Rio 41 Geplaatst 21 Januari, 2012 Geplaatst 21 Januari, 2012 hoi allen, Vandaag weer naar Capelle a/d IJssel gereden en terug (160 km) Vanochtend heel veel wind en regen, gereden met airco aan en cruisecontrol op continue 100 km/u Bij thuiskomst gaf het display 5,5 liter/100km aan ( tellerstand 3034 km) Twee weken geleden zelfde traject gereden met tellerstand rond de 2000 km en ook met airco aan en cruisecontrol op 100 km/uur gaf het display 5,7/100 km aan. rio 41 Quote
Simon Rio Geplaatst 21 Januari, 2012 Geplaatst 21 Januari, 2012 Ik kom bij 6000 km op 6,0 l/100km bij normaal gecombineerd gebruik, en rijd op de snelweg gewoon 120. Als ik niet boven de 100 km/u uit mag komen kan ik beter gaan fietsen. Zuinig rijden is leuk maar als de vrachtwagens je voorbij komen voel ik me zo oud. Quote
bigwade Geplaatst 21 Januari, 2012 Geplaatst 21 Januari, 2012 http://www.kiaclub.nl/topic/6347-heeft-hard-rijden-zin-al-is-het-heel-erg-leuk/ Quote
riodriver Geplaatst 22 Januari, 2012 Geplaatst 22 Januari, 2012 vandaag net terug van een rit van 700km op de cruize 110km/pu kom ik op 1 op 16.5 Quote
Smart Geplaatst 22 Januari, 2012 Geplaatst 22 Januari, 2012 Destijds was het niet logisch om een geheim telefoonnummer te hebben..... Quote
JosK Geplaatst 24 Januari, 2012 Geplaatst 24 Januari, 2012 Ik kom bij 6000 km op 6,0 l/100km bij normaal gecombineerd gebruik, en rijd op de snelweg gewoon 120. Bijna onmogelijk met mijn Rio. Ik heb gisteren een klein testje gedaan met een aantal trajecten op 100, 110 en 120 km per uur. Bij 100 geeft de auto een verbruik aan van 5.2l/100km, bij 110 is dat 5.8l/100km en bij 120 is het maar liefst 6.8l/100km. Dus icm stadsgebruik is in mijn geval 6.0l/100km nooit haalbaar wanneer ik op de snelweg 120 rijd. Ik zie op Autoweek ook Riorijders met een actieradius van soms meer dan 600. Ik ben blij als ik 500 haal op een tank. Laatst reed ik in een file en zag toen het verbruik afnemen Quote
dijk48 Geplaatst 24 Januari, 2012 Geplaatst 24 Januari, 2012 Op mijn mailtje over mijn hoge verbruik dat ik op 15 januari naar mijnkia@kia.nl stuurde heb ik tot nu toe alleen een automatische ontvangstbevestiging gekregen. Teleurstellend. Had van KIA meer verwacht. Anderen dezelfde ervaring? Quote
bigmac Geplaatst 24 Januari, 2012 Geplaatst 24 Januari, 2012 hier het antwoord dat ik kreeg. http://www.kiaclub.nl/topic/7286-verbruik-nieuwe-picanto/page__view__findpost__p__77619 Quote
dijk48 Geplaatst 25 Januari, 2012 Geplaatst 25 Januari, 2012 Die reactie had ik idd al gelezen op topic Verbruik Picanto. Zoals Remco zuinigheidskampioen is op Rio ben jij zuinigheidskampioen op Picanto. Ik zie ook dat jij incidenteel de fabrieksopgave benadert. Met opzet heb ik in mijn mail naar KIA verwezen naar de ANWB Eco-race waar 6 doorsnee ANWB-leden de fabrieksopgave voor de RIO verbeterden. Ik heb mijn uiterste best gedaan (airco uit, cruisecontrol op 90 km/u, alleen snelweg) maar benader die fabrieksopgave in de verste verte niet. Als KIA niet met een redelijke reactie komt ben ik ook voor een actie vanuit "consumentenbelangenorganisaties". Als de buurtslijter reclame maakt voor een kratje bier van 24 flessen voor €9,99 en bij aankoop blijken er maar 16 flesjes in het krat te zitten dan wordt deze brave middenstander aangeklaagd voor oplichting en wanprestatie. Als KIA hetzelfde doet moet je dat slikken? Quote
