Ga naar inhoud

Gecupte banden


e-niro

Aanbevolen Berichten

1 uur geleden, eisbaer zei:

Voorheen reed ik VAG, seat en audi. Altijd gecupte banden na 10.000km. Als ik me goed  herinner had dat te maken met het feit dat de wielen enigszins schuin staan i.v.m. wegligging. Gevolg is cuppen. Als dat bij de niro ook zo is dan gaat het merk banden of uitlijnen waarschijnlijk niet helpen.

Oh ja? Voor de Niro heb ik 3 versies Passats versleten en kan me alleen van de eerste herinneren dat daar een keer de achterbanden gecupt waren, maar voor de rest viel het wel mee. Ik ga bij deze nu beter in de gaten houden hoe de binnenkant slijt. Ben al erg blij met de nieuwe banden nu, morgen de eerste lange vakantierit voor dit jaar.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


5 uur geleden, eisbaer zei:

Voorheen reed ik VAG, seat en audi. Altijd gecupte banden na 10.000km. Als ik me goed  herinner had dat te maken met het feit dat de wielen enigszins schuin staan i.v.m. wegligging. Gevolg is cuppen. Als dat bij de niro ook zo is dan gaat het merk banden of uitlijnen waarschijnlijk niet helpen.

Dat schuin staan (naar elkaar toe staan) heet dacht ik ‘toespoor’. Maar dat moet niet te sterk zijn.

Als de wielen professioneel uitgelijnd worden (door een bandenboer?) dan zal dat met de juiste instellingen gebeuren. Het zou best kunnen dat je huidige instellingen niet (meer) kloppen. Geen idee hoe gevoelig de e-Niro is voor een tikkie tegen de wielen van bijvoorbeeld een stoeprand of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 maanden later...
Op 7-6-2021 om 18:01, zei Hippe lip:

Ik heb er nu ruim 40k op zitten en heb van cuppen nog nix gemerkt. Ik rijd vanaf het begin op de Michelin CrossClimate 4-seizoenenbanden (originele banden onmiddellijk na oplevering van de auto omgeruild met kleine bijbetaling).

 

Nu bij bijna 55k km gingen mijn banden toch een hoop herrie maken. Blijken ze toch flink gecupt te zijn. Achter veel, voor minder, maar toch. Als je met de vlakke hand over de band gaat in looprichting is het goed te voelen. Het dit aan de binnenste helft van de band, wat betekent dat de wielvlucht (campen?) niet in orde is. 
 

Altijd op 2.9-3.0 bar gereden. Als ik sommige reacties hier lees heeft dat het cuppen misschien uitgesteld, maar duidelijk niet verholpen helaas. 
 

Ik sta nu bij de bandenboer die voor- en achterbanden onderling wisselt en alles opnieuw balanceert. Daarna straks uitlijnen. Ik ben benieuwd naar de resultaten!

aangepast door Hippe lip
Link naar reactie
Delen op andere sites


20 minuten geleden, zei pinguins:

55k is toch al een redelijke afstand. Heb je sowieso nog wel genoeg profiel?

Ja, we zijn rustige rijders. De bandenboer zei (met een knipoog) ook al: tja, die banden horen ook gewoon bij 40k versleten te zijn 😃

Maar er zit nog ruim voldoende profiel op. Met mijn vorige auto deed ik ook tussen de 70 en 80k met de banden. Hier niet anders dus.

Maar om het plaatje even compleet te maken: de uitlijning stond goed fout! Mijn opmerking daar: ik rijd toch echt niet wekelijks stoeprandjes schuin op en af. Bandenboer: nou, als het daardoor zou komen, dan heb je dat links en rechts wel heel precies gelijk gedaan. Oftewel: dit moet bij aflevering al verkeerd gestaan hebben. Degene die het uitlijnen deed zei dat het mogelijk komt door het hogere accugewicht. Als de wielvlucht ingesteld wordt zoals bij een gewone Niro en er zitten dezelfde veren in, dan zakt-ie iets verder door, waardoor de wielen iets meer naar binnen kantelen.
Verder horen de voorwielen een klein beetje naar elkaar toe gericht te zijn (toespoor), maar ze stonden iets UIT elkaar gericht. Tja……

In tegenstelling tot wat ik hier in dit draadje (of was het ergens anders?) las is wielvlucht en sporing van de achterwielen uitstekend in te stellen. Geen enkel probleem. Er is zelfs een instelling compleet met instelstreepjes (soort schaalverdeling) erbij.

Kortom: voor een paar tientjes kun je je auto bij een goede bandenboer goed laten uitlijnen en daardoor spaar je een hoop herrie door cuppen! Als ik dit eerder geweten had…… 🤔

 

C2F9AC9A-6A79-4E28-8F25-3BABBCE0251A.jpeg

D015AD36-FD65-4E15-9CC8-F536731FAE60.jpeg

B9366D27-F001-40C9-9D41-11F0DC93492E.jpeg

aangepast door Hippe lip
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 19-3-2020 om 19:47, zei e-niro:

Volgens de dealer zijn de achterwielen van een e-niro  niet uit te lijnen. Weet iemand of dit klopt?

