Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Verbruik Rio 2011

Aanbevolen Berichten

Gast Jeroen66475
Geplaatst

Ik begreep van de dealer dat elke motor in het begin niet echt zuinig is.

Die dealers moesten eens wat minder papegaaienvoer eten :sleep1:

Geplaatst

@bigwade,

Ik heb alleen in Duitsland 125 km/h gereden waar het mogelijk was. In Nederland niet sneller dan 120 waar het mogelijk was (is niet veel mogelijk) en voor de rest 100 en soms langzamer. Een en al snelweg, dan vind ik 1:14,75 niet zo netjes. Ook dat verhaal over nieuwe auto's die in het begin meer verbruiken herken ik niet. Hiervoor heb ik een nieuwe Toyota Aygo gehad. Deze reed vanaf het begin 1:17 en soms iets zuiniger, ook toen ik hem na ruim 5 jaar weg deed. Let wel, hiermee reed ik altijd lekker pittig en niet volgens het nieuwe rijden. 1:17 vind ik dan wel weer wel heel netjes.

Cheese

Geplaatst

Een met Cheese. Punt uit. Je kunt van allerlei dingen verzinnen om het hogere verbruik te rechtvaardigen, maar bottomline is dat ik niet verwachtte noch zou kunnen verwachten bij het aanschaffen van de Rio op basis van de specs, dat het verbruik bij normaal verbruik buitenproportioneel hoog is. Nogmaals, het riekt naar misleiding.

Ik rijd nu gewoon zoals ik het zelf prettig vind om te rijden en dan komt ik op 1 op 14. Basta. Eerlijk gezegd rijdt de Rio dan ook gewoon het fijnst.

Geplaatst

Ik ga morgen de xenon inbouwen en zal elke stap een foto maken van de gebruikte HID set

groetjes Jørgen

Ben vooral benieuwd hoe je het probleempje met de stekker-klem van de H7 lamp in de Rio oplost.

Heb zelf al een setje Xenon liggen (Pilot Proline 6000K), maar heb de auto nog niet....

Laatst een setje ingebouwd in de 107 van mijn vriendin. Veel meer licht!

En verbruiken toch (35%) minder energie, dus ook beter voor het brandstofverbruik......!

Geplaatst

Een met Cheese. Punt uit. Je kunt van allerlei dingen verzinnen om het hogere verbruik te rechtvaardigen, maar bottomline is dat ik niet verwachtte noch zou kunnen verwachten bij het aanschaffen van de Rio op basis van de specs, dat het verbruik bij normaal verbruik buitenproportioneel hoog is. Nogmaals, het riekt naar misleiding.

Ik rijd nu gewoon zoals ik het zelf prettig vind om te rijden en dan komt ik op 1 op 14. Basta. Eerlijk gezegd rijdt de Rio dan ook gewoon het fijnst.

Vandaag ook eens de liters opgeteld en kom uit met 142 Ltr en 1825 km gereden uit op 1:12.9. Waarvan ca. 600km snelweg rest stad. (wel schakelindicator aangehouden, dus geen hoge toeren.....)

Je kunt idd zeggen dat dit niet in verhouding is met opgegeven verbruik.........

Geplaatst

Jongens wat gaan we doen, gaan we stappen ondernemen om Kia op het matje te roepen?

Misschien iets voor het programma Kassa?

Ik heb zelf een 1.4 besteld en benieuwd wat dat verbruikt.

Geplaatst

Jongens wat gaan we doen, gaan we stappen ondernemen om Kia op het matje te roepen?

Misschien iets voor het programma Kassa?

Ik heb zelf een 1.4 besteld en benieuwd wat dat verbruikt.

Geplaatst

Kassa lijkt me niet de juiste eerste stap. Eerst melding maken bij Kia NL, wellicht is er een gezamenlijke actie vanuit kiaclub.nl mogelijk. Ik meen dat er geregeld overleg is tussen de club en Kia NL

Geplaatst

En wat zou daarmee kunnen bereikt worden? Dat Kia toegeeft dat, hoewel hun verbruikscijfers perfect via de geldende normen bekomen zijn, in de praktijk niet echt kloppen?

Zoals bij zowat alle andere merken?

