Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb een PHEV 2022 en heb een vraag over het opladen. Mij is bij de dealer verteld dat de accu met een wandcontactdoos in ongeveer 4.5 uur vol is. Bij de eerste keer opladen kwam ik erachter dat ongeveer 6.5 uur duurde en die tijd vind ik redelijk lang.

Op het laadstation krijg ik te zien dat de accu met 6 Amp word opgeladen terwijl de laadstation max 12 Amp kan verwerken.

Is er een mogelijkheid dat de laadstation naar 10 of 12 Amp gaat zodat mijn accu sneller vol is met een wandcontactdoos?

Ik heb het geprobeerd op de laadstation maar iedere keer springt het terug naar 6 Amp

Posted

Goedemiddag

Bij ons duurt het laden van +/-15% naar 100% inderdaad 4,5 uur.

Bij mijn schoonzoon die een laadpaal heeft ( wel met het andere snoer) duurt het ongeveer de helft 2,3 uur.

Vorig jaar op de camping in Noorwegen duurde het laden bijna 6,5 uur.

Ik denk dat het een kwestie is hoeveel er door de kabel kan, verder kun je niets instellen voor zover ik weet.

Martin

Guest RobertC
Posted

Een laadstation die aangesloten wordt op het stopcontact heeft vaak een ingebouwde beveiliging. Dit ter voorkoming van overbelasting van het stopcontact (en alles wat nog nog meer op dezelfde groep zit). Een 1 fase groep kan normaliter (oude installaties uitgesloten) kan namelijk maximaal 25A aan waarvan 16A bruikbaar is. Dit komt neer op een max groep belasting van 3,7 kWh (16Ax230V). In geval van een stopcontact lader kan het zo zijn dat de 16A moet worden gedeeld met andere apparaten waardoor het aantal ampere automatisch wordt verlaagd in de lader. In dit geval dus een “veilige” 6A, wat neerkomt op 1,3kwh laadvermogen. 
 

Het geniet de voorkeur om de stopcontactlader alleen voor noodgevallen te gebruiken. En in plaats aan een laadpaal op te laden die op zijn eigen groep zit. 

Posted
23 minuten geleden, zei RobertC:

Een laadstation die aangesloten wordt op het stopcontact heeft vaak een ingebouwde beveiliging. Dit ter voorkoming van overbelasting van het stopcontact (en alles wat nog nog meer op dezelfde groep zit). Een 1 fase groep kan normaliter (oude installaties uitgesloten) kan namelijk maximaal 25A aan waarvan 16A bruikbaar is. Dit komt neer op een max groep belasting van 3,7 kWh (16Ax230V). In geval van een stopcontact lader kan het zo zijn dat de 16A moet worden gedeeld met andere apparaten waardoor het aantal ampere automatisch wordt verlaagd in de lader. In dit geval dus een “veilige” 6A, wat neerkomt op 1,3kwh laadvermogen. 
 

Het geniet de voorkeur om de stopcontactlader alleen voor noodgevallen te gebruiken. En in plaats aan een laadpaal op te laden die op zijn eigen groep zit. 

Deze wandcontactdoos is aangesloten op een aparte groep voor het opladen van de auto. Bedankt voor de informatie.

Posted
27 minuten geleden, zei RobertC:

Een laadstation die aangesloten wordt op het stopcontact heeft vaak een ingebouwde beveiliging. Dit ter voorkoming van overbelasting van het stopcontact (en alles wat nog nog meer op dezelfde groep zit). Een 1 fase groep kan normaliter (oude installaties uitgesloten) kan namelijk maximaal 25A aan waarvan 16A bruikbaar is. Dit komt neer op een max groep belasting van 3,7 kWh (16Ax230V). In geval van een stopcontact lader kan het zo zijn dat de 16A moet worden gedeeld met andere apparaten waardoor het aantal ampere automatisch wordt verlaagd in de lader. In dit geval dus een “veilige” 6A, wat neerkomt op 1,3kwh laadvermogen. 
 

Het geniet de voorkeur om de stopcontactlader alleen voor noodgevallen te gebruiken. En in plaats aan een laadpaal op te laden die op zijn eigen groep zit. 

Deze wandcontactdoos is aangesloten op een aparte groep voor het opladen van de auto. Zal eens informeren bij de dealer. Bedankt!

