Jump to content
Jepe63

Led achterste richtingsaanwijzers

Recommended Posts

9 uur geleden, Hippe lip zei:

Denk je er wel aan dat al te felle achteruitrijlampen voor jou fijn kunnen zijn, maar voor overig verkeer in sommige situaties erg vervelend of in een enkel geval zelfs verblindend?

Als mensen verblind worden door je achteruitrijlampen hebben ze al andere problemen... ;)

• Like 1

59 minuten geleden, JohanGM zei:

Als mensen verblind worden door je achteruitrijlampen hebben ze al andere problemen... ;)

Dat kan, en daar zul je dus rekening mee moeten houden. Niemand is perfect en als we onnodig problemen gaan toevoegen in het verkeer wordt het er niet veiliger op...

• Like 1

Ik bedoelde dat je je dan zorgen moet gaan maken over bumperknuffelen ;)

• Confused 1

Op 13-9-2020 om 16:13, Level42 zei:

-Ben ik de enige die het eigenlijk te zot voor woorden vindt dat een EV nog voorzien wordt van gloeibollen techniek uit 1884 ?

-Maar goed, gloeilampen vind ik echt geen optie meer in deze tijden...

Lijkt me een bewezen techniek. Het "extra" verbruik valt m.i. volledig in het niet bij het gevraagde vermogen van een voertuig. Lijkt me zot om iets wat prima voldoet te wijzigen.

Voor de uitvoering met gloeilampen is een type goedkeuring afgegeven door RDW, zij weten volgens mij prima waar ze mee bezig zijn.

Edited by HenkM

Lijkt me een bewezen techniek.

Dat niet alleen, kosten lijkt mij ook een ding.
Gloeilampen zijn simpel en goedkoop, LED is nog steeds een relatief dure techniek.
En omdat de e-motor, accu en bijbehorende techniek ook prijzig zijn, lijken fabrikanten te besparen op bijv. de verlichting, om hun auto wel op het gewenste prijspunt te kunnen vermarkten.

Ik ben er wel van overtuigd dat dit gaat veranderen; tegen de tijd dat mijn zoontje (nu bijna 3) zijn rijbewijs mag halen zal Full-LED waarschijnlijk vrijwel standaard zijn.

13 uur geleden, HenkM zei:

Lijkt me een bewezen techniek. Het "extra" verbruik valt m.i. volledig in het niet bij het gevraagde vermogen van een voertuig. Lijkt me zot om iets wat prima voldoet te wijzigen.

Voor de uitvoering met gloeilampen is een type goedkeuring afgegeven door RDW, zij weten volgens mij prima waar ze mee bezig zijn.

Wat heeft de RDW er nou mee te maken of gloeilampen ouderwets zijn of niet ? Natuurlijk keuren zij goed wat voldoet, of dat nou gloeibollen zijn of LED.

"Bewezen techniek" dat zijn verbrandingsmotoren ook al een tijdje hè, maar met deze mentaliteit zouden er nu geen volledig elektrische auto's zijn.

Natuurlijk heeft het ook niets te maken met het benodigde vermogen daar gaat het niet om. Het is gewoon een rare combinatie, het modernste wat er is qua aandrijving en dan nog gloeilampen toepassen, dat is wat ik bedoelde.

Op 14-9-2020 om 10:41, Hippe lip zei:

Dat kan, en daar zul je dus rekening mee moeten houden. Niemand is perfect en als we onnodig problemen gaan toevoegen in het verkeer wordt het er niet veiliger op...

Ik volg dit ff helemaal niet hoor......ik heb het over ACHTERUITRIJVERLICHTING. Dat is die witte lamp die ALLEEN gaat branden als ik achterij wil rijden (dat is in 98 van de 100 gevallen als ik parkeer). Wanneer kan je dan in hemelsnaam verblind raken door zo'n achteruitrijlamp ? ALS dat zo is dan ben je gewoon veel te dicht bij mijn auto.......

Het lijkt wel of ik 45 kilometer achteruit ga lopen te rijden...... :D

• Haha 2

Ik denk dat er wat verwarring is. LED-lampen zijn namelijk niet goedgekeurd als vervangingslamp. Af-fabriek kan het uiteraard wel. Zie voorzijde van onze auto's.

