Vince Geplaatst 28 Januari, 2019 Geplaatst 28 Januari, 2019 (aangepast) 1 uur terug, Eric-H zei: Ik heb bij mijn vaste trekhaak ook een 13 polige laten monteren. Ik heb een Bosal fietsendrager gekocht waar standaard 2 stekkers aanzitten, de ene kant is 7 polig, pak je de andere kant dan is ie 13 polig, ik heb de 7 polige aangesloten gehad en dat paste direct, echter toen ik de 13 delige kant is wilde aansluiten om te kijken of hiermee het achteruitrijlicht en de achtermistlamp gingen branden zag ik dat het zo standaard met geen mogelijkheid aan kon sluiten en heb ik daar dus wel weer een aparte adapter voor nodig. Ik weet niet of dit te maken kan hebben of de dealer er een Jaeger stekker of een 13-polige Mulitcom (Feder) of Mulicom West stekker gemonteerd heeft ? Het lijkt erop dat de dealer een Jaeger stopcontact heeft gemonteerd, die is namelijk niet uitwisselbaar met een 7-polige stekker. Een 13-polig Multicon West stopcontact is wél uitwisselbaar met een 7-polige stekker. In onderstaand artikel lees je er meer over. https://caravancampercenter.nl/tips/aansluitschema-caravanstekker/ Aanhangeraansluitingen blijven een terugkerend probleem. Afgelopen maand heb ik drie verschillende aanhangers achter mijn Niro, met Multicon West stopcontact gehad. Dit leverde drie verschillende resultaten op. De eigenaren van de aanhangers hadden nooit een probleem met de verlichting, zeiden ze. Bij een aanhanger deed het rechter knipperlicht het niet (lampje was ok), bij de tweede deed het linker knipperlicht het niet (lampje ok) en bij de derde (van Gamma) werkte alles perfect. Ook met het fietsenrek op de trekhaak werkt alles prima. Wie het weet mag het zeggen.... 28 Januari, 2019 aangepast door Vince iets vergeten Quote
BarneyRubble Geplaatst 28 Januari, 2019 Geplaatst 28 Januari, 2019 (aangepast) De 7 polige van de fietsendrager paste dus wel maar de 13 polige van de fietsendrager dus niet.! Ik denk dat dit een multicon west 13 polig is die nu onder me Niro zit en die van mijn fietsendrager heb ik net gekeken is een Jaeger aansluiting dat is zeker. Ik heb dus om de 13 polige van de fietsendrager te gebruiken een adapter van 13 polig Multicon West naar 13 polige Jaeger nodig. ( helaas ) Hier moet dus een aparte adapter ( kabel ) nog tussen, had dit niet verwacht, dacht dat het met 13 polig direct zou passen, heb dit met een fietsendrager in Duitsland volgens zegge wel nodig. 28 Januari, 2019 aangepast door Eric-H Quote
Vince Geplaatst 28 Januari, 2019 Geplaatst 28 Januari, 2019 Het stopcontact op de grote foto is idd een Multicon. Ik was even verbaasd dat je voor een fietsenrek persé een 13-polige aansluiting wilt hebben, maar ik zie nu dat de Bosal-rekken een mistachterlicht hebben. Wel zo veilig! Quote
Derrek Geplaatst 29 Januari, 2019 Geplaatst 29 Januari, 2019 Het schijnt in Duitsland verplicht te zijn dat ook fietsdragers een mistachterlicht hebben. Echter in Nederland niet en daarom mogen auto's met Nederlands kenteken in Duitsland fietsdragers zonder mistachterlicht gebruikt worden. Daar mag je dus in Duitsland niet voor geboet worden. Een 7-polige aansluiting had geen mistachterlicht aansluiting, echter na de verplichting in NL voor een mistachterlicht op aanhangwagens was er in een 7-polige aansluiting hiervoor geen pin meer over en werd in veel 7-polige aansluiting de constante 12Volt aansluiting gebruikt om het mistachterlicht aan te sturen. Dat gaat goed als aan beide kanten (auto en aanhanger) deze aansluiting zo aanwezig is. Maar zodra je een (leen- of huur-)aanhanger of caravan gebruikt met een 7-polige aansluiting en je auto heeft (nog) de constante 12V op deze pin staan, dan brandt altijd het mistachterlicht op de aanhanger en die kun je dan niet uitzetten. Daarom zie je regelmatig aanhangers met brandend mistachterlicht. Al met al een hoop geknoei en ik heb dan ook een fietsdrager met mistachterlicht (en achteruitrijlicht) aangeschaft en een 13-polige Jaeger aansluiting. Quote