bigmac Geplaatst 25 Januari, 2012 Geplaatst 25 Januari, 2012 Je hebt pas een punt als iemand anders in jouw auto op een optimaal traject en bij optimale temperaturen ook geen acceptabel verbruik kan laten zien. Er zijn altijd oorzaken te vinden waarom het verbruik niet is zoals gehoopt/gewenst/verwacht. De af te leggen route lijkt me het meest bepalend hierin. Het zou interessant zijn de zuinigste en meest onzuinige Rio-rijders een keer van auto(wel zelfde type natuurlijk) te laten wisselen en kijken wat de bc aangeeft na eenzelfde route afgelegd te hebben van zo'n 20 km. Quote
dijk48 Geplaatst 28 Januari, 2012 Geplaatst 28 Januari, 2012 Inmiddels heb ik antwoord van KIA Nederland: Geachte heer, Hierbij willen wij graag reageren op uw e-mail van 14 januari jl. Allereerst onze excuses voor deze late reactie. Helaas bereikte uw e-mail niet de juiste afdeling en kwam hij in de volle mailbox van Mijnkia terecht. Wij betreuren het om te moeten vernemen dat u niet geheel tevreden bent over het brandstofverbruik van uw nieuwe Kia Rio. In uw e-mail stelt u dat er op dit moment pas 2000 km gereden is met uw Kia Rio. Dit houdt in dat de motor van uw Rio op dit moment nog niet is ingereden. Pas bij 5000 – 7500 kilometer is de motor van een nieuwe auto ingereden. Pas op dat moment kan van het brandstofverbruik worden gezegd of dit buitenproportioneel hoog is. Wij adviseren u dan ook om het brandstofverbruik het komende aantal duizenden kilometers in de gaten te houden, en wanneer de 6000 km gepasseerd is, nogmaals te evalueren of het tevreden stemt. Bent u op dat moment van mening dat het verbruik afwijkt, dan kunt u hierover in contact treden met uw Kia-dealer. Deze is op de hoogte van de mogelijkheid om door een buitendienstmedewerker van Kia Motors Nederland een brandstofverbruikstest te laten rijden, al dan niet in uw bijzijn. Hieruit kan dan worden afgeleid of er sprake is van een gelijkend verbruik aan soortgelijke Rio’s, of dat er een afwijking is die verder dient te worden onderzocht. Vooralsnog moeten wij concluderen dat er op dit moment geen uitspraak kan worden gedaan over het verbruik, daar de motor nog niet voldoende is ingereden. Wellicht ten overvloede: de Rio’s die deelnamen aan de ANWB Eco-race, zijn niet speciaal aangepast voor deze rit. Met vriendelijke groet / Kind regards, Raimon van Beurden Co-ordinator AfterSales T +31 346 753 803 F +31 346 753 896 Kia Motors Nederland B.V. De Corridor 25, 3621 ZA Breukelen Postbus 83, 3620 AB Breukelen Ik zal nog enkele duizenden kilometers wachten (jaarlijks 18 à 20 K). Indien het verbruik hoog blijft laat ik zo'n brandstofverbruikstest doen. Maar, het gaat mij niet om een vergelijking tussen Rio's onderling. Het gaat mij om het feit dat KIA mooie verbruikscijfers presenteert die in de praktijk niet te behalen zijn. Maar goed, ik wacht nog enkele kilometers. Over de testauto's: zouden dat alle 6 ingereden (7500 km) Rio's zijn geweest? Quote
J-J Geplaatst 28 Januari, 2012 Geplaatst 28 Januari, 2012 Ik heb zojuist even een proefritje gemaakt met de KIA Rio. De auto die ik meekreeg had 9000km gelopen en ik heb een uurtje gereden zowel in de stad als op de snelweg, uiteindelijk gaf de boordcomputer 5,8 aan en dat vind ik heel erg netjes aangezien ik mij niet heb ingehouden om zuinig te rijden. Quote
Tonny Geplaatst 28 Januari, 2012 Geplaatst 28 Januari, 2012 Heb nu bijna 4000 km gereden,mijn verbruik is 1 op 14,5, daarbij heel erg mijn best gedaan om zuinig te rijden,vroeg overschakelen,uit laten rollen,zachtjes optrekken niet te veel toeren enz enz. Ik vindt het knap dat sommige wel veel zuiniger rijden. Heb wel het idee dat er onderling toch wel verschillen in de auto's zitten in het verbruik. Binnenkort maar eens contact op nemen met de dealer. Quote
