Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Verbruik Rio 2011

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Honda moet dokken voor niet zo zuinige Civic

LOS ANGELES (AFN) - Honda moet een Amerikaanse vrouw een schadevergoeding van bijna 10.000 dollar (bijna 7500 euro) betalen omdat haar hybride Honda Civic niet zo zuinig blijkt te rijden als de Japanse autofabrikant klanten had voorgespiegeld. Dat heeft de rechtbank in Los Angeles bepaald in een zaak die was aangespannen door de vrouw. Honda kan nog in beroep gaan.

Volgens Honda zou de Civic ongeveer 1 op 20 rijden, maar Heather Peters moest veel vaker tanken. Volgens haar rijdt haar auto op zijn best 1 op 15. peters noemde de uitspraak van de rechter ,,een overwinning voor bezitters van een hybride Civic en consumenten''.

Tegen Honda loopt ook nog een groepsproces. Maar Peters wilde zich daar niet bij aansluiten omdat zij had gehoord dat ze dan hoogstens 100 dollar zou kunnen krijgen.

Geplaatst

Honda moet dokken voor niet zo zuinige Civic

LOS ANGELES (AFN) - Honda moet een Amerikaanse vrouw een schadevergoeding van bijna 10.000 dollar (bijna 7500 euro) betalen omdat haar hybride Honda Civic niet zo zuinig blijkt te rijden als de Japanse autofabrikant klanten had voorgespiegeld. Dat heeft de rechtbank in Los Angeles bepaald in een zaak die was aangespannen door de vrouw. Honda kan nog in beroep gaan.

Volgens Honda zou de Civic ongeveer 1 op 20 rijden, maar Heather Peters moest veel vaker tanken. Volgens haar rijdt haar auto op zijn best 1 op 15. peters noemde de uitspraak van de rechter ,,een overwinning voor bezitters van een hybride Civic en consumenten''.

Tegen Honda loopt ook nog een groepsproces. Maar Peters wilde zich daar niet bij aansluiten omdat zij had gehoord dat ze dan hoogstens 100 dollar zou kunnen krijgen.

laten we eerlijk zijn

kia gebruikt zijn gunstig verbruik wel als een verkoop argument

gezamelijk geld storten in een pot voor 1 advocaat maar dan wel de beste dhr. mos.......

Geplaatst

Ik heb het bij mijn dealer gemeld, maar wordt niks mee gedaan.

"Normaal" gebruik wordt er gezegd.....

Ja.. ik weet niet of ik er iets mee kan, maar de dealers gaan ons echt niet helpen.

Geplaatst

En ik heb net weer kunnen tanken en een verbruik van 1 op 12.5 neergezet. Ook niet gek. Na bijna 10000 km heb ik ook pas twee keer een actieradius van meer dan 500km bereikt.

Geplaatst

En ik heb net weer kunnen tanken en een verbruik van 1 op 12.5 neergezet. Ook niet gek. Na bijna 10000 km heb ik ook pas twee keer een actieradius van meer dan 500km bereikt.

1 op 12,5 behoorlijk toch .ik pak nu met dit weer 250 km op half tankie

Geplaatst

Ecotest van de Rio met o.a. het verbruik (duitse ADAC)

KIA Rio 1.2 ISG Spirit

CO2-Ausstoß: 129,7g/km¹ Otto-Motor, 63 kW 1248 ccm Hubraum

6,35 / 4,63 / 6,82 L pro 100 km

(Innerorts / Außerorts / Autobahn)

Gemiddeld verbruik: 5,73l/100km¹ (=1 op 17,45)

Verbruik Kia 1,2 CVVT volgens http://www.autoweek.nl/verbruik :

Hoogste: 8,07 l/100km

Laagste: 6,10 l/100km

Gemidd: 6,66 l/100km

Fabrieksopgave:4,80 l/100km

KIA Rio 1.4 ISG Spirit

Kleinwagen

CO2-Ausstoß: 139,7g/km¹ Otto-Motor, 80 kW 1396 ccm Hubraum

Verbrauch: 6,08l/100km¹ (=1 op 16,45)

