Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Vandaag een schrijven van onze dealer ontvangen, hierin staat geschreven dat het dealerschap niet verlengd gaat worden door Kia NL.

In de nieuwe strategie gaat men werken met grote outlets in alleen de grote steden. Voor het oosten betekend dat alleen nog een dealers in Arnhem, Apeldoorn, Enschede en Zwolle, de rest zal allemaal op den duur (einde contract) verdwijnen.

Geplaatst

Dat is geen goed bericht voor sommige regio's. Je werkt daarmee ook in de hand dat men mogelijk voor onderhoud naar de universele BOVAG garage gaat i.v.m. afstand en tijd, die dan een probleem kunnen vormen.

En groot, groter is ook niet altijd beter. Het wordt daarmee vaak onpersoonlijker.

Geplaatst

naast de versie van deze dealer zou ik toch graag ook de versie van Kia NL horen.

Altijd interessant, soms gelijklopend, soms verhelderend, soms een andere waarheid diplomatisch verpakt, zelden rechttoe rechtaan :wink:

Ik weet een dealer (niet in NL) die heeft al minstens 5 merken door en die vertelt bij afhaken van een merk telkens weer dergelijk verhaal. En meestal zie je dan binnen de kortste keren dat er toch weer een bedrijf in de buurt het dealerschap overneemt ...

Geplaatst

naast de versie van deze dealer zou ik toch graag ook de versie van Kia NL horen.

Altijd interessant, soms gelijklopend, soms verhelderend, soms een andere waarheid diplomatisch verpakt, zelden rechttoe rechtaan :wink:

Ik weet een dealer (niet in NL) die heeft al minstens 5 merken door en die vertelt bij afhaken van een merk telkens weer dergelijk verhaal. En meestal zie je dan binnen de kortste keren dat er toch weer een bedrijf in de buurt het dealerschap overneemt ...

We hebben ook een schrijven met hetzelfde verhaal van Kia NL. Ze gaan gewoon hun dealernetwerk verkleinen door grotere regio's te nemen.

Dit gebeurd bij veel merken trouwens.

Geplaatst
Ben benieuwd hoe dit bijvoorbeeld bij de dealers in Houten en IJsselstein valt.

Beide bedrijven hebben geïnvesteerd in moderne showrooms en werkplaatsen volgens Kia wensen/specificaties.

Beiden staan al minstens 5 jaar in de Top 10 Dealers met gold en platina awards.

Mogen die dan straks alleen nog maar schroeven en olie verversen ?

Zet die brief eens online aub, weten we waar we het over hebben.

Gast Warmentuuter
Geplaatst

Dat is wel een vreemd verhaal en lijkt mij niet leuk nieuws als het om jou regio gaat.

Wat Smart al schrijft ben ik ook bang voor dat Kia rijders naar een bovag garage gaan voor onderhoud vanwege tijd en afstand.

We kunnen niet door de bril van KMNL kijken waarom ze dit doen.

Daar zal een reden voor zijn.

Als we in Breukelen zijn moeten we die vraag maar eens stellen.

In Alkmaar werd twee jaar terug het dealerschap opgeheven van Autoplaza. 

Maar daar kwam een nieuwe (ten Boekel en Bakker) voor terug. 

En dat was een goede stap.

Een iets kleinere dealer  die klantvriendelijkheid hoger in het vaandel heeft staat.

Maar mag je niet bij je huidige dealer blijven tegen dezelfde voorwaarde.

Ik kreeg toen eerst een brief van Kia met de aankondiging en daarna van Autoplaza met dat voorstel. 

Geplaatst

Ik ga er niet van uit dat Kooijman tiel weg gaat. Die hebben net een spliksplinter nieuw gebouw neergezet. Tevens is dit een van de vestigingen van Kooijman KIA :)

Geplaatst

Dat is wel een vreemd verhaal en lijkt mij niet leuk nieuws als het om jou regio gaat.

Wat Smart al schrijft ben ik ook bang voor dat Kia rijders naar een bovag garage gaan voor onderhoud vanwege tijd en afstand.

We kunnen niet door de bril van KMNL kijken waarom ze dit doen.

Daar zal een reden voor zijn.

Als we in Breukelen zijn moet we die vraag maar eens stellen.

In Alkmaar werd twee jaar terug het dealerschap opgeheven van Autoplaza. 

Maar daar kwam een nieuwe (ten Boekel en Bakker) voor terug. 

En dat was een goede stap.

Een iets kleinere dealer  die klantvriendelijkheid hoger in het vaandel heeft staat.

