Jump to content
Jepe63

Led achterste richtingsaanwijzers

Recommended Posts

9 uur geleden, Hippe lip zei:

Denk je er wel aan dat al te felle achteruitrijlampen voor jou fijn kunnen zijn, maar voor overig verkeer in sommige situaties erg vervelend of in een enkel geval zelfs verblindend?

Als mensen verblind worden door je achteruitrijlampen hebben ze al andere problemen... ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minuten geleden, JohanGM zei:

Als mensen verblind worden door je achteruitrijlampen hebben ze al andere problemen... ;)

Dat kan, en daar zul je dus rekening mee moeten houden. Niemand is perfect en als we onnodig problemen gaan toevoegen in het verkeer wordt het er niet veiliger op...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoelde dat je je dan zorgen moet gaan maken over bumperknuffelen ;)

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 13-9-2020 om 16:13, Level42 zei:

-Ben ik de enige die het eigenlijk te zot voor woorden vindt dat een EV nog voorzien wordt van gloeibollen techniek uit 1884 ?

-Maar goed, gloeilampen vind ik echt geen optie meer in deze tijden...

Lijkt me een bewezen techniek. Het "extra" verbruik valt m.i. volledig in het niet bij het gevraagde vermogen van een voertuig. Lijkt me zot om iets wat prima voldoet te wijzigen.

Voor de uitvoering met gloeilampen is een type goedkeuring afgegeven door RDW, zij weten volgens mij prima waar ze mee bezig zijn.

Edited by HenkM

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lijkt me een bewezen techniek.

Dat niet alleen, kosten lijkt mij ook een ding.
Gloeilampen zijn simpel en goedkoop, LED is nog steeds een relatief dure techniek.
En omdat de e-motor, accu en bijbehorende techniek ook prijzig zijn, lijken fabrikanten te besparen op bijv. de verlichting, om hun auto wel op het gewenste prijspunt te kunnen vermarkten.

Ik ben er wel van overtuigd dat dit gaat veranderen; tegen de tijd dat mijn zoontje (nu bijna 3) zijn rijbewijs mag halen zal Full-LED waarschijnlijk vrijwel standaard zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 uur geleden, HenkM zei:

Lijkt me een bewezen techniek. Het "extra" verbruik valt m.i. volledig in het niet bij het gevraagde vermogen van een voertuig. Lijkt me zot om iets wat prima voldoet te wijzigen.

Voor de uitvoering met gloeilampen is een type goedkeuring afgegeven door RDW, zij weten volgens mij prima waar ze mee bezig zijn.

Wat heeft de RDW er nou mee te maken of gloeilampen ouderwets zijn of niet ? Natuurlijk keuren zij goed wat voldoet, of dat nou gloeibollen zijn of LED.

"Bewezen techniek" dat zijn verbrandingsmotoren ook al een tijdje hè, maar met deze mentaliteit zouden er nu geen volledig elektrische auto's zijn.

Natuurlijk heeft het ook niets te maken met het benodigde vermogen daar gaat het niet om. Het is gewoon een rare combinatie, het modernste wat er is qua aandrijving en dan nog gloeilampen toepassen, dat is wat ik bedoelde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 14-9-2020 om 10:41, Hippe lip zei:

Dat kan, en daar zul je dus rekening mee moeten houden. Niemand is perfect en als we onnodig problemen gaan toevoegen in het verkeer wordt het er niet veiliger op...

Ik volg dit ff helemaal niet hoor......ik heb het over ACHTERUITRIJVERLICHTING. Dat is die witte lamp die ALLEEN gaat branden als ik achterij wil rijden (dat is in 98 van de 100 gevallen als ik parkeer). Wanneer kan je dan in hemelsnaam verblind raken door zo'n achteruitrijlamp ? ALS dat zo is dan ben je gewoon veel te dicht bij mijn auto.......

Het lijkt wel of ik 45 kilometer achteruit ga lopen te rijden...... :D

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat er wat verwarring is. LED-lampen zijn namelijk niet goedgekeurd als vervangingslamp. Af-fabriek kan het uiteraard wel. Zie voorzijde van onze auto's.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuten geleden, JohanGM zei:

Ik denk dat er wat verwarring is. LED-lampen zijn namelijk niet goedgekeurd als vervangingslamp. Af-fabriek kan het uiteraard wel. Zie voorzijde van onze auto's.