Geplaatst

Een week geleden is mijn Rio bij de dealer geweest voor een aantal puntjes, waaronder het verbruik. Er valt helaas niets af te stellen, noch zijn er bij het uitlezen waarden aangetroffen die het hogere verbruik verklaren. Een reactie van Kia NL via de dealer was ronduit teleurstellend te noemen. Een medewerker van Kia NL rijdt 1 op 17 en soms zelfs 1 op 19. Punt. Wat moet je daar nou mee? Ik rijd in mijn 10 jaar oude Ford gemiddeld 1 op 11 bij een fabrieksopgave van 1 op 12.5. Dat noem ik een reële afwijking. Maar 1 op 14 bij een fabrieksopgave van 1 op 21 klopt toch niet? En dan rijd ik in de Rio zuinig, in die Ford rijd ik veel pittiger.

Ik heb een goeie dealer waar ze me graag helpen, maar zij zijn ook beperkt tot de middelen die ze hebben. Kia NL schuift het opzij, doet er niks mee. Zegt zelfs op bepaalde klachten dat er helemaal niets van bekend is, "geen enkele klacht bij ons binnengekomen", terwijl hier op het forum klachten genoeg te vinden zijn... Raar.

Geplaatst

jonge jonge, wat en klaagzang!

Je weet toch dat voor het bepalen van het fabrieksverbuik (en ook de CO2) volgens een vaststaande procedure wordt gemeten met een kale auto zonder niet noodzakelijke stroomverbruikers en zeker ook zonder airco. Daar wordt tegenwoordig ook de belasting op afgestemd dus neem je voordeel.

Het heeft inderdaad weinig met de praktjk te maken maar wie verwacht om het fabrieksverbruik ook te halen wens ik veel succes.

Iedereen weet toch dat de Rio niet niks weegt en die luxe stroomverbruikers waar waar de Rio mee is volgepakt en waar wegen we allemaal zo trots op zijn ook niets en gebruiken ook geen energie?

Geniet van je mooie Rio!

• Like 1
Geplaatst

Ik ben het met je eens Remko, Kia gebruikt de fabrieksopgave het als een verkoopargument dus is een 'klaagzang' bij een dergelijk groot verschil als er nu optreedt wel op zijn plaats. Iedereen weet dat er een verschil is tussen de fabrieksopgave en het daadwerkelijk verbruik. Het verschil wat er nu aan het optreden is, is mijn inziens toch echt te groot. Hierover opheldering vragen is dan ook zeker wel op zijn plaats.

Geplaatst

Als vergelijkbare auto's wel zuinig kunnen rijden, mag je toch verwachten dat zo'n splinternieuw model met de nieuwste techniek toch zeker zuinig kan rijden. En dan bedoel ik niet enkel in de test die voor de type-toelating gedaan wordt in een laboratorium. Nee, in het dagelijks verbruik zou ik toch verwachten dat je toch, al dan niet met moeite, tenminst binnen 5% van het opgegeven verbruik moet kunnen komen.

Geplaatst

@bicmac: de motoren van Kia zijn nou eenmaal niet "nieuwste techniek" dat is een feit.

Motoren komen van Hyundai, ze doen het doorgaans wel altijd en dat kan je van bijv. VW niet zeggen met hun TSi tjes

@Remko, dat gaan we zeker niet uit de weg, maar ik denk dat je de gebruikelijke antwoorden zelf kunt verzinnen

of vinden op dit forum.

Geplaatst

5% afwijking? Dat is echt niet realistisch hoor.

De ANWB geeft lijsten uit van de zuinigste auto’s en daarbij het fabriek opgegeven verbruik en ook het verbruik in de praktijk (http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop/auto-kopen,/top-10-zuinige-auto-s/Top-10-zuinige-auto-s-benzine-klein.html?popup=true). Zet dit even uit in een spreadsheet en je vindt dat het praktijkverbruik gemiddeld van al deze auto’s 29,6% hoger uitvalt dan de fabrieksopgaven. Dit is dus voor verschillende merken/modellen!

Kia geeft voor de 1,2 CVVT een verbruik op van 1 liter op 20,8 km (4,8 l/100 km). Neem de gemiddelde afwijking van 29,6% en je komt aan 1 liter op 14,7 km! Dan doe je het met 1 op 16 het ook niet slecht hoor. Dat is “maar” 23,2% slechter dan de fabrieksopgave.