En dat ze iedereen een paar tankbeurten per jaar gratis gaan geven?

Ik denk niet dat je u veel illusie moet maken. Kia zal wel mooi de regeltjes hebben gevolg en dus kan je enkel rekenen op goodwill van hun kant waarbij ze bvb. de 'grootste verbruikers' aanbieden hun auto eens te laten nakijken op kosten van Kia.

Ikzelf verwacht m'n Kia één van de komende weken, ik zal het verbruik dus ook zeker en vast bijhouden.

Geplaatst

Er wordt steeds geschreven dat het opgegeven verbruik nooit gehaald zal worden en dat dit onder de meest gunstige omstandigheden tot stand is gekomen. Hier ben ik het helemaal mee eens. Wat mij dan wel verbaast is dat het dus WEL mogelijk blijkt dit verbruik te halen, getuige de ECO-race van de ANWB. Wat mij stoort is dat dit bij de mensen die hier reageren dus NIET te halen is. Zelfs als ze zo langzaam en zuinig proberen te rijden dat ze het overige verkeer hinderen. Zij komen dan nog steeds bij lange na niet aan het opgegeven verbruik, laat staan dat ze dit nog verbeteren zoals in de ECO-race (misschien hebben ze hem een paar kilometer geduwd? :wink: ) Aangezien ik lid ben van de ANWB heb ik ze een reactie gestuurd op deze ECO-race met de suggestie deze eens over te doen met de auto's van de eigenaren hier van het forum. Tot nog toe geen reactie ontvangen.

Cheese

Geplaatst

Ik moet wel zeggen dat ik het normverbruik bij m'n andere wagen (Skoda Superb Combi 2.0 CRTDI) wel ongeveer haal. Dat is 4,7l buiten de stad, 6,9l in de stad en 5,5 gemiddeld. Als ik rustig maar niet storend kalm rijdt op secundaire wegen geraak ik toch wel onder de 5l (op de boordcomputer en die is allicht wat optimistisch). Op reis naar Oostenrijk was dat 5,4l per 100km waar ik dooorgaans tussen 130 en 140km/h op de teller reed.

Ik ga dus zeker het verbruik van m'n Kia binnenkort goed opvolgen en ik hoop toch tussen de 5 en 6L/100km te blijven (vnl. korte afstanden van en naar het station), dan ben ik tevreden.

Geplaatst

Ik ga dus zeker het verbruik van m'n Kia binnenkort goed opvolgen en ik hoop toch tussen de 5 en 6L/100km te blijven (vnl. korte afstanden van en naar het station), dan ben ik tevreden.

Vóór dat je dat gaat tegen vallen, doe die ritjes ook eens met de Skoda.

Dan zie je dat je dat normverbruik ook niet gaat halen op korte ritjes.

Geplaatst

Vóór dat je dat gaat tegen vallen, doe die ritjes ook eens met de Skoda.

Dan zie je dat je dat normverbruik ook niet gaat halen op korte ritjes.

Wel, ik moet zeggen dat dit best meevalt. Zowat elke zondag doen we een ritje heen en terug naar de schoonouders van pakweg 8km enkel. Ik slaag er toch altijd in om tussen de 5,5 en 6l/100km te blijven (boordcomputer). Voor mij valt dit dus voor deze motor en grootte van wagen reuze mee.

Ik ga er dus alles voor doen om met de Kia ook goede cijfers te halen! :)

Geplaatst

Zet die Skoda dan eens op huidig verbruik ipv gemiddeld verbruik. dan ga je toch echt schrikken met die ritjes van 8km.

Geplaatst

Wat maakt dat nu uit? Gemiddeld verbruik dat ik bedoel is wel het gemiddeld verbruik over de trip (2x8km) die ik doe.

Ik merk de eerste kilometers een iets hoger verbruik (7 à 8km/100km) maar dat valt erg snel terug om uit te komen op de hoger vermelde waarden na 2x8km.

Geplaatst

Ah,

ik had het over gemiddeld gebruik per reset van de BC

Als daar hele stukken snelweg 90km/h bij zitten gaat de BC bij

kortere ritten maar heel langzaam naar beneden.