Het kan altijd. Er is namelijk een verschil tussen het leveren van een auto binnen de EU en het gebruik ervan.
De typekeuringen hebben uitsluitend toepassing op het leveren van auto's (en eventueel bij een vage import van een enkel exemplaar van een niet eerder type-goedegekeurde auto). De APK eisen zijn erg simpel en gaat over kleur licht etc. Daarin staats niets over keurmerken van de lampjes zelf....

Op mijn vorige Superb had ik de achterlichten (rood) laten programmeren als mijn richtingaanwijzers, zoals Amerikaanse auto's dat ook hebben. Dat vond ik erg mooi, en was meteen LED. Mijn auto was nog steeds voorzien van een oranje (LED) lamp, die weliswaar nooit meer aanging, maar het voldeed wel aan de regels. Rode richtingaanwijzers aan de achterkant zijn toegestaan. Ik heb het destijds helemaal in de Europese en Nederlandse regels uitgezocht, die uitgeprint en in de auto gelegd mocht ik een overijverige agent tegenkomen.
Nooit gebeurd.

Op het Skoda forum waren er mensen die zeiden dat dit gevaarlijk was omdat ze vonden dat een rode knipperende lamp op de achterhoek van een auto niet duidelijk is en dat die oranje moet zijn. Het vervelende is dat die mensen dus een stukje opleiding gemist hebben want als ze achter een Amerikaanse auto rijden is de kans groot dat die exact hetzelfde doen dus naar mijn mening heb je dan niks te zoeken achter het stuur van een auto als je dat niet begrijpt....

Wat ik er maar mee wil zeggen. Het moet veilig en duidelijk blijven, maar de wet geeft aan wat mag en niet mag. Ik moet de eerste agent nog tegenkomen die me een prent geeft voor een LEDje in mijn achteruitrijlamp. En dat het niet overdreven moet zijn, natuurlijk niet. Ik heb ook wel eens van die auto's van jonge patsertjes gezien met veel te felle LEDs voor de achterkentekenplaat. Niet alleen dat het irritant is, het is ook nog eens oerlelijk. Het moet duidelijk en veilig blijven natuurlijk. Dat geldt ook voor hoofdverlichting aan de voorkant. Daar zou ik nooit mee rommelen want ik zie ook regelmatig het effect van slechte (maar soms ook originele, niet goed afgestelde) verlichting. Maar bijvoorbeeld de mistlampen/corner lights van de Superb had ik de gloeibollen ook vervangen door LED. De kleur van het warme gloei licht en die van de Xenon hoofdunits was echt geen gezicht. De LED kwam door veel beter bij in de buurt, en het gaf echt geen verblinding of iets dergelijks.


 

 

Edited by Level42

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuten geleden, Level42 zei:

Het kan altijd. Er is namelijk een verschil tussen het leveren van een auto binnen de EU en het gebruik ervan.
De typekeuringen hebben uitsluitend toepassing op het leveren van auto's (en eventueel bij een vage import van een enkel exemplaar van een niet eerder type-goedegekeurde auto). De APK eisen zijn erg simpel en gaat over kleur licht etc. Daarin staats niets over keurmerken van de lampjes zelf....

Op mijn vorige Superb had ik de achterlichten (rood) laten programmeren als mijn richtingaanwijzers, zoals Amerikaanse auto's dat ook hebben. Dat vond ik erg mooi, en was meteen LED. Mijn auto was nog steeds voorzien van een oranje (LED) lamp, die weliswaar nooit meer aanging, maar het voldeed wel aan de regels. Rode richtingaanwijzers aan de achterkant zijn toegestaan. Ik heb het destijds helemaal in de Europese en Nederlandse regels uitgezocht, die uitgeprint en in de auto gelegd mocht ik een overijverige agent tegenkomen.
Nooit gebeurd.

Op het Skoda forum waren er mensen die zeiden dat dit gevaarlijk was omdat ze vonden dat een rode knipperende lamp op de achterhoek van een auto niet duidelijk is en dat die oranje moet zijn. Het vervelende is dat die mensen dus een stukje opleiding gemist hebben want als ze achter een Amerikaanse auto rijden is de kans groot dat die exact hetzelfde doen dus naar mijn mening heb je dan niks te zoeken achter het stuur van een auto als je dat niet begrijpt....

