Ga naar inhoud

niro phev rem problemen


woutdeheer

Aanbevolen Berichten

Sinds 08/2020 nieuwe niro PHEV. Over het algemeen heel tevreden maar......

Wanneer auto bijna tot stilstand is gekomen kraken de remmen rondom.

Bij loslaten rempedaal is dit ook het geval.

Dealer zegt dat dit normaal is bij de Niro, komt door het speciale remsysteem.............

Volgens mij een broodje-aap verhaal en om nadere info verzocht , tot nu toe nog bij de dealer.

Is dit een bekend probleem?

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites


@gjcvro Dat is waar, maar toch blijf ik het wel slecht vinden. Heb inmiddels ruim 60000km met mijn Niro gereden en met heel veel plezier. Je leert er ook mee omgaan, de manier van remmen en direct de rem volledig los laten. Dan valt het allemaal mee, maar voorheen Renault automaat gehad, ook met 'kruipfunctie' en zo ook met Toyota geen enkel geluid wat betreft de remmen. Maar goed, nogmaals heel plezier beleef ik aan de Niro. Maar kan me wel voorstellen als je de auto net nieuw hebt, dit een afknapper is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik moet ook zeggen dat ik het geluid wel ken, omdat ik in het begin tijdens het wachten de rem te ver op liep komen, maar dat gebeurt me nog zelden. Bij normaal wegrijden of afremmen heb ik het eigenlijk nooit echt ervaren. Waarschijnlijk is het toch een manier van rijden waardoor de 1 er meer last van heeft dan de ander. Volgens mij kun je bij de e-niro de kruipfunctie uitzetten, dat lijkt me wel handig.

aangepast door gjcvro
Link naar reactie
Delen op andere sites


dank voor alle reacties

het heeft echter volgens mij niks van doen dat het een automaat is of de "kruipfunctie"

bij stilstand en dan rem los dan is het net of de remblokken ruimte in de klauw hebben

bij tot stilstand komen hoor je hetzelfde "gekraak" alsof de remblokken teveel ruimte hebben in de klauwen.

Ik had dit bij mijn vorige auto wel ,nissan note met trommelremmen achter. Als ik dan de handrem aangetrokken had en

bewoog de auto iets dan hoorde je die remmen ook.

 

Tijdens normaal gebruik is er geen probleem.

Wat ik merkwaardig vind is dat de dealer het probleem wel onderkent (dus ik ben niet de eerste die dit kenbaar maakt) maar dat dit normaal is.

Zo een uitspraak vind ik niet acceptabel.

Verwacht nog een verklaring van de dealer en zo niet dan gaan ik ook maar eens andere dealers vragen en Kia Nederland.

 

Allen bedankt voor de reacties

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn PHEV is even oud als die van jou @woutdeheer.
Het is mijn eerste automaat. Ik ervaar ook die geluiden die jij hoort/voelt. Niet storend.

De auto remt eerst op de "dynamo", dan recupereert de auto en laadt de accu bij. Pas als je steviger remt gaan de schijven meedoen.
Maar bij een volle accu werkt de recupereermode niet en gaan direct de remschoenen hun werk doen. Dat voel ik doordat dit wat minder gladjes gaat dan "op de dynamo remmen".

Daarnaast rem ik bijna nooit met de voetrem maar gebruik de flippers. De remschoenen slijten dan niet maar het nadeel is dat de remschijf roestig wordt en daardoor ook onrustiger remt en een krassend geluid maakt wanneer je wel de voetrem gebruikt.

Bij het wegrijden laat ik de rem in één keer los en hoor dan niets, Moet je echter de auto in toom houden (door licht te blijven remmen) dan inderdaad wat jij beschrijft. Voor mij acceptabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 11 maanden later...

Ik heb sinds september 2021 een nieuwe Niro (alweer mijn derde). Prima auto, maar wat ik nu wel merk is het schuren (soort kraken) van de remmen vlak nadat ik wegrij. Vooral als de auto een poos heeft stilgestaan, bijv. 's morgens. Maar ook overdag, als de auto een uurtje of zo heeft stil gestaan. Dealer zegt dat dit normaal is, heeft iets te maken met ander soort remblokken (geen asbest meer), mensen die veel kilometers maken hebben de problemen niet (of minder). Uiteraard wil ik dit vervelende geluid niet horen, vooral ook omdat ik dit met de voorgaande Niro's nooit ervaren heb. Herkent iemand dit probleem? Als de dealer in eerste instantie reageert in de trant van 'dat is nu eenmaal zo, moet u mee leren leven' word ,ik achterdochtig.

Link naar reactie
Delen op andere sites


ja, dat asbest verhaal ging ooit op:
https://www.arbocatalogusmobiel.nl/mobiele-recreatie-en-aanhangwagenbedrijf/gevaarlijke-stoffen/stof/++infopage++a4e0ccc5801935fea3aabd0ac97f68f6#:~:text=Asbest mag al sinds 1995,nog asbesthoudende onderdelen kunnen bevatten.

Maar omdat je het met je andere niro's nooit gehoord hebt lijkt een andere verklaring in ieder geval op zijn plaats, het asbest verhaal mag met pensioen.

Wat wel kan is dat er iets andere remblokken op zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als ik wegrijd vanuit "Autohold" hoor ik geen gekraak. Wegrijden door de voetrem loslaten geeft gekraak. Dat heeft te maken met de automatische koppeling die je steeds meer toelaat de remwrijving te "overwinnen".

aangepast door Jannic
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...