Als je jouw Skoda BC enkel voor die 8km ritten zou resetten schrik je waarschijnlijk..

Geplaatst

Jongens, dit is toch volkomen kansloos!

De fabrieksverbruikscijfers zijn heus niet uit de lucht gegrepen. Dan had de NL overheid heus geen belasting kortingen gegeven.

Dat dit ook de praktijkverbruikscijfers zijn, willen jullie blijkbaar graag geloven. Maar dat is het natuurlijk niet.

Juridisch geen enkele poot om op te staan.

En ook Kassa zal hier echt niet op ingaan.

Gast Jeroen66475
Geplaatst

Jongens, dit is toch volkomen kansloos!

De fabrieksverbruikscijfers zijn heus niet uit de lucht gegrepen. Dan had de NL overheid heus geen belasting kortingen gegeven.

Dat dit ook de praktijkverbruikscijfers zijn, willen jullie blijkbaar graag geloven. Maar dat is het natuurlijk niet.

Juridisch geen enkele poot om op te staan.

En ook Kassa zal hier echt niet op ingaan.

Zoek maar eens op dit forum naar Honda en VS en dan zie je dat de eerste jurisprudentie er al is. Verder moet de overheid wel korting geven omdat het een EU test is. Dat die test al lang niet meer deugt daar kun je ook op zoeken hier op het forum. Dat er een nieuwe test aankomt over enkele jaren is ook al bekend. Dat er nog steeds mensen zijn die ons willen overtuigen het maar te accepteren ''omdat het nu eenmaal zo is'' vind ik op z'n minst verbazend. Als iedereen zich zo opstelt was de aarde nog steeds plat stonden we met z'n allen gezellig rondom de brandstapel naar vrolijk brandende heksen te kijken. Kom op, vecht voor je rechten. :)

• Like 1
Geplaatst

Als het in de ANWB eco-test lukt om de fabriekscijfers te evenaren (ook in optimale omstandigheden), moeten wij dat ook kunnen volgens mij. Ik ben ook vast van plan om deze zomer een keer een Picanto-tank leeg te rijden met 4,2 L/100 km (1/23,8 ) gemiddeld.

• 2 weken later...
Geplaatst

Mijn huidige verbruik is 5.7L op 100

Ik woon even onder Alkmaar, ben er:

1x mee naar Utrecht gegaan en terug. (snelweg dus, echter 90km/u)

1x A'dam retour

1x Haarlem, IKEA retour

8 keer kleine stukjes in de buurt, minder dan 20km/retour.

Totaal nu 431 km gereden

Geplaatst

Heb nu 7.67 L/100km (1 op 13.04) gemiddeld berekend middels de tankbeurten.

De board computer die komt met: 7,13 L/100km (1 op 14,03)

(Dit zijn gemiddelde waardes over alle tankbeurten en board computer waardes, ik reset alles na een tankbeurt)

Zit dus aardige marge is.

Hoe doen jullie dit in godsnaam? Rijden jullie constant 80 km per uur op de snelweg?

Ik rij standaard 100/110 of 120/125 op cruise control. (GPS snelheden).

Geplaatst

Wel handig om te vermelden of het allemaal over de benzine Rio 1.2 of 1.4 gaat (diesel heeft al een eigen topic)

Gemiddelden Kia Rio 1.2 CVVT Verbruik

Aantal voertuigen: 11

Hoogste:............. 7,38 l/100km (1 op 13,6)

Laagste:............. 6,09 l/100km (1 op 16,4)

Gemiddeld:......... 6,68 l/100km (1 op 15,0)

Fabrieksopgave:.. 4,80 l/100km (1 op 20,8 )

Geplaatst

Heb nu 7.67 L/100km (1 op 13.04) gemiddeld berekend middels de tankbeurten.

De board computer die komt met: 7,13 L/100km (1 op 14,03)

(Dit zijn gemiddelde waardes over alle tankbeurten en board computer waardes, ik reset alles na een tankbeurt)

Zit dus aardige marge is.

Hoe doen jullie dit in godsnaam? Rijden jullie constant 80 km per uur op de snelweg?

Ik rij standaard 100/110 of 120/125 op cruise control. (GPS snelheden).

In mijn geval de benzine 1.2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...