@e-niro Ja, dat weet ik: dat klot dus niet. Zie mijn foto’s hierboven.

Op 19-3-2020 om 20:39, zei 8.3:

Achterwielen zijn meestal niet uit te lijnen. Was bij mijn vorige auto Ford Focus ook zo.

@8.3 Dit is dus onjuist, blijkt nu..

Hoe dat bij je Ford is/was weet ik niet, maar de achterwielen van de e-Niro (en ws ook de gewone Niro) zijn uitstekend uit te lijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


I.m.h.o. valt uitlijnen niet onder garantie. Voor banden en uitlijnen ga ik altijd naar een (mij) bekende bandenboer waar ik al vele jaren kom.

Goedkoper en vaak vakkundiger op gebied van banden, uitlijnen en balanceren (evt op de auto). Dit is voor hun immers core-business.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Nu ruim 5500 km gereden en ik hoor de banden steeds meer lawaai gaan maken, al valt het nog mee. Zou het uitlijnen niet gewoon bij de dealer horen voor garantie, of kun je beter naar een bandenboer met verstand van zaken?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 7-11-2021 om 12:53, zei Rokil:

Nu ruim 5500 km gereden en ik hoor de banden steeds meer lawaai gaan maken, al valt het nog mee. Zou het uitlijnen niet gewoon bij de dealer horen voor garantie, of kun je beter naar een bandenboer met verstand van zaken?

Ik kan je heel sterk aanraden om ermee naar een goede bandenboer te gaan! Het kostte me 50 euro ex. BTW. Voor dat bedrag zou ik me in jouw situatie wel raad weten: snel (laten) doen!

Ja, je kunt erover debatteren of de dealer het moet doen en of het onder garantie valt, maar dat kost alleen maar tijd en in de tussentijd gaat dat cuppen alleen maar verder. Ik zou nu eieren voor mijn geld kiezen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Inmiddels hebben we 1500 km gereden sinds uitlijnen en voor/achter-verwisseling. Direct na die actie heb ik de voorbanden (ex-achterbanden) wat ‘gladgeschuurd’ door tractiecontrole uit te zetten en een paar keer flink gas te geven. Wel op een industrieterrein waar voldoende ruimte was. Door een klein beetje vaart te hebben en dit te doen in een (ruime) linker of rechter bocht, kun je resp. het linker of rechter wiel opschuren.

Die ex-achterbanden waren de banden die het meest last hadden van het cuppen.

Nu heb ik het gevoel dat het geluid een stuk minder is. Het blijft subjectief, maar het gieren van de banden lijkt in elk geval over. 

aangepast door Hippe lip
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Maar wat is een goede bandenboer? Hier in de buurt zitten alleen Profile en Kwik-Fit, maar ik weet niet of die nu zo vakkundig zijn?

Dit zou de eerste keer zijn in mijn 'auto-carriere' dat ik naar een bandenboer moet. Hiervoor heb ik altijd maximaal 60.000 km gereden met een auto, waarbij ik nooit banden hoefde te vervangen. Zeker in de tijd dat ik nog een set zomer- en winterbanden gebruikte waren de banden niet aan vervanging toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kwikfit staat ook onderaan mijn lijstje. Ik heb mijn Audi daar laten uitlijnen (volgens mij ook bij Profile). Dat hielp niet. Toen ben ik naar een echte uitlijnspecialist gegaan en bleek mijn auto inderdaad niet goed uitgelijnd.

Als je in de buurt van 's-Hertogenbosch woont kan ik je dat adres van harte aanbevelen.



Link naar reactie
Delen op andere sites


Dan kan ik je alleen maar adviseren om te komen genieten van een heerlijke Bossche Bol, een tochtje te maken door de grachten en te gaan eten in een van de vele leuke restaurantjes in de binnenstad. En als je dan toch in de buurt bent, kun je meteen je auto vakkundig laten uitlijnen

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Aangekomen bij de uitlijnspecialist keek deze vreemd op dat ik mijn auto van 6 maanden oud wilde laten controleren voor het uitlijnen. Ik vertelde dat het bij de e-niro een veelvoorkomend probleem is, waarschijnlijk veroorzaakt door het hogere gewicht t.o.v. de gewone hybride uitvoering. Ook ga ik de banden steeds meer horen 'bonken' en wil gewoon zeker weten dat de uitlijning in orde is.

Hij had nog nooit gehoord van dit probleem bij de e-niro en vond het ook onwaarschijnlijk, maar er werd naar gekeken. Na een klein uurtje was het klaar en was er een minimaal verschil in de vooras geconstateerd. Het bonkende geluid werd veroorzaakt door de All Season banden en dat was normaal voor deze banden, ook na 7000 kilometer al. Dat zal alleen maar erger worden.