Posted (edited)
1 uur geleden, zei RobertC:

Het geniet de voorkeur om de stopcontactlader alleen voor noodgevallen te gebruiken. En in plaats aan een laadpaal op te laden die op zijn eigen groep zit. 

Waarom???

Ik laad al ruim 2 jaar zonder problemen via stopcontact op 12A.

1 uur terug, zei Harry64:

In geval van een stopcontact lader kan het zo zijn dat de 16A moet worden gedeeld met andere apparaten waardoor het aantal amperes automatisch wordt verlaagd in de lader.

De (granny) lader heeft echt geen idee hoeveel de totale belasting van een groep is, er is immers geen sensor die in de groepenkast meet (sommige laadstations hebben dit wel). Bij overbelasting vliegt gewoon de automaat (of zekering) van de groep er uit.

Wel belangrijk is dat alle klemmen en aansluitingen deugdelijk en goed aangedraaid zijn. Ook bij massieve installatiedraad is het verstandig om na enige tijd de klemmen aan te draaien, koper is relatief week en gaat "settelen" waardoor de verbinding niet strak onder de klem ligt. Vaak wordt gebruik gemaakt van adereinhulzen om dit te voorkomen.

 

Waarom de lader van Harry terugvalt naar 6A kan ik helaas niet verklaren. Aan de huisinstallatie lijkt het niet te liggen (is toch wel geaard?).

Edited by HenkM
Posted

Volgens mij kun je de stopcontactlader JUIST zelf instellen. Ik dacht in stappen van 2A tussen 6 en 12A.
Maar hoe? Lijkt mij dat dat in een boekje hoort te staan...

Posted (edited)

Klopt, in de handleiding vind ik er zo snel niets over maar op de achterkant van de lader zit een rubberen knopje om de stroomsterkte in te stellen:

 

IMG_0647.jpg.ec33da8982c864fc5c84834b09274034.jpg

Edited by HenkM
  • Like 1
Posted
1 uur geleden, zei HenkM:

Waarom???

Ik laad al ruim 2 jaar zonder problemen via stopcontact op 12A.

De (granny) lader heeft echt geen idee hoeveel de totale belasting van een groep is, er is immers geen sensor die in de groepenkast meet (sommige laadstations hebben dit wel). Bij overbelasting vliegt gewoon de automaat (of zekering) van de groep er uit.

Wel belangrijk is dat alle klemmen en aansluitingen deugdelijk en goed aangedraaid zijn. Ook bij massieve installatiedraad is het verstandig om na enige tijd de klemmen aan te draaien, koper is relatief week en gaat "settelen" waardoor de verbinding niet strak onder de klem ligt. Vaak wordt gebruik gemaakt van adereinhulzen om dit te voorkomen.

 

Waarom de lader van Harry terugvalt naar 6A kan ik helaas niet verklaren. Aan de huisinstallatie lijkt het niet te liggen (is toch wel geaard?).

Ja het is geaard en heb een huis die 3 jaar oud is en voldoe aan alles eisen van deze tijd. Heel apart.

Posted

Staat bij mij keurig in de handleiding (e-Niro weliswaar maar grannylader is hetzelfde volgens mij) je moet de auto nog niet aansluiten , eerst de knop aan de achterkant ingedrukt houden dan de 230v aansluiten en de gewenste stand kiezen, bv 12A, dit wordt aangegeven op de grannylader zelf (display) daarna pas de auto aansluiten op de lader. Dat is gedaan zodat je bijvoorbeeld op een camping waar maar 6A beschikbaar is eerst de maximale stroom in kunt stellen voor daadwerkelijk die stroom te gaan trekken, je zou dan eerst de zekering "opblazen" voor je iets kunt instellen.

  • Like 2
Posted
2 uur geleden, zei HenkM:

Klopt, in de handleiding vind ik er zo snel niets over maar op de achterkant van de lader zit een rubberen knopje om de stroomsterkte in te stellen:

 

IMG_0647.jpg.ec33da8982c864fc5c84834b09274034.jpg

 

kia.jpg

kia1.jpg

Posted

Al eens geprobeerd op de (timer) knop te drukken? Lang, kort, dubbel???

Posted
Op 14-5-2022 om 04:00, zei HenkM:

Al eens geprobeerd op de (timer) knop te drukken? Lang, kort, dubbel???

Naar 12 Amp gedrukt en blijkt dat je de knop 2 seconden moet vasthouden om vast te zetten.

