Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Ik hoor overal tegenstrijdige verhalen over het opladen. De een zegt het is geen probleem om hem tot 100% op te laden en de ander zegt dat de batterij juist slechter wordt als je meer dan 80% oplaadt. 

Ik laad thuis, bij een normale laadpaal, eigenlijk steeds op tot 100%. Gaat mijn batterij nu achteruit? En hoe zit dat met fastchargers? Daar hoor ik vaak wel hetzelfde verhaal over. Met een fastcharger is het beste tot 80%.

aangepast door Zoef de Haas
Geplaatst

Je accu gaat langer mee als je hem tussen de 20 en 80% houdt.

En verder niet te warm laat worden wat vooral bij een fastcharger gebeurt.

Geplaatst

Wat ik begrijp is het laden naar 100% geen probleem, zolang je de accu dan niet heel lang op 100% houdt.
Dus laden naar 100% en dan meteen gaan rijden is geen probleem, 100% laden en dan de auto dagen laten staan is wel slecht.

Veel telefoons (iPhones met iOS 13 of hoger IIG) hebben tegenwoordig een functie dat ze je gedrag leren. Dan laden ze op naar 80% en pas door naar 100% op een moment dat deze nooit langer dan enkele uren op die 100% blijft staan.
In mijn geval 3:00u 's nachts, aangezien ik om 6:30u opsta...

Geplaatst
19 uur geleden, Zoef de Haas zei:

Ik hoor overal tegenstrijdige verhalen over het opladen. De een zegt het is geen probleem om hem tot 100% op te laden en de ander zegt dat de batterij juist slechter wordt als je meer dan 80% oplaadt. 

Ik laad thuis, bij een normale laadpaal, eigenlijk steeds op tot 100%. Gaat mijn batterij nu achteruit? En hoe zit dat met fastchargers? Daar hoor ik vaak wel hetzelfde verhaal over. Met een fastcharger is het beste tot 80%.

Die 100% kkun je beter niet te vaak doen (1x per maand) en dan nog alleen als je er 'direct' (binnen 12 uur) daarna mee gaat rijden. Op de lange duur scheelt dat in levensduur van de accu. Het is gelukkig niet zo dat dan je accu na 2 jaar opeens kaduuk zou zijn hierdoor...

Bij een snellader gaat de laadsnelheid boven de 70-75% flink naar beneden. Daarom wordt over het algemeen aangeraden om niet meer dan tot 80% te laden. Je komt daarna weliswaar verder als je tot 90 of 100% laadt, maar dat kost je zó veel meer tijd, dat het totaal van je trip er langer door duurt. 
Bovendien houd je de laadaal langer bezet. Als er niemand wacht is dat natuurlijk niet erg, maar let daar wel op. Een beetje laadpaaletiquette is altijd fijn voor je mede EV-ers...

• Like 2
Geplaatst (aangepast)

Dank voor de antwoorden! 

Is het overigen mogelijk een limiet in te stellen dan tijdens het laden? Dat ie bv bij 80% stopt?

aangepast door Zoef de Haas
Geplaatst

Ja, via het EV menu kan je dat eenvoudig instellen. Voor snelladen en langzaam laden apart. Je krijgt gelijk een indicatie wat de range gaat worden.

• Like 1
  • Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...