gjcvro Geplaatst 12 December, 2017 Geplaatst 12 December, 2017 Wielbouten wel vastzetten op het juiste moment. Quote
Specialmade Geplaatst 12 December, 2017 Geplaatst 12 December, 2017 45 minuten geleden zei gjcvro: Wielbouten wel vastzetten op het juiste moment. Tussen 14:00 en 15:00 uur. Quote
gjcvro Geplaatst 12 December, 2017 Geplaatst 12 December, 2017 Alleen als je vroeg thuis wil zijn, anders wat later.. (uit mijn hoofd tussen de 100 en 128) Quote
Lucapersempre Geplaatst 16 December, 2017 Geplaatst 16 December, 2017 Mijn nieuwe Niro komt de eerste week van januari. Er staan dan 18” velgen onder met Michelin Pilot sport 4. Ik heb Crossclimates besteld in een bandencentrale en die worden dan direct gewisseld. Ik hou 1 set originele velgen en laat tweemaal per jaar de banden wisselen. Het spaart de extra wielen uit maar ik heb wel de kost van het jaarlijks wisselen. Quote
gjcvro Geplaatst 16 December, 2017 Geplaatst 16 December, 2017 Wel banden wisselen, maar dan toch crossclimates er om leggen. Klinkt vreemd, maar je zal een goede reden hebben? 1 Quote
surfingjohn Geplaatst 16 December, 2017 Geplaatst 16 December, 2017 Waarom ruil de Sport niet in? De Crossclimates kunnen het hele jaar eronder. Trouwens mijn bandenleverancier is geen grote fan om 2x per jaar banden te verwisselen op dezelfde velg. Maar misschien heb je een goede reden voor deze constructie en het is natuurlijk jouw keuze. Quote
Brat Pit Geplaatst 16 December, 2017 Geplaatst 16 December, 2017 4 uur geleden zei surfingjohn: Waarom ruil de Sport niet in? De Crossclimates kunnen het hele jaar eronder. Trouwens mijn bandenleverancier is geen grote fan om 2x per jaar banden te verwisselen op dezelfde velg. Maar misschien heb je een goede reden voor deze constructie en het is natuurlijk jouw keuze. Inderdaad, ik heb nu 600 km gereden met de crossclimates en zou niet weten waarom er een andere band op moest. Het rijd comfortabel, weinig geluid, prima in de sneeuw, noodstop ging ook uitstekend (close encounter met iemand die dacht voorrang te hebben). Wellicht gebruiken ze meer brandstof, dat kan ik niet beoordelen. Quote
Lucapersempre Geplaatst 18 December, 2017 Geplaatst 18 December, 2017 Op 16-12-2017 om 10:34 zei surfingjohn: Waarom ruil de Sport niet in? De Crossclimates kunnen het hele jaar eronder. Trouwens mijn bandenleverancier is geen grote fan om 2x per jaar banden te verwisselen op dezelfde velg. Maar misschien heb je een goede reden voor deze constructie en het is natuurlijk jouw keuze. Volgens de testen die ik gelezen heb zou de Pilot Sport 4 beter remmen op droog wegdek en in de zomer ook beter zijn op nat wegdek dan de Crossclimate+. Of de banden sneller slijten bij tweemaal jaar wisselen op dezelfde velg moet ik inderdaad nog navragen. Ik zal nu de CrossClimates laten opzetten en heb dan nog enkele maanden tijd om dat uit te zoeken. Het wisselen van banden ipv wielen is wel goedkoper. Volgens de Kia garage is er weinig vraag naar de Pilot Sport 4 in 18" , ze wilden die daarom niet terug nemen en ik dacht die dan ook moeilijk te kunnen verkopen. Quote
gjcvro Geplaatst 18 December, 2017 Geplaatst 18 December, 2017 En winterbanden zijn beter in de sneeuw. Dus dan snap ik de keuze voor crossclimates nog steeds niet. Tenzij je de zomerbanden 'oprijd' en daarna permanent over gaat op crossclimates om nooit meer te hoeven wisselen. Quote