dropje Geplaatst 29 Januari, 2019 Geplaatst 29 Januari, 2019 52 minuten geleden, henk smit zei: het volgen de als ik twee fietsen op het fietsen rek heb. gebruik ik een waar schuwing bord. met reflectors. Waarom gebruik je die? Quote
BarneyRubble Geplaatst 29 Januari, 2019 Geplaatst 29 Januari, 2019 (aangepast) 5 uur geleden, henk smit zei: ik heb een combi stekker. kan je gebruiken als zeven polig en dertien polig. het volgen de als ik twee fietsen op het fietsen rek heb. gebruik ik een waar schuwing bord. met reflectors. Dat heeft mijn Bosal User Pro fietsendrager dus ook, 1 stekker met aan 1 kant een 7 polige stekker en aan de andere kant een 13 polige stekker, dit is een Jaeger stekker, doordat mijn Bosal trekhaak weer een 13 polige Multicon West stekker is past dus alleen de 7 polige kant van de fietsendrager hier in, wil ik later toch ook de 13 polige kant van de fietsendrager gaan gebruiken dan moet ik op zoek naar een adapter die van 13 polig Multicon naar 13 polig Jaeger aansluiting gaat, deze is een stuk minder en goedkoper te vinden als een adapter van 13 polig Jaeger naar 13 polig Multicon west. 29 Januari, 2019 aangepast door Eric-H Quote
Rob18 Geplaatst 29 Januari, 2019 Geplaatst 29 Januari, 2019 (aangepast) 5 uur geleden, henk smit zei: toe voeging een plastiek bord door nee van 50 cm. met rood de en witte strepen met vier reflectors. Een bord in Duitsland is pas verplicht als die meer dan een meter uitsteekt. 29 Januari, 2019 aangepast door Rob18 Quote
dropje Geplaatst 30 Januari, 2019 Geplaatst 30 Januari, 2019 Op 29-1-2019 om 11:09, henk smit zei: om dat het verplicht is in Duitsland. Nee hoor.... https://www.anwb.nl/vakantie/duitsland/informatie/verkeersregels Tenminste, ik ga er van uit dat je fietsendrager niet meer dan 1,0 meter uit steekt. Quote
BarneyRubble Geplaatst 22 April, 2019 Geplaatst 22 April, 2019 Dit Paasweekend 3 dagen de trekhaak+fietsendrager gebruikt, totaal zeker 30 verkeersdrempels gehad en hier en daar een beste hobbelige weg, ik heb een vaste trekhaak en alles blijft keurig op de stand staan zoals bij de eerste keer geplaatst, geen gewiebel en geen zakkende fietsendrager, er staan 2 elektrische transportfietsen zonder de accu's op dus samen 56 kilo, de fietsendrager weegt 16 kilo samen dus 72 kilo, mijn vorige Captur had een kogeldruk van 75 kilo, de NIRO nu 100 kg, dus geen centje pijn met deze ook bosal vaste trekhaak. Quote
Murcielaygo Geplaatst 23 April, 2019 Geplaatst 23 April, 2019 een adapter die van 13 polig Multicon naar 13 polig Jaeger aansluiting gaat, deze is een stuk minder en goedkoper te vinden als een adapter van 13 polig Jaeger naar 13 polig Multicon west.Vervang de Multicon op de auto door een Jaeger.Die zijn een stuk steviger, lijken meer "de standaard" te worden EN er zijn een stuk goedkoper adapters voor te vinden.Met Multicon West heb je ook nog een (klein) risico op kortsluiting bij gebruik van een metalen 7-polige stekker).Bij mij in de familie is iedereen om naar Jaeger, ook op de simpele aanhangers. Op 1 na, maar die gaan we deze zomer reviseren, incl. nieuwe verlichting, kabels en stekkers... Quote