Wat ik er maar mee wil zeggen. Het moet veilig en duidelijk blijven, maar de wet geeft aan wat mag en niet mag. Ik moet de eerste agent nog tegenkomen die me een prent geeft voor een LEDje in mijn achteruitrijlamp. En dat het niet overdreven moet zijn, natuurlijk niet. Ik heb ook wel eens van die auto's van jonge patsertjes gezien met veel te felle LEDs voor de achterkentekenplaat. Niet alleen dat het irritant is, het is ook nog eens oerlelijk. Het moet duidelijk en veilig blijven natuurlijk. Dat geldt ook voor hoofdverlichting aan de voorkant. Daar zou ik nooit mee rommelen want ik zie ook regelmatig het effect van slechte (maar soms ook originele, niet goed afgestelde) verlichting. Maar bijvoorbeeld de mistlampen/corner lights van de Superb had ik de gloeibollen ook vervangen door LED. De kleur van het warme gloei licht en die van de Xenon hoofdunits was echt geen gezicht. De LED kwam door veel beter bij in de buurt, en het gaf echt geen verblinding of iets dergelijks.


 

 

Volgens mij is er een verschil tussen APK-keuring en eisen aan verlichting. Dat iets GEEN apk-afkeur is wil niet zeggen dat het legaal is. Het is dan simpelweg geen onderdeel van de keuring.

Van de Inspectie Leefomgeving en Transport: 

https://www.ilent.nl/actueel/nieuws/2019/09/10/ilt-onderzoek-voertuigverlichting-zonder-keurmerk-verkocht

 

OVerigens snap ik je verder hoor. Zolang verlichting niet verwarrend of verblindend werkt zal oom agent zich er waarschijnlijk ook niet zo druk om maken. 

Edited by JohanGM
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 uur geleden, Level42 zei:

Ik volg dit ff helemaal niet hoor......ik heb het over ACHTERUITRIJVERLICHTING. Dat is die witte lamp die ALLEEN gaat branden als ik achterij wil rijden (dat is in 98 van de 100 gevallen als ik parkeer). Wanneer kan je dan in hemelsnaam verblind raken door zo'n achteruitrijlamp ? ALS dat zo is dan ben je gewoon veel te dicht bij mijn auto.......

Het lijkt wel of ik 45 kilometer achteruit ga lopen te rijden...... :D

Eens @Level42! Ik snap deze reacties  ook niet altijd....

Edited by BGFG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over mooi en lelijk valt niet te twisten. Dat is een persoonlijke kwestie en daarmee zal iedereen het eens zijn.

LED-lampjes kunnen prima voldoen, maar de typegoedkeuring van de Niro (waar de e-Niro onder valt) is gedaan met gloeilampen op bepaalde plaatsen. Daarmee is de auto gekeurd. Dan kan een LED-lampje misschien prima voldoen, maar daarmee is de auto anders dan de typegoedkeuring die hij heeft gekregen. Daaraan voldoet die dan niet meer. Dat is een puur juridische benadering en dat staat volkomen los van of het ‘goed’ en/of veilig is.

En als er te felle lichtbronnen gebruikt worden als achteruitrijlampen, dan kun je wel degelijk achteropkomend verkeer verblinden. Dan hoef je er echt niet pot op te zitten. Dat hangt helemaal van de felheid af en de richting waarin het licht uitgestraald wordt. En, zoals iemand al eerder aanhaalde, bij een nat wegdek heb je daar nog eerder last van. Hoe dan ook: met amdere lampjes in je achteruitrijverlichting is de auto anders dan waarvoor hij destijds een typegoedkeuring heeft gekregen.

Edited by Hippe lip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 16-9-2020 om 15:25, Hippe lip zei:

Over mooi en lelijk valt niet te twisten. Dat is een persoonlijke kwestie en daarmee zal iedereen het eens zijn.

LED-lampjes kunnen prima voldoen, maar de typegoedkeuring van de Niro (waar de e-Niro onder valt) is gedaan met gloeilampen op bepaalde plaatsen. Daarmee is de auto gekeurd. Dan kan een LED-lampje misschien prima voldoen, maar daarmee is de auto anders dan de typegoedkeuring die hij heeft gekregen. Daaraan voldoet die dan niet meer. Dat is een puur juridische benadering en dat staat volkomen los van of het ‘goed’ en/of veilig is.

