Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

• 2 weken later...
Geplaatst

GEWELDIGE AUTO!

Dit is mn 4e Sorento, in 2003 begonnen met een Grijze 2.4 EX, daarna in 2006 met een zwarte 3.5 en vervolgens in 2009 met een grijze 2.4. De Sorento heeft mij nog nooit in de steek gelaten vandaar dat ik in maart van dit jaar toch weer een Sorento heb genomen. Vergeleken met de vorige modellen een megastap beter en mooier geworden. Je kan het niet bedenken of het zit erop en het is een echte mooie wagen geworden. Weer een stuk sneller, stuk zuiniger en vooral een stuk luxueuzer. Tot nu toe ben ik er erg tevreden mee. Was niet zo blij met de prijs van de auto maar vergelijkbare modellen zijn nog veel duurder!

• Like 1
  • 1 maand later...
Geplaatst

Sinds woensdag  9/12 mijn nieuwe sorento UM in huis

heb gekozen voor de sense uitvoering (belgie) met als enige optie, het panoramisch dak, + trekhaak, dus alle toeters en bellen erop.

na 30 jaar handgeschakeld gereden nu overgestapt naar de automaat

had dit al 20 jaar vroeger moeten doen

de eerste 500 km zijn gereden, moet zeggen dag en nacht verschil met mijn witte sorento XM van 2011, deze is nu voor de vrouw.

automaat in combinatie met de adaptieve cruise control maakt de auto een plezier om mee te rijden, no stress

ook de voice command voor de navigatie werkt prima, spijtig dat er geen 'Vlaamsche mevrouw' in zit, de dame spreekt nu met een 'Hollands' accentje, maar ja we wonen toch dicht bij de nederlandse grens, dus dat zijn wij ook wel wat gewoon

Maw, ben zeer blij met de aankoop

Ook Garage Peeters uit Herentals (belgie) krijgt van mij een 12 op 10, goede service, eerlijke prijzen en een persoonlijk contact, wat ik zeer op prijs stel

• Like 5
  • 2 maanden later...
Geplaatst

Ik moet eerlijk zeggen dat de Sorento er niet op 'vooruit' is gegaan. Er zit geen model in.

De voorlaatste uitvoering was ook al zoiets apparts, veel lichter met minder trekkracht. Geen echte Sorento zegmaar.

De Sorento I, 2002-2006 blijft wat mij betreft de mooiste en beschikt ook over veel meer tuningsonderdelen/aftermarket toebehoren.

Gelukkig rijd ik zo'n Sorento I,2006 3.5v6, Hopelijk nog veel kilometers te gaan.

Geplaatst

Afgezien van de verbeteringen door de jaren heen natuurlijk zoals techniek, efficientie, luxe, dat geef ik toe.

Optisch geen vooruitgang aldus mij. Smaken verschillen.

Geplaatst

In vind de nieuwste an sich wel mooi, maar opvolgers in de zin van aansluitend op de 1ste sorento's zijn het zeker niet. Maar goed beschouwd is dat bij de Sportage net zo het geval.

De allernieuwste Sorento is voor mij netjes gezegd een paar maten te groot, op alle fronten. De XM vind ik ook erg mooi, maar ben er al wel achter dat het zoeken met een vergrootglas is naar eentje met een leuke motorinhoud en 4x4 aandrijving (net zo bij de Sportages) Men is duidelijk op een ander publiek gaan mikken, dan op hen die "werkpeerd" wilden hebben.
Op een ander forum zie je dan ook veel mensen van de Sorento overstappen op andere 4x4 auto's. 
Zou er op het juiste moment een XM 4x4 beschikbaar zijn, zou ik 'm nog wel kopen, zo niet, dan zijn ze mij kwijt, waarschijnlijk aan Landrover, want een sterke motor met 4x4 (en automaat) zijn prio 1,2 en 3 op mijn wensenlijst. 

Geplaatst

^^op Lands-End heb je ook geen andere optie of het moet een Trekker zijn :wink:

Nah, er is een optie om op het asfalt te blijven (jaja dat hebben we hier  :mrgreen: )  Maar Lique mag nou eenmaal graag af en toe van het pad af gaan.

Geplaatst

Voor mij helaas ook geen Sorento opvolger gezien model, motor, aandrijving etc. Landrover, Toyota, BMW, Mercedes, Jeep, kan de opvolger zijn. Genoeg keus.

Maar ik blijf nog lang fan van mijn huidige Sorento.

Combi woon-werk en werkpaard.

• Like 1
  • 7 maanden later...
Geplaatst

Meer een (7 zits ) MPV dan een SUV maar daar vraagt de markt om.

