Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik heb sinds 2 maanden de E_Niro MY22.
Het valt mij de laatste weken op dat, wanneer de auto volledig opgeladen is, er een behoorlijk verschil zit in de weergave rijbereik UVO app en display auto.
De UVO app geeft weer 435 km en het display in de auto 375. Als ik tijdens het rijden de UVO app opnieuw controleer staat deze ook op 375.
Ik heb gistermorgen de accu's vol geladen en gisteren ca 35 KM gereden. Zag vanmorgen in de UVO app 394 KM en display auto 330 KM.

UVO app en display geven wel aan 100% geladen.

Wie herkent dit probleem ook of wet waar dit aan ligt

Geplaatst (aangepast)

Ik herken het niet, maar kan het zijn omdat je in de auto de verwarming al aan hebt staan? De UVO app kijkt alleen naar de SOC van de accu en rekent daarop het bereik uit, de auto houdt rekening met de overige verbruikers die op dat moment aan staan in z'n berekening.

Als je met de huidige buitentemperaturen korte ritten maakt, is het verbruik (ook in mijn display) erg hoog omdat de verwarming de cabine snel en flink op wil warmen.

Ik heb al een verbruik in dat display gezien van meer dan 23 kWh per 100 km, gaandeweg zakt dat dan naar gebruikelijker waarden.

aangepast door Peter-036
typo.
  • Like 1
Geplaatst

Als ik de auto start staat de verwarming zeker aan echter was dat ook 1 maand terug het geval terwijl ik toen wel een bereik op het display in de auto zag van ca 435 km en nu dus een stuk lager 375.
Hebben anderen ook deze ervaring van kachel en lager bereik bij volle accu

Geplaatst

Als het buiten 'warm genoeg' is, hoeft de verwarming er niet zoveel energie in te steken om de cabine en de accu op temperatuur te krijgen. Hier staat 'ie altijd op 19 graden, en bij een buitentemperatuur van onder 10 graden zet 'ie bij mij wel direct 'een tandje bij'.

Of dat het hele verschil verklaart?? Als jij een betere theorie hebt, deel 'm hier dan ook maar.

Geplaatst

Zou het niet kunnen zijn dat de app uitgaat van een vastgelegde range bij 100% SoC en de auto de range berekend op voorgaand verbruik?
En dat de app bij gebruik van de auto pas diens berekende range overneemt?

Geplaatst

Mogelijk, maarals ik hier de app ververs, krijg ik dezelfde range te zien als in de auto...............maar die zakt na vertrek (te?) snel.

Zoals ik al schreef: na een (ruim) tiental kilometers stabiliseert het verbruik op een min of meer normale waarde voor de tijd van het jaar/de temperatuur.

Direct na vertrek zo'n 23 kWh/100km, later gaat dat naar ongeveer 18 kWh/100km of minder. Ik rij max 105 km/h.

Geplaatst

Heb het "probleem" w.s. gevonden.
Ben zo-even in de auto gestapt. UVO app gaf 393 en het display in de auto 330 echter bij een stand van de verwarming op 27 graden.

Bij terug draaien verwarming naar 21 graden steeg het rijbereik naar 363 km.
Rijden is overigens ingesteld op eco.
Kijk komende week wat het verschil is wanneer de accu volgeladen is wat het bereik is bij 21 graden (ca 440 of lager)

Waar hebben jullie overigens standaard bij vertrek de temperatuur op ingesteld.

• Like 2
Geplaatst

Dat is bijzonder dat de UVO app bij jou 419 KM aangeeft en bij mij ca 440.
Ik neem aan dat je accu 100% geladen is.
Temperatuurinstelling is hier niet van belang want bij mij stond die op 27 en bij jou 19,5.
Zou het te maken kunnen hebben met eco stand bij mij en normal bij jou?
Wij hebben dezelfde uitvoering (Edition). Die van mij is geleverd op 27-09-2021 

Geplaatst

Na de eerste keer laden was het 365...denk ik het gevolg van wat eerste probeer ritjes, de eerste avond heeft zoonlief al even 2 keer de topsnelheid aangetikt, nu de ritten weer een beetje genormaliseerd zijn wordt het bij iedere laadbeurt wat meer, had op de laatste lading 300 km gereden en nog 130 over dus het komt goed. Totaal staat nu op 1400 km.