Derrek Geplaatst 23 April, 2019 Geplaatst 23 April, 2019 18 uur geleden, Eric-H zei: Dit Paasweekend 3 dagen de trekhaak+fietsendrager gebruikt, totaal zeker 30 verkeersdrempels gehad en hier en daar een beste hobbelige weg, ik heb een vaste trekhaak en alles blijft keurig op de stand staan zoals bij de eerste keer geplaatst, geen gewiebel en geen zakkende fietsendrager, er staan 2 elektrische transportfietsen zonder de accu's op dus samen 56 kilo, de fietsendrager weegt 16 kilo samen dus 72 kilo, mijn vorige Captur had een kogeldruk van 75 kilo, de NIRO nu 100 kg, dus geen centje pijn met deze ook bosal vaste trekhaak. Ik heb toch sterk de indruk dat de meeste niet weten wat de wiebelhaak nu exact is. Het is niet zo dat een wiebelhaak zakt of na gebruik in een andere (lagere) stand staat. Ook bij een wiebelhaak kun je bij een stilstaande auto niet zien dat de kogel door gebruik gezakt is. Deze zakt nl. niet en staat na gebruik op exact dezelfde positie als bij montage. Dat is dus niet het probleem. Het probleem is dat er vering in de haak zit tijdens het rijden met een fietsdrager. Dat komt omdat er merken zijn die de balk van de trekhaak (die achter de bumper zit) niet direct op de chassisbalken van de Niro monteren maar hiervoor platte platen gebruiken tussen de chassisbalken en de balk van de trekhaak. De balk van deze trekhaken is eigenlijk te kort om de breedte van de chassisbalken van de Niro te overbruggen, vandaar dat deze aanpassing gebruikt wordt. Bij deze haken danst de fietsdrager met de fietsen tijdens het rijden op-en neer. Dat gebeurt theoretisch bij elke fietsdrager, maar het gaat om de mate van deze wiebel. Maar deze wiebel is dus niet links-rechts. De betreffende fabrikanten zijn, na de eerste klachten, dikkere platen gaan gebruiken die daardoor minder veren (torderen). Platte metalen platen torderen namelijk. Altijd. Dikkere minder dan dunne platen. Daar is ook het principe van de torsievering op gebaseerd. Hoe dikker de plaat, hoe stugger de vering (ook die bij een wiebelhaak). Bij het trekken van een aanhanger of caravan merk je hier overigens helemaal niets van. Er zijn ook merken (Mobis, Auto-Hak) die de balken van de trekhaak (achter de bumper) op exact dezelfde lengte fabriceren als de afstand van de chassisbalken van de Niro. Die hebben die platte hulpstukken om de balk pas te maken dus niet nodig. En dus torderen die ook niet. Ze zijn er niet.. Waarom doen de fabrikanten dit dan? Dat weet ik niet, maar ik denk dat ze, om productiekosten te sparen, een standaard trekhaak uit het schap gebruiken en die met de hulpstukken op de juiste lengte brengen. Overigens bestaan wiebelhaken niet alleen voor de Niro. Ook onder andere voor Volkswagens worden ze gebruikt. Nu kan het best zijn dat rijders tevreden en gelukkig zijn, zeker als ze het verschil nooit hebben ondervonden. Dat is prima. Ik geloofde het in eerste instantie ook niet. Mijn (GDW) haak wiebelde niet. Dat dacht ik in eerste instantie. Nu had ik hiervoor een Kia Rio ook met een trekhaak en heb ben daar toch nog eens mee gaan rijden met mijn eigen fietsdrager en elektrische fietsen achterop. Toen merkte ik het verschil. En nog meer toen mijn dealer een originele door Hyunday op maat gefabriceerde Mobis trekhaak onder mijn Niro had gemonteerd. Heerlijk. Maar misschien ben ik wel te kritisch. 1 Quote
gjcvro Geplaatst 23 April, 2019 Geplaatst 23 April, 2019 zie filmpje op de vorige pagina, en kijk naar de ruimte tussen haak en bumper. Duidelijker dan dat kan het niet worden. En ja ook bij die haak staat 100kg als max. kogeldruk. Quote