JosK Geplaatst 28 Januari, 2012 Geplaatst 28 Januari, 2012 Die van mij doet ook zoiets Tonny, donderdag staat ie bij de dealer voor een aantal puntjes, waaronder het verbruik en de afstelling van de elektronische koppeling. Van dat laatste word ik echt niet goed van Quote
Toshi Geplaatst 28 Januari, 2012 Geplaatst 28 Januari, 2012 wat is er mis je met elektronische koppeling (en wat is dat eigenlijk?) Quote
JosK Geplaatst 28 Januari, 2012 Geplaatst 28 Januari, 2012 @Toshi zie http://www.kiaclub.nl/topic/8863-eerste-versnelling-kia-rio-2011/ Quote
panmag Geplaatst 28 Januari, 2012 Geplaatst 28 Januari, 2012 Hallo allemaal, mijn dikke Kia Magentis 2.5 V6 neemt 1 op 10-11 groet MJ Quote
Marc-T4 Geplaatst 29 Januari, 2012 Geplaatst 29 Januari, 2012 Ik heb met mijn Rio 'pas' 2000 km gereden en dan best voornamelijk veel stads-ritten. Mijn verbruik ligt tussen 1:15/1:16. Ik moet zeggen dat ik dit mij totaal niet tegenvalt. Ik ben dan ook benieuwd wat hij van de zomer gaat doen met de vakantie-rit naar zuid-frankrijk. Quote
Tonny Geplaatst 29 Januari, 2012 Geplaatst 29 Januari, 2012 Die van mij doet ook zoiets Tonny, donderdag staat ie bij de dealer voor een aantal puntjes, waaronder het verbruik en de afstelling van de elektronische koppeling. Van dat laatste word ik echt niet goed van inderdaad die koppeling,rij nu 28 jaar auto,maar met de Rio wegrijden lijkt het wel mijn eerste rijles. ps JosK, hou je me op hoogte wat ze as donderdag bij jou gaan doen om het te verbeteren? Quote
bigmac Geplaatst 31 Januari, 2012 Geplaatst 31 Januari, 2012 Brandstof is duur, wat kun je nog doen om je kosten beperkt te houden? Vermijd allereerst onnodig brandstofverbruik. Een lege skibox op de auto veroorzaakt gemiddeld 16% extra verbruik. Imperiaals en fietsenrekken kunnen eveneens de stroomlijn van de auto verstoren en extra benzine slurpen. Evenals een open raampje in de zomer. Wanneer de skibox of de imperiaal beladen zijn, loopt het verbruik verder op. Datzelfde geldt voor sneeuwkettingen in de kofferbak. Rijd er dus niet onnodig lang mee rond. Elke extra bagage betekent meer verbruik. In dewinter vraagt de motor bovendien meer startvermogen, terwijl de capaciteit van de accu lager is bij kou. De eerste kilometers constant en rustig rijden en de motor langzaam warm laten worden, bespaart enorm. Als de rit maar twee of drie kilometer bedraagt, is het ’t goedkoopst om de auto natuurlijk gewoon te laten staan. Airco In de zomer is de airco de grootste boosdoener, maar ook in de winter wordt deze veelvuldig ingeschakeld om de auto te ontwasemen. Als de airco met beleid wordt gebruikt, kost dat toch al tot 10% extra. Als deze onnodig lang en hard ingeschakeld staat, kan dat tot wel 25% meerverbruik betekenen. In de winter is het ook vooral de achterruitverwarming die leidt tot 7% meerverbruik. Vaak zijn enkele minuten voldoende voor uitstekend zicht, maar houden mensen zonder erbij na te denken de verwarming veel langer aan. Een juiste bandenspanning is natuurlijk ook veilig en zuinig. De besparing bedraagt 2 tot 5% als de bandenspanning regelmatig wordt gecontroleerd. Van winterbanden met hun aangepaste profiel is het extra verbruik gering. Dus daarvoor hoeft u ze niet te mijden. Verdere tips: Tank bij onbemande benzinestations. U bespaart daarmee enkele euro’s per tankbeurt. Als u toch bij een bemand benzinestation wilt tanken, vraag dan altijd om een kortingskaart. Doe daarnaast mee aan ’het nieuwe rijden’. Op langere afstanden kan tijdig doorschakelen naar de vijfde of zesde versnelling namelijk zorgen voor 10% lagere benzinekosten. 1 Quote
