Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Mijn e-Niro heeft een prachtige optie genaamd VESS (Virtual Engine Sound System). Oftwel een geluidje tijdens het rijden op lage snelheid zodat voetgangers je auto toch opmerken (EV maakt normaal geen geluid natuurlijk).

Deze optie staat standaard altijd aan maar kan per rit uitgezet worden door de knop in te drukken. Echter bij de volgende rit (auto uit en weer aan) staat VESS weer geactiveerd.

Is er een mogelijkheid om dit aan te passen? Ik zou VESS standaard uit willen hebben en per rit aan kunnen zetten.

Geplaatst

Nee, het is niet verplicht om ermee te rijden, daarom zit er een ‘uit’-knop op. Het is sinds kort wel verplicht om zoiets als VESS op de auto te hebben, maar dan alleen voor auto’s die een typegoedkeuring van ná een bepaalde datum hebben en de e-Niro is van vóór die datum. Op de Niro (alle modellen) is die VESS dus niet verplicht.

• Like 1
Geplaatst

Dat het verplicht is lijkt me idd ook niet. Aangezien ik het heel simpel met een druk op de knop kan uitzetten.

Echter uit betekent niet helemaal uit. Bij de volgende rit staat ie weer aan. Ik wil dit dus juist omdraaien: bij starten van de auto staat ie uit en als ik hem aan wil hebben dan druk ik op de knop.

Geplaatst

De opstandige Niro-rijder zou de kabel naar de VESS-speaker kunnen doorbreken met een harde schakelaar die je weer inbouwt in de kabine. Veel meer dan een meter draad en een (inbouw)schakelaar heb je niet nodig. 

Geplaatst (aangepast)

Waarom zou je het uitzetten? Boven de 30 (of zo) km/hr gaat het vanzelf uit. Verder hoor je het zelf toch eigenlijk niet?

aangepast door Sigmasailor
  • Like 1
Geplaatst

Als wij in de avond laat thuis komen zet ik hem vaak ook even uit of met heel vroeg achteruit weg rijden. De achteruit rij gong gaat nl best hard. Maar het automatisch weer inschakelen vind ik een goede zaak .

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• 4 maanden later...
Geplaatst

Wat een ramp dit systeem. Als overburen worden wij elke ochtend voor zessen geterroriseerd door dat gongetje als de buurman weg rijdt en hij weigert zijn auto andersom te parkeren zodat hij vooruit weg kan rijden (wat veel makkelijker is).

Ik ben er toe in staat om uit te zoeken waar die gong zit en dan de boel te saboteren. Het is een onnodige mogelijkheid op een personen voertuig, daar de bestuurder bij een bijzondere verrichting altijd zelf verantwoordelijk is en goed moet opletten bij zo’n bijzondere verrichting. Nu wordt die verantwoordelijkheid bij de andere weggebruikers gelegd, de omgekeerde wereld.

• Sad 1
Geplaatst
18 minuten geleden, Jacob L. zei:

Wat een ramp dit systeem. Als overburen worden wij elke ochtend voor zessen geterroriseerd door dat gongetje als de buurman weg rijdt en hij weigert zijn auto andersom te parkeren zodat hij vooruit weg kan rijden (wat veel makkelijker is).

Ik ben er toe in staat om uit te zoeken waar die gong zit en dan de boel te saboteren. Het is een onnodige mogelijkheid op een personen voertuig, daar de bestuurder bij een bijzondere verrichting altijd zelf verantwoordelijk is en goed moet opletten bij zo’n bijzondere verrichting. Nu wordt die verantwoordelijkheid bij de andere weggebruikers gelegd, de omgekeerde wereld.

Goede morgen. Alles goed verder?

• Like 2
Geplaatst
4 uur geleden, Jacob L. zei:

Een beetje sportwagen maakt veel meer herrie bij het wegrijden . Je buurman kan natuurlijk wel zelf even de vess uitzetten met vroeg weg of laat aan rijden. Dit doe ik zelf ook. Dat hij standaard aan staat is alleen maar extra veilig dus goed dat dit zo is en in korea schijnbaar verplicht . 

