Ga naar inhoud

e-Niro: Ratelend geluid uit de aandrijving


Sigmasailor

Aanbevolen Berichten

2 uur geleden, PeterN zei:

Op di witte sticker staat geen nummer, daarnaast vind ik p/n 36400-OE190..........

Lager nummer is ouder type?

Maar ratel is wel verdwenen ☺

Je lijkt duidelijk een ander label gefotografeerd te hebben. 

Geen idee trouwens waar het label zit dat @JohanGM fotografeerde. Wellicht kan hij daar uitsluitsel over geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gevonden met hulp van de aanwijzingen van Johan. Ik had inderdaad de verkeerde te pakken. (ernaast zat net zo'n witte sticker, maar dan zonder nummer)

Fotograferen op die plek lastig, maar het is inderdaad de #711.   Mooi!

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uur geleden, PeterN zei:

Gevonden met hulp van de aanwijzingen van Johan. Ik had inderdaad de verkeerde te pakken. (ernaast zat net zo'n witte sticker, maar dan zonder nummer)

Fotograferen op die plek lastig, maar het is inderdaad de #711.   Mooi!

 

Goed om te lezen. :)

aangepast door JohanGM
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Op 2-7-2020 een nieuwe Kia e-niro MY20 gaan rijden en op de dezelfde dag een duidelijk ratelend geluid te horen linksvoor. Vandaag een trekhaak erop laten plaatsen en uiteraard naar het geluid laten kijken. De monteur erkent dat er een geluid is, maar heeft het niet kunnen verhelpen. Ik ben bang dat dit een lastig probleem is. De monteur en de verkoper zeggen dat ze dit voor het eerst horen. Dat vind ik moeilijk te geloven. Hoe nu verder? Heeft iemand advies? 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Misschien je dealer naar dit forum verwijzen? Ik mag aannemen dat de importeur de dealers toch informeert over dit geval.

 Ik heb zo'n 10k kilometer met het geluid rondgereden. Niets gebeurd, alleen wat ergernis. Laer hoorde ik dat een testauto bij een andere dealer echt goed stuk (afgebroken onderdelen) is gegaan.

Kia heeft een modificatie doorgevoerd; ik kan me niet goed voorstellen dat de MY20 niet met die modificatie is uitgevoerd? Ook dat zou je dealer gewoon moeten weten.

Misschien een andere dealer zoeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het kan natuurlijk altijd dat jouw specifieke dealer dit fenomeen (nog) niet kent, maar Kia heeft een database met storingen waarin elke dealer (werkplaats) kan zoeken. Als ze dat doen, dan kan het niet anders of ze komen het tegen.

Blijven ze dan ontkennen, dan heb je een serieus probleem met je dealer, maar laten we daar nu maar even niet van uitgaan, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

 

Nou ik ben ook de Sjaak met een ratelende overbrengingsbak na 18000km. Het schijnt dat in de fabriek er een te dun soort vet wordt gebruikt. De oplossing lijkt simpel; het vet vervangen door een dikker soort, maar daarvoor moet de auto wel helemaal uit elkaar en dus 1 nachtje blijven... (8-16u werk) My e-Niro is van april 2019.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Balen, man. Maar is het echt alleen een kwestie van ander vet erin? Bij de meeste anderen met die ratel werd de motor (+ ophangplaat dacht ik) vervangen door een andere motor met een ander typenummer. Dat typenummer staat hier ergens. Als je je auto straks terug hebt kun je kijken of je een andere motor hebt gekregen. Dan weet je meteen dat je garage ook fabeltjes vertelt.

Maar eerst maar eens zien of die motor vervangen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is bij mij ook vervangen. Mij is verteld dat door het grote moment van de motor er krachten op de verbinding tussen motor en reductiebak plaats vinden die groter waren dan voorzien. Kia heeft de motor veranderd (modificatie) en ik dacht ook andere bouten waardoor alles sterker is geworden. Het olie verhaal is nieuw voor mij, er zijn wel olie-monsters uit de reductiebak genomen om die te onderzoeken op metaaldeeltjes. Bleek bij mij in orde.

aangepast door Sigmasailor
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 30-7-2020 om 16:37, Connos zei:

 

Nou ik ben ook de Sjaak met een ratelende overbrengingsbak na 18000km. Het schijnt dat in de fabriek er een te dun soort vet wordt gebruikt. De oplossing lijkt simpel; het vet vervangen door een dikker soort, maar daarvoor moet de auto wel helemaal uit elkaar en dus 1 nachtje blijven... (8-16u werk) My e-Niro is van april 2019.