Voor mij als grote caravantrekker kan dat best een goede keus zijn, ik heb de grotere terreinvaardigheid van de Sorento 1 eigenlijk niet nodig. Alleen zijn gewicht en vermogen. Ik zou zelfs weer een 2WD overwegen ( caravan heeft tegenwoordig zelf motoren ) dat rijdt zuiniger. En meer bagagecapaciteit is nooit zonde.

Maar...mijn huidige Sorento 1 is in zeer goede staat gebracht en is als trekker zeer capabel. Tenzij de benzine weer 2 euro de liter gaat kosten zie ik geen reden hem weg te doen.

• 4 weken later...
Geplaatst

Ik rij sinds 2010 de Sportage, een tweeliter automaat met executive uitvoering.

Omdat we toch een iets grotere auto willen die daarnaast onze caravan net iets beter kan trekken (niet qua vermogen maar qua weggedrag) heb ik verleden week in de Sorento een proefrit gemaakt. Ook het feit dat mijn Sportage nog bijna 1 jaar volledige garantie zorgde ervoor dat ik nu nog relatief veel voor mijn auto kan vragen. De koper koopt immers zorgenvrij bij een particulier.

Wat me opviel was dat je het gevoel hebt in een veel grotere en vooral zwaardere auto te rijden. Je hebt 'veel meer auto om je heen'. Omdat het de meest dure uitvoering was met alle toeters en bellen waaronder een paar die werkelijk heel prettig zijn om te hebben, zoals adaptieve cruise control en een zelfsturend parkeersysteem, inclusief een 360" beeld van de omgeving om je heen dat zeer handig is als je je in een situatie bevindt met erg weinig bewegingsruimte om je auto heen, voelde de auto zeer luxe aan. Het betrof een zogenaamde platinum-uitvoering die in Duitsland te verkrijgen is en omdat ik in Duitsland woon is dit voor mij een logische keuze de auto daar te kopen.

Tegelijkertijd had ik vergeleken met mijn Sportage veel meer overzicht ter hoogte van de A-lijsten bij de voorruit. Deze zijn veel smaller waardoor ik meer zicht heb op de zijkant ter hoogte van de wielkasten. Ook zit je iets hoger waardoor je nog meer overzicht hebt vergeleken met de Sportage.

Een paar dingen vielen me tegen, althans had ik niet verwacht. De automaat schakelt iets minder naadloos van de ene naar de andere versnelling vergeleken met mijn Soortage. Het is niet dat je hem echt heel duidelijk voelt schakelen maar het is net iets minder naadloos. Ook hoorde je, als je achterin zat, bij flink optrekken, de aandrijving bij de achterwielen.

Dat die 200 PK diesel als een trein rijdt, optrekt als een lier vanaf heel lage toerentallen was geen verrassing. Als je ineens accelereert schakelt hij wel terug maar maakt al met al weinig extra toeren, dit in tegenstelling tot mijn Sportage. Maar dat is logisch. De Sportage is een benzineuitvoering en de Sorento een diesel. Dat mag je niet met elkaar vergelijken. Een diesel heeft nu eenmaal veel meer koppel bij veel lagere toerentallen. En die 40 PK meer moeten ook een paar honderd kilo meer vooruitbewegen.

Kortom: zeker door de prijs die ik er voor ga betalen, de luxe die de auto biedt, de ruimte en het feit dat het een uitstekende caravantrekker is heeft mij doen besloten tot aankoop over te gaan. Voor een vergelijkbare auto betaal ik veel meer en heeft daarnaast geen 7 jaar garantie, iets dat voor mij een heel prettige gedachte is en een van de redenen is dat ik destijds voor KIA gekozen heb (en nu weer).

Verstuurd vanaf mijn SGP311 met Tapatalk

• Like 2
Geplaatst

Goed bezig, goede keus. Bedenk wel dat de diesel met 40pk extra zijn trekkracht al vrij snel kan inzetten, waarmee die extra pk's in de praktijk veel meer opleveren, vooral plezier. Zeker met de caravan.

Veel plezier met je aanstaande aankoop.

• 1 maand later...
Geplaatst

Verleden week was het zover. Een hagelnieuwe Sorento stond voor me klaar bij de dealer en ik kon hem in ontvangst nemen.

