Ga naar inhoud

Winterbanden voor de Niro


Hempie

Aanbevolen Berichten

3 uur geleden, Hippe lip zei:

Ga ik zeker doen. Sterker nog: de e-Niro is al besteld en wordt, zo zegt de dealer, half mei geleverd.

De reden dat ik hier meeklets in de discussie is om uit te zoeken wat ik nou wil. Ga ik voor die auto ook een set winterbanden regelen en 2x per jaar wisselen, of ga ik er de Michelin Cross Climates onder zetten.

Natuurlijk, had ik ook kunnen bedenken. Ik neem aan dat je de 12 jaar oude bandjes netjes opruimt en niet mee levert aan de volgende eigenaar? Misschien leest hij niet mee op dit forum. Hierna zijn de bandjes wel 13 !! jaar oud.

Dinsdag gaan we weer met zijn allen (mijn leenauto staat op zomerbandjes) in de file staan en heb je (de eerste (enige?) dag dit jaar) misschien net iets meer aan winterbanden dan aan all season (crossclimates o.i.d.) banden.

aangepast door Sigmasailor
Link naar reactie
Delen op andere sites


19 uur geleden, Hippe lip zei:

Hier klopt iets niet. Dit kan niet juist zijn, uitgaande van een eerlijke vergelijking. De crossclimates zijn immers zachter dan de zomerbanden, dus die slijten harder. Laten we wel ff reëel blijven. Je kunt de levensduur van elke band flink verlengen als je je rijstijl aanpast.

Het wil niet zeggen dat een zachtere band in principe ook meer slijt. Slijtage hangt van af van de cohesie van het materiaal. Hoe  groter de cohesie des te slijtvaster is de band. Zachter materiaal hoeft niet per definitie te zeggen dat de cohesie minder is.

aangepast door Derrek
Link naar reactie
Delen op andere sites


21 uur geleden, Sigmasailor zei:

Ik ga denk ik de dealer eens vragen wat het kost de e-Niro direct met Cross Climates te leveren (4 bandjes kosten nog geen 600 euro en de 'oude' zijn nieuw ook wat waard). Ben ik van dat gewissel af. In NL (als je daar blijft) de laatste 5 jaar toch al complete onzin eigenlijk. Die paar echt koude en gladde dagen stond je toch (veilig) stil in de files. Dat stille spreekt mij wel aan en het is een mooi compromis voor als het eens koud en glad wordt. Kan ik mooi mijn bewaarplekje onder de werkbank weer voor iets anders gebruiken.

Ter info, aan het einde van mijn onderhandelingen over de Niro (nog neit getekend) kon ik voor € 150,- extra de standaard Michelin zomerbanden om laten wisselen voor CrossClimates. Mijn neef een maand later kon, toen de koop reeds was gesloten, achteraf voor € 250,- extra door de dealer zijn banden laten wisselen voor CrossClimates.

Ergens hier tussenin moet het mogelijk zijn om het uit te onderhandelen.

In ieder geval ben je dan véél goedkoper uit dan een set extra velgen met TPMS sensoren plus de kosten voor het het het jaarlijks wisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


13 uur geleden, Sigmasailor zei:

Ik neem aan dat je de 12 jaar oude bandjes netjes opruimt en niet mee levert aan de volgende eigenaar? Misschien leest hij niet mee op dit forum. Hierna zijn de bandjes wel 13 !! jaar oud.

Ik denk dat ik ze, met toelichting, op het c5-forum (c5club.nl) aanbiedt. Daar is kennis genoeg en wie weet heeft iemand interesse vanwege de velgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Link naar reactie
Delen op andere sites


Bovenstaande band heb ik bij aflevering laten monteren en bevallen erg goed.

onderstaand de logo's van de testen van deze band

aangepast door JWS
Link naar reactie
Delen op andere sites


Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor Kia Niro (voldoen uitstekend volgens verbannen broer):
Velgen staal zwart 6.5J x 16 ET45 5x114.3 CB67.10
Banden Continental WinterContact TS860 205/65 R16 (92H)
TPMS HIGHLINE OE 52933 D4100 (origineel Kia)
Deze combinatie niet verkrijgbaar bij Kia dealer, wel elders voor € 845,00.
Overzetten en opslag per jaar 2 x € 35,00

De Kia Dealer waarbij de Niro gekocht is wilde géén stalen velgen leveren.
De reden hiervoor was volgens medewerker "kan niet", en na wat doorvragen "doen we niet". Directie heeft later excuses aangeboden.
Stalen velgen, banden en sensoren zijn geleverd en gemonteerd door Suzuki dealer.
Rijdt als een zonnetje en sensoren gaven direct de juiste banden spanning op display aan, zónder programmeren!

Link naar reactie
Delen op andere sites


25 minuten geleden, Sigmasailor zei:

Heeft ff geduurd zeg! :-)

Maar goed besluit denk ik.

Heeft idd ff geduurd :-) . 

Het zijn de tests die me laten zien dat de huidige generatie 4-seizoenenbanden beter zijn dan de vorige generatie. Ik had er al eerder (paar jaar geleden) naar gekeken, maar toen waren de verschillen met de zomer- en winterbanden in hun respectieve seizoenen me nog veel te groot. 

aangepast door Hippe lip
Link naar reactie
Delen op andere sites


Eerder deze week vroeg ik de dealer wat het me zou gaan kosten als mijn nieuwe e-Niro straks niet op de fabrieksbanden maar op Michelin CrossClimates zou worden afgeleverd. 

Antwoord: 500 euro, inclusief BTW, en montage.

Klinkt dat een beetje redelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Daar wordt niet veel op verdiend, ga uit van € 25 per wiel over het de- en monteren en balanceren, daaronder zit dan € 400 voor 4 banden incl. marge. Voor mijn andere auto heb ik net € 539 (incl. montage en balanceren en BTW) betaald. Dat waren 4x Vredestein 195/55 R17 banden.

Ik zou zeggen dat je een scherpe prijs betaald hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ga de dealer nu eerst eens vragen of ik voor die prijs de originele banden erbij terug krijg of dat ze die houden.....

Het gaat bij de e-Niro wel om 17” banden. Ik weet niet of die een beetje verkoopbaar zijn? De gewone Niro’s rijden namelijk op 16” of 18”. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...