Maar mag je niet bij je huidige dealer blijven tegen dezelfde voorwaarde.

Ik kreeg toen eerst een brief van Kia met de aankondiging en daarna van Autoplaza met dat voorstel.

Ja we stonden ook even raar te kijken toen de brief in de bus viel.

Kia geeft aan dat de dealer in Apeldoorn nu onze dealer is (regio i.v.m. schaalvergroting) maar dat bepaal je natuurlijk zelf. Ik heb een koopovereenkomst met mijn huidige dealer en die heeft dan maar de zaak op te lossen, nou gaat die goed om met een Kia dealer in de regio die wel blijft bestaan dus voorzie ik geen problemen. Je kunt er ook gewoon nieuwe blijven bestellen alleen betrekt die ze dan bij een ander vandaan.

Wel leuk was dat een hoop klanten die een brief hebben gehad al hadden gebeld dat ze wel bij hem bleven met de auto en onderhoud, dit kan wel eens klanten gaan kosten wat Smart ook al aan heeft gegeven, je kiest niet alleen voor een merk, de garage (hoe wordt je behandeld enz) is denk ik ook niet onbelangrijk.

@BIGMAC ik denk dat we dezelfde brief hebben gehad hahaha.

@BIGWADE dat investeren kijken ze niet naar, wel zal de dealer zelf gekeken hebben hoe en wat qua contract. Als dat namelijk afloopt en je zit in de regio waar te veel dealers zitten ben je gewoon weg. Men wil naar 20 dealers en die moeten zorgen voor een landelijke dekking.

Ik kan hier niet scannen misschien Bigmac?

Maar nogmaals dit is bij alle merken aan de gang hoor.

Geplaatst

Het is geen brief van KIA, maar van de dealer:

Betreft: KIA Dealerschap

Zeer geachte klant,

Onze importeur Kia Motors Nedeland heeft besloten om per 1 juni geen officieel Verkoop- en Servicepunt meer te handhaven in Zutphen. Dit is een landelijke visie en wordt mede ingegeven door nieuwe Europese regelgeving van dealer contracten, die door fabrikanten eenvoudig op te zeggen zijn sinds juni 2013 met een termijn van 2 jaar.

Men kiest er voor om slechts in grote plaatsen als Almelo, Arnhem, Zwolle en Enschede grote outlets te hebben. Voor de tussenliggende plaatsen heeft dit tot gevolg dat er geen officieel servicepunt meer zal zijn de komende jaren.

Het staat ons echter vrij om onze Kia After Sales activiteiten als onafhankelijk reparateur voort te zetten, hetgeen wij dan ook zullen gaan doen in uw en ons belang. Alle benodigde middelen, zoals onderdelen en technische informatie, blijven voor ons beschikbaar.

Natuurlijk blijft u als klant van harte welkom bij ons bedrijf met de vertrouwde gezichten aan de balie, in de showroom en de werkplaats.

Graag blijven wij uw auto met alle zorg onderhouden. Onze monteurs hebben de kennis van het merk KIA en de speciale gereedschappen die nodig zijn om uw auto in goede conditie te houden. Wij werken zoveel mogelijk met de originele onderdelen en met de offciele beurtlijsten en KIA prijzen!

SERVICE om de hoek voor een lampje en dergelijke betekent voor u gemak!! Deze werkzaamheden zullen wij voor u als klant gratis uitvoeren.

Ook de levering van nieuwe- en gebruikte KIA's blijven wij verzorgen in samenwerking met de KIA organisatie.

Ondanks dat ook wij het graag anders gezien hadden, hopen wij u bij deze juist te hebben geinformeerd en zien u graag bij ons in de showroom of werkplaats terug de komende jaren!!

m.vr.gr.

Geplaatst

Ook de levering van nieuwe- en gebruikte KIA's blijven wij verzorgen in samenwerking met de KIA organisatie.

.

Huh ?

Wat ben je dan ?

Dealer of ....wat ?

• Like 2
Geplaatst

Mijn dealer in Doetinchem heeft net geïnvesteerd in een nieuw pand Peugeot/Kia. Ik zal nooit vergeten dat ik de Kia Venga bestelde bij een Kia dealer en tijdens het wachten op levering het dealerschap werd ontnomen. Voor elke garantieaanspraak moest men mijn auto naar een officiële Kia dealer brengen. Dat vond ik echt niets. Deze dealer was mij ook liever kwijt dan rijk, want hij had niets aan mij verdiend. Tenminste, dat was zijn uitleg. Kia Nederland adviseerde mij daar snel weg te wezen en die beslissing heb ik achteraf ook nooit betreurd. Echter niet nadat ik de oude dealer op z'n nummer heb gezet. Zo ga je niet met klanten om.

