Andre99 Posted December 29, 2013 Posted December 29, 2013 Ik heb sinds twee weken mijn winterbanden laten monteren. Wat mij opvalt is dat de winterbanden veel stiller zijn dan de zomerbanden. Wie heeft dit ook? Specs. Zomerbanden 17 inch phantom velgen met 205/45 banden Specs. Winterbanden 15 inch stalen velgen met 185/65 banden Quote
Jack_z Posted December 29, 2013 Posted December 29, 2013 ik hoop voor alle mensen met winterbanden dat we nog een beetje winter krijgen gezien alle voorspellingen zou ik juist voor regenbanden gaan Quote
Forest Posted December 29, 2013 Posted December 29, 2013 Meestal zijn de winterbanden iets "luidruchtiger" dan de zomerbanden, maar dat ligt ook aan het merk. Ik heb zelf Michelin zomer en ook winterbanden en de zomerbanden zijn duidelijk "stiller". Quote
LED-Lightning Posted December 29, 2013 Posted December 29, 2013 Ik heb op een origineel setje stalen 15 inch velgen ook winterbanden en die zijn duidelijk luidruchtiger t.o.v. de standaard eco-banden, dus ik deel de mening van Forest. Is eerste keer dat ik er winterbanden onder heb en tot nu toe heb ik inderdaad een beetje het idee dat ik ze er voor niets onder heb gelegd haha, maar wat niet is kan nog komen Quote
Zig71 Posted December 29, 2013 Posted December 29, 2013 Ik heb dezelfde specs (zomerbanden 17 inch Phantom velgen 205/45 en winterbanden 15 inch stalen velgen 185/65) en ervaar ook dat de winterbanden stiller zijn. Dit lijkt mij ook logisch aangezien de zomerbanden een breder loopoppervlak hebben waardoor je dus meer afrolgeluid zult horen. Quote
Nimo Posted December 30, 2013 Posted December 30, 2013 17" is altijd luider dan 15", is iig mijn ervaring! Quote
Nieles Posted December 30, 2013 Posted December 30, 2013 Ik ga helemaal met nimo mee! Vooral omdat ze een stuk breder zijn! Quote
paulus30 Posted December 30, 2013 Posted December 30, 2013 Ter info Verschil zomer- en winterbanden Er zijn een tweetal belangrijke verschillen tussen zomerbanden en winterbanden, namelijk de materiaaleigenschappen en het profiel van de banden. Zoals gezegd zijn winterbanden gemaakt van een zachtere rubbersamenstelling, waardoor het materiaal soepel blijft bij lagere temperaturen. Zomerbanden worden 'hard' bij lage temperaturen (onder de 7 °C), terwijl winterbanden ook bij deze temperaturen soepel en elastisch blijven en de grip behouden. Deze extra grip zorgt er voor dat de remweg afneemt en vergroot de veiligheid van u en uw medeweggebruikers. Een ander, duidelijk zichtbaar, verschil is het profiel van een winterband. Winterbanden hebben een lamellen in de profielblokken zitten die de afvoer van water en sneeuw versnellen. Het aantal dwarsprofielen (lamellen) in een winterband is 5 keer groter dan het aantal dwarsprofielen van een zomerband. Het is dan ook te verklaren dat een winterband meer water kan afvoeren dan een zomerband. Wanneer winterbanden gebruiken?Een groot misverstand over winterbanden is dat ze alleen nut hebben als het sneeuwt. Wanneer de temperatuur overdag minder dan 7 ºC bedraagt bieden winterbanden u meer grip dan zomerbanden. U kunt tijdens droog weer met temperaturen net boven het vriespunt dus beter met winterbanden rijden dan met zomerbanden. Winterbanden kunnen meer regen afvoeren dan zomerbanden, hierdoor zijn winterbanden uitermate geschikt voor in de herfst, wanneer de regen in Nederland wederom aanwezig zal zijn. Het is verstandig om de winterbanden te demonteren in het voorjaar, wanneer de gemiddelde temperaturen overdag weer boven de 7 ºC zijn gestegen. U kunt langer doorrijden met uw winterbanden, maar houd er rekening mee dat winterbanden harder zullen slijten tijdens hoge temperaturen vanwege de zachtere rubbersamenstelling. Bron: http://www.winterbandenland.nl/joomla/index.php/-over-winterbanden-/waarom-winterbanden.html 2 Quote
Specialmade Posted December 30, 2013 Posted December 30, 2013 Ter info Verschil zomer- en winterbanden Wanneer de temperatuur overdag minder dan 7 ºC bedraagt bieden winterbanden u meer grip dan zomerbanden. Helder verhaal en (bijna) helemaal waar. Niet alleen overdag maar ook 's-avonds minder dan 70C. Je kunt dus zowel overdag als 's-avonds met winterbanden rijden als de temperatuur lager is dan 70C. Een hogere temperatuur kan ook maar dan slijten de (winter)banden wat sneller! Deze aanvulling is er om andere forumleden niet het idee te geven dat je constant winterbanden en zomerbanden dient te wisselen Grtz. Specialmade 3 Quote
Crum Posted December 30, 2013 Posted December 30, 2013 die 17 inch maken meer lawaai omdat de achterste banden aan het cuppen zijn.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.