Remko .me Geplaatst 31 Januari, 2012 Topic Starter Geplaatst 31 Januari, 2012 De reactie van Kia Nederland berust op 0,0 waarheid. De Rio rijdt echt niet zuiniger als je langer met de auto rijdt, dan doel ik op inrijden. Zie ook mijn verbruikmonitor: http://www.autoweek.nl/verbruik/4346/kia-rio-12-cvvt-super-pack-2011 Wat wel zo is, dat de temperatuur het momenteel niet de juiste is om het goed te testen. De Rio krijg ik niet zuiniger dan wat je in mijn signature ziet, 1 op 18... en dat was echt het uiterste, dit kan ik niet volhouden, het verkeer ergert zich dan ook enorm om je. Quote
JosK Geplaatst 31 Januari, 2012 Geplaatst 31 Januari, 2012 Jouw verbruik is nog behoorlijk netjes Remko. Ik heb vanmiddag de memorabele 8.0l/100km (1 op 12.5) gehaald. 1 keertje op en neer naar Utrecht, de rest enkel korte stukjes en stad... Da's geen 5.8l/100km zoals boekje zegt. Sterker nog, dat haal ik niet eens gecombineerd. Ook niet als ik nieuw of netjes of hoe je het ook noemen wilt rijd... Wat betreft de diesels, het lijkt erop dat het motortje dusdanig licht is, dat alleen onder de ideale omstandigheden en rijdend als een slak 1 op 33 gehaald kan worden. Een verbruik van 1 op 18 gemiddeld met de 1.1 diesel is dramatisch slecht te noemen. Maat van me met een Punto Evo rijdt met gemak 1 op 26. Mijn ouwe Corsa diesel deed 1 op 19 wanneer ik plankte en 1 op 21 als ik ultrazuinig reed. Da's een minimaal gat. De helft gaat helemaal nergens over... Quote
christian-h Geplaatst 31 Januari, 2012 Geplaatst 31 Januari, 2012 Jouw verbruik is nog behoorlijk netjes Remko. Ik heb vanmiddag de memorabele 8.0l/100km (1 op 12.5) gehaald. 1 keertje op en neer naar Utrecht, de rest enkel korte stukjes en stad... Da's geen 5.8l/100km zoals boekje zegt. Sterker nog, dat haal ik niet eens gecombineerd. Ook niet als ik nieuw of netjes of hoe je het ook noemen wilt rijd... Wat betreft de diesels, het lijkt erop dat het motortje dusdanig licht is, dat alleen onder de ideale omstandigheden en rijdend als een slak 1 op 33 gehaald kan worden. Een verbruik van 1 op 18 gemiddeld met de 1.1 diesel is dramatisch slecht te noemen. Maat van me met een Punto Evo rijdt met gemak 1 op 26. Mijn ouwe Corsa diesel deed 1 op 19 wanneer ik plankte en 1 op 21 als ik ultrazuinig reed. Da's een minimaal gat. De helft gaat helemaal nergen s over... Helemaal mee eens. Mijn Rio 1.1. diesel met circa 3600km op de teller haalde vandaag met het koude weer 5,8l/100km. Ik kijk het nog een tijdje aan om het daarna, waarna het verbruik echt geen daling vertoond, eens aan te gaan kaarten bij de officiële kanalen... Het gat tussen fabrieksopgave en werkelijk verbruik mijn inziens echt te groot.. Quote
dijk48 Geplaatst 1 Februari, 2012 Geplaatst 1 Februari, 2012 Bij Picanto en Rio in de verbruiksmonitor op autoweek.nl zie ik geen daling in het verbruik na 7500 km. Remko heeft het bij het rechte eind. Bij de Rio's speelt natuurlijk ook het gedoe rond de airco mee dat gauw een stijging van 7 à 10 % in het verbruik veroorzaakt. Gelukkig vriest het nu en is de airco in winterslaap. Heeft iemand een ingang bij een consumentenprogramma als Radar of Kassa o.i.d.? Ik zal van harte mijn bijdrage leveren als het gaat om het juistzetten van het beeld dat KIA nog steeds uitdraagt in de folder van 2012 (stad:5,8, buiten bebouwde kom:4,2, gecombineerd:4,8 liter per 100 km. voor 1.2 Rio). Begrijp me goed, ik vind de Rio nog steeds een superauto om in te rijden maar op het gebied van het verbruik voel ik me genaaid. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.