Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Goedemiddag allemaal!

Met veel belangstelling lees ik al een tijdje mee op het forum hier. Aanstaande maandag zal ook mijn (lease) e-Niro geleverd gaan worden, ik heb al een hoop dingen gelezen hier die hartstikke handig zijn.
Echter, ik dacht wellicht is het handig om een klein starters overzicht te maken met de handigste tips :) Waar alle nieuwe e-Niro fans/rijders vervolgens de beste tips op een rijtje hebben. Als jullie als meer ervaren Kia rijders daarmee zouden willen helpen zou dat top zijn!

Zelf heb ik door o.a. hier mee te lezen al ideeën opgedaan over de Frunk, het uitbreiden van de bagageruimte achterin, het gebruiken van ABRP i.c.m een bluetooth dongle en EV notify etc.

Welke tips/tricks hadden jullie graag geweten op het moment dat jullie de e-Niro net hadden of bijna zouden krijgen? Wat zijn de handigste/leukste features van de auto? Welke (laad) apps / gadgets mogen niet ontbreken?

Zelf heb ik er een EV Box en FastNed laadabonnement bij, ontbreekt er dan nog iets voor NL óf wat raden jullie aan voor laden in het buitenland? Daarnaast heb ik doordat ik pas net weer terug ben in Nederland de auto alleen getest in het buitenland (Tsjechië), daar was het begrijpen van de verkoper toch iets lastiger dan bij een proefrit in NL, dus wat betreft ben ik ook gewoon benieuwd naar leuke info! ;) (Overigens: Is er wellicht al eens iemand richting Tsjechië gegaan met de e-Niro en hoe was die ervaring?)

Ik weet dat er hier al veel besproken is in alle topics en er ook genoeg andere websites zijn, maar een overzicht lijkt mij altijd handig en jullie hulp wordt uiteraard enorm gewaardeerd! Dus brand los

Geplaatst

Welkom hier en alvast veel rijplezier gewenst in je nieuwe auto. Is dit je eerste EV? 
En wat voor rijder ben je; veel lange afstanden, snel optrekken en hard rijden of rustig de tijd nemend en net zo lief 95 km/h rijden en zo vroeg mogelijk je gas loslaten?

Algemene starterstips zijn niet echt te geven. Het is nogal persoonlijk wat je wilt. Je kunt het beste door de diverse onderwerpen van het forum lopen om te zien wat er bij jou past.

Geplaatst

Dank je wel! Het wordt mijn eerste EV inderdaad, ik ben enthousiast, heb veel positieve verhalen gelezen, maar ben natuurlijk ook enorm benieuwd naar de praktijk! 

Qua rijden zal het wat verschillen, ik woon in Amsterdam en werk bevindt zich in/rond de stad. Maar ik ben ook zeker wel van plan om er af en toe langere stukken mee te rijden, vakantie/vrienden opzoeken. En ik denk, dat het het best is ook om daar het rijgedrag een beetje op aan te passen. Doorrijden als het kan en wat meer beheerst en besparend wanneer het nodig is. 

Dat snap ik dan, zijn er nog wel leuke opties of mogelijkheden die je pas later hebt ontdekt die je eerder had willen weten? Daarnaast zie ik ook veel post vanuit jouw technische passie komen, zijn daar nog onmisbare/handige niet te missen tips? :)

• Like 1
  • 4 maanden later...
Geplaatst

Ik vind het wel een goed idee. Ik ben ook nieuw met een EV en moet de mijne nog krijgen ergens in april.

Ik ben me ook aan het inlezen maar er komt opeens veel op je af. Laadpaal wel of niet, laadpassen, laden onderweg, laadstress? etc....etc.

