Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo,

Sinds eind Februari heb ik een nieuwe Kia Niro Hybrid. Top auto, tot dat het 2 nachten extreem koud was geweest.
Ik loop in de ochtend naar de auto en op eerste opzicht leek het op ijs, alleen op de voorruit, maar dit bleek vocht te zijn aan de binnenzijde, extreem veel vocht.
En alleen aan de voorruit, niet de andere ruiten. Ik heb meerdere doeken moeten gebruiken om het vocht te verwijderen, omdat er letterlijk een plas water op mijn dashboard ontstond.
Dit lijkt mij niet de bedoeling bij zo een splinternieuw model.

Ik heb heel wat auto's gehad, en de laatste waar ik dit probleem bij had was een Pontiac Trans Am uit 1987, en toen had ik zelfs ijs aan de binnenzijde van de ruit.

Ik heb enkele topics hierover gezocht, maar dit ging om beslagen ramen tijdens het rijden wanneer het regende, en niet zozeer om beslagen ruiten na een koude nacht.

Is dit een Kia (Niro)-euvel? en/of valt hier wat aan te doen? Het lijkt me namelijk niet iets wenselijks om in een auto vol electronica, ook in de dashboard, een enorme vocht-ophoping te hebben.

Mvg

Dave

Geplaatst
4 uur geleden, Dave_pr zei:

En alleen aan de voorruit, niet de andere ruiten. Ik heb meerdere doeken moeten gebruiken om het vocht te verwijderen, omdat er letterlijk een plas water op mijn dashboard ontstond.
Dit lijkt mij niet de bedoeling bij zo een splinternieuw model.

Dit hoort zeker niet. Mijn Niro heeft daar in 3 jaar tijd nog nooit last van gehad.

Misschien is het een montagefout van de voorruit. Terug naar de dealer zou ik zeggen!

Geplaatst

Ontstaat vooral als je de airco tijdens de vorige rit tot het einde van die rit aan had staan.
Er zit dan veel vocht in de verdamper welke, tijdens stilstand, in de auto terecht komt en tegen de voorruit condenseert (meestal het koudste oppervlak door de schuine stand).

• Thanks 1
Geplaatst
13 uur geleden, Flying_Dutchman zei:

Er zit dan veel vocht in de verdamper welke, tijdens stilstand, in de auto terecht komt en tegen de voorruit condenseert (meestal het koudste oppervlak door de schuine stand).

Lijkt me idd een mogelijke verklaring, maar ik snap niet waarom de voorruit door de schuine stand het koudst zou zijn?

Geplaatst

zorg er ook voor dat je na de rit de kachel niet meer op het voor raam blaast zo dat het condens niet zo neer slaat op het voor raam 

Geplaatst (aangepast)
10 uur geleden, Vince zei:

Lijkt me idd een mogelijke verklaring, maar ik snap niet waarom de voorruit door de schuine stand het koudst zou zijn?

Een beetje natuurkunde....
Is het je nooit opgevallen dat je voorruit al bij 3 graden boven nul soms bevriest terwijl de zijruiten nog gewoon nat zijn?
Dit heeft te maken met de lucht. Is deze onbewolkt dat straalt er meer energie naar boven. Een schuine voorruit heeft meer zicht op de lucht en straalt dus meer "warmte" af waardoor het glas kouder wordt dan de omgevingstemperatuur. Tot wel 3 tot 4 graden kouder. Bij plus 3 raakt het glas van de voorruit dus al onder nul. Een klein beetje "vrieskast-effect".

Er zijn vast mensen die dit nog beter kunnen uitleggen.

https://www.startpagina.nl/v/natuur/meteorologie/vraag/493832/s-ochtends-voorruit-auto-bevroren/

aangepast door Flying_Dutchman
  • Like 1
  • 2 weken later...
Geplaatst
Op 3-12-2020 om 22:10, Flying_Dutchman zei:

Een beetje natuurkunde....
Is het je nooit opgevallen dat je voorruit al bij 3 graden boven nul soms bevriest terwijl de zijruiten nog gewoon nat zijn?
Dit heeft te maken met de lucht. Is deze onbewolkt dat straalt er meer energie naar boven. Een schuine voorruit heeft meer zicht op de lucht en straalt dus meer "warmte" af waardoor het glas kouder wordt dan de omgevingstemperatuur. Tot wel 3 tot 4 graden kouder. Bij plus 3 raakt het glas van de voorruit dus al onder nul. Een klein beetje "vrieskast-effect".