En als er te felle lichtbronnen gebruikt worden als achteruitrijlampen, dan kun je wel degelijk achteropkomend verkeer verblinden. Dan hoef je er echt niet pot op te zitten. Dat hangt helemaal van de felheid af en de richting waarin het licht uitgestraald wordt. En, zoals iemand al eerder aanhaalde, bij een nat wegdek heb je daar nog eerder last van. Hoe dan ook: met amdere lampjes in je achteruitrijverlichting is de auto anders dan waarvoor hij destijds een typegoedkeuring heeft gekregen.

Het zal allemaal best. Als ze zo overgevoelig zijn voor licht zetten ze hun zonnebril maar even op  :)

Doorgaans parkeer ik niet op een 80km weg of autosnelweg....jullie wel ?

Je verhaal qua typegoedkeuringen klopt helemaal. 

Zo, nu even LEDs bestellen.....

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe staat het eigenlijk met waar dit topic voor gestart is, led voor achterste richtingaanwijzers? Iemand al passende gevonden voor de MY20?

Share this post


Link to post
Share on other sites

zelfs in mijn rio paste led lampen zonder fout melding of hyperflash dus zal het bij de niro ook moeten kunnen 

hier onder het filmpje van het verschil tussen een gloeilamp en een led lamp 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 18-9-2020 om 08:04, xtra40 zei:

zelfs in mijn rio paste led lampen zonder fout melding of hyperflash dus zal het bij de niro ook moeten kunnen 

hier onder het filmpje van het verschil tussen een gloeilamp en een led lamp 

 

 

Komt wel erg wit over of ligt dat aan de camera ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 18-9-2020 om 00:35, Mabion zei:

Hoe staat het eigenlijk met waar dit topic voor gestart is, led voor achterste richtingaanwijzers? Iemand al passende gevonden voor de MY20?

Goeie vraag.

mogelijk is dit wat, die heeft twee contacten aan de onderzijde....

€ 2,88  43% Off | Nlpearl 2x Signaal Lamp P21w Led Ba15s 1156 Py21w Bau15s Lamp 3030SMD Canbus 1157 Led Bay15d P21/5 W turn Brake Backup Licht 12V
https://a.aliexpress.com/_BSt7Uh

 

...en ook verkrijgbaar in rood ....LOL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm, die vorige waar ik naar linkte is alleen in oranje als Bay15d (dubbel contact) te krijgen en bevat niet al te veel LEDs. Geen idee hoe dat er dan uitziet.

even doorzoeken leverde me deze op...
 

€ 2,03  36% Off | 1 Pcs 3014 144smd Canbus S25 1156 P21W BA15S Led BAY15D BAU15S PY21W T20 Led 7440 7443 W21W 1157 Led lampen Voor Richtingaanwijzer
https://a.aliexpress.com/_eO76ku

.wat me hier wel aan bevalt is dat de ledjes echt helemaal rondom zitten en dus het best een gloeibol “nadoen” door het licht alle kanten uit te stralen wat goed is ivm spreiding door de spiegel in de licht unit.

tevens zijn deze echt in alle kleuren als Bay15d verkrijgbaar. Ik twijfel nog tussen oranje en rood. De MY20 versie heeft eigenlijk volledig rode achterlichtunits toch ? Of is het plastic oranje op de plek van de knipperlichten ?

als je rood kiest trek je wellicht wel wat meer aandacht....

de reviews zijn vrijwel allemaal positief met een paar uitzonderingen.

canbus lijkt ook goed te werken maar zie geen review van een Kia berijder.

Wel lees ik een paar keer dat ze niet geschikt zijn als combi achterlicht/remlicht omdat het verschil in helderheid te klein is. Dat gaat dus over de dubbele contact versie maar is in ons geval niet relevant. Sterker nog, je zou kunnen kiezen om de contacten door te verbinden om beide tegelijk aan te sturen, maar misschien wordt dat wel té fel.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Machlo
      Er zitten veranderingen aan te komen op gebied van koplampverlichting......benieuwd wat dat gaat betekenen voor de huidige lichtbundels.....
      Strengere controles op koplampen bij apk moeten verblinding voorkomen - https://nos.nl/l/2340966
       
