook kilowatts. Tuurlijk zal het rendement wat hoger zijn, maar 's-winters in de auto heb ik de temperatuur toch niet op 25 C staan. En met wat koudere dagen 's-ochtends vroeg heb ik de verwarming eens aangezet en gekeken wat dat verbruikte, maar dat viel mij allerzins mee. Nu scheelt het natuurlijk als het buiten 12 C is of -8 C, maar goed, ik rijd dus zonder warmtepomp.

Geplaatst

Ik heb op dit Kia en Hyundai forum nog niet echt kunnen vinden wat het verschil is in verbruik of je een auto hebt met of zonder warmtepomp. Ik heb wel even snel gerekend en met de meerprijs van ca. € 1000,- moet het verbruik op jaarbasis (25 dkm/j) zonder warmtepomp al 22.85 % meer zijn wil het voordeliger zijn om de warmtepomp te nemen. 

Ik ga daarbij gemakshalve ervan uit dat ik altijd thuis laad (€ 0,22/kWh) en het verbruik gemiddeld met warmtepomp 15.9 kWh/100km is.

Ik hoop dat iemand dit kan bevestigen, zodat ik een verstandige keuze kan maken om wel of geen warmtepomp te nemen bij de aanstaande aanschaf.

Geplaatst (aangepast)

Voor de genoemde meerprijs van € 1.000 kun je 4.545 kWh kopen.
Als je 5 jaar lang 25.000 per jaar rijdt met een gemiddeld verbruik van 0,159 kWh/km, verbruik je in totaal 19.875 kWh.
Je zou dus een gemiddeld extra verbruik van 22,86% kunnen hebben voordat een warmtepomp voordeliger is.
Nu nog even uitrekenen hoeveel kilometer per jaar je met je verwarming aan rijdt. Mijn ervaring is dat je met stuur- en stoelverwarming ook een heel eind komt en dat je die warmtepomp helemaal niet zoveel hoeft te gebruiken.
Een argument voor de warmtepomp zou kunnen zijn dat als je 's winters lange afstanden rijdt, je niet zo snel de accu leeg trekt en daardoor onderweg niet hoeft bij te laden.

aangepast door Nick_2019
aanvulling
Geplaatst
14 uur geleden, Nick_2019 zei:

Voor de genoemde meerprijs van € 1.000 kun je 4.545 kWh kopen.
Als je 5 jaar lang 25.000 per jaar rijdt met een gemiddeld verbruik van 0,159 kWh/km, verbruik je in totaal 19.875 kWh.
Je zou dus een gemiddeld extra verbruik van 22,86% kunnen hebben voordat een warmtepomp voordeliger is.
Nu nog even uitrekenen hoeveel kilometer per jaar je met je verwarming aan rijdt. Mijn ervaring is dat je met stuur- en stoelverwarming ook een heel eind komt en dat je die warmtepomp helemaal niet zoveel hoeft te gebruiken.
Een argument voor de warmtepomp zou kunnen zijn dat als je 's winters lange afstanden rijdt, je niet zo snel de accu leeg trekt en daardoor onderweg niet hoeft bij te laden.

Dat laatste argument zou voor mij veel zwaarder wegen. 

Als je wilt bezuinigen kun je ook de kleine accu nemen...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...