Brat Pit Geplaatst 18 December, 2017 Geplaatst 18 December, 2017 1 uur geleden zei gjcvro: En winterbanden zijn beter in de sneeuw. Dus dan snap ik de keuze voor crossclimates nog steeds niet. Tenzij je de zomerbanden 'oprijd' en daarna permanent over gaat op crossclimates om nooit meer te hoeven wisselen. Dat laatste: oprijden, zou ik ook doen. Tenzij je er op marktplaats een goede prijs voor krijgt. Op dit moment zijn de crossclimats "best of both worlds". Wil je echter geen compromis en de beste winterband of beste zomerband, dan zul je moeten wisselen. Zie hier een leuke klimproef, het is een vergelijking tussen een zomerband, een winterband, crossclimates en all seasons. Quote
Lucapersempre Geplaatst 18 December, 2017 Geplaatst 18 December, 2017 2 uur geleden zei Brat Pit: Dat laatste: oprijden, zou ik ook doen. Tenzij je er op marktplaats een goede prijs voor krijgt. Op dit moment zijn de crossclimats "best of both worlds". Wil je echter geen compromis en de beste winterband of beste zomerband, dan zul je moeten wisselen. Zie hier een leuke klimproef, het is een vergelijking tussen een zomerband, een winterband, crossclimates en all seasons. Het sneeuw hier niet zo veel - noch in dagen noch in hoeveelheid - zodat een echte sneeuwband niet nodig is. Mijn idee was: echte sneeuwband is niet nodig + pilot sport is beter in de zomer = crossclimates in de winter + pilot sport in de zomer. Het wisselen kost €30 meer per jaar indien geen tweede paar velgen. 7000 km per jaar (op reis met een camper) dus 10 jaar met de banden. 10 x €30 = minder dan de prijs van 4 velgen. Indien tweemaal wisselen per jaar op dezelfde velg slecht is voor de banden of velg, dan moet ik dit herbekijken. Quote
Lucapersempre Geplaatst 18 December, 2017 Geplaatst 18 December, 2017 Ik heb het bovenstaand filmpje nogmaals bekeken. Dat filmpje was met andere testen ook de reden van mijn vreemde keuze echte sneeuwband is niet nodig + pilot sport is beter in de zomer = crossclimates in de winter + pilot sport in de zomer. Quote
HenkM Geplaatst 19 December, 2017 Geplaatst 19 December, 2017 Alle testen zijn uitgevoerd met nieuwe banden. Ik zou wel eens een test willen zien met banden met < 4 mm profiel. Mijn winterbanden zijn immer op bij minder als 4 mm. Jammer dus en nieuwe kopen. De zomerslofjes schrijf ik af bij 2 mm. Wanneer ga je all-seasons afschrijven? Als je dit doet bij minder als 4 mm gaat dit m.i. ten koste van een enorm stuk veiligheid. Bij 4 mm kun je volgens mij niets meer verdienen t.o.v. 2 setjes. Noem mij ouderwets maar ik blijf nog effe bij 2 setjes. Het wisselen doe ik zelf dus kost niets en is een signaal dat de motor de stalling in moet (ik verlang nu al naar de lente ). Quote
Murcielaygo Geplaatst 19 December, 2017 Geplaatst 19 December, 2017 Bij het op- en afdraaien van de banden komt er spanning op de "hiel" van de band.En daarop zijn ze eigenlijk niet berekend...Ik lees ook iets over 10 jaar met dezelfde banden? Volgens mij raadt men aan maximaal 5 jaar te doen met banden ivm droogtscheurtjes en inwerking van oa UV. Quote
Brat Pit Geplaatst 19 December, 2017 Geplaatst 19 December, 2017 5 uur geleden zei HenkM: Alle testen zijn uitgevoerd met nieuwe banden. Ik zou wel eens een test willen zien met banden met < 4 mm profiel. Mijn winterbanden zijn immer op bij minder als 4 mm. Jammer dus en nieuwe kopen. De zomerslofjes schrijf ik af bij 2 mm. Wanneer ga je all-seasons afschrijven? Als je dit doet bij minder als 4 mm gaat dit m.i. ten koste van een enorm stuk veiligheid. Bij 4 mm kun je volgens mij niets meer verdienen t.o.v. 2 setjes. Noem mij ouderwets maar ik blijf nog effe bij 2 setjes. Het wisselen doe ik zelf dus kost niets en is een signaal dat de motor de stalling in moet (ik verlang nu al naar de lente ). Daar heb je wel een punt, maar je zult zelf op basis van gezond verstand moeten bepalen wat wijsheid is. Een winterband met 3mm zal altijd nog een betere grip op sneeuw hebben dan een zomerband met 3mm. Met name voorzichtig en veilig rijden is de belangrijkste factor om veilig door het verkeer te komen mijns inziens. In alle omstandigheden. Quote
