Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoe kan het dat een lichtere uitvoering met minder pk's een trekgewicht heeft van 1600 kg.

En een PHEV die meer pk's heeft en zwaarder weegt maar een trekgewicht van 1350 kg mag hebben?

Posted
Op 6-7-2022 om 11:14, zei Marinus 22:

Hoe kan het dat een lichtere uitvoering met minder pk's een trekgewicht heeft van 1600 kg.

En een PHEV die meer pk's heeft en zwaarder weegt maar een trekgewicht van 1350 kg mag hebben?

Niemand die hier het antwoord op weet???

Posted

twee en een halve dag na je vraag stel je dezelfde vraag nog eens...............Denk je dat dat eerder een goed antwoord oplevert?

Speculerend: Koelsysteem? Remmen?Totaalgewicht van de combinatie?

Stel die vraag eens aan de RDW, of in Den Haag, of aan de fabrikant of importeur!

Hoe zouden wij dat moeten weten?

• Haha 1
Posted
5 uur geleden, zei Peter-036:

twee en een halve dag na je vraag stel je dezelfde vraag nog eens...............Denk je dat dat eerder een goed antwoord oplevert?

Stel die vraag eens aan de RDW, of in Den Haag, of aan de fabrikant of importeur!

Misschien dat jij dit net als ik niet weet, maar het zou kunnen dat er mensen zijn die dit forum bezoeken die weten hoe ze dit berekenen 

Posted

Correct!     Maar het is vrij zinloos om je vraag, als citaat, een tweede maal te stellen in hetzelfde topic, waarbij ze ook nog direct onder elkaar komen te staan............toch?

En wat er bij jou op het kenteken komt te staan qua trekgewicht, is bindend (en alleen omlaag te wijzigen zonder een nieuwe typekeuring).

Posted
Misschien dat jij dit net als ik niet weet, maar het zou kunnen dat er mensen zijn die dit forum bezoeken die weten hoe ze dit berekenen 

Geen echt antwoord op je vraag, maar het kan ook een keuze zijn van de importeur. Als voorbeeld de Picanto; de TA mocht 400 ongeremd en 700 geremd trekken. De FE, die niet veel meer was dan een facelift had ineens geen trekgewicht meer...
En zo komt het met andere auto's ook wel voor dat een model in het ene land met en in het andere land zonder trekgewicht geleverd wordt, omdat de markt er om vraagt en dus de kosten van de keuring rechtvaardigt.

In het geval van (deels) elektrische voertuigen zie je vaak dat het trekgewicht lager is omdat het regeneratief systeem het anders niet aan kan of in de war raakt.
Zo moet je bij een Tesla bijv. bij aankoop al een Tow-package bestellen en is dit niet naderhand in te bouwen.
Die package houdt als ik het goed heb begrepen oa andere software en hoofdzekeringen in.
Posted

Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom een hybride een lager trekgewicht heeft dan een normale uitvoering.
Remsysteem is soms lichter uitgevoerd omdat er gedeeltelijk regeneratief geremd kan worden maar dat is met een aanhanger minder effectief.
Het koelsysteem kan beperkt zijn wat ook een effect heeft op het trekgewicht.
Maximaal treingewicht kan ook een behoorlijke rol spelen.

De enige die er echt uitsluitsel over kan geven is de fabrikant maar die komen meestal met een marketing antwoord in plaats van een technisch antwoord.

• Like 1
Posted
6 uur geleden, zei meeder:

Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom een hybride een lager trekgewicht heeft dan een normale uitvoering.
Remsysteem is soms lichter uitgevoerd omdat er gedeeltelijk regeneratief geremd kan worden maar dat is met een aanhanger minder effectief.
Het koelsysteem kan beperkt zijn wat ook een effect heeft op het trekgewicht.
Maximaal treingewicht kan ook een behoorlijke rol spelen.

De enige die er echt uitsluitsel over kan geven is de fabrikant maar die komen meestal met een marketing antwoord in plaats van een technisch antwoord.

Het is de fabrikant van de auto die bepaalt wat het maximaal toelaatbare trekgewicht is. Dat bepalen zij op basis van de trekkracht van de motor, sterkteberekeningen en allerlei testen.

Posted
On 7/6/2022 at 11:14 AM, Marinus 22 said:

Dat is heel eenvoudig.
De PHEV(1805Kg) is 256Kg zwaarder van de HEV(1549). Indien the PHEV zonder stroom komt, dan moet de zwaardere auto het met standaard 180Pk doen. En dat vermogen bepaald het maximum treingewicht. Daarom heb ik dus de HEV gekozen, altijd 230Pk beschikbaar en dat is ruim voldoende om de 1500Kg caravan te trekken. 

• Like 1
Posted
1 uur terug, zei Peter van der Vlies:

Dat is heel eenvoudig.
De PHEV(1805Kg) is 256Kg zwaarder van de HEV(1549). Indien the PHEV zonder stroom komt, dan moet de zwaardere auto het met standaard 180Pk doen. En dat vermogen bepaald het maximum treingewicht. Daarom heb ik dus de HEV gekozen, altijd 230Pk beschikbaar en dat is ruim voldoende om de 1500Kg caravan te trekken. 

