Lemmie Posted January 31, 2012 Posted January 31, 2012 Nu het koud is bevriest de voorruit van mn nieuwe Picanto (juli 2011) ineens van binnen. Kwam vandaag na 8 uur stilstaan terug bij auto. Buitenkant niets aan het handje qua bevroren, binnenkant strak bevroren. Waar kan dit aan liggen? Heb niet t idee dat ik uitzonderlijk vochtige dingen in mn auto doe...natte paraplus enzo doe ik bijvoorbeeld altijd in de achterbak. Iemand een idee hoe het komt en hoe ik het kan verhelpen? Thanks! Quote
Smart Posted January 31, 2012 Posted January 31, 2012 Hoe het komt is voor iedereen natuurlijk gissen, maar mocht je een airco hebben dan kun je daarmee het vocht proberen te verwijderen. Het is ook niet slecht om zeker één keer per maand de airco minimaal 15 minuten in gebruik te stellen, om uitdroging van de rubbers te voorkomen. Quote
Specialmade Posted January 31, 2012 Posted January 31, 2012 @Lemmie, Heb je toevallig de luchtcirculatie op binnenlucht (recirculatie) staan. Dit zou een oorzaak kunnen zijn. Ook het gebruik van de airco kan helpen om vocht uit de auto te verdrijven. Alle ramen goed gesloten ? Grtz. Specialmade 1 Quote
Lemmie Posted January 31, 2012 Author Posted January 31, 2012 Heb idd de ramen gecontroleerd (netjes dicht) en rij met blower op voorruit (vanuit buitenlucht). Ga dus maar eens proberen of het aanzetten van de airco verschil maakt. Dank voor nu en hopelijk niet wordt vervolgd Quote
Smart Posted February 1, 2012 Posted February 1, 2012 De airco is er om het vocht uit de auto te verwijderen. De oorzaak lijkt mij ergens anders vandaan te komen. Sluiten alle rubbers goed aan op de carrosserie? Even controleren! Quote
Azzaro Posted February 1, 2012 Posted February 1, 2012 Kijk ook voor de zekerheid eens in je kofferruimte waar het reservewiel ligt of alles daar mooi droog is en duw eens overal op (alle 4) de voetruimte stevig op de wagentapijt om te zien of daar geen vocht inzit, in het Sportage 3 forumgedeelte had Ysie ook last van beslagen (condensdruppels) op de binnenzijde van zijn voorruit, achteraf bleek het door een nat tapijt te komen linksvoor, waterinfiltratie dus... Quote
fonzie Posted February 1, 2012 Posted February 1, 2012 Heb altijd een vochtvreter in de auto. Nooit last meer van natte ramen. Quote
Treespotter (aka Birdy) Posted February 1, 2012 Posted February 1, 2012 Het zou best zo kunnen zijn dat de vochtproblemen ontstaan juist door de airco! Lemmie, denk nog eens even terug aan het ritje wat jij maakte voordat jij de vochtproblemen aan de binnenkant van de voorruit had. Stond jou airco aan? In de Cee'd is het een standaardinstelling van de ontwaseming dat de airco wordt ingeschakeld. Dat is mooi voor dat moment, maar hierdoor wordt de airco onder het dashboard koud en zal er aan de 'binnenkant van het dashboard' ontzettend veel vocht 'ophopen'. Doe jezelf een plezier en ga nu vooral NIET met de airco aan rijden. Stook de auto lekker warm en droog met de kachel hoog en de ventilator op minimaal standje 3, maar let op!!! Airco UIT. Het vocht moet verdwijnen uit het interieur en vanuit uit het dashboard. Je zult zien dat je na een paar dagen van het vochtprobleem af bent en dat de voorruit dan niet meer van binnen bevroren is. Een airco is een zegen, maar Kia had iets meer moeite mogen nemen om hem naar binnen toe te 'isoleren'. Volgens mij zou het een mooie oplossing zijn om een klep in het systeem te monteren. Een klep die een opening naar buiten maakt wanneer de auto is uitgeschakeld (zodat de verdamper kan drogen) en het interieur afsluit en zodra de auto gestart wordt weer omschakelt naar buiten dicht en interieur open. Quote
fagus Posted February 1, 2012 Posted February 1, 2012 Belangrijk is ook dat je ramen goed schoon en vetvrij zijn. Vuile ramen beslaan veel zwaarder. Quote
Lemmie Posted February 6, 2012 Author Posted February 6, 2012 Wow, genoeg tips om eens wat te gaan testen, dank allemaal! Weet in ieder geval dat het niet door teveel airco aan komt, want die staat dit seizoen bijna altijd uit. Misschien zit ik sochtends gewoon enorm tegen een koude ruit aan te hijgen Schoonmaken isin ieder geval ook mooie tip, helpt het niet tegen bevriezen, dan in ieder geval voor mooi scherp zicht Quote