Ben benieuwd of de dealer in Doetinchem blijft bestaan.....!

Geplaatst

Email aan kia gestuurd met vraag wat er waar is van de verhalen. Antwoord is als volgt "" Wanneer er wijzigingen inhet

kia dealernetwerk gaan plaats vinden, dan vernemen de medewerkers van afd. customservice dit op het moment

dat de kia rijders in de betreffende regio geinformeerd worden. Wij kunnen U derhalve niet aangeven of en

hoeveel wijzingen er zullen gaan plaats vinden. hoogachted enz.

Geplaatst

Wel gek dat je verder nog niets hierover vanuit Kia of andere dealers hoort.

Het zou mij als klant tegen houden om bij een locale dealer nu een Kia te kopen.

Je weet immers niet of hij er volgend jaar nog is.

Het zou KiaMNL sieren openheid te geven richting dealers maar vooral ook naar (mogelijke) klanten.

Veel mensen zijn of raken gehecht aan hun locale garage/werkplaats/dealer en kennen de mensen.

Leen fietsje, bakkie koffie, autootje, al dan niet gratis, dat werk.

Kennelijk heeft er bovenin bij KiaMNL iemand weer eens een cursus management/schaalvergroting gedaan :-)

Menig klant zit er niet op te wachten.

Als een dealer het niet lukt om een boterham te verdienen ligt dat aan de dealer en dat hoeft, denk ik, niet van boven af opgelegd te worden.

De brief aan BM maakt het er overigens niet duidelijker op.

Dingetje voor KCG ?

Succes mannen !

Geplaatst

Nee, niet zondermeer een dingetje voor de KCG, maar je weet, we kunnen dat ook niet laten....

• Like 2
Geplaatst

Nee, niet zondermeer een dingetje voor de KCG, maar je weet, we kunnen dat ook niet laten....

Precies, vragen staat vrij :wink:

• Like 1
Geplaatst

Het zou mij als klant tegen houden om bij een locale dealer nu een Kia te kopen.

Je weet immers niet of hij er volgend jaar nog is.

Het zou KiaMNL sieren openheid te geven richting dealers maar vooral ook naar (mogelijke) klanten.

Veel mensen zijn of raken gehecht aan hun locale garage/werkplaats/dealer en kennen de mensen.

Leen fietsje, bakkie koffie, autootje, al dan niet gratis, dat werk.

Kennelijk heeft er bovenin bij KiaMNL iemand weer eens een cursus management/schaalvergroting gedaan :-)

Menig klant zit er niet op te wachten.

Als een dealer het niet lukt om een boterham te verdienen ligt dat aan de dealer en dat hoeft, denk ik, niet van boven af opgelegd te worden.

De brief aan BM maakt het er overigens niet duidelijker op.

Dingetje voor KCG ?

Succes mannen !

Ik denk dat je hier precies de spijker op z'n kop slaat. Wij gaan vast geen 30 km rijden voor een beurtje, dan kijken we graag verder naar andere mogelijkheden.

Geplaatst

persoonlijk vind ik dat jullie nogal hard van stapel lopen.

Voorlopig hebben we:

1/ de brief van de dealer in Zutphen waarvan we gewoon niet weten hoe betrouwbaar die informatie is.

2/ van andere dealers is er niets dergelijks vernomen of bevestigd, dat geeft ook te denken

3/ een brief van KIA.nl zou er ook zijn, maar die is hier in ieder geval nog niet te zien.

4/ er is de nietszeggende mail van Kia NL customer service

Op deze (non-)informatie worden hier nu dus theorieën gebouwd en daarop wordt dan weer verder verondersteld en gefantaseerd ...

Voor je het weet ontstaat er een hype waar niemand iets aan heeft en die eventueel zelfs economische schade aanricht.

Het mooiste zou zijn dat er een officiële en correcte stellingname van KIA NL komt, maar dat is hoogst onwaarschijnlijk. Misschien klopt het dat er minder dealers zullen zijn, maar dan is het toch maar vreemd dat enkel die ene dealer dat naar buiten brengt...

Stel dat er binnenkort een andere garagehouder in Zutphen of omgeving het KIA-dealerschap krijgt, dan werpt dat een heel ander licht op de zaak.