BarneyRubble Geplaatst 23 April, 2019 Geplaatst 23 April, 2019 Op 22-4-2019 om 21:03, Eric-H zei: Dit Paasweekend 3 dagen de trekhaak+fietsendrager gebruikt, totaal zeker 30 verkeersdrempels gehad en hier en daar een beste hobbelige weg, ik heb een vaste trekhaak en alles blijft keurig op de stand staan zoals bij de eerste keer geplaatst, geen gewiebel en geen zakkende fietsendrager, er staan 2 elektrische transportfietsen zonder de accu's op dus samen 56 kilo, de fietsendrager weegt 16 kilo samen dus 72 kilo, mijn vorige Captur had een kogeldruk van 75 kilo, de NIRO nu 100 kg, dus geen centje pijn met deze ook bosal vaste trekhaak. Met "Gewiebel" bedoelde ik ook het op en neer wiebelen van de fietsendrager, vrienden reden "Express" al die tijd achter ons juist om het wiebelen goed te controleren. Ze waren overtuigd dat er geen "op en neergaande schommel beweging" zichtbaar was en dat alles zeer stabiel bleek te zijn. Maar ik wil graag eens onder de Niro duiken om te constateren hoe mijn trekhaak dus bevestigd is, of dit wel of niet met extra platen is gebeurd en zal proberen er een foto van te maken, ik zal mijn bevindingen dan hier melden, maar Derrek tof van je om jou uitgebreide uitleg hierover te geven, in weze zou iedereen nu kunnen checken hoe het bij hun gemonteerd zit, weet wel dat het bij mij om een vaste trekhaak gaat. Quote
BarneyRubble Geplaatst 24 April, 2019 Geplaatst 24 April, 2019 Zojuist wat foto's van mijn trekhaak bevestiging gemaakt. Op de foto zie je hoe de haak aan beide kanten aan de chassis balken bevestigd is. Nou de vraag, is dit wiebel gevoelig of juist niet omdat het goed gemonteerd zit, ben erg benieuwd. Quote
Murcielaygo Geplaatst 24 April, 2019 Geplaatst 24 April, 2019 Je moet even uitzoomen; het gaat erom of aan deze platen meteen de balk/koker zit waaraan de haak zit, OF dat er aan deze platen horizontale platen zitten, die iets "naar binnen" weer met bouten aan de daadwerkelijke balk/koker vast zitten.Die laatste, DAT is een wiebel-constructie. Quote
gjcvro Geplaatst 24 April, 2019 Geplaatst 24 April, 2019 Een verloopplugje van 10 euro doet het bij mij ook al jaren prima in de normale 13 polige. De verloop gaat langer mee dan mijn auto's 1 Quote
BarneyRubble Geplaatst 24 April, 2019 Geplaatst 24 April, 2019 2 uur geleden, Murcielaygo zei: Je moet even uitzoomen; het gaat erom of aan deze platen meteen de balk/koker zit waaraan de haak zit, OF dat er aan deze platen horizontale platen zitten, die iets "naar binnen" weer met bouten aan de daadwerkelijke balk/koker vast zitten. Die laatste, DAT is een wiebel-constructie. Kan je het hier op bekijken ? Quote
Hippe lip Geplaatst 24 April, 2019 Geplaatst 24 April, 2019 5 uur geleden, Eric-H zei: Zojuist wat foto's van mijn trekhaak bevestiging gemaakt. Op de foto zie je hoe de haak aan beide kanten aan de chassis balken bevestigd is. Nou de vraag, is dit wiebel gevoelig of juist niet omdat het goed gemonteerd zit, ben erg benieuwd. Kun je kijken of 1. er tussen deze bout aan de chassisbalk en de trekhaak nog andere bouten zitten, of 2. dat het tussen deze bout en de haak één aanelkaar gelast geheel is? In geval 1 zou het ws een wiebelhaak zijn, in geval 2 ws niet. Quote
Derrek Geplaatst 25 April, 2019 Geplaatst 25 April, 2019 16 uur geleden, Eric-H zei: Zojuist wat foto's van mijn trekhaak bevestiging gemaakt. Op de foto zie je hoe de haak aan beide kanten aan de chassis balken bevestigd is. Nou de vraag, is dit wiebel gevoelig of juist niet omdat het goed gemonteerd zit, ben erg benieuwd. Deze verticale platen worden bij alle constructies gebruikt om de trekhaak te bevestigen en deze torderen niet. Tussen deze verticale platen hoort normaal genomen de balk (waar in het midden de haak op zit) geschroefd te worden. Als deze balk van exact de juiste lengte is, dan past deze precies tussen de beide platen en wordt deze daar direct op vastgeschroefd. Dat is goed. Maar als de balk te kort is dan moet de afstand overbrugd worden en daar gebruikt de fabrikant dan hulpstukken en daarvoor worden vlakke platen gebruikt. DAN is het een wiebelhaak. Bij het bedenken van deze constructie met hulpplaten is men vergeten dat de trekhaken in Nederland (en Duitsland en Belgie) ook gebruikt worden voor fietsdragers. En dan ontstaat het probleem. Bij het