Enigszins laat, maar bedankt voor de uitleg!

• 4 weken later...
Geplaatst

Beste Dave, 

Ik heb een week niet met mijn Kia Niro e (bj 15-12-2020) gereden. Mijn voorruit is nu ook helemaal nat (zoals jou beschrijving). 

Heb jij dit probleem nog steeds bij koud weer? Of had je toch een lekkage in de voorruit?

mvg Rutger

Geplaatst (aangepast)

Dit heeft ermee te maken dat je waarschijnlijk zelf een tijdje bij 20 graden in de auto hebt gezeten. De lucht van 20 graden kan ongeveer 4X zoveel water bevatten als lucht van rond de 0 graden. Koelt je auto 's-nachts af, dan moet dat vocht er uit en condenseert het op de koudste plek. Dat is vaak de voorruit.

Zou je de laatste paar minuten de auto rijden met alle ramen open, of laat je een kiertje open staan, dan is je ruit al minder vochtig. 

Het vreemde is dat je in de winter denkt dat de lucht altijd vochtiger is, maar dat is dus echt niet zo.

aangepast door Brat Pit
Geplaatst

Dit probleem heb ik bij een nieuwe KIA Picanto ( 2017 ) gehad , bij de Sorento , Sportage en nu Proceed nooit gehad , ook bij ander merken nooit gehad , mag ook niet gebeuren .En nee ik zet de climate control niet een kwartier voor het einde van de rit uit .

Geplaatst

Wij hebben dit probleem ook. Eigenlijk al sinds we onze Kia E-Niro (private lease) hebben gekregen afgelopen november 2020. 's Ochtends zat er vaak veel vocht aan de binnenkant van de ruiten, zo erg dat er soms druppels op het dashboard lagen. Het duurde dan erg lang voordat dit weg geblazen kon worden. Na de flinke regenbuien van afgelopen weken is het nog veel erger geworden. We zijn erachter gekomen dat het onder de mat van de bijrijdersstoel kletsnat is. Je hoort zelfs een soppend geluid als je erop duwt, gaat echt om flinke hoeveelheden water. Toch kan ik niet echt ontdekken waar het lek zit. De bodemplaat? Of de ruit? Geen idee.

Afgelopen vrijdag de auto naar Kia in Amsterdam gebracht. Aan het einde van de dag een belletje gekregen of ik de auto weer op kan halen, met de boodschap dat ze het lek niet kunnen vinden. Ik heb aangegeven dat ik liever niet verder wil rijden met een lekke/vochtige auto, maar ze hadden geen plek/capaciteit om de auto langer te laten staan. Omdat het erg druk is weten ze ook nog niet wanneer er verder naar gekeken kan worden, wordt maandag contact met ons opgenomen.

We balen hier behoorlijk van. De auto staat nu dus nog steeds buiten en het probleem zal alleen maar erger worden. Inmiddels ruik je ook duidelijk een schimmel / vocht lucht wanneer je de auto inkomt.

Zit momenteel in twijfel hoe hier nu mee om te gaan. Hoor heel graag of mensen tips hebben en of vergelijkbare ervaringen.

Geplaatst

Nu heb ik geen Niro maar een rio en ook ik en ik denk heel veel Kia rijders hebben dit probleem 

wat ik hier tegen doe is als ik de auto parkeer dan zet ik de lucht uitstroom op alleen mijn voeten Sonia de kachel afgesloten naar het voor raam toe en stijgt de warme vochtige lucht niet zo naar het koude voor raam toe en heb ik bijna dit probleem niet meer 

sterker nog ik zet mijn kachel bijna nooit meer op het voor raam deze is bijna nooit meer beslagen 

Geplaatst (aangepast)

@QiaKi, Ik heb ooit een Golf gehad die precies dit probleem had (een laagje water bij de bijrijder). De oorzaak heb ikzelf ontdekt. Iemand spoot met de waterslang tegen de auto en ik lag erin om te kijken of het natter werd..
Pas toen ik de motorkap had geopend en de waterstraal in de hoek van het schutbord met de zijkant (links achterin als je voor de auto staat) had gericht vulde de auto zich heel rap. Met kneedbare gum heb ik de kleine opening afgedicht en vele jaren geen natte voeten meer gehad.