aadklei Posted February 16, 2012 Posted February 16, 2012 Kijk ook voor de zekerheid eens in je kofferruimte waar het reservewiel ligt of alles daar mooi droog is en duw eens overal op (alle 4) de voetruimte stevig op de wagentapijt om te zien of daar geen vocht inzit, in het Sportage 3 forumgedeelte had Ysie ook last van beslagen (condensdruppels) op de binnenzijde van zijn voorruit, achteraf bleek het door een nat tapijt te komen linksvoor, waterinfiltratie dus... Hallo, Ook ik had vandaag een vreemde ondekking. Ik wilde iets wegleggen in het laatje wat zich in onder de vloer van de achterbak bevindt en daar was het bijzonder nat. De ruimte eronder waar zich het reserve wiel bevindt was echter weer droog. Van vochtproblemen in de auto had ik verder nog niets gemerkt. Ik heb geen idee waar dit water vandaan komt. Airco gebruik ik af en toe, maar niet altijd. Heb de spullen die in het laatje lagen zoals handschoenen en gereedschaptas in de kamer te drogen gelegd en hoop door controle er achter te komen waar dit water vandaan kwam. Herkend iemand deze problemen of kijk ook eens in dat laatje of het droog is. Hartelijke groeten Aad Quote
Derrek Posted February 16, 2012 Posted February 16, 2012 hierdoor wordt de airco onder het dashboard koud en zal er aan de 'binnenkant van het dashboard' ontzettend veel vocht 'ophopen'. Het is de verdamper (die heet zo omdat het onder druk ingepompte koelvloeistof hierin verdampt waarvoor warmte nodig is zodat de verdamper zelf koud wordt) die onder het dashboard koud wordt. Er hoopt zich onder het dashboard geen vocht op (dat kan ook niet omdat koude lucht minder vocht kan bevatten dan warme lucht), maar er condenseert vocht op de koude verdamper. Onder de verdamper zit echter een opvangbakje met een slangetjes naar buiten zodat het vocht kan weglopen (het plasje onder de auto). Dit slangetjes mag nooit verstopt raken omdat dan niet alleen het vocht niet weg kan, maar de verdamper dan met zijn voetjes in het bakje vocht komt te staan waardoor deze lek zal raken (slecht voor de soldeerverbindingen). Dit slangetje wordt nogal eens vergeten om te controleren en voor het vervangen van een verdamper moet het hele dashboard worden uitgebouwd om erbij te kunnen. Controleer daarom zeker dit afvoerslangetje (maar geen idee waar die zit bij de Pica). Dan kun je de airco gerust gebruiken hoor! Bij ontvochtigen wordt de lucht van buiten eerst gekoeld zodat er minder vocht in de lucht kan zitten (dat beland dus in dat bakje door het slangetje naar buiten) en daarna verwarmd zodat je droge warme lucht krijgt dat naar de voorruit wordt geblazen. Quote
bigmac Posted February 16, 2012 Posted February 16, 2012 het laadje wat zich in onder de vloer van de achterbak bevindt en daar was het bijzonder nat. De ruimte eronder waar zich het reserve wiel bevindt was echter weer droog. Van vochtproblemen in de auto had ik verder nog niets gemerkt. Ik heb geen idee waar dit water vandaan komt. Herkent iemand deze problemen of kijk ook eens in dat laatje of het droog is. Ik heb even bij de mijne controleerd en helemaal droog; dus kofferruimte bovenste deksel, de ruimte in het laadje en ook de ruimte daar weer onder, waar mijn pompje+plakset ipv reservewiel zich bevind. was helemaal droog. Quote
aadklei Posted February 22, 2012 Posted February 22, 2012 Hallo, Ook ik had vandaag een vreemde ondekking. Ik wilde iets wegleggen in het laatje wat zich in onder de vloer van de achterbak bevindt en daar was het bijzonder nat. De ruimte eronder waar zich het reserve wiel bevindt was echter weer droog. Van vochtproblemen in de auto had ik verder nog niets gemerkt. Ik heb geen idee waar dit water vandaan komt. Airco gebruik ik af en toe, maar niet altijd. Heb de spullen die in het laatje lagen zoals handschoenen en gereedschaptas in de kamer te drogen gelegd en hoop door controle er achter te komen waar dit water vandaan kwam. Herkend iemand deze problemen of kijk ook eens in dat laatje of het droog is. Hartelijke groeten Aad Denk dat ik de oorzaak weet want het komt nu niet meer voor. Op de terugweg uit Oostenrijk hadden we twee thermosflessen met heet water achterin en mogelijk is er één gaan lekken. Groeten Aad Quote