Geplaatst

Als iemand me zegt dat hij (zij) zich oriënteert op elektrisch rijden, zeg ik vaak dat er een paar hoofdpunten zijn waarop je moet selecteren. De in mijn ogen drie belangrijkste:

1. Range; Wat is de WLTP-range van de auto en is dat voldoende voor wat je in 98% van de gevallen wil met je auto? Ik woon bijvoorbeeld in de regio Zutphen en ik heb voor mezelf gezegd dat ik zonder tussendoor laden naar de randstad op en neer wil kunnen. Dat soort onderscheid dus. Bedenk dat je in de praktijk niet doorrijdt tot 0% en dat jij bij 10% restlading je al erg onrustig gaat voelen.

2. Laadsnelheid aan een snellaadpaal (DC). Een e-Niro komt maar een klein deel van zijn tijd in het bereik van 70 kW, de rest ligt het vooral lager. Als je veel langere ritten wilt gaan maken (groter dan het bereik tussen 10 en 80% van je acculading), dan ben je op snelladers aangewezen en daar wil je niet een eeuwigheid over doen.

3. Kan de auto met één of met drie fasen (AC, langzame laadpaal in de stad of thuis) laden? Als je niet thuis op de oprit (of vergelijkbaar) kunt opladen en je dus aangewezen bent op laadpalen in de buurt van huis, dan gaat laden met drie fasen een stuk sneller dan met één fase. Kun je thuis laden op je oprit of vergelijkbaar? Dan hoef je met een auto met een groot WLTP-bereik zelden onderweg te laden en hoef je dus nooit meer langs 'de pomp'. Dan is laden met één fase soms wel voldoende. Mijn e-Niro (MY19, 64 kWh) kan ik in een nachtje vol krijgen. Maar heb je een grotere accu of kom je 's avonds om 11 uur thuis en moet je om 6 uur de volgende ochtend weer weg voor een echt lange rit, dan kan dat krap worden.

Natuurlijk zijn er nog veel meer criteria, maar die zijn vaak hetzelfde als voor een ICE (brandstofauto), zoals grootte en budget.

Vergeet ik iets? Graag aanvulling!

• Like 1
  • 3 weken later...
Geplaatst

Hoi, Ik zie Hippe Lip schrijven "Mijn e-Niro (MY19, 64 kWh) kan ik in een nachtje vol krijgen"

Is dat op 1 fase aan de thuisader? Ik heb namemijk ook een 64kw versie besteld en een 1 fase lader thuis laten aanleggen.

Geplaatst

Ja dat lukt meestentijds wel. Zeker als je een intelligente lader hebt zoals NewMotion. Je stelt dan in op welk tijdstip de auto geladen moet zijn, rest regelt hij zelf. Ook rekening houdend met andere apparaten in huis.

meestal rij ik niet helemaal leeg en kijk twee dagen vooruit om te bepalen of het slim is weer van 60% naar 100% 'alvast' bij te laden. Dan hoeft ie de tweede nacht niet vol aan de bak met het risico dat ie de tweede nacht de 100% niet haalt.

Geplaatst (aangepast)
9 uur geleden, Hanz99 zei:

Hoi, Ik zie Hippe Lip schrijven "Mijn e-Niro (MY19, 64 kWh) kan ik in een nachtje vol krijgen"

Is dat op 1 fase aan de thuisader? Ik heb namemijk ook een 64kw versie besteld en een 1 fase lader thuis laten aanleggen.

Ja, dat is op 1 fase. En destijds gezekerd op 16 A.

Inmiddels heb ik de bekabeling in mijn groepenkast gewijzigd, waardoor ik mijn Zappi laadpaal op 32 A heb gezekerd. Zo kan ik op maximale snelheid laden: max 25A uit het net (ik heb 25 A hoofdzekeringen), aangevuld met wat er van mijn zonnepanelen komt. Ik heb het nog niet kunnen testen, maar theoretisch moet ik nu met 32 A kunnen laden.

En om je gerust te stellen, ik laad nu bijna twee jaar op 16 A met loadbalancing en je, dan is je auto in een nachtje wel weer vol. Aangenomen tenminste dat je niet om 1 uur ‘s avonds thuiskomt met 2% acculading en ‘s morgens voor zessen weer op pad wilt :cool: ;-)

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst

Mooi, ik heb ook 1 fase, 16A met load-balancing dus dan zou het bij mij ook geen probleem moeten zijn; stelt me weer gerust.