Dat is ook niet helemaal waar van jouw 180 pk hier zitten er een aantal bij van je elektrische systeem 

Posted
4 uur geleden, zei Marinus 22:

Dat is ook niet helemaal waar van jouw 180 pk hier zitten er een aantal bij van je elektrische systeem 

De HEV heeft 230 pk min 50 elektrisch blijft idd 180 pk over.

Posted
Op 12-7-2022 om 19:02, zei Mave:

De HEV heeft 230 pk min 50 elektrisch blijft idd 180 pk over.

Ik dacht dat de HEV 64 Kw elektrich had dus 87 pk minder 230 - 87 = 143 pk

De PHEV 265 pk, elektrisch 88Kw dus  120 pk 265-120= 145

Dit is dus nagenoeg gelijk of er staat een fout in de prijslijst bij de Technische gegevens.

Posted
Op 12-7-2022 om 13:08, zei Peter van der Vlies:

Dat is heel eenvoudig.

Raar als je op de site van Kia de prijslijst bekijkt zou je denk na omrekenen Kw dat ze beiden 145 pk  hebben.

Maar als je de vergelijking doet bij autoweek zie je dat ze beiden op de verbrandingsmotor 180pk hebben.

Wat is nou waarheid zie link autoweek   https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/104904-104903/

Posted
Op 13-7-2022 om 19:32, zei Marinus 22:

Ik dacht dat de HEV 64 Kw elektrich had dus 87 pk minder 230 - 87 = 143 pk

De PHEV 265 pk, elektrisch 88Kw dus  120 pk 265-120= 145

Dit is dus nagenoeg gelijk of er staat een fout in de prijslijst bij de Technische gegevens.

Je verhaal klopt dat is het vermogen afzonderlijk bij de HEV Benzine 180 PK en elektrisch 87 PK maar samen leveren ze max. 230 PK (gecombineerd)

Dus bij lege accu heb je 180 pk en rij je alleen elektrisch dan heb je 87 pk.

Bij de PHEV is het net zo alleen elektrisch heeft hij dan 120 PK

Posted
11 uur geleden, zei Auke Riemsma:

Je verhaal klopt dat is het vermogen afzonderlijk bij de HEV Benzine 180 PK en elektrisch 87 PK maar samen leveren ze max. 230 PK (gecombineerd)

Dus bij lege accu heb je 180 pk en rij je alleen elektrisch dan heb je 87 pk.

Bij de PHEV is het net zo alleen elektrisch heeft hij dan 120 PK

Maar als dat zo is waarom dan 250 kg minder trekkracht de HEV heeft ook niet constant die 87 pk voorhanden daar raakt de accu toch iets sneller leeg dan een PHEV zou ik denken.

Posted
2 uur geleden, zei Marinus 22:

Maar als dat zo is waarom dan 250 kg minder trekkracht de HEV heeft ook niet constant die 87 pk voorhanden daar raakt de accu toch iets sneller leeg dan een PHEV zou ik denken.

DE PHEV is zwaarder, andere overbrengen 2WD v.s 4WD, CO2 uitstaat zeg het maar, dat weet alleen Kia Maar als je het precies wilt weten moet je het even je dealer vragen.

• 2 weeks later...
Posted (edited)
Op 8-7-2022 om 19:27, zei Peter-036:

Nou nou, die reactie's van jou kunnen ook wel wat milder, misschien staat hij voor een moeilijke keuze en herhaald zijn vraag nog een keer en dan liever in een citaat op zijn eigen bericht want zo blijft alles netjes bij elkaar, ik had dezelfde vraag toen ik na 25 jaar niet meer gecampeerd te hebben er achter kwam dat de meeste caravans met een beetje formaat al snel 200 tot 500 kilo zwaarder zijn geworden dan 25 jaar geleden en is de keuze met mijn PHEV die tot 1350 kg mag trekken een stuk minder geworden dus de vraag van Peter is zeker een goede vraag en mag hij hem best 1 x herhalen voor diegene die niet het " volgen" van een bepaald topic hebben aan staan.🤔

Daarom staat dit nogal verwarrend omschreven. De PHEV is de krachtigste maar mag wel 250 kg minder trekken.🤭

(En de 230 PK versie zou ook 4wd hebben🤣 Blijven toch B.....)

Screenshot_20220726-012243_Edge.jpg

Edited by BarneyRubble
  • Confused 1
  • 1 year later...
Posted

De PHEV is zwaarder door de accu en het 4wd-systeem. Maar de auto is berekend op een maximaal treingewicht.

Dus mag de caravan minder zwaar zijn, want anders wordt de gehele combi te zwaar

• 1 year later...
Posted (edited)

Als ik nu weer een andere auto zal kopen wordt het de Fort Kuga met een trekgewicht van 2.100 kilo!

Ik denk dat er een hoop mensen met een caravan of aanhanger zijn, die nu Bij Kia weglopen.

Edited by Auke Riemsma