19 minuten geleden, JohanGM zei:

Ik denk dat er wat verwarring is. LED-lampen zijn namelijk niet goedgekeurd als vervangingslamp. Af-fabriek kan het uiteraard wel. Zie voorzijde van onze auto's.

Het kan altijd. Er is namelijk een verschil tussen het leveren van een auto binnen de EU en het gebruik ervan.
De typekeuringen hebben uitsluitend toepassing op het leveren van auto's (en eventueel bij een vage import van een enkel exemplaar van een niet eerder type-goedegekeurde auto). De APK eisen zijn erg simpel en gaat over kleur licht etc. Daarin staats niets over keurmerken van de lampjes zelf....

Op mijn vorige Superb had ik de achterlichten (rood) laten programmeren als mijn richtingaanwijzers, zoals Amerikaanse auto's dat ook hebben. Dat vond ik erg mooi, en was meteen LED. Mijn auto was nog steeds voorzien van een oranje (LED) lamp, die weliswaar nooit meer aanging, maar het voldeed wel aan de regels. Rode richtingaanwijzers aan de achterkant zijn toegestaan. Ik heb het destijds helemaal in de Europese en Nederlandse regels uitgezocht, die uitgeprint en in de auto gelegd mocht ik een overijverige agent tegenkomen.
Nooit gebeurd.

Op het Skoda forum waren er mensen die zeiden dat dit gevaarlijk was omdat ze vonden dat een rode knipperende lamp op de achterhoek van een auto niet duidelijk is en dat die oranje moet zijn. Het vervelende is dat die mensen dus een stukje opleiding gemist hebben want als ze achter een Amerikaanse auto rijden is de kans groot dat die exact hetzelfde doen dus naar mijn mening heb je dan niks te zoeken achter het stuur van een auto als je dat niet begrijpt....

Wat ik er maar mee wil zeggen. Het moet veilig en duidelijk blijven, maar de wet geeft aan wat mag en niet mag. Ik moet de eerste agent nog tegenkomen die me een prent geeft voor een LEDje in mijn achteruitrijlamp. En dat het niet overdreven moet zijn, natuurlijk niet. Ik heb ook wel eens van die auto's van jonge patsertjes gezien met veel te felle LEDs voor de achterkentekenplaat. Niet alleen dat het irritant is, het is ook nog eens oerlelijk. Het moet duidelijk en veilig blijven natuurlijk. Dat geldt ook voor hoofdverlichting aan de voorkant. Daar zou ik nooit mee rommelen want ik zie ook regelmatig het effect van slechte (maar soms ook originele, niet goed afgestelde) verlichting. Maar bijvoorbeeld de mistlampen/corner lights van de Superb had ik de gloeibollen ook vervangen door LED. De kleur van het warme gloei licht en die van de Xenon hoofdunits was echt geen gezicht. De LED kwam door veel beter bij in de buurt, en het gaf echt geen verblinding of iets dergelijks.

Edited by Level42

30 minuten geleden, Level42 zei:

Het kan altijd. Er is namelijk een verschil tussen het leveren van een auto binnen de EU en het gebruik ervan.
De typekeuringen hebben uitsluitend toepassing op het leveren van auto's (en eventueel bij een vage import van een enkel exemplaar van een niet eerder type-goedegekeurde auto). De APK eisen zijn erg simpel en gaat over kleur licht etc. Daarin staats niets over keurmerken van de lampjes zelf....

Op mijn vorige Superb had ik de achterlichten (rood) laten programmeren als mijn richtingaanwijzers, zoals Amerikaanse auto's dat ook hebben. Dat vond ik erg mooi, en was meteen LED. Mijn auto was nog steeds voorzien van een oranje (LED) lamp, die weliswaar nooit meer aanging, maar het voldeed wel aan de regels. Rode richtingaanwijzers aan de achterkant zijn toegestaan. Ik heb het destijds helemaal in de Europese en Nederlandse regels uitgezocht, die uitgeprint en in de auto gelegd mocht ik een overijverige agent tegenkomen.
Nooit gebeurd.