Is dat dezelfde olieverversing als in deze handleiding?

https://blog.naver.com/doohan500/221841433777

Link naar reactie
Delen op andere sites


16 uur geleden, Sigmasailor zei:

Is bij mij ook vervangen. Mij is verteld dat door het grote moment van de motor er krachten op de verbinding tussen motor en reductiebak plaats vinden die groter waren dan voorzien. Kia heeft de motor veranderd (modificatie) en ik dacht ook andere bouten waardoor alles sterker is geworden.

Dit lijkt te impliceren dat die ratel met name voorkomt onder de ‘scheurders’ (:roll:) onder ons. En dan bedoel ik de rijders die wat vaker dan anderen het maximale vermogen aanspreken bij optrekken. Interessante hypothese....

Link naar reactie
Delen op andere sites


8 uur geleden, Hippe lip zei:

Dit lijkt te impliceren dat die ratel met name voorkomt onder de ‘scheurders’ (:roll:) onder ons. En dan bedoel ik de rijders die wat vaker dan anderen het maximale vermogen aanspreken bij optrekken. Interessante hypothese....

Ik heb nergens last van, nu 18 maanden bezig met heel regelmatig het maximale vermogen aanspreken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


8 uur geleden, Hippe lip zei:

Dit lijkt te impliceren dat die ratel met name voorkomt onder de ‘scheurders’ (:roll:) onder ons. En dan bedoel ik de rijders die wat vaker dan anderen het maximale vermogen aanspreken bij optrekken. Interessante hypothese....

Eerder hem omgekeerde. Ik rij er bijna altijd heel rustig mee. Natuurlijk wel eens een petje  bij het stoplicht voor zijn. Ik haal mijn voldoening uit het zuiniger rijden dan de WLTP (sta nu bij 20 k kilometer op 13,6 kWh/100).

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ben zelf een rustige rijder. Altijd in eco stand en nooit harder dan 110. Tijd terug ook de ratel. Motor is toen vervangen. Ik heb de oude motor ook gezien. Het zat hem in de aansluiting van motor met aandrijfas. Verbeterde motor is er toen ingezet. Sindsdien nergens last van. Prima opgelost door Kia.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


 Busted.
Mijn hypothese lijkt dus niet waarschijnlijk.

Zouden er dan in dezelfde productielijk (ik neem gemakshalve maar even aan dat er maar één productielijn voor e-Niro’s is) verschillende motoren, overbrengingen en/of ophangingen zijn gebruikt? Zoals je doet als je het ene deel laat maken door de ene toeleverancier en een ander deel door een andere leverancier?

Ik probeer maar eens een balletje op te gooien en zo te proberen erachter te komen waarom er een aantal wagens hier duidelijk en onmiskenbaar last van heeft en de meeste niet. We leven toch niet meer in een tijd dat dit komt door slechte productie of zo? De kwaliteit van onderdelen zal in basis gewoon goed zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn e-Niro uit april 2019 met ratel krijgt waarschijnlijk een compleet nieuwe motor. Aanvankelijk dacht men dat het slechts een kwestie van nieuw vet in de reductiebak was. Een vriendelijke werkplaatsmedewerker van Kooijman Naarden liet mij m'n ontmantelde auto zien. Als test moesten ze volgens opgave van Kia een boormachine op de elektromotor zetten. Bij het uitdraaien mag je niets horen, maar bij die van mij hoorde je een gierend geluid. Bij deze dealer is dit de derde keer dat ze dit meemaken.
Alles bij elkaar gaat dit een week of wat duren. Ben overigens absoluut geen 'scheurder'.

aangepast door Connos
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, Connos zei:

Bij het uitdraaien mag je niets horen, maar bij die van mij hoorde je een gierend geluid.