BaBaCC Posted February 22, 2012 Posted February 22, 2012 Mooooooooi.......................wat een verhaal joh Aad!! Quote
nummer1dj Posted December 2, 2012 Posted December 2, 2012 heb er ook wel eens last van,maar effe de voorruit verwarming aan en het is weg. ik heb de airco altijd aan,mijn climatcontrol kan ik op off zetten maar dan heb ik volgens mij helemaal geen circulatie. ik heb hem alleen uit als er een cigaret aan staat met het raam open. voor de duidelijkheid ik rij vw en geen kia. Quote
johangols Posted December 2, 2012 Posted December 2, 2012 Lemmie Is dit de eerste keer dat je dit overkomt of is het structureel. We zitten nu net in een overgang naar lage temperaturen. Als je een lekker stuk hebt gereden is je auto van binnen 20 graden, de luchtvochtigheid is nog hoog omdat het bijna nog niet heeft gevroren, dus zit er ook nog een hoop vocht in de warme lucht in je auto. Als je je auto lekker buiten laat staan worden je ramen de koudste plek in je auto waardoor hier als eerste condensatie optreed. Als de buiten temperatuur beneden het vriespunt komt zal dit vocht bevriezen want je hebt geen thermopane in je voorruit. Als je dit probleem ook blijft houden als het lekker doorvriest moet je naar lekkages zoeken, maar anders zou ik me maar niet te druk maken. Quote
elmerblues Posted December 3, 2012 Posted December 3, 2012 door dat de airco het vocht uit de wagen haalt vriest deze aan op de verdamper als je je wagen nu stil zet gaat deze weer ontdooien warme lucht stijgt nou eenmaal op en vriest aan op de voor ruit kan er niets mooier van maken Onzin. Er onstaat inderdaad vocht op de verdamper maar dit vriest niet aan. De temperatuur op de verdamper wordt nooit lager dan 4 graden middels een voeler. Daarom werkt je airco ook in de winter bij lage temperaturen niet. Als de verdamper zou aanvriezen (bijv. door een defecte temperatuurvoeler) vriest de hele verdamper dicht en dat ga je echt niet willen. Er kan dan o.a. geen lucht meer door circuleren (en je compressor kan mogelijk stuklopen, maar dat is weer een heel ander verhaal). Wel krijg je dus vocht in je verdamper, en als dat niet de kans krijgt om goed te verdampen beslaat je voorruit inderdaad vrij snel (goed zichtbaar doordat het het eerst begint te beslaan bij de ventilatieopeningen). En je hebt sneller kans op schimmelvorming. Daarom die 15 minuten om de boel droog te blazen. Maar zoiets is nooit voldoende voor ijsvorming op de binnenkant van je ruit (net als de recirculatieklep zou dichtstaan, da's ook niet genoeg voor ijsvorming). Als je je auto van binnen moet krabben is dat altijd een serieus vochtprobleem in de auto zelf. Lekkage, natte vloermatten, water in de kofferbak....omgevallen thermoskannen Quote
Silvia Posted March 13, 2013 Posted March 13, 2013 bij mij staat de airco haast altijd aan, ( ik heb geen manuele bediening/ verwarming) wel op normale temperaturen, dat je de aanpassing niet voelt. helaas heb ik ook al vaak ondervonden dat ie aan de binnenkant bevroren was. En ja ook de condensdruppels. nu sneeuwt het buiten, maar eens droog ga ik je goede raad opvolgen. azzaro Quote
MauS Posted April 2, 2013 Posted April 2, 2013 Het is ook niet slecht om zeker één keer per maand de airco minimaal 15 minuten in gebruik te stellen, om uitdroging van de rubbers te voorkomen. Hey Smart, goede tip, dat ga ik ook eens doen 1 x in de maand Als je je auto van binnen moet krabben is dat altijd een serieus vochtprobleem in de auto zelf. Lekkage, natte vloermatten, water in de kofferbak....omgevallen thermoskannen Klopt, ik moest ook krabben in Oostenrijk .. aan de binnenkant van de vooruit... (ik stapte altijd met sneeuw onder de schoenen in, (wel afkloppen eerst) maar toch altijd nog rest sneeuw op de matten... = vocht. (vind die omgevallen thermoskannen echt een prachtig verhaal!) Quote
Creative Name Posted April 3, 2013 Posted April 3, 2013 Kweetniet maar bevroren ramen aan de binnenkant bij een nieuwe auto waar nog garantie op zit? Lijkt me dat er maar 1 iemand is die dit hoort op te lossen en dat is je dealer. En desnoods de importeur want bevroren ramen aan de binnenkant is gewoon belachelijk en dat moet je ook niet willen accepteren. Quote
Recommended Posts