Na 6 jaar onbezorgd in een Sportage (model 2010) gereden te hebben werd het opnieuw een Kia. Met name de 7 jaar garantie hebben ervoor gezorgd dat ik voor de Sorento gekozen heb. Maar ook prijstechnisch was de keus vrij gemakkelijk. Omdat ik in Duitsland woon heb ik geen last van de 22.000 Euro aan BPM die de Nederlandse fiscus voor deze auto berekent. Vandaar dat ik ook voor een niet in Nederland leverbare uitvoering kon kiezen: de Platinum uitvoering. Dit is hetzelfde als de Nederlandse AWD ExecutiveLine uitvoering, echter inclusief SPAS (automatisch parkeren, zowel parallel als haaks). Als je naar vergelijkbare modellen kijkt ben je òf veel meer geld (30.000 Euro?) òf ze halen het qua afwerking en kwaliteit bij lange na niet, laat staan qua uitrusting en de standaard opties.

Natuurlijk is deze Sorento niet meer te vergelijken met de voorgaande modellen. Het is (met alle respect) geen 'werkpaard' meer maar een zeer luxe uitgevoerde SUV. Nee, hij kan geen 3500 kg meer trekken maar slechts 2000 kg (automaat-uitvoering). Maar voor mij is dat meer dan genoeg. Mijn caravan weegt all-in 1500 kg dus het rijden ermee zal kinderspel zijn. Dat blijkt ook als je www.caravantrekker.nl erop naslaat. En nee, echte goede terreineigenschappen zal hij niet hebben. Maar de AWD zorgt er bij mij voor (en 90% van alle andere AWD-eigenaren) dat ik veel veiliger rij, vooral bij regen en sneeuw, en dat ik met name bij sneeuw me veel minder zorgen hoef te maken. Zonder winterbanden zal het echter toch lastig worden. Zo zag ik laatst een review op youtube van iemand die met deze Sorento op zomerbanden door het rulle zand ging rijden en zich beklaagde over het feit dat hij vast kwam te zitten en daarom aangaf dat de Sorento zeer slechte terreineigenschappen vertoonde. Belachelijk natuurlijk.

Mijn rijervaringen tot nu toe? Inmiddels heb ik er een kleine 1000 km op zitten, mede dankzij een rit naar Friesland (ik woon 2 kilometer over de grens bij Sittard in Duitsland).

De eerste indruk is dat je in een grote 'stevige' auto rijdt: het openen van de deur, het sluiten van de deur, het overzicht om je heen, de beenruimte voor en achter, de grote kofferruimte.

De tweede indruk is dat hij zeer luxe is uitgevoerd en uitermate goed afgewerkt. Het dashbord, het infotainmentsysteem, de bedieningsknoppen om je heen. Eigenlijk ontbreekt het aan niets. Ik zou zeggen: wat heeft hij niet? Alles is electrisch te bedienen: alle ramen (met snel-sluit en snel-open functie), de spiegels, de beide voorstoelen, het glazen panoramada/schuif/kanteldak, de ervòòr te schuiven dakhemel, de achterklep. Ook bij het gebruik van al die knoppen voel je gewoon de hoge afwerkingskwaliteit. Geen speling, niet teveel en niet te weinig weerstand, niet te klein uitgevoerd, niet te groot uitgevoerd. Vooral de bediening van het panoramadak is top. De zacht maar degelijk klinkende electromotoren zorgen ervoor dat de dakhemel openschuift zodat het panoramadak geheel of gedeeltelijk zichtbaar wordt. Vervolgens, of door de schakelaar direct geheel door te schuiven, opent zich het voorste gedeelte van het panoramadak door open te schuiven en aansluitend te kantelen. Automatisch ontvouwt zich dan tevens een windreflector op het dak. De LED-binnenverlichting geeft een heel mooi wit helder licht. Als je deur opent zie je in de dorpel het verlichte woord 'Sorento'. Jammer dat ze daar voor de kleur 'rood' gekozen hebben. 'Wit' was veel mooier geweest. De deur sluit overigens over de dorpel heen waardoor je nooit een vuile broekspijp krijgt door een vuile of natte dorpel. De zijkant en bovenkant van de dorpel blijft namelijk schoon. Jammer is dat de verlichting van de bagageruimte geen LED-verlichting is. Dit steekt schril af tegen de overige wit heldere LED-binnenverlichting. Ook bevindt zich deze verlichting in de dakhemel waardoor bij normaal gesloten rolhoes de bagageruimte zelf niet verlicht wordt.

Als de auto afgesloten is (keyless entry) en je nadert de achterklep na het boodschappen doen en je blijft minimaal 3 seconden in de nabijheid van de achterklep (dus niet bij het voorbijlopen) gaat hij vanzelf open. Sluiten (en natuurlijk ook openen) gaat niet alleen via de afstandsbediening of via een knop op het dashbord maar ook door een knop die in de achterklep verwerkt is. Is je garage niet al te hoog dan kun je ook instellen hoe hoog de deur maximaal opengaat.