Op het Skoda forum waren er mensen die zeiden dat dit gevaarlijk was omdat ze vonden dat een rode knipperende lamp op de achterhoek van een auto niet duidelijk is en dat die oranje moet zijn. Het vervelende is dat die mensen dus een stukje opleiding gemist hebben want als ze achter een Amerikaanse auto rijden is de kans groot dat die exact hetzelfde doen dus naar mijn mening heb je dan niks te zoeken achter het stuur van een auto als je dat niet begrijpt....

Wat ik er maar mee wil zeggen. Het moet veilig en duidelijk blijven, maar de wet geeft aan wat mag en niet mag. Ik moet de eerste agent nog tegenkomen die me een prent geeft voor een LEDje in mijn achteruitrijlamp. En dat het niet overdreven moet zijn, natuurlijk niet. Ik heb ook wel eens van die auto's van jonge patsertjes gezien met veel te felle LEDs voor de achterkentekenplaat. Niet alleen dat het irritant is, het is ook nog eens oerlelijk. Het moet duidelijk en veilig blijven natuurlijk. Dat geldt ook voor hoofdverlichting aan de voorkant. Daar zou ik nooit mee rommelen want ik zie ook regelmatig het effect van slechte (maar soms ook originele, niet goed afgestelde) verlichting. Maar bijvoorbeeld de mistlampen/corner lights van de Superb had ik de gloeibollen ook vervangen door LED. De kleur van het warme gloei licht en die van de Xenon hoofdunits was echt geen gezicht. De LED kwam door veel beter bij in de buurt, en het gaf echt geen verblinding of iets dergelijks.

Volgens mij is er een verschil tussen APK-keuring en eisen aan verlichting. Dat iets GEEN apk-afkeur is wil niet zeggen dat het legaal is. Het is dan simpelweg geen onderdeel van de keuring.

Van de Inspectie Leefomgeving en Transport: 

https://www.ilent.nl/actueel/nieuws/2019/09/10/ilt-onderzoek-voertuigverlichting-zonder-keurmerk-verkocht

OVerigens snap ik je verder hoor. Zolang verlichting niet verwarrend of verblindend werkt zal oom agent zich er waarschijnlijk ook niet zo druk om maken. 

Edited by JohanGM
  • Like 1

7 uur geleden, Level42 zei:

Ik volg dit ff helemaal niet hoor......ik heb het over ACHTERUITRIJVERLICHTING. Dat is die witte lamp die ALLEEN gaat branden als ik achterij wil rijden (dat is in 98 van de 100 gevallen als ik parkeer). Wanneer kan je dan in hemelsnaam verblind raken door zo'n achteruitrijlamp ? ALS dat zo is dan ben je gewoon veel te dicht bij mijn auto.......

Het lijkt wel of ik 45 kilometer achteruit ga lopen te rijden...... :D

Eens @Level42! Ik snap deze reacties  ook niet altijd....

Edited by BGFG

Over mooi en lelijk valt niet te twisten. Dat is een persoonlijke kwestie en daarmee zal iedereen het eens zijn.

LED-lampjes kunnen prima voldoen, maar de typegoedkeuring van de Niro (waar de e-Niro onder valt) is gedaan met gloeilampen op bepaalde plaatsen. Daarmee is de auto gekeurd. Dan kan een LED-lampje misschien prima voldoen, maar daarmee is de auto anders dan de typegoedkeuring die hij heeft gekregen. Daaraan voldoet die dan niet meer. Dat is een puur juridische benadering en dat staat volkomen los van of het ‘goed’ en/of veilig is.

En als er te felle lichtbronnen gebruikt worden als achteruitrijlampen, dan kun je wel degelijk achteropkomend verkeer verblinden. Dan hoef je er echt niet pot op te zitten. Dat hangt helemaal van de felheid af en de richting waarin het licht uitgestraald wordt. En, zoals iemand al eerder aanhaalde, bij een nat wegdek heb je daar nog eerder last van. Hoe dan ook: met amdere lampjes in je achteruitrijverlichting is de auto anders dan waarvoor hij destijds een typegoedkeuring heeft gekregen.

Edited by Hippe lip
  • Like 1

Op 16-9-2020 om 15:25, Hippe lip zei:

Over mooi en lelijk valt niet te twisten. Dat is een persoonlijke kwestie en daarmee zal iedereen het eens zijn.