Nou de auto nog afgeleverd krijgen:???:

• 8 maanden later...
Geplaatst

Helemaal top dat laden thuis, nog geen probleem gehad sinds ik in april 2021 de auto geleverd kreeg en twee weken later de laadpaal. Laadt bijna altijd thuis met eigen lader (heb ook zonnepanelen). Dan is de benzineprijs wel lachen😁

Wel een keer op een vakantiepark met de gewone laadkabel in een 220v stopcontact maar da's wel erg traag; geen probleem als de auto twee dagen stil staat.

Geplaatst

Maar zelfs bij een verdubbeling van de stroomprijs zijn de 'brandstofkosten' per km nog altijd lager dan voor een benzineauto, diesel wordt nu (nog) even flink verketterd, en uit binnensteden geweerd.

Ik wil echt niet meer terug naar diesel of benzine! Dit rijdt zo plezierig.

• Like 1
Geplaatst

In mijn ervaring, een korte 3 a 4 weken, een Kia abonnement is zeker de 9.99 pm waard als je geen thuislader hebt.

• Like 2
Geplaatst
Op 3-11-2020 om 16:00, zei MHK:

Dank je wel! Het wordt mijn eerste EV inderdaad, ik ben enthousiast, heb veel positieve verhalen gelezen, maar ben natuurlijk ook enorm benieuwd naar de praktijk! 

Qua rijden zal het wat verschillen, ik woon in Amsterdam en werk bevindt zich in/rond de stad. Maar ik ben ook zeker wel van plan om er af en toe langere stukken mee te rijden, vakantie/vrienden opzoeken. En ik denk, dat het het best is ook om daar het rijgedrag een beetje op aan te passen. Doorrijden als het kan en wat meer beheerst en besparend wanneer het nodig is. 

Dat snap ik dan, zijn er nog wel leuke opties of mogelijkheden die je pas later hebt ontdekt die je eerder had willen weten? Daarnaast zie ik ook veel post vanuit jouw technische passie komen, zijn daar nog onmisbare/handige niet te missen tips? :)

Als ik het zo hoor vraag ik me af ofnjecFastnet abo nuttig gaat zijn. Heb je een 64kWh accu. Ik sta misschien 5-10 keer per jaar bij fastned. Okay Cirana breit km's naar beneden, maar i, kom nog ergens rond de 35k uit

Geplaatst
In mijn ervaring, een korte 3 a 4 weken, een Kia abonnement is zeker de 9.99 pm waard als je geen thuislader hebt.

Helemaal mee eens. Die €9,99 heb je er zo uit (gemiddeld €0,13/kWh goedkoper = omslagpunt bij 76,8 kWh)
Geplaatst

Beste @MHK, als je net zoals ik in ZH woonachtig ben is het misschien een idee de laadpas van ENGIE aan te vragen. Deze kost niets en de kosten zijn €0,32 / kWh aan de openbare laadpaal.
Gezien de door mij gemaakte km's per maand, is de KIA pas i.c.m. abo van €9,99 niet voordeliger, Maar dat is voor jezelf gemakkelijk uit te rekenen.

Geplaatst

Als ik bij een openbare laadpaal moet laden, gebruik ik de Freshmile pas. Er staat hier een laadpaal 2 straten verderop en daar kost het €0,19 per Kwh + €0,01 per minuut. Totaal kom ik meestal op €0,25 per Kwh uit, omdat ik altijd de auto direct weghaal zodra deze volgeladen is.

Geplaatst
On 1/4/2022 at 8:30 PM, stanley18 said:
On 1/3/2022 at 1:44 PM, MAF said:

Helemaal mee eens. Die €9,99 heb je er zo uit (gemiddeld €0,13/kWh goedkoper = omslagpunt bij 76,8 kWh)

Plus, een vaak verborgen kost voor opstarten van een laad sessie. Die kan oplopen zonder thuislader.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...