  • Like 1
Posted
22 uur geleden, zei Harry64:

Naar 12 Amp gedrukt en blijkt dat je de knop 2 seconden moet vasthouden om vast te zetten.

"Probleem" lijkt dus opgelost?

  • Like 1
  • 1 month later...
Posted (edited)

Anders dan in het instructieboekje aangegeven, je moet de knop ingedrukt houden tot ie gaat knipperen dan steeds ff indrukken tot ie van 6 amp naar 12 amp gaat, dit is meteen ook het hoogste wat mogelijk is, de standaard kabel die bij de PHEV Sportage zit laat bij mij max.2.5kwh door.  Als ik hem dan op 6 amp zet dan doet ie er 13 uur over om van bijna leeg naar 100% vol te gaan.🤣, dus maar snel op 12 amp gezet en is het nu 5u/50 min om vol te laden. Stel dat je een zelfde soort veilige kabel voor 220V te laden koopt die bv 3,7 kwh 16amp doorlaat dan laad ie dus rond de 4u/12min. De accu zelf kan zelfs 7,2kwh ontvangen maar dat red je thuis meestal niet.

Edited by BarneyRubble
  • 1 year later...
Posted

Vraagje, 

Mijn lader is overbelast geweest of er is vocht of water in de stekker gekomen waardoor 1 pootje is doorgebrand. Ik dacht even nieuwe stekker eraan maken, maar toen ik hem open schroefde kwam ik erachter dat deze bestaat uit meerder kabels en een kleine rode kabel met plugjes eraan. 

 

Weet iemand of deze kabel los te krijgen is? 

Posted

Gaat het over de shuko stekker van de granny lader? in deze stekker zit een temperatuur beveiliging. Deze is niet zomaar te repareren. Ik zou de granny lader alleen tijdelijk gebruiken. Voor regelmatig gebruik een vaste lader gebruiken liefst met load balancing. En je moet er zeker van zijn dat je elektrische installatie 100 % in orde is. Anders verbrand er meer dan 1 pootje....

Posted

Die 'extra' draadjes zijn voor de communicatie (PP en CP) tussen auto en lader: daarmee geeft de auto aan hoeveel er aan laadstroom gegeven mag worden,

en of de accu vol (vol genoeg) is.

@stef1979Alleen als je weet wat welke draad doet, zou je misschien kunnen proberen om een 'normale' type 2 laadkabel daarvoor aan te passen.

Alleen kosten die ook zo'n 130 euro of meer, wellicht beter op marktplaats kijken of je een andere granny-lader kunt aanschaffen.

Merk en/of type maakt niet uit, die zijn universeel, alle auto's laden op dezelfde manier met een grannylader.

  • 2 weeks later...
Posted (edited)
Op 6-12-2023 om 19:18, zei Peter-036:

Die 'extra' draadjes zijn voor de communicatie (PP en CP) tussen auto en lader: daarmee geeft de auto aan hoeveel er aan laadstroom gegeven mag worden,

en of de accu vol (vol genoeg) is.

@stef1979Alleen als je weet wat welke draad doet, zou je misschien kunnen proberen om een 'normale' type 2 laadkabel daarvoor aan te passen.

Alleen kosten die ook zo'n 130 euro of meer, wellicht beter op marktplaats kijken of je een andere granny-lader kunt aanschaffen.

Merk en/of type maakt niet uit, die zijn universeel, alle auto's laden op dezelfde manier met een grannylader.

Dan ga je er van uit dat het de stekker aan de auto is die hij bedoelt, maar dat staat er niet heel duidelijk..

Edited by gjcvro
  • Like 1
Posted
Die 'extra' draadjes zijn voor de communicatie (PP en CP) tussen auto en lader:

Is dit geval klopt dat niet; het gaat om de Schuko stekker van de Granny-charger. In die stekker zit een temperatuursensor, welke met de aangegeven twee draadjes is verbonden met de lader.
Als de stekker te warm zou worden, bijv. door slecht contact op de wandcontactdoos wanneer er een goede 12A (max) door gaat stopt de lader.

Je kunt de stekker dus niet zomaar vervangen, omdat bij het ontbreken van de sensor de lader het niet zal doen.

Maar ik verwacht eeelijk gezegd dat je zo'n complete kabel MET stekker met sensor wel ergens moet kunnen krijgen. Die worden immers steeds vaker gebruikt en kunnen dus ook vervanging nodig hebben...
Steek je licht eens op bij een GOEDE electro-speciaalzaak.
  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...