Geplaatst

Ik zal, na de volgende volledige lading, een overzicht maken van het aantal KM (rijbereik) met daarbij het rijbereik op basis van diverse temperatuurinstellingen.

Geplaatst
14 uur geleden, zei Evert Mulder:

Ik zal, na de volgende volledige lading, een overzicht maken van het aantal KM (rijbereik) met daarbij het rijbereik op basis van diverse temperatuurinstellingen.

Rij bereik is niet statisch. Het is afhankelijk van het gebruik in een aantal ritten hiervoor. Iedere auto (berijder) geeft dus een ander bereik afhankelijk van zijn of haar rijstijl of type ritten. Veel grote weg geeft een lager bereik dan veel binnendoor.rijdt je veel boven de 100km wordt het lager tot veel op of onder de 100km.

• Like 1
Geplaatst

Nieuw hier, werd op dit forum gewezen door iemand anders vanwege deze discussie. Ik heb me ook vreselijk verbaasd over de actieradius in de app en in de auto, maar ik ben er nu uit. 

Als de auto uit staat en je synchroniseert de app, dan krijg je het bereik te zien dat maximaal haalbaar is, met alles (verwarming, airco enzo) uit. Zowel de auto als de app weten op dat moment namelijk niet hoe je de auto gaat gebruiken. 

Als je de auto aan zet en dan de app synchroniseert, dan komt de actieradium in de app exact overeen met wat de auto weergeeft.

Ik heb zojuist een experimentje gedaan:

Auto uit, app gesynchroniseert: bereik in de app 461 km.

Auto aangezet: bereik in de auto 417 km.

App gesynchroniseert terwijl ik in de auto zat: bereik in de app 417 km.

Achteraf hartstikke logische natuurlijk. Wat me irriteert (naast nog heel veel andere zaken in de app) is dat niet duidelijk wordt aangegeven hoe we de waarde moeten zien. 

• Like 2
Geplaatst
2 uur geleden, zei Chiel Broerse:

Wat me irriteert (naast nog heel veel andere zaken in de app) is dat niet duidelijk wordt aangegeven hoe we de waarde moeten zien. 

Wat bedoel je met “hoe we de waarde moeten zien”? Je weet dat dit een GOM heet? Dat staat voor Guess-O-Meter. Die maakt dus een schatting van je bereik, op basis van je laatste X kilometers. Als je recent veel snelwegkilometers met hoge snelheid hebt gereden en er zit nog 50% in je accu, dan zal je een hoger bereik op je GOM zien dan wanneer je de afgelopen tijd hooguit stadsverkeer en buitenweggetjes met max 60 km/h hebt gereden. Dan schat de GOM dat je met die resterende 50% een stuk verder komt.

Wel zo logisch, toch?

Geplaatst (aangepast)
24 minutes ago, Hippe lip said:

Wat bedoel je met “hoe we de waarde moeten zien”? Je weet dat dit een GOM heet? Dat staat voor Guess-O-Meter. Die maakt dus een schatting van je bereik, op basis van je laatste X kilometers. Als je recent veel snelwegkilometers met hoge snelheid hebt gereden en er zit nog 50% in je accu, dan zal je een hoger bereik op je GOM zien dan wanneer je de afgelopen tijd hooguit stadsverkeer en buitenweggetjes met max 60 km/h hebt gereden. Dan schat de GOM dat je met die resterende 50% een stuk verder komt.

Wel zo logisch, toch?