Het dashbord is op tal van manieren in te stellen: wil je navigatieaanwijzingen zien, wil je verbruikgegevens zien, wil je alle aanwijzingen die betrekking hebben op de vele rijassistentiefuncties zien, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Deze instellingen zijn mogelijk omdat het grootste gedeelte van het dashbord uit een hoog resolutie 7" LCD scherm bestaat. Links ervan zit de toerenteller, rechts ervan de watertemperatuur en de tankinhoud. Ook 'leest' hij de snelheidsborden of inhaalverboden die langs de weg staan opgesteld. Hij laat die info zowel op het dashbord als ook op het navigatiesysteem zien.

De instelling die ik het meeste gebruik is er een waarbij de actieradius, het momentele verbruik (prachtig weergegeven middels een balkje welke meer of minder oranje kleurt en waarvan de weergegeven waarde ook realistisch lijkt te zijn), het gemiddelde verbruik (waarbij je kunt instellen of dit al dan niet bij elke tankbeurt gereset wordt), de geactiveerde rijassistentiefuncties en de status van de adaptieve cruise control (op welke snelheid is hij ingesteld; neemt hij al een andere auto waar die vòòr je rijdt; de afstand die je hebt ingesteld die minimaal aangehouden moet worden).

Met name dat laatste is heel mooi grafisch weergegeven. Stel je wilt max 130 rijden en je wilt dat de auto die vòòr je rijdt maximaal 50 meter voor je uit mag rijden dan zie je een oranje-gele strook langs de snelheidsmeter tot aan 130 verschijnen zodat als de auto vòòr je 120 rijdt de snelheidsmeter 120 aangeeft maar de oranje-gele strook ernaast doorloopt tot 130. Ook laat hij 2 autootjes zien met daartussen 2 oranje-gele blokjes die aangeven dat je dus maximaal 50 meter afstand wilt houden. Wil je 75 of 100 meter afstand houden dan laat hij 3 respectievelijk 4 blokjes zien. Op het moment dat er geen auto meer vòòr je rijdt verdwijnt de voorste auto op het scherm ten teken dat er geen obstakel voor je is. En zodra een andere auto minder dan 200 meter voor je rijdt laat hij ineens een tweede auto op scherm zien met daartussen enkele oranje-gele blokjes (het aantal is afhankelijk van de afstand die je hebt ingesteld). Je kunt die afstand met een knop op het stuurwiel direct aanpassen; elke druk leidt tot 25 verschil (25 meter, 50 meter, 75 meter, 100 meter en dan weer 25 meter, etc). Dit geeft je echt een gevoel van 'alles onder controle'. De adaptieve cruise control laat de auto zelfs stoppen. Als je binnen de bebouwde kom rijdt en je heb de cruise control op 52 km p/u ingesteld dan volgt hij de auto vòòr je, past de snelheid aan aan de snelheid van die auto en komt hij tot stilstand vanwege een kruispunt dan stopt de Sorento automatisch. Hij doet dit alleen bij ingeschakelde adaptieve cruise control. Als je dit systeem niet hebt ingeschakeld zal hij niet vanzelf afremmen als er ineens een obstakel voor je auto opduikt.

Verder beschikt de auto over een 360 graden camerasysteem zodat je niet alleen vòòr maar ook achter je auto en daarnaast nog alle bij alle vier de hoekenpunten kunt zien hoe ver je van obstakels af zit. Hij schakelt daarbij vanzelf over naar de camera's die alles wat achter je bevindt laten zien (de beide hoekpunten en recht achter je) als je hem in de R (achteruit) zet; datzelfde gebeurt als je hem weer in de D (vooruit) zet (de beide voorste hoekpunten en recht vooruit). de camera's voor de beide voorste hoekpunten zijn in de buitenspiegels ingebouwd. Boven de 30-40 km p/u schakelt het systeem zich vanzelf uit. Leuk speelgoed, maar tegelijkertijd soms ook erg handig. Want je ziet (en hoort) niet alleen op je dashbord hoe groot de afstand van obstakels rondom de auto is (groen, geel, rood) maar je kunt het ook nog op de camera zien (vooral handig als hij 'rood' aangeeft). Je kunt het volume van de waarschuwingstonen instellen.