Geplaatst (aangepast)
Op 17-11-2020 om 08:39, Jacob L. zei:

Het is een onnodige mogelijkheid op een personen voertuig, daar de bestuurder bij een bijzondere verrichting altijd zelf verantwoordelijk is en goed moet opletten bij zo’n bijzondere verrichting. Nu wordt die verantwoordelijkheid bij de andere weggebruikers gelegd, de omgekeerde wereld.

Dat geldt net zo goed voor vrachtwagens dus moeten wie die piep er daar ook maar vanaf halen ? De verantwoording ligt altijd nog bij de bestuurder, zo'n aanvullende piep kan hooguit ongelukken voorkomen, daar kan niemand tegen zijn lijkt me....

Ik vind het in ieder geval een prima optie. Als ik thuis erg laat of vroeg voor de deur parkeer heeft het geen waarde, zet ik hem even uit.....zo weinig moeite. Ik vind het VESS geluid wel vet.....Beetje Blade Runner-achtig :)

aangepast door Level42
Geplaatst

Waar zit die speaker,  ook de hev maakt best veel geluid. Als ik weet waar de speaker zit kan ie vervolgens ook wel iets geïsoleerd worden. 

Geplaatst
Op 17-11-2020 om 13:05, Bram E-Niro zei:

Een beetje sportwagen maakt veel meer herrie bij het wegrijden . Je buurman kan natuurlijk wel zelf even de vess uitzetten met vroeg weg of laat aan rijden. Dit doe ik zelf ook. Dat hij standaard aan staat is alleen maar extra veilig dus goed dat dit zo is en in korea schijnbaar verplicht . 

Of het in Korea verplicht is weet ik niet, maar het schijnt tegenwoordig hier in NL verplicht te zijn. Dat betekent dat alle auto’s waarvan de eerste toelating ná die verplichtingsdatum ligt, erover moeten beschikken. Er mag wel een knop in de auto zitten om het uit te schakelen, maar bij opnieuw starten van de auto moet het vanzelf weer aan staan.

• Like 1
  • 1 maand later...
Geplaatst

@WizzkidA Die VESS moet je helemaal niet standaard uit willen schakelen. Het is niet voor jouw veiligheid, maar voor anderen om je heen. Die auto is, met name als je heel langzaam rijdt, veel te stil. Voetgangers en fietsers schrikken zich soms rot anders!

• Like 1
Geplaatst

Zet je in de late avond of vroege morgen toch gewoon met het knopje Vess even uit indien nodig . Rest van de tijd lekker veilig aan beste van 2 werelden . Wat wil een mens nog mee ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Like 1
Geplaatst
Op 31-12-2020 om 18:51, NIRO+ zei:

De HEV uitvoering heeft die knop niet anders was het geen probleem.  

Daarom houden we het hier op de EV-versie, de e-Niro :innocent: :cool: :P

Geplaatst
Op 31-12-2020 om 18:13, Hippe lip zei:

@WizzkidA Die VESS moet je helemaal niet standaard uit willen schakelen. Het is niet voor jouw veiligheid, maar voor anderen om je heen. Die auto is, met name als je heel langzaam rijdt, veel te stil. Voetgangers en fietsers schrikken zich soms rot anders!

Ik wil hem zelf niet uitgeschakeld hebben hoor, maar dacht deel het met degene die het wel uit willen hebben.

Geplaatst

@WizzkidA Voor die anderen waarmee je het wilt delen geldt precies dezelfde opmerking: nooit standaard uitzetten. Alleen als je bang bent slapende buren te wekken, dan druk je een keer op het knopje links van het stuur. De overige keren staat het dan gewoon weer aan.

• Like 2
  • 4 maanden later...
Geplaatst

Heeft iemand enig idee of het mogelijk is om het vess geluid voor de Hybride in te kunnen stellen ? 

Ik draai namelijk wisseldiensten en de buurt hoort precies wanneer ik thuis kom. Zou graag het geluid willen aanpassen als dat moglijk is. Iemand een idee ? 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...