Het is een theorie als een ander maar misschien niet eens zo gek als op het eerste zicht lijkt want ik betrouw de informatie uit Zutphen niet. Het zou niet de eerste dealer zijn die een dealerschap wordt ontnomen om heel andere reden dan wat hij zelf verkondigt ...

Ik zou jullie aanraden om niet te hard van stapel te lopen en even af te wachten wat er gebeurt.

Het lijkt mij dat dit draadje wat uit de hand loopt en daardoor komt de goede relatie van dit forum met KIA NL onnodig onder druk te staan. Dat zou dan echt jammer zijn.

Geplaatst

persoonlijk vind ik dat jullie nogal hard van stapel lopen.

Voorlopig hebben we:

1/ de brief van de dealer in Zutphen waarvan we gewoon niet weten hoe betrouwbaar die informatie is.

2/ van andere dealers is er niets dergelijks vernomen of bevestigd, dat geeft ook te denken

3/ een brief van KIA.nl zou er ook zijn, maar die is hier in ieder geval nog niet te zien.

4/ er is de nietszeggende mail van Kia NL customer service

Op deze (non-)informatie worden hier nu dus theorieën gebouwd en daarop wordt dan weer verder verondersteld en gefantaseerd ...

Voor je het weet ontstaat er een hype waar niemand iets aan heeft en die eventueel zelfs economische schade aanricht.

Het mooiste zou zijn dat er een officiële en correcte stellingname van KIA NL komt, maar dat is hoogst onwaarschijnlijk. Misschien klopt het dat er minder dealers zullen zijn, maar dan is het toch maar vreemd dat enkel die ene dealer dat naar buiten brengt...

Stel dat er binnenkort een andere garagehouder in Zutphen of omgeving het KIA-dealerschap krijgt, dan werpt dat een heel ander licht op de zaak.

Het is een theorie als een ander maar misschien niet eens zo gek als op het eerste zicht lijkt want ik betrouw de informatie uit Zutphen niet. Het zou niet de eerste dealer zijn die een dealerschap wordt ontnomen om heel andere reden dan wat hij zelf verkondigt ...

Ik zou jullie aanraden om niet te hard van stapel te lopen en even af te wachten wat er gebeurt.

Het lijkt mij dat dit draadje wat uit de hand loopt en daardoor komt de goede relatie van dit forum met KIA NL onnodig onder druk te staan. Dat zou dan echt jammer zijn.

Ik denk niet dat dit verhaal wat te maken heeft met een goede relatie tussen wie dan ook en KiaNL.

Schaalvergroting is één van de middelen om te overleven in de auto business. Als je bij jullie D'Leteren (voor de niet wetenden de Belgische importeur van VW) nou neemt, die zitten momenteel op 171 zelfstandige dealers en die gaan binnen 6 jaar terug naar 27 dealers, en zo zijn er meerdere merken die nu al deze beweging maken en ik denk uiteindelijk alle merken wel.

Dus nee ik (wij) zijn niet negatief naar KiaNL want het is heel begrijpelijk, maar vinden deze ontwikkeling wel jammer, maar dat komt omdat het ons persoonlijk aangaat (prettige dealer en fijne auto).

ps. het feit dat niet iedereen dit naar buiten brengt die het aangaat lijkt me niet zo moeilijk. Als jouw contract pas eind dit jaar of bv. volgend jaar afloopt ga je dat nu nog niet communiceren.

Geplaatst

Ik denk niet dat dit verhaal wat te maken heeft met een goede relatie tussen wie dan ook en KiaNL.

....

Dus nee ik (wij) zijn niet negatief naar KiaNL want het is heel begrijpelijk, maar vinden deze ontwikkeling wel jammer, maar dat komt omdat het ons persoonlijk aangaat (prettige dealer en fijne auto)

....

Dat is het dus voor mij, een 'verhaal' waaruit een 'ontwikkeling' afgeleid wordt.

Het verhaal begint met die ene brief van een dealer die voor de volle waarheid aangenomen wordt. Nergens is er ook maar een greintje bevestiging voor wat daar in staat en precies daarop worden hier verder theorieën gebouwd.

Het is daarvoor dat ik wil waarschuwen.

• Like 1
Geplaatst

@jmo, je hebt wel een punt.

Ik had niet in de gaten dat die brieven van één en dezelfde dealer kwamen.

We zullen dus af moeten wachten of dit een landelijke trend gaat worden of dat het een actie van één enkele

dealer betreft.

Geplaatst

Misschien toch een idee om dit via KCG aan de orde te stellen....

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...