Voor de 1,1 CRDI geeft Kia 3,2 l/100 km (1 op 22) op. Dit si dan de “kale” uitvoering. Voor deze auto met Pack wordt het 3,6 l/100 km (1 op 19,5). Dat is 12,5% hoger met pack. (ook de CO2 uitstoot met pack is overigens hoger).

Reken de diesels om met de gemiddelde afwijking van 29,6% en je komt aan 1 op 22 en 1 op 19,5 in de praktijk voor de “pack”.

Dit gebeurt in Nederland, in de wereld en iedereen kan dit zelf vinden en narekenen. Maar troost je, de andere merken doen het niet veel beter fan Kia. Eerder slechter! Afwijkingen van 31,3% bij Fiat tot 28,8% voor het Aygo/Ci/107 trio. Hoe zuiniger de fabrieksopgave, des te groter is meestal de afwijking!

En of de motoren niet de nieuwste techniek bevatten, waar word dat op gebaseerd?

Dus: Geniet van je prachtige (witte, bruine, grijze, rode) Rio!

• Like 1
Geplaatst

Fabrieksopgave 1.1 CRDi (met pack) is 3,6l/100 km (1:27, 7). Daadwerkelijk verbruik is tot nu toe (5000km gereden) 1:18. Dit levert dus een verschil op van 35%.. Mijn inziens, ondanks bovenstaand verhaal, toch echt een te groot verschil. Zie een verschil van 35% dan ook niet terug komen in bovenstaand verhaal.

Geplaatst

wist je dat CO2 en verbruik natuurlijk aan elkaar gekoppelde factoren zijn.

Omreken factor is:

- Benzine: 23,7

- Diesel : 26,5

Vb: co2 uitstoot 106 gram, 106/23,7=4,5/100

Omrekenen 1 op: 100/4,5 = 22,4

Zo zou het gemiddeld verbruik tot stand komen.

Doe er je voordeel mee

Grtz.

Specialmade
Geplaatst

Voor diesels zijn de afwijkingen van het werkelijke brandstofverbruik tegenover de fabrieksopgaven inderdaad nog groter. Fabrieksopgaven voor verbruik worden gemeten volgens richtlijn 2004/3/EC en naam maar aan, dat klopt heus wel. Allen kun jij zo niet rijden. Maar dat weet je of kun je weten.

Voor de Kia Rio diesel (zonder pack!) is de afwijking 35,6% volgens de ANWB-lijst (http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop/auto-kopen,/top-10-zuinige-auto-s/Top-10-zuinige-auto-s-diesel-klein.html?popup=true). De gemiddelde afwijking in deze praktijklast voor diesels is 32,7% dus dan zou het praktijkverbruik van de Rio Diesel met pack 1 op 18,7 zijn. Maar of je voor deze 0,7 km die je minder rijdt op een liter genoeg juridische grond hebt voor een proces in NL waag ik te betwijfelen. Bovendien, de Fabrieksopgaven voor verbruik worden gemeten volgens richtlijn 2004/3/EC en neem maar aan, dat klopt heus wel. Alleen kun jij zo niet rijden.

Fabrieksverbruikcijfers zijn alleen bruikbaar om auto’s onderling te kunnen vergelijken. De Kia Rio behoort tot de grotere kleintjes en tot zuinigste auto’s in zijn klasse. Vergelijk de kofferruimte maar eens met een Aygo, Fiat 500 etc. En je mag als een van de weinige, zo niet de enigste BPM-vrije auto’s die een aanhanger mogen trekken. Voor mij de voornaamse redenen om, naarst een 107, een Rio te gaan rijden. Al zal die met aanhanger wel meer verbruiken…

De Kia Rio diesel is overigens volgens deze ANWB-lijst wel de kampioen in brandstofverbruik ook in de praktijk.

Geplaatst

Heb me rio nu 2 dagen en nu al een gemideld verbruik van 6.4 liter op de 100 km

Heb niet echt rustig gedaan en met dit weer is toch netjes

En iedereen weet dat de fabrieks opgave aleen in het extreeme geval gehaald kan worden

En hij rijd zo lekker dat dat kleine beetje extra brandstof is te verwaarloze

Geplaatst

Iemand een idee wat de invloed van de 17 inch Phantom velgen is op het verbruik? Maw zien de mensen met de standaard 15 velgen hetzelfde verbruik?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...