Lucapersempre Geplaatst 19 December, 2017 Geplaatst 19 December, 2017 Lees dit eens https://www.tuning-gids.nl/Winterbanden-met-velg.htm 10 jaar is inderdaad te lang om met banden te rijden, ik wissel ze normaal na ongeveer 5 jaar. De rekening van banden met of zonder velgen blijft dezelfde. Je krijgt de kost van een tweede set velgen met sensoren niet terugverdiend indien je het wisselen en bewaren van banden in een bandencentrale laat doen. Over mogelijke schade heb ik het hier niet, daarvoor ken ik er niet genoeg van. Quote
HenkM Geplaatst 19 December, 2017 Geplaatst 19 December, 2017 7 uur geleden zei Brat Pit: Met name voorzichtig en veilig rijden is de belangrijkste factor om veilig door het verkeer te komen mijns inziens. In alle omstandigheden. Helemaal gelijk in en dit geldt voor welke band dan ook in iedere omstandigheid. Jammer genoeg denkt niet iedereen zo en wordt ik wel eens gedwongen vol in de ankers te gaan. Dan kies ik er voor om in alle omstandigheden maximale grip te hebben. Quote
frogman Geplaatst 15 Februari, 2018 Geplaatst 15 Februari, 2018 Op 1-11-2016 om 17:20 zei Derrek: Nee en ja. De maat 225/45R18 die onder de ExecutiveLine zit wordt door Michelin niet in de CrossClimate gemaakt. Maar wel de 235/45R18. Die band is slechts 4 millimeter hoger (en 1 cm. breder) oftewel 1,4%. Als je dat niet wil, dan is het enige nog goede alternatief de Vredestein Quatrac 5 die wel in 225./45R18 te krijgen is. Voor de 16" velgen heeft Michelin wel de standaard maat 205/60R16 in de CrossClimate colectie. . Ik weet niet of dit er in 2016 nog niet was, of hoe-wat-waar, maar de 18 inch (voor de Niro) CrossClimate van Michelin staat wel gewoon als leverbaar op de Michelin site Quote
Derrek Geplaatst 15 Februari, 2018 Geplaatst 15 Februari, 2018 24 minuten geleden zei frogman: Ik weet niet of dit er in 2016 nog niet was, of hoe-wat-waar, maar de 18 inch (voor de Niro) CrossClimate van Michelin staat wel gewoon als leverbaar op de Michelin site Inderdaad waren die er toen nog niet. Nu kun je wel de standaardmaat 18" Crossclimates voor de Niro kopen en ik kan dit alleen maar aanraden. Goede band, stil en stuurt fijn in zomer en winter. En, ook belangrijk, veel goedkoper dan de aanschaf van een set extra velgen met winterbanden en TPMS sensoren en veel gemakkelijker: niet meer wisselen Quote
Guus Assendelft Geplaatst 15 Februari, 2018 Geplaatst 15 Februari, 2018 Ik post mijn vraag ook nog even hier: Door alle TPMS verhalen ben ik op zoek gegaan naar een Kia Wielset MET winterbanden en MET TPMS sensoren. Eronder gezet.... na tijdje - 10 km - ging lampje TPMS storing TOCH branden. Gisteren langs KIA dealer geweest... die hebben het e.e.a. gereset o.i.d. Nu WEER een storing... - na 10 km - gezien de investering van alles... Kia Optima set uit 2015... vervelend... had gedacht de juiste stappen te hebben gedaan. Suggesties? Ik ga zeker nog weer even langs... maar hoop niet dat straks de sensoren niet goed zijn... gr. Guus Blankman Quote
bobo51olds52? Geplaatst 15 Februari, 2018 Geplaatst 15 Februari, 2018 27 minuten geleden zei Guus Assendelft: Ik post mijn vraag ook nog even hier: Door alle TPMS verhalen ben ik op zoek gegaan naar een Kia Wielset MET winterbanden en MET TPMS sensoren. Eronder gezet.... na tijdje - 10 km - ging lampje TPMS storing TOCH branden. Gisteren langs KIA dealer geweest... die hebben het e.e.a. gereset o.i.d. Nu WEER een storing... - na 10 km - gezien de investering van alles... Kia Optima set uit 2015... vervelend... had gedacht de juiste stappen te hebben gedaan. Suggesties? Ik ga zeker nog weer even langs... maar hoop niet dat straks de sensoren niet goed zijn... gr. Guus Blankman HOI Guus : Heb je de goede sensoren want bv. bij de Niro vanaf 2016-17 heb je de tpms highline nodig. Er schijnt verschil te zitten in Low line en High line. Lowline is voor oudere modellen . Anders vraag eens bij de dealer wat voor tpms sensoren bij jouw auto horen. Bij mijn Niro was dat de : Directe tpms ventielen met OE nummer : 52933d4100 Highline. Gr. Quote
dropje Geplaatst 16 Februari, 2018 Geplaatst 16 Februari, 2018 Ja, gaan er werkelijk nog mensen elk voor- en najaar wielen zitten wisselen, nu de Michelin Crossclimate er is, en zich ruimschoots heeft bewezen ???? Ik heb ze echt vlak na de introductie al onder onze huidige wagen laten leggen. En ze zijn gewoon perfect !! Zomer / winter, je hebt echt niet het gevoel dat je op een uitgesproken zomer of winterband rijd. En ik ben bijvoorbeeld in de zomer gek op bochtjes rijden. Navi aan (om het bochtenverloop te kunnen zien) en zo hard als mogelijk er door heen. De band geeft geen krimp. Quote
Nir00tje Geplaatst 16 Februari, 2018 Geplaatst 16 Februari, 2018 Leuk deze reclame. Bijna iedereen weet dat een allseason band een compromis is. In echte winterse omstandigheden zou ik nooit 18x225 banden onder mijn wagen willen, dat is gewoon aan de brede kant Quote
HenkM Geplaatst 16 Februari, 2018 Geplaatst 16 Februari, 2018 3 uur geleden zei dropje: Ja, gaan er werkelijk nog mensen elk voor- en najaar wielen zitten wisselen, nu de Michelin Crossclimate er is, en zich ruimschoots heeft bewezen ???? Jep, willen de CC's in de winter voldoen aan de eisen hier net over de grens dan moeten deze bij < 4mm profiel vervangen worden. Ze voldoen dan immers niet meer aan de eis. Mijn winterbandjes worden dan ook bij < 4mm vervangen door nieuw rubber. De zomerbandjes rij ik op tot 2 mm. Quote
frogman Geplaatst 16 Februari, 2018 Geplaatst 16 Februari, 2018 3 uur geleden zei Nir00tje: Leuk deze reclame. Bijna iedereen weet dat een allseason band een compromis is. In echte winterse omstandigheden zou ik nooit 18x225 banden onder mijn wagen willen, dat is gewoon aan de brede kant Ook in de compromissen zijn goede en minder goede, laat de CrossClimate nu net optimaal scoren, dit is geen reclame, er zijn diverse forum leden welke zeer positief hierover zijn en terecht. U heeft ook gelijk dat aparte seizoenbanden let wel "over het algemeen" beter scoren, de CrossClimate scoort zelfs op de individuele specifieke types hoog. Wat betreft de breedte van de band heeft u ook al weer gelijk, een smallere band heeft in principe een betere insnijding door meer kg/cm loopvlak, ik rij nu een ander merk auto, met specifieke winterbanden 235X50X19, fluitend (met caravan van 1600kg) meerdere jaren in en door Oostenrijk, over de Alpen en Pyreneeën, niets aan de hand, heeft alles met het vermogen en gewicht van de auto te maken. De Kia Niro is bepaald ook niet de lichtste, dus moet volgens mij goed te doen zijn met 225 breed, in dit specifieke geval komt de combinatie band zelfs beter uit de verf. Verder ieder zijn eigen wijsheid, naar beste eer en geweten, respect. En nog een interessante test van een niet gebonden club autofans.be: http://www.autofans.be/reportages/salons-events/31676-bandentest-wij-gingen-op-pad-met-de-michelin-crossclimate Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.