Jump to content
Flying_Dutchman

PHEV 2020 - Navigatieapparaat is een drama, stuurt je vreselijk om

Recommended Posts

Posted (edited)

Gisteren voor het eerst met de Niro-navigatie naar mijn dochter gereden. Stond ingesteld op snelst.
Nou, de gekozen route was echt een drama. I.p.v.25 km werd die 38 km, ipv 30 minuten werd het 35 minuten.....
Omdat ik eigenwijs was kreeg ik de opmerking van de Niro-navigatie "om beter naar de kaart te kijken". Ze werd er hopeloos van ..... :yes:

Mijn "oude" TomTom Premium Go is vele malen slimmer en geeft gewoon de snelste route. Ga die toch maar niet verkopen ..

De vraag is: hebben meerdere gebruikers van deze Niro-navigatie (model 2020) dit soort problemen?
Is het een instelling? Ik heb alle instellingen nagelopen maar zie niets vreemd.

Edited by Flying_Dutchman

Niet alleen de 2020 versie is een drama. Het enige wat je van het systeem kunt zeggen is dat het je uiteindelijk op je bestemming brengt.

Over logica en snelst en of handigste weg zullen we het maar niet hebben. Ik heb de laatste update nog niet goed getest, maar tot nog toe was het niet geweldig.

Overigens wel elke update iets beter dus er is nog hoop. Tot die tijd, tomtom of android auto

Werkt hier bij mij prima hoor, nergens last van, ben er tevreden over. Die van mijn Mercedes was slechter

• Thanks 1

De vraag is: hebben meerdere gebruikers van deze Niro-navigatie (model 2020) dit soort problemen?

Zowel maar eens op het forum; meer dan genoeg topics met klachten te vinden...

4 uur geleden, quorumz zei:

Werkt hier bij mij prima hoor, nergens last van, ben er tevreden over. Die van mijn Mercedes was slechter

Ik rijd Dalfsen in, vanuit Nieuwleusen.
De snelste en kortste weg is de weg vervolgen, is gewoon een rechte weg, recht op mijn bestemming af.
De navigatie stuurt je de woonwijk in, om al slingerend een stuk verderop weer op die eerdere "rechte weg" uit te komen.
Waarom is de navigatie zo "intelligent" om je een route door een woonwijk voor te schotelen, die langer is qua tijd en km?

TomTom noem ik soms DommeTom, maar toen kende ik de navigatie van de Niro nog niet: deze laatste slaat alles.:devil:

Ik ga een mooi plekje voor de TomTom zoeken :smartass:

Met de zuignap vol op de kia navi? Jammer alleen dat de rest van de bediening daar ook op gebeurt.

Waarom een plekje voor tomtom zoeken , sluit gewoon uw smartphone aan en gebruik waze, tomtom go,google maps,magic euth, flitsmeister .... enz.

Keuze genoeg dus heb ook een 2020 model navi nog nooit gebruikt altijd via carplay. 

• Like 1

2 uur geleden, Toby zei:

Waarom een plekje voor tomtom zoeken , sluit gewoon uw smartphone aan en gebruik waze, tomtom go,google maps,magic euth, flitsmeister .... enz.

Keuze genoeg dus heb ook een 2020 model navi nog nooit gebruikt altijd via carplay. 

Inderdaad, ik snap dat ook niet. Je kunt super eenvoudig je smartphone aansluiten en gebruik maken van prima navigatie welke zeker beter is dan de ingebouwde. Waarom nog “rommelen” met een tomtom device? Kies er dan voor om tomtom op je smartphone te zetten, dan is het via CarPlay gewoon op je scherm van Niro te zien.

• Thanks 1

Beste mensen, als je niet snapt waarom er mensen zijn die een TomTom willen gebruiken, prima!
Maar laat ik je vertellen dat een vaste navigatie erg handig is als er meerdere mensen gebruik maken van de auto, zeker wanneer die niet zo handig zijn met een smartphone.
Ieder zijn of haar voorkeur. 
Snappen jullie het nu? :smile:

• Like 1

Blijft onverlet dat het anno 2020 niet te accepteren is dat autofabrikanten zulk baggerspul in de auto monteren. Als Kia een licentie van TomTom had genomen hadden ze nu een prima werkende navigatietool in hun auto's. Ik ga dit met Kia Nederland opnemen.

4 uur geleden, Toby zei:

Het probleem zit ook opgesloten in je antwoord: "Sluit je telefoon aan" Dat doe ik zelden en ook staat meestal de muziek aan van de usb stick. Om Android auto te gebruiken moet ik eerst de usb stick er uit halen kabeltje zoeken en dan de telefoon aansluiten.. En het blijft natuurlijk gek dat het blijkbaar zo moeilijk is om een goede navigatie te maken.

Posted (edited)

Ik begrijp de commotie niet. Als je het zelf beter weet, waarom gebruik je dan navigatie. In moderne systemen zitten algoritmes die niet altijd de kortste of snelste route berekenen, want die gaan vaak langs plekken waar men het verkeer niet wil hebben zoals dorpskernen, langs scholen et cetera. 