De instellingen op het 8" infotainmentsysteem zijn eindeloos. Je kunt het navigatiescherm combineren met een scherm dat de muziek of radiozender (incl. DAB) die afgespeeld wordt weergeeft. Maar je kunt ook alleen het navigatiesysteem laten zien. De schaal kun je zelf instellen of je laat hem de schaal automatisch bepalen. Ook de wijze waarop de navigatieaanwijzingen bij kruisingen etc. getoond worden zijn talloos. En je kunt aangeven welke POI's hij kiddelsmsymbolen op,het scherm getoond worden (bijv. tankstations incl. het merk of parkeerplaatsen waarbij je kunt kiezen om welk soort parkeerplaatsen het gaat, zoals kiss-and-ride, overdekt, etc).

Hoewel alles spraakgestuurd is gebruik ik dit tot nog toe alleen voor mijn telefoon. Handig is dat hij alle contactpersonen inleest en daarbij ook weet of er bij een contactpersoon meerdere nummers zijn opgeslagen en vraagt dan welk nummer ik wil gebruiken; hij laat dit tegelijkertijd op het infotainmentsysteem-touchscreen zien. Ik kan dan mijn keuze kenbaar maken of gewoon op die betreffende keuze tikken. Heel doordacht en grafisch prachtig weergegeven.

Heb je een USB-stick met een mapstructuur dan houdt hij daar rekening mee en je kunt dan bepalen of hij al dan niet random over die ene map, of random over alle mappen de muziek afspeelt. Ook kun je sorteren op artiest, genre, album of de titel. Dit kan allemaal middels het touchscreen bediend worden, maar natuurlijk ook middels de knoppen op het stuurwiel. En tegelijkertijd is de grafische weergave heel mooi en doordacht. Hij laat bijvoorbeeld bij een album de cover van het album zien, naast de info over het afgespeelde nummer (titel, artiest, totale duur en resterende duur van het nummer). En zo kan ik nog even doorgaan.

En het rijden? Ondanks dat je met 2000 kg rondrijdt stuurt de auto heel precies en heel makkelijk, niet te licht en niet te zwaar. Omdat hij een normaal, eco en sportstand heeft kun je zelf bepalen hoe snel hij op het gaspedaal reageert. Maar ook in de eco-stand reageert hij snel. Hij moet alleen vaak één versnelling extra terugschakelen. Het zitcomfort is prima. De bestuurdersstoel is op 10 manieren elektrisch te verstellen, inclusief een in hoogte en 'diepte' (meer of minder steun) verstelbare lendesteun. Ook kan de bestuurdersstoel verlengd worden middels een extra steungedeelte dat aan de voorkant uitgeschoven kan worden. Hierdoor kan het deel vlak boven de knie extra ondersteund kan worden als je dat wilt. omdat de auto en vooral de ramen extra geïsoleerd zijn hoor je nauwelijks motor, rij- en omgevingsgeluid. De auto is heel erg stil. Hooguit bij snel accelereren hoor je een zacht gebrom.

Kortom: een heel tevreden Sorento-rijder. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Ik moet wel zeggen dat de 22.000 Euro BPM-voordeel die ik heb omdat ik in Duitsland woon mede geleid hebben tot deze keuze. Want anders was het wellicht toch de nieuwe Sportage geworden.

• Like 1
Geplaatst

Het is vandaag een beetje regenachtig maar voorlopig dan maar deze.

Ik heb er ook nog een paar van het interieur, en dan vooral van het dashbord en het infotainmentsysteem, gemaakt. Want die kom je niet zo gedetailleerd en uitgebreid in de folders tegen.

Die post ik wel in de volgende post.

post-3160-0-85065100-1479048390_thumb.jpg

post-3160-0-48686000-1479048428_thumb.jpg

• Like 1
Geplaatst

En het camerasysteem. Je kunt met name in het (kleinere) rechter gedeelte aangeven wat je wilt zien (in de D-stand): alles om je heen (van bovenaf gezien), òf alleen linksvoor, òf alleen rechtsvoor (daar zijn de foto's van bijgevoegd).

De camera's voor de linkerzijkant en rechterzijkant bevinden zich in de buitenspiegels.

Dat kan natuurlijk ook als je hem in de R-stand hebt gezet waarbij hij dan in het linkergedeelte laat ziet wat zich achter je bevindt; en in het (kleinere) rechterdeel wat zich òf linksachter, òf rechtsachter, òf alles om je heen bevindt.

post-3160-0-01095000-1479049637_thumb.jpg

post-3160-0-38005800-1479049648_thumb.jpg

post-3160-0-23306200-1479049661_thumb.jpg

• Like 1
Geplaatst

Sow, dat is een gaaf bakkie. Ik ben jaloers.

Heel veel rijplezier.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...