Ik heb hiervoor al 3 Toyota's gehad met Michelin Crossclimate banden en nog niet eerder dit geluid van de banden gehoord. Ook niet na 40.000 kilometer. Misschien komt dit dan wel door de stilte van de e-niro?

De getallen zeggen mij niet zoveel, maar als ik ze vergelijk met die van Hippe lip lijkt het inderdaad wel mee te vallen.

Uitlijnrapport.thumb.jpg.750d5466698e2b3fdeef02ec57f14140.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Rokil Dat ‘bonken’ klinkt nogal heftig, als echt ‘kadoeng-kadoeng’. Was het echt zó erg? Bij mij gingen de banden langzamerhand meer geluid maken (dat was dan wel na enkele 10-duizenden kilometers), maar ik zou dat meer omschrijven als ‘gieren’ of ‘zoemen’. Tja, het blijft lastig zoiets te omschrijven. Het lijkt in elk geval wel duidelijk dat je je veel sneller stoort aan bandengeluid in een EV door de afwezigheid van het camouflerende motorgeluid.

Ook mijn bandenboer had het erover dat de Cross Climates van Michelin sneller last zouden hebben van cuppen dan sommige andere merken, maar of dat werkelijk zo is? En dan ook de vraag of all-season-banden in het algemeen überhaupt sneller cuppen dan de gemiddelde zomer- of winterband? Interessante discussie!

Hoeveel was je kwijt aan dit uitlijnen? Dat is wel een leuk weetje hier voor anderen diet het misschien ook willen laten doen. Bij mij kostte het 50 euro ex.BTW, dus zo’n 60 euro.

aangepast door Hippe lip
Link naar reactie
Delen op andere sites


Cuppen kan op alle auto's voorkomen door een verkeerde uitlijning, defecte schokbrekers en/of verkeerde bandenspanning. Daarnaast zijn sommige auto's er gevoeliger voor dan andere, door bijvoorbeeld een starre achteras (het is bijna altijd achter). Ook zijn sommige merk+type banden een verkeerd huwelijk met de auto. Maar daar zijn jullie hierboven al uit.

Wat ik hierboven nog mis, is dat OEM banden (uit de fabriek) niet gelijk zijn aan later aangekochte banden. Veel autofabrikanten willen een lagere prijs voor alle delen van de auto en ook voor banden (hoe zou dat komen). Hierdoor krijgen ze een aangepast model. Dit model band zegt dan merk+type X te zijn, maar is eigen merk+type X2. Zie bijvoorbeeld: Link naar Motorask. Je zou dan juist verwachten dat die banden niet gaan cuppen. Indien er een speciale band gebruikt is, kan je dit vaak wel vinden indien je twee identieke banden (OEM en merk) naast elkaar hebt. Dit zijn de meest standaard markeringen foto. Maar twee identieke banden (OEM en aftersales) is wel een must, mogelijk dat je dit met een foto van een merk band al kan vinden.

 

aangepast door Bart Burger
Link naar reactie
Delen op andere sites


Nou ja, bonken is misschien niet het juiste woord. Ik heb wel eens een auto geleend van iemand die altijd tegen de stoepranden aanreed. Die wielen moesten behoorlijk uitgelijnd worden, want het stuur trilde hevig bij het rijden en de auto maakte dus dat trillende/bonkende geluid. Dat geluid is het eigenlijk, maar nu zonder de trillingen in het stuur.

De spanning stond in de zomerperiode op 3.0 en is nu afgelopen naar 2.6, wat ik in de winterperiode zo laat. Als de temperaturen weer hoger worden gaat de bandenspanning weer naar 3.0.

Er was verder (nog) geen scheve slijtage te zien aan de banden, dus ik leg me er maar bij neer dat het komt doordat de auto van zichzelf zo stil is.

De Michelin crossclimates zijn niet de standaard geleverde banden. Deze zijn op mijn verzoek geplaatst tegen geringe bijbetaling en inruilen van de standaard banden. Misschien de volgende keer maar eens een ander merk proberen....

Ik moest €81,- afrekenen bij ProfileTyreCenter voor het uitlijnen.

aangepast door Rokil
Link naar reactie
Delen op andere sites


Allereerst zou ik voor de winter de banden juist wel weer op 3 bar zetten (ik heb ze deze week op 3,1 gezet), al was het alleen maar om wat zuiniger met de stroom om te springen.

Ook zullen nu de randen van het profiel van je banden waarschijnlijk wat meer slijten dan het midden.

Omdat het rubber van een winter/all seasonband wat zachter en hoger is dan van een zomerband, zal (zeker bij een te lage bandenspanning) de besturing wat vager aanvoelen, en wellicht ook leiden tot de klacht(en) die je nu ervaart.

Ik was zelf erg tevreden met de Quatrac's (van Vredestein) die onder m'n vorige auto's zaten, dus wanneer de huidige bandjes op zijn worden die het weer, maar jouw Michelin's zijn ongetwijfeld ook prima!

aangepast door Peter-036
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...