Ik zou je willen adviseren om deze test uit te voeren.

Het kan natuurlijk ook de aircoverdamper zijn die condenswater in de auto lekt ipv naar buiten. Maar ik neem aan dat de garage dat onderzocht heeft.....

aangepast door Flying_Dutchman
Geplaatst

Dank! Ik was niet van plan om zo'n test zelf uit te voeren, lijkt me toch de verantwoordelijkheid van Kia :) Interessant om te horen dat er meer van dergelijke ervaringen zijn. 

Geplaatst
49 minuten geleden, QiaKi zei:

Dank! Ik was niet van plan om zo'n test zelf uit te voeren, lijkt me toch de verantwoordelijkheid van Kia :) Interessant om te horen dat er meer van dergelijke ervaringen zijn. 

Dat weet ik niet... . Die Golf was splinternieuw en de garage vond niets........ .
Als je het snel opgelost wilt hebben is enig eigen onderzoek vaak goed. En "leuk" om te doen. Ik zou het zo weer doen met mijn 6 mnd oude Niro.

Succes!

Geplaatst

Bij andere merken hoor je nog al eens dat het de afvoer van de opvangbak bij de voorruit (onder je ruitenwissers) is die verstopt raakt, waardoor het water uiteindelijk naar binnen gutst.

Maar het lijkt me dat de garage daar dan als eerste naar kijkt. Vocht in de auto kun je altijd wel hebben, zeker als je veel korte stukjes rijdt zonder echt de auto warm te maken, maar echt soppen klinkt alsof er iets goed mis is.

Geplaatst

Ik zou in alle gevallen van vocht beginnen met ventileren, bijvoorbeeld door een raam op een kiertje te zetten. De auto's zijn namelijk bijzonder dicht, anders zou je bij 130Km/h uit je auto waaien.

Als je de auto opwarmt tot 20 graden kan de lucht in de auto totaal ongeveer 80 a 90 gram water bevatten. Natte jassen, schoenen, transpiratie, alles helpt mee. Staat de auto buiten en koelt deze af tot 0 graden dan kan de lucht slechts 20 gram water bevatten. Het verschil condenseert. Dat is dus 60 gram water.

Het is mij ook opgevallen dat dit van alle auto's die ik heb gehad voornamelijk bij KIA en Ford gebeurt. Waarom weet ik niet. Wellicht zetten andere merken een ventilatieopening open bij het uitzetten van de motor. Ik vermoed dat wanneer daar veel over geklaagd wordt bij de fabrikant, men dat oppakt en er iets aan doet.

Bij soppende vloermatten zou ik inderdaad de oorzaak ergens ander gaan zoeken.

Geplaatst
Op 23-1-2021 om 13:06, QiaKi zei:

Een inkopper misschien, maar als de luchttoevoertoets per ongeluk op 'recirculatie' staat kan het interieur ook erg vochtig worden.

image.png.225216b8575205fccdccb2a81fecf69f.png

Geplaatst

Beste QiaKi,

Vandaag bij een langere rit klaagde onze zoon plotseling over natte voeten. Toen mijn vrouw vervolgens voelde aan de mat aan de bijrijderskant bleek dat het daar klets en klets nat was. Er stond letterlijk een plas water. Toegegeven, het regende hard, maar ook bij een flinke bui lijkt mij dat een auto waterdicht hoort te zijn. Ook onze auto is eind november afgeleverd en tot vandaag was er geen probleem met natte matten. Ik zou het zeer waarderen als wij elkaar op de hoogte zouden kunnen houden over hoe dit probleem wordt opgelost. Ik ben zelf pas in staat om de auto maandag as (31 januari) bij de dealer af te leveren. 

Overigens heb ik ook al een ander probleem met de auto gehad. Na een maand moest de elektromotor er uit, omdat die koelvloeistof lekte.... 

De befaamde bouwkwaliteit van Kia lijkt niet voor de e-niro te gelden ben ik bang... 

Ik hoor graag van je hoe het verder is gelopen, op mijn beurt zal ik jou ook op de hoogte houden. 

Geplaatst

"De befaamde bouwkwaliteit van Kia lijkt niet voor de e-niro te gelden ben ik bang... "

mwah.. ik denk dat er iets meer rondrijden dan deze 2..  Om daar meteen de hele serie op af te serveren?

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...