    • By Renzo4000
      Beste mede (Pro)ceed bezitters; ik heb een accessoire laten inbouw betreffende: https://webshop.kia.nl/accessoires/styling/0/66650ADE20W&modelid=141/. 
      Nu is het zo dat wanneer je instapt dat aan zowel de bestuurders- als aan de passagierszijde de voetenverlichting gaat branden (op een fellere stand). Zodra je gaat rijden dan blijft alleen de bestuurderszijde branden (iets minder fel). Echter de passagierszijde gaat dan helemaal uit. Ik had verwacht dat deze kant ook blijft branden met deze accessoire. Ik heb dit voorgelegd aan mijn dealer en die geeft aan dat dit klopt. Eigenwijs als ik ben heb ik het idee dat dit ook met deze accessoire zou moeten blijven branden aan de passagierszijde (mits "omgevingsverlichting" ingeschakeld in het menu). 
      Wie hebben nog meer deze optie laten plaatsen en hoe werkt dit bij jullie? Hoor het graag!
      ps. in mijn vorige auto (skoda octavia) bleef dit wel branden als je dit ingeschakeld had en kon je zelfs de lichtsterkte aanpassen. Daar had ik het bij alle stoelen (voor en achter). 
    • By Ronald_S
      Vandaag de nieuwe auto voor mijn vrouwtje (en een beetje voor mezelf) opgehaald!
      De eerste kilometers bevielen prima, autotje rijdt en stuurt heerlijk en het motortje heeft ruim voldoende pit.
      Multimedia systeem werkt goed en is lekker vlot, oké de geluids kwaliteit is niet zo best maar daar gaan we nog wat aan doen.
      Van binnen ziet de auto er ook keurig uit, kunstleder voelt goed aan en ondanks de korte zitting van de stoelen zit het best lekker.
      .
       
      Vanavond de halogeen lampen voor leds gewisseld, en het resultaat mag er zijn. lichtbeeld is prima en een veel hogere opbrengst.

    • By Ronald_S
      In afwachting van de bestelde Picanto gt-line kwam ik op youtube DIT filmpje uit Colombia tegen waarin heel duidelijk full-led koplampen zitten, de dealer weet niets van full-led koplampen in de Picanto af.
      Lijkt me erg gaaf als er al full-led in komt!
    • By Kirebo
      Vorige maand heb ik het volgende probleem gemeld bij de dealer. Vroeg me af of iemand dit ook heeft gehad of mij advies kan geven.
      Ik heb een Kia Niro uit 2017. Bij de aankoop heb ik (voor €450,-) Xenon verlichting er in laten zetten. Tot nu toe beviel dat erg goed. Echter al een paar keer had ik mijn rechter koplamp zien flikkeren bij het aanzetten van mijn licht of openen van de auto. Dit had ik vorig jaar al gemeld bij de dealer. Ze hebben de connectors nagelopen en ingespoten. Daarna heb ik het niet meer zien gebeuren, tot de eerste herfstdagen dit jaar. Bij vochtig weer en wat langere stilstand kwam het weer terug.
      Zoals gezegd het vorige maand bij de dealer gemeld. Ze konden niets vinden, als de lamp eenmaal een keer in ontstoken, blijft hij makkelijk aan gaan. Maar ze namen mijn klacht zeer serieus. Voor de volgende dag werd er een afspraak gemaakt om de lamp in zijn geheel te vervangen. Dus de lamp inclusief de "ballastkast", wat dat ook mag zijn. Weer een dag later, reed ik achter een andere auto en zag dat mijn rechter lamp weer niet brandde. Ik ben meteen door gereden naar de Kia en het laten zien. Na een half uurtje op de brug kwamen ze me melden dat ik voorlopig standaard H7 lampen krijg. Het systeem Xenon wat ik had vanaf de aankoop, bestaat niet meer. Het vervangende systeem is een set voor twee lampen, die ze nu op één lamp hadden aangesloten. Dat ging niet goed en werd te heet.
      Ze gingen navragen bij Kia Nederland wat te doen, maar hij vroeg me alvast na te denken over LED verlichting, als dat in ieder geval ook van Kia Nederland mag, want die moeten het betalen(Garantie). Al een tijdje niets gehoord van de Kia, maar ben wel benieuwd naar het prijs verschil. Ik denk niet dat LED verlichting €450,- gaat kosten.
      En wat is jullie ervaring? En als ik mag kiezen, waar zouden jullie voor gaan?
×
×
  • Create New...