Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Dit was ook wel de limit voor mij. De meeste autos hebben hun actieradius al op 0 staan op het moment dat je één na laatste blokje weggegaan is en je lampje net aan springt.

Bij mij zat er ook nog 4 liter in en qua troep denk ik dat het wel mee zal vallen tegenwoordig toch. Ga er vanuit dat ze daar al wel een filter voor hebben geplaatst ; denk ik. :)

• 1 jaar later...
Geplaatst

Op dit moment is bijna wereldwijd het besef dat de opwarming van de aarde in de toekomst voor grote problemen gaat zorgen. Ik heb dit topic aangemaakt om eens wat ervaringen te willen uitwisselen betreffende het brandstofverbruik van mijn KIA Niro HEV.

Tot 2017 reed ik in een Nissan Qashqai voor mijn werk redelijk grote afstanden waarbij ik gemiddeld 1 l op 16 km verbruikte. Na 2017 ben ik gestopt met werken en reed hoofdzakelijk nog korte ritten met deze auto. Het verbruik nam op deze korte ritten uiteraard toe naar gemiddeld 1l op 10 km.

Daarop ben ik gaan zoeken naar een auto die wat meer qua verbruik aan mijn huidige rijbehoeften kon voldoen en kwam uiteindelijk uit op een KIA Niro HEV Executive line en in gebruik genomen in december 2020.

Waarom geen PHEV of EV? Ten eerste de prijs. Ten tweede dat ik altijd ben aangewezen op een openbare laadpaal want ik kan de auto niet voor mijn woning parkeren.

Nu mijn ervaringen qua benzineverbruik.

Eerst wat over mijn rijstijl, ik trek altijd altijd rustig op na stilstand en voor de rest pas ik mijn rijstijl aan aan het overige verkeer. Ik gebruik de remflipper wel maar alleen als er geen auto’s vlak achter mij rijden. De remlichten schijnen n.l. niet te werken bij gebruik hiervan.

Ook blijkt bij het stadsverkeer dat als je na het optrekken weer even gas terug neemt dat de motor weer sneller stopt, uiteraard als de accu nog redelijk gevuld is. Wat ik ook bijzonder vindt is dat als je het gas loslaat en de auto als het ware uitrijdt je kunt zien op het display dat via de wielen ook weer energie naar de accu’s wordt terug geleverd.

De tank vul ik met E5 benzine maar of dat van invloed is op het verbruik dat weet ik niet.

De km teller staat nu op 3512 km. Als ik nu op mijn display kijk wat het gemiddelde verbruik is tussen 2 december 2020 en 12 september 2022 dan komt dit uit op 22km per liter.(zie foto )

322735759_VerbruikKIANiro.jpg.d275ecd6ac14640405777a224dd244b0.jpg

De meeste km’s zijn gemaakt in het stadsverkeer, ik denk aan 2/3 stadsverkeer en 1/3 wat langere ritten. Als het nodig was stond gewoon de airco aan en ook de stoel- en stuurverwarming werd af en toe gebruikt.

Mijn conclusie tot nu toe is dat wat benzineverbruik betreft deze auto volledig aan mijn wensen heeft voldaan.

Graag hoor ik van de forumleden commentaar op dit topic.

Frans47

• Like 1
Geplaatst

Hoe eerlijk is de boordcomputer? Over het algemeen zijn ze te optimistisch.
Ik reken het verbruik altijd uit aan de hand van de gereden kilometers en de getankte liters.

• Like 1
Geplaatst
33 minuten geleden, meeder zei:

Hoe eerlijk is de boordcomputer? Over het algemeen zijn ze te optimistisch.
Ik reken het verbruik altijd uit aan de hand van de gereden kilometers en de getankte liters.

Ja, dat kan ik niet controleren, ik zal ook proberen om aan de hand van de getankte liters brandstof en gereden kilometers het verbruik te berekenen.

• Like 1
Geplaatst
Ja, dat kan ik niet controleren, ik zal ook proberen om aan de hand van de getankte liters brandstof en gereden kilometers het verbruik te berekenen.

Dat zou ik zeker aanraden; ik hou bij mijn Picanto TA al dik 9 jaar de liters en kilometers bij en die komen nooit overeen met de boordcomputer. Daadwerkelijk verbruik ligt bij mij ALTIJD hoger, soms 0,1 l/100km, maar soms zelfs 0,8l/100km en dat is best fors!

Sowieso zijn de metingen aan de pomp nauwkeuriger omdat je daarmee ook de liters die je evt. boven de bovenste stand vd vlotter in de tank meerekent.
Ik vul zelf consequent de tank tot in de hals, net onder de terugslagklep, dan weet ik ook zeker dat ik altijd binnen 0,1l even vol tank.
En tegen de tijd dat ik thuis ben vanaf mijn favoriete tankstation is de tankhals alweer leeg...
  • 9 maanden later...
Geplaatst

Kia business Line uit 2018. Nu 600km gereden en verbruik 4.1 op 100.

1x rit van Limburg naar Gelderland gaf boordcomputer 3.8 op 100 aan.

Zeer tevreden met de Niro 

IMG20220626143305.jpg

IMG-20220626-WA0000.jpeg

IMG20220626143310.jpg

• 2 weken later...
Geplaatst
Op 12-7-2022 om 13:05, zei Blijmetkia:

Kia business Line uit 2018. Nu 600km gereden en verbruik 4.1 op 100.

1x rit van Limburg naar Gelderland gaf boordcomputer 3.8 op 100 aan.

Zeer tevreden met de Niro 

IMG20220626143305.jpg

IMG-20220626-WA0000.jpeg

IMG20220626143310.jpg

Gisteren getankt in Duitsland, totaal 705 km gereden en er ging 31 liter in.

Is 1 op 22.74,  (4.4 op 100)

Boordcomputer gaf 4.1 op 100 aan.

• 1 maand later...
Geplaatst
Op 26-7-2022 om 13:12, zei SatJunk:

Hierbij mijn gemiddelden

Verbruik.jpg

Geplaatst
Op 26-7-2022 om 13:12, zei SatJunk:

Hierbij mijn gemiddelden

Verbruik.jpg

Geplaatst

Nu bijna 3000 km verder.

Alleen als extra een afneembare trekhaak gemonteerd.

Nog steeds zeer tevreden.

IMG20220827122801.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...