Bedoel je met uitdraaien het moment dat je stopt met gasgeven/boren?

Ik heb mijn MY20 nog niet zo lang en ik hoor geen 'ratelend' geluid. Maar enig geluid bij gas geven of regenereren is bij mij ook wel aanwezig. Ik ben daarom wel benieuwd wat je verstaat onder een gierend geluid.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, Connos zei:

Mijn e-Niro uit april 2019 met ratel krijgt waarschijnlijk een compleet nieuwe motor.

Het is in ieder geval goed om te horen dat er bij deze klachten geen halve maatregelen worden genomen. Bij VAG/PON ontkennen ze de problemen en ligt het altijd aan de klant, dus ik ben met mijn vorige Audi wel anders gewend :dots:

aangepast door yvdhaak
aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites


Een en ander heeft vanaf de eerste melding tot het vervangen van de motor ook wel een paar maanden geduurd. Ik kon er wel gewoon mee blijven rijden. De analyse ging een jaar geleden echt nog stapje voor stapje en in totaal had ik vier bezoeken aan de dealer nodig (het was toen een redelijk nieuw fenomeen). Later hoorde ik bij een andere dealer dat bij hun demo ‘de stukken eraf gebroken zijn’ tijdens een proefrit. Misschien toch beter er niet meer mee te rijden. Kia kan niet meer beweren dat het nieuw is; ik snap dan ook niet dat het nu nog weken moet duren om een nieuwe motor te bestellen (en in NL zien te krijgen), inmiddels hadden ze gewoon een voorraadje moeten hebben naar mijn (bescheiden) mening. Ik neem aan dat je gratis een leen E-Niro meekrijgt,  de dealer heeft vast wel een demo.

Link naar reactie
Delen op andere sites


21 hours ago, yvdhaak said:

Bedoel je met uitdraaien het moment dat je stopt met gasgeven/boren?

Ik heb mijn MY20 nog niet zo lang en ik hoor geen 'ratelend' geluid. Maar enig geluid bij gas geven of regenereren is bij mij ook wel aanwezig. Ik ben daarom wel benieuwd wat je verstaat onder een gierend geluid.

Ja zodra de boormachine eraf wordt gehaald en de motor uitdraait, mag je niets horen. Zelf heb ik het geluid niet gehoord, maar de werkplaatsmedewerker maakte een geluid dat klonk als het gieren van een vliegtuigmotor. Sowieso hoor je in de auto (als je het probleem hebt) alleen maar een ratelend geluid, a la het nagelen van een 3 cylinder eco-diesel. Dit geluid hoorde ik alleen bij het regeneren tot stilstand. Niet bij het optrekken of cruisen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, Connos zei:

Ja zodra de boormachine eraf wordt gehaald en de motor uitdraait, mag je niets horen. Zelf heb ik het geluid niet gehoord, maar de werkplaatsmedewerker maakte een geluid dat klonk als het gieren van een vliegtuigmotor. Sowieso hoor je in de auto (als je het probleem hebt) alleen maar een ratelend geluid, a la het nagelen van een 3 cylinder eco-diesel. Dit geluid hoorde ik alleen bij het regeneren tot stilstand. Niet bij het optrekken of cruisen.

Ok, duidelijk. Dank voor je reactie!

Ik hoop dat ze het netjes voor je oplossen.

aangepast door yvdhaak
aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites


14 uur geleden, Sigmasailor zei:

[...] Ik neem aan dat je gratis een leen E-Niro meekrijgt,  de dealer heeft vast wel een demo.

Dat verschilt van dealer tot dealer. Toen ik een tojd geleden mijn e-Niromvoor een garantiezaak naar de dealer bracht werd me gevraagd of ik een leenauto wilde, maar die werd me wel gewoon in rekening gebracht. Kostte maar een tientje per dag, maar toch. Ik snap dat niet. Ze vertelden dat de reparatie onder garantie uitgevoerd wordt, maar die leenauto hoort daar niet bij....

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...