Daarnaast, je loopt altijd achter met de updates op basis van de ingebouwde navigatie. Echter, bij de 6 andere navigatie systemen die ik heb gehad, werd er een systeem ingedraaid en daar moest je het mee doen, zodat je op den duur in een 4 jaar oude auto een 6 jaar oude kaart had. Hier krijg je tenminste nog updates. Bij de opel insignia was het niet eens mogelijk om een adres in te voeren zonder handleiding. Die invoer was ook afwijkend voor elk verschillend land.... Drama.

Ik vind de Kia navigatie stukken gebruiksvriendelijker, ben er heel Europa meer doorgereden en ben overal aangekomen. Maar eerlijk is eerlijk, al die CarPlay producten zijn gewoon beter en gebruiksvriendelijker zeker als je de auto deelt, want ieder gebruikt gewoon zijn eigen favoriete systeem.

Edited by Brat Pit
  • Like 1

1 uur terug, gjcvro zei:

Het probleem zit ook opgesloten in je antwoord: "Sluit je telefoon aan" Dat doe ik zelden en ook staat meestal de muziek aan van de usb stick. Om Android auto te gebruiken moet ik eerst de usb stick er uit halen kabeltje zoeken en dan de telefoon aansluiten.. En het blijft natuurlijk gek dat het blijkbaar zo moeilijk is om een goede navigatie te maken.

Als die USB stick het probleem is zet dan je muziek op je telefoon.

probleem opgelost.

6 uur geleden, Toby zei:

Als die USB stick het probleem is zet dan je muziek op je telefoon.

probleem opgelost.

Als het zo simpel was..

Heel gek, maar ik heb niet altijd mijn telefoon bij me..:cool: Dat is ook de reden van de USB.. En radio is ook meer geklets dan muziek.

Veel simpeler was geweest om die usb poort in de middenconsole ook aan te sluiten (zoals in de eerste versies blijkbaar wel was) of 2 usb poorten?

En op de 1 of andere manier gaat afspelen via bluetooth niet altijd even vlekkeloos. en om elke keer dat ik in de auto stap mijn telefoon aan de kabel te hangen vind ik ook onhandig.

Dat is 1 van de weinige dingen die ik mis aan de renault Megane. De navi (want tomtom) en de bediening.

Touchscreen klinkt leuk, maar het werkt een stuk minder handig dan gewoon wat knoppen.

Voorlopig zal het voor nood de KIA navi zijn, als ik wat mer moeite wil doen google of waze. 

16 uur geleden, Flying_Dutchman zei:

Beste mensen, als je niet snapt waarom er mensen zijn die een TomTom willen gebruiken, prima!
Maar laat ik je vertellen dat een vaste navigatie erg handig is als er meerdere mensen gebruik maken van de auto, zeker wanneer die niet zo handig zijn met een smartphone.
Ieder zijn of haar voorkeur. 
Snappen jullie het nu? :smile:

Ik snap het een beetje. Maar als je geen smartphone hebt of wilt gebruiken dan ben je aangewezen op de ingebouwde navigatie of je eigen richtingsgevoel. De ingebouwde NAV doet het, maar je zult dan moeten accepteren dat deze altijd achterloopt tov de alternatieve navi op een smartphone. 

Ik heb nog nooit een foutloze navigatie gehad. 1 fout in de gebruikte kaart kan heel rare routes opleveren. Daarom moet je ook altijd zelf blijven nadenken.

Snap de commotie daarom niet zo. 

• Like 1

Ik heb begrepen dat het hybride systeem reageerd op de navigatie (deze werken samen).

dus gebruikt je een andere navigatie dan valt deze functie helaas weg

Ik denk dat je het prima kunt missen in Nederland. En de winst van een soepele doorgang van wegen zal groter zijn.

• Like 1

Op 2-8-2020 om 23:47, gjcvro zei:

Als het zo simpel was..

Heel gek, maar ik heb niet altijd mijn telefoon bij me..:cool: Dat is ook de reden van de USB.. En radio is ook meer geklets dan muziek.

Veel simpeler was geweest om die usb poort in de middenconsole ook aan te sluiten (zoals in de eerste versies blijkbaar wel was) of 2 usb poorten?

En op de 1 of andere manier gaat afspelen via bluetooth niet altijd even vlekkeloos. en om elke keer dat ik in de auto stap mijn telefoon aan de kabel te hangen vind ik ook onhandig.

Dat is 1 van de weinige dingen die ik mis aan de renault Megane. De navi (want tomtom) en de bediening.

Touchscreen klinkt leuk, maar het werkt een stuk minder handig dan gewoon wat knoppen.

Voorlopig zal het voor nood de KIA navi zijn, als ik wat mer moeite wil doen google of waze. 

Wij kwamen ook uit een Megane, vinden de touchscreen een verademing tov die knoppen. Touchscreen werkt vele malen sneller.

Afgelopen vakantie eindje Duitsland in geweest , geen enkel probleem met de ingebouwde KIA navi. (voor de zekerheid voordien in Google toch even gecheckt, als je sommige "horrorverhalen"hier leest) scheelde een paar minuten op een rit van bijna 4 uur, nou prima hoor.

Op 3-8-2020 om 18:37, Nir00tje zