Ga naar inhoud

Navigatie Kia Niro


JWS

Aanbevolen Berichten

Kan iemand mij vertellen wat voor Navigatie er in de Niro zit, ik heb hem besteld, maar kan nog niet inloggen op mijn Kia.

En gebruikt Tom Tom life services veel van je internet abo, met name in het buitenland niet onbelangrijk, of kan je het ook goed gebruiken zonder internet.

En als laatste werkt het ook met een Windows telefoon.

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij is het een navi van LG, maar kan het niet duidelijk halen uit de handleiding. Deze staat overigens niet in Mijn Kia. Je kan hem ook zonder TomTom Life gebruiken, dus data is niet noodzakelijk. Overigens valt volgens mij datagebruik heel erg mee. 

Geen idee of het met Windowsfoon werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb het op de Kia Niro testdag besproken.

 

De navigatie in de Niro is een fabrieksnavigatiesystem, geen Tomtom, maar wel wordt van TomTom de verkeersinformatie gebruikt (TomTom Life Services). Dit is dus geen kaartinformatie en de gebruikte hoeveelheid data is dan ook gering. Zelf heb ik een abo van T-Mobile en daar zit standaard ook buitenlanddata in binnen Europa en ook andere providers hebben of krijgen dat (Europese regelgeving).

Ik kreeg van KNML in juli per mail deze aanvulling:

 

De kaarten van het fabrieksnavigatiesysteem worden geupdate via een SD kaart. Deze update kan uitgevoerd worden door de Kia dealer of Kia reparateur.

 

Wanneer u in het bezit bent van de Kia Family Card en het onderhoud wordt uitgevoerd door de officiële Kia dealer of Kia reparateur, dan zijn er geen kosten verbonden aan het updaten van de kaarten van het fabrieksnavigatiesysteem.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


...., dan zijn er geen kosten verbonden aan het updaten van de kaarten van het fabrieksnavigatiesysteem.

 

Lijk me duidelijk, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als van Tom Tom life time maps hebt dan heb je zolang je het apparaat hebt recht op 4 nieuwe kaarten per jaar.!!!!!!!!!!!!!!

 

Groetjes Piet

De kaarten zijn niet van TomTom maar van Here,als je bij de dealer laat updaten heb je nog kaarten van een jaar oud.

De ingebouwde navi is gewoon ruk, Ik kocht mijn Cee'd in februari 2016 en ging een ritje maken, ik geef een adres in maar moest eerst gaan tanken dus gaf hij aan dat ik rechts moest afslaan en ik denk Uhhh dat is een straat die al 4 jaar éénrichting is en ik kan het weten het is achter mijn hoek.

Naar de dealer voor een update en wat denk je ? Ja hoor wéér die straat ingestuurd.

Ik heb me een TomTom aangeschaft en met een Brodit houder staat dat netjes én werkt. Trouwens de meeste ingebouwde systemen kampen met hetzelfde probleem en mijn TomTom Go 6200 kan ik gewoon onderweg updaten als ik dat zou willen.

Gewoon hotspot met de smartphone en via WiFi updaten.(ik heb 10 gb data) Ik gebruik de ingebouwde nog wel maar niet als ik in een grootstad moet wezen,dan haal ik Tommy boven.

En TomTom life time is maar zo lang als zij beslissen hoelang ze het betreffende systeem ondersteunen, dus niet tot het ding kapot is of tot wanneer jij overlijd. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Om meer gegevens op je NAV kaart te zien moet je van je Mobiel een hotspot maken.  EN controleren bij instellingen bij NAV Wifi of ze verbonden zijn.

Gebruik van data is erg weinig.

 

Dus als ik de "hotspot/gedeeld internet" aan zet op mijn telefoon (Nokia Windows) wat heb ik dan meer dan anders.......?

Kan iemand mij dat uitleggen? Alvast bedankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


@ Wimis on

Traffic info en flitsers

Bij oudere navigatie systemen werkte de file informatie vaak met TMC (Traffic Message Channel). Dat werkte via de radiostations via RDS en was niet erg nauwkeurig en up-to-date. Dat werkt met de TomTom verkeersinfo veel beter en vooral ook veel nauwkeuriger en uitgebreider (ook ervaring met de TomTom 6200 naast mijn navigatie in de Rio 2012). Niet alleen op snelwegen maar zelfs een file in ons dorp wordt met TomTom Life Services "life" weergegeven!

 

Ik hoop dat TomTom Life Services ook zo goed werkt in de Niro. Ik ga het over een paar weken beleven!

 

Over de kaarten maak ik me ook wel enige zorgen. De kaarten zijn inderdaad niet van TomTom en dit gebeurt dus middels een SD kaartje wat iedereen dus ook zelf zou kunnen doen. Daarnaast is het technisch ook heel goed mogelijk om het updaten via Internet te doen, Maar het is blijkbaar een (politieke) keuze van Kia om het verplicht op deze wijze door de dealer te laten updaten (klantenbinding?). Ik neem aan dat er maar 1 x per jaar geupdate gaat worden en dat is jammer, Zeker nu er zulke goede alternatieven zijn.

 

Als het mogelijk is om met Android Auto de navigatie en kaarten van Google Maps te gebruiken, dan is dat wellicht een goed alternatief. Dat via de Internetverbinding van een SmartPhone. Dat verbruikt ook weinig data (en wat kost data tegenwoordig nog). 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 jaar later...

Ik heb sinds juni 2017 een KIA Niro met ingebouwde navigatie. Die is op zich niet slecht, maar de kaarten (ik heb al een "update" laten doen) zijn minstens 4 jaar oud. Volgens mijn dealer (Durmi auto Alkmaar) is dit normaal bij elk merk auto. Natuurlijk werd dit pas gemeld ná aankoop, omdat ik bij het naar huis rijden al meteen merkte dat de navigatie niet klopte. Ik vind dit schandalig en overweeg om toch weer mijn smartphone te gaan gebruiken. Dat is toch te gek voor woorden bij zo'n dure auto!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk dat durmi het niet zo nauw neemt met zijn klanten, ik heb recent ook een kia aangeschaf  (durmi zaandam) en een mailtje gestuurd hoe het zit met kaarten updates, omdat kia aangeeft elk jaar zeker een kaarten update uit brengt.

maar bij mij geven  ze geen gehoor, eerdaags eens langs gaan. Mag wel service verwachten bij het aanschaffen van een nieuwe auto.

Mij werd verteld bij de overdracht dat ik altijd mijn vragen kon stellen, echter valt dit vies tegen.

als je via de website van kia, in de chat, vragen stel word je doorverwezen naar de dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De navigatie van de Niro is een van de betere op de markt. Kaartmateriaal loopt altijd wat achter, maar dat is geen uitzondering. Had hiervoor een Audi met kaartmateriaal van Tomtom waar ook de nieuwste straten niet vermeld waren. Als je je verdiept in de techniek is dat ook vrij logisch. Gedurende het jaar wordt het kaartmateriaal verzameld. Dan duurt het nog minstens 1 jaa voordat deze updates zijn aangepast aan het navigatiesysteem en de fabrikant deze vrijgeeft. Betekend dat het systeem altijd 2 jaar achterloopt.

Bij Tomtom werkt dat sneller omdat de kaarten en de navigatie van dezelfde leverancier zijn. Ik vind dit absoluut geen probleem. Verder is de navigatie prettig in de bediening en geeft duidelijke aanwijzingen. Een goede toevoeging is ook het scherm tussen de klokken. Ook de Tomtom jiveservice is prettig. Kan je er niet mee uit de voeten dan kan je altijd nog je mobiele telefoon als navigatie gebruiken. Met Apple of Android gewoon via het scherm. Ook dat werkt goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites


33 minuten geleden zei paweterings:

De kaarten lopen geen 2 jaar achter maar minstens 4 jaar!

Ik weet niet waar je dat op baseert. In de nieuwste versie van begin februari zit het nieuwe A4 tracé, dat december 2015 is geopend. De weg ging een paar maanden eerder open dan gepland. Twee jaar en een maand dus. Maar ook dat is eigenlijk veel langer dan nodig.

De reden dat het toch nog zo lang duurt is slecht content management en daar kan ik me als ICTer aan ergeren. Waarom kunnen mensen wel films en games downloaden, maar wordt er erg spastisch gedaan over de updates van die kaarten? Ik heb het geprobeerd en het is niets anders dan een file overschrijven op een SD kaart. 

De auto is er klaar voor, er is een portal, maar ik denk dat er ergens in de KIA keten een marketeer zit, die je de showroom in wil "lokken". 

Overigens wel een prima systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites


44 minuten geleden zei paweterings:

De kaarten lopen geen 2 jaar achter maar minstens 4 jaar!

Volgens mij klopt dit niet. De belangrijke routes, is mijn ervaring, staan er na twee jaar wel in. Het gaat wel eens mis bij aanpassing aan bestaande wegen(rotondes, eenrichtingverkeer enz.) Dit ligt vaak aan de communicatie met de wegbeheerder. Maar 4 jaar? Nee, dat herken ik echt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


7 minuten geleden zei Brat Pit:

Ik weet niet waar je dat op baseert. In de nieuwste versie van begin februari zit het nieuwe A4 tracé, dat december 2015 is geopend. De weg ging een paar maanden eerder open dan gepland. Twee jaar en een maand dus. Maar ook dat is eigenlijk veel langer dan nodig.

De reden dat het toch nog zo lang duurt is slecht content management en daar kan ik me als ICTer aan ergeren. Waarom kunnen mensen wel films en games downloaden, maar wordt er erg spastisch gedaan over de updates van die kaarten? Ik heb het geprobeerd en het is niets anders dan een file overschrijven op een SD kaart. 

De auto is er klaar voor, er is een portal, maar ik denk dat er ergens in de KIA keten een marketeer zit, die je de showroom in wil "lokken". 

Overigens wel een prima systeem.

Ik zie het meer als beloning voor bezoek aan de werkplaats. Zelf vind ik twee jaar achterlopen wel normaal. De kaartleverancier levert 1 keer per jaar kaartmateriaal aan de fabrikant(wat dan dus max 1 jaar achterloopt) dan moet de fabrikant het geschikt maken voor zijn navigatie en uiteindelijk klaar zetten voor uploaden. Dat het hele proces dan 2 jaar duurt verbaasd mij niet echt. Wil je bij Audi een update dan betaal je 90 euro en heb je hetzelfde resultaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


11 uur geleden zei Brat Pit:

Ik weet niet waar je dat op baseert. In de nieuwste versie van begin februari zit het nieuwe A4 tracé, dat december 2015 is geopend. De weg ging een paar maanden eerder open dan gepland. Twee jaar en een maand dus. Maar ook dat is eigenlijk veel langer dan nodig.

De reden dat het toch nog zo lang duurt is slecht content management en daar kan ik me als ICTer aan ergeren. Waarom kunnen mensen wel films en games downloaden, maar wordt er erg spastisch gedaan over de updates van die kaarten? Ik heb het geprobeerd en het is niets anders dan een file overschrijven op een SD kaart. 

De auto is er klaar voor, er is een portal, maar ik denk dat er ergens in de KIA keten een marketeer zit, die je de showroom in wil "lokken". 

Overigens wel een prima systeem.

Het is geen kwestie van iemand de showroom inlokken. Zoals reeds eerder vermeld zijn er in het verleden usb-sticks uitgegeven zodat de Kia rijder dit zelf kon doen.  Dit is een duurder procedé  en gaf heel vaak storingen/defecten aan het navigatie systeem. Dan ontstond er  telkens weer een discussie over garantie etc. Om deze discussie te voorkomen en om zekerheid te hebben dat het updaten goed verloopt  en de kosten laag kunnen worden gehouden is gekozen voor deze vorm van update.

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 uur geleden zei Specialmade:

Het is geen kwestie van iemand de showroom inlokken. Zoals reeds eerder vermeld zijn er in het verleden usb-sticks uitgegeven zodat de Kia rijder dit zelf kon doen.  Dit is een duurder procedé  en gaf heel vaak storingen/defecten aan het navigatie systeem. Dan ontstond er  telkens weer een discussie over garantie etc. Om deze discussie te voorkomen en om zekerheid te hebben dat het updaten goed verloopt  en de kosten laag kunnen worden gehouden is gekozen voor deze vorm van update.

Dat van die USB sticks wist ik niet. Maar dat verklaart wel een heleboel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 23-3-2018 om 23:50 zei HansG:

Ik zie het meer als beloning voor bezoek aan de werkplaats. Zelf vind ik twee jaar achterlopen wel normaal. De kaartleverancier levert 1 keer per jaar kaartmateriaal aan de fabrikant(wat dan dus max 1 jaar achterloopt) dan moet de fabrikant het geschikt maken voor zijn navigatie en uiteindelijk klaar zetten voor uploaden. Dat het hele proces dan 2 jaar duurt verbaasd mij niet echt. Wil je bij Audi een update dan betaal je 90 euro en heb je hetzelfde resultaat. 

Ik heb de navigatie eind vorig jaar laten updaten. Toen stond nog steeds de Nelson Mandelabrug bij Alkmaar uit 2014 er niet op. Ik ga vanmiddag de (hopelijk) nieuwe versie erop laten zetten. Ben benieuwd

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb sinds er navigatie ingebouwd zit in mijn auto's (Renault, Ford en Nissan) nog nooit meegemaakt dat de kaarten up to date zijn, ondanks dat het grafisch een mooi plaatje is de standaard navigatie van de Kia Niro, gebruik ik altijd mijn smartphone (iPhone) dus gebruik ook de kaartnavigatie van Apple.

Je komt waar je moet zijn, is wel wat sober t.o.v. de Kia navigatie, maar is wel up to date.

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 uur geleden zei paweterings:

Ik heb de navigatie eind vorig jaar laten updaten. Toen stond nog steeds de Nelson Mandelabrug bij Alkmaar uit 2014 er niet op. Ik ga vanmiddag de (hopelijk) nieuwe versie erop laten zetten. Ben benieuwd

Februari 2016 om precies te zijn is de brug in gebruik genomen. Ik ben benieuwd of de brug er nu al op staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...