trekken van een aanhanger of caravan maakt het niet uit of de haak tordeert of niet zolang deze (door metaalmoeheid) maar niet afbreekt. Maar omdat een fietsdrager geen wielen heeft drukt deze anders op de trekhaak dan een aanhanger. En dat kan bij wiebelhaken vervelende gevolgen hebben. Hier nog eens het filpje dat @Hen E al eerder op dit forum heeft geplaatst. Hier zie je het probleem in beeld. De fietsen drukken op de haak die, naast het inveren van de auto zelf, zichtbaar beweegt ten opzichte van de bumper. Als je de auto op een krik zet (uit de veren) dan veert de auto zelf niet en dan zie je het nog veel beter dat de haak niet stabiel onder de auto zit. Quote
BarneyRubble Geplaatst 25 April, 2019 Geplaatst 25 April, 2019 5 uur geleden, Derrek zei: Deze verticale platen worden bij alle constructies gebruikt om de trekhaak te bevestigen en deze torderen niet. Tussen deze verticale platen hoort normaal genomen de balk (waar in het midden de haak op zit) geschroefd te worden. Als deze balk van exact de juiste lengte is, dan past deze precies tussen de beide platen en wordt deze daar direct op vastgeschroefd. Dat is goed. Maar als de balk te kort is dan moet de afstand overbrugd worden en daar gebruikt de fabrikant dan hulpstukken en daarvoor worden vlakke platen gebruikt. DAN is het een wiebelhaak. Bij het bedenken van deze constructie met hulpplaten is men vergeten dat de trekhaken in Nederland (en Duitsland en Belgie) ook gebruikt worden voor fietsdragers. En dan ontstaat het probleem. Bij het trekken van een aanhanger of caravan maakt het niet uit of de haak tordeert of niet zolang deze (door metaalmoeheid) maar niet afbreekt. Maar omdat een fietsdrager geen wielen heeft drukt deze anders op de trekhaak dan een aanhanger. En dat kan bij wiebelhaken vervelende gevolgen hebben. Hier nog eens het filpje dat @Hen E al eerder op dit forum heeft geplaatst. Hier zie je het probleem in beeld. De fietsen drukken op de haak die, naast het inveren van de auto zelf, zichtbaar beweegt ten opzichte van de bumper. Als je de auto op een krik zet (uit de veren) dan veert de auto zelf niet en dan zie je het nog veel beter dat de haak niet stabiel onder de auto zit. Betekend dit nu dat het bij mij goed zit en geen Wiebel Bevestiging heb ? Quote
Murcielaygo Geplaatst 25 April, 2019 Geplaatst 25 April, 2019 Dat is op je foto's helaas niet te zien; je moet eigenlijk ruwweg de 50cm vanaf de bevestiging richting het midden van de haak fotograferen... Quote
BarneyRubble Geplaatst 28 April, 2019 Geplaatst 28 April, 2019 (aangepast) Op 25-4-2019 om 15:35, Murcielaygo zei: Dat is op je foto's helaas niet te zien; je moet eigenlijk ruwweg de 50cm vanaf de bevestiging richting het midden van de haak fotograferen... Het valt niet mee om te begrijpen waar ik precies een foto van moet maken, heb je wat aan deze foto's 28 April, 2019 aangepast door Eric-H Quote
Derrek Geplaatst 28 April, 2019 Geplaatst 28 April, 2019 Hierbij een tekening van de GDW (wiebel)trekhaak. Het gaat om het hulpstuk “2” in deze tekening (met de Z-vorm). Deze wordt met de schroeven “8” aan de chassisbalken geschroefd en dan wordt aan de andere kant de trekhakbalk vastgeschroefd omdat deze balk eigenlijk te kort is. Het horizontale platte deel tordeert bij het gebruik van een fietsdrager. Goede trekhaken (zoals Mobis en Auto-Hak) hebben balken die wel tot aan de chassisbalken reiken zodat hierbij het horizontale gedeelte niet nodig is. Trekhaak.pdf 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 29 April, 2019 Geplaatst 29 April, 2019 Zeg Woef, laat de foto van die Slimme Kip hierboven niet zien dat het een lange balk (in dit geval buis) is zonder verlengstukken?. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.