LED-lampjes kunnen prima voldoen, maar de typegoedkeuring van de Niro (waar de e-Niro onder valt) is gedaan met gloeilampen op bepaalde plaatsen. Daarmee is de auto gekeurd. Dan kan een LED-lampje misschien prima voldoen, maar daarmee is de auto anders dan de typegoedkeuring die hij heeft gekregen. Daaraan voldoet die dan niet meer. Dat is een puur juridische benadering en dat staat volkomen los van of het ‘goed’ en/of veilig is.

En als er te felle lichtbronnen gebruikt worden als achteruitrijlampen, dan kun je wel degelijk achteropkomend verkeer verblinden. Dan hoef je er echt niet pot op te zitten. Dat hangt helemaal van de felheid af en de richting waarin het licht uitgestraald wordt. En, zoals iemand al eerder aanhaalde, bij een nat wegdek heb je daar nog eerder last van. Hoe dan ook: met amdere lampjes in je achteruitrijverlichting is de auto anders dan waarvoor hij destijds een typegoedkeuring heeft gekregen.

Het zal allemaal best. Als ze zo overgevoelig zijn voor licht zetten ze hun zonnebril maar even op  :)

Doorgaans parkeer ik niet op een 80km weg of autosnelweg....jullie wel ?

Je verhaal qua typegoedkeuringen klopt helemaal. 

Zo, nu even LEDs bestellen.....

• Haha 1

Hoe staat het eigenlijk met waar dit topic voor gestart is, led voor achterste richtingaanwijzers? Iemand al passende gevonden voor de MY20?

zelfs in mijn rio paste led lampen zonder fout melding of hyperflash dus zal het bij de niro ook moeten kunnen 

hier onder het filmpje van het verschil tussen een gloeilamp en een led lamp 

• Like 1

Op 18-9-2020 om 08:04, xtra40 zei:

zelfs in mijn rio paste led lampen zonder fout melding of hyperflash dus zal het bij de niro ook moeten kunnen 

hier onder het filmpje van het verschil tussen een gloeilamp en een led lamp 

Komt wel erg wit over of ligt dat aan de camera ? 

Op 18-9-2020 om 00:35, Mabion zei:

Hoe staat het eigenlijk met waar dit topic voor gestart is, led voor achterste richtingaanwijzers? Iemand al passende gevonden voor de MY20?

Goeie vraag.

mogelijk is dit wat, die heeft twee contacten aan de onderzijde....

€ 2,88  43% Off | Nlpearl 2x Signaal Lamp P21w Led Ba15s 1156 Py21w Bau15s Lamp 3030SMD Canbus 1157 Led Bay15d P21/5 W turn Brake Backup Licht 12V
https://a.aliexpress.com/_BSt7Uh

...en ook verkrijgbaar in rood ....LOL

Hmmm, die vorige waar ik naar linkte is alleen in oranje als Bay15d (dubbel contact) te krijgen en bevat niet al te veel LEDs. Geen idee hoe dat er dan uitziet.

even doorzoeken leverde me deze op...

€ 2,03  36% Off | 1 Pcs 3014 144smd Canbus S25 1156 P21W BA15S Led BAY15D BAU15S PY21W T20 Led 7440 7443 W21W 1157 Led lampen Voor Richtingaanwijzer
https://a.aliexpress.com/_eO76ku

.wat me hier wel aan bevalt is dat de ledjes echt helemaal rondom zitten en dus het best een gloeibol “nadoen” door het licht alle kanten uit te stralen wat goed is ivm spreiding door de spiegel in de licht unit.

tevens zijn deze echt in alle kleuren als Bay15d verkrijgbaar. Ik twijfel nog tussen oranje en rood. De MY20 versie heeft eigenlijk volledig rode achterlichtunits toch ? Of is het plastic oranje op de plek van de knipperlichten ?

als je rood kiest trek je wellicht wel wat meer aandacht....

de reviews zijn vrijwel allemaal positief met een paar uitzonderingen.

canbus lijkt ook goed te werken maar zie geen review van een Kia berijder.

Wel lees ik een paar keer dat ze niet geschikt zijn als combi achterlicht/remlicht omdat het verschil in helderheid te klein is. Dat gaat dus over de dubbele contact versie maar is in ons geval niet relevant. Sterker nog, je zou kunnen kiezen om de contacten door te verbinden om beide tegelijk aan te sturen, maar misschien wordt dat wel té fel.