Het ging over het verschil in GOM in de app en de GOM in de auto. Scenario: je staat 's ochtends op en over je bordje Brinta open je de app, synchroniseert en kijkt naar wat je die dag kan rijden. Machtig: 461 km! Dat wordt op je gemak op en neer naar Maastricht. Vervolgens stap je voldaan in je auto met een bakje koffie, zet de auto aan en morst je koffie op je broek: de GOM staat op 417 km. 

Tweede scenario: je zit weer met je bordje Brinta aan tafel en je hebt net je vrouw uitgezwaaid, die voor een kort ritje naar de supermarkt gaat om nog wat bier te halen, want je gaat op bezoek bij vrienden in Maastricht. Je denk, toch effe checkuh en je opent de app, synchroniseert en je morst wat Brinta op de placemat: 417 kilometer bereik. Dat wordt een half uur laden op de terugweg.

Wat ik probeerde uit te leggen is waar dat verschil vandaan komt en daar heb ik nu dus de verklaring voor. Maar waar mijn irritatie vandaan komt is dat de app dus twee totaal verschillende waardes kan laten zien, maar niet duidelijk maakt dat de waarde van 461 een zuiver theoretisch getal is, zonder rekening te houden met klimaat-instellingen en dat die 417 een veel meer realistische waarde is, rekening houdend met de op dat moment ingestelde klimaatinstellingen.

Voor een zo belangrijk gegeven als het actieradius is dat erg, erg vreemd. De waarde die je ziet, verschilt dus, afhankelijk van of je auto aan of uit staat.

aangepast door Chiel Broerse
  • Like 1
Geplaatst

Volgens mij 'verzint' de app helemaal niets. Die haalt bij het verversen alleen de laatste status op van de auto. Het bereik komt dus van de auto. Als je in je auto zit en je voert handelingen uit waardoor het bereik naar beneden gaat. (verwarming op 30 ofzo) dan zie je dat direct in de auto maar nog niet in de app totdat je deze ververst.  

Als je de app opent zonder te verversen is dat de laatste status van de laatste verversing. 

Geplaatst
7 hours ago, Chojin said:

Volgens mij 'verzint' de app helemaal niets. Die haalt bij het verversen alleen de laatste status op van de auto. Het bereik komt dus van de auto. Als je in je auto zit en je voert handelingen uit waardoor het bereik naar beneden gaat. (verwarming op 30 ofzo) dan zie je dat direct in de auto maar nog niet in de app totdat je deze ververst.  

Als je de app opent zonder te verversen is dat de laatste status van de laatste verversing. 

Ik dacht dat ik op jouw bericht had gereageerd, maar ik zie mijn antwoord niet terug. Dus nog maar een keer en excuses als ik dus dubbel antwoord...

Het kan best zijn dat de app zijn data uit de auto krijgt op het moment dat je op verversen drukt. Maakt niet uit, het probleem was dat je twee totaal verschillende waardes kunt krijgen als je eerste ververst met de auto uit en daarna met de auto aan. Vanmiddag nog even getest:

- Auto uit, verversen, GOM in app: 414 km

- Auto aan, verversen, GOM in app: 332 km. GOM in auto: 332 km.

- Auto uit, verversen, GOM in app: 414 km.

Wat je ziet in de app, na verversen, is dus afhankelijk van of je auto aan of uit staat. Auto uit: theoretisch bereik met alle verbruikers uit. Auto aan: praktisch bereik met alles aan dat op dat moment aan staat.

Dan: als je de app opent zonder te verversen is het nog maar de vraag wat je ziet. Als ik de app nu open, zonder te verversen, is het bereik "--"

Geplaatst

Vandaag uitgeprobeerd. Heat/verwarmingsknop uit. Rijbereik "schiet" omhoog. Stoel en stuurverwarming hebben nauwelijks invloed.
Verwarming op Auto waardoor Heat/verwarming weer werkt loopt rijbereik terug. Als je tijdens het rijden de verwarming omhoog of omlaag doet zij je direct het gevolg voor het rijbereik.
Kortom het is mij duidelijk dat m.n. de verwarming het rijbereik behoorlijk beinvloed. Je kunt beter de stoel- en stuurverwarming aanzetten wat nauwelijks invloed heeft maar dat hebben anderen ook al aangegeven.

Nb: auto staat altijd in eco modus

• Like 1
Geplaatst
11 hours ago, gjcvro said:

En als je alles uit zet in de auto? Dus verwarming omlaag en zo? of zelfs in eco (+?)  modus?

Als je reageert op mijn post: het bereik dat de auto aangeeft wordt geschat op basis van het verbruik. Dat verbruik is een schatting waarin wordt meegenomen wat je op dat moment gebruikt aan verwarming, airco en waarschijnlijk drive-mode. Maar dat is allemaal wel duidelijk. Het ging om het bereik dat je ziet in de app.

Geplaatst
10 uur geleden, zei Chiel Broerse:

Als je reageert op mijn post: het bereik dat de auto aangeeft wordt geschat op basis van het verbruik. Dat verbruik is een schatting waarin wordt meegenomen wat je op dat moment gebruikt aan verwarming, airco en waarschijnlijk drive-mode. Maar dat is allemaal wel duidelijk. Het ging om het bereik dat je ziet in de app.

ja, ik reageerde op jou. Maar op het moment dat je in de uvo app kijkt, staat alles uit, dus kan die geen rekening houden met alles wat aan zou staan op het moment dat je de auto aan zet. 

Vandaar de vraag is het bereik in de app vergelijkbaar met de auto op het moment dat je alles in de auto uit zet wat extra stroom vreet. Dat zou dat mogelijk verklaren.

Geplaatst
3 hours ago, gjcvro said:

ja, ik reageerde op jou. Maar op het moment dat je in de uvo app kijkt, staat alles uit, dus kan die geen rekening houden met alles wat aan zou staan op het moment dat je de auto aan zet. 

Vandaar de vraag is het bereik in de app vergelijkbaar met de auto op het moment dat je alles in de auto uit zet wat extra stroom vreet. Dat zou dat mogelijk verklaren.

Je kunt ook in de app kijken (en synchroniseren) terwijl de auto aan staat en dan komen de GOM-waardes overeen.

Om op je vraag te antwoorden: ja, waarschijnlijk wel, maar dat is een scenario dat ik nog niet heb geprobeerd. Als ik mag extrapoleren op wat ik nu weet: met de auto uit zal de app een theoretische GOM weergeven. In de auto zelf zal, met zoveel mogelijk uit, die GOM redelijk overeen komen, maar ik vermoed dat daar nog wel een verschil in kan zitten. Mijn theorie is nu dat de GOM altijd door de auto wordt aangeleverd. Het probleem is dat we niet precies weten hoe de GOM wordt berekend, welke variabelen hij allemaal meeneemt. 

Geplaatst
12 uur geleden, zei Chiel Broerse:

...........Het probleem is dat we niet precies weten hoe de GOM wordt berekend, welke variabelen hij allemaal meeneemt.

En dan is de vraag ineens een "probleem" ;-) .

Ik heb de E-Soul deze zomer gebruikt aangeschaft, en toen de temperatuur 'lekker' was, kwamen de beide GOM's elke keer overeen met elkaar en met wat ik verwachtte.

Mijn conclusie is dan dat het huidige verschil door 'het weer' beinvloed wordt.

Toen 'we' nog op brandstof reden, reed je ook de auto niet helemaal leeg, en nu het 'tanken' wat meer tijd in beslag neemt is het zaak om daar nog beter op te anticiperen.

Een app als 'A Better Route Planner' helpt je daarbij (als je daar behoefte aan hebt) door (snel-)laadmogelijkheden op je route te tonen.

Een kwartiertje pauze ergens aan een snellader terwijl je een kop/beker koffie nuttigt, geeft je zomaar 125 tot 150 km 'extra', als je meer nodig hebt neem je nog een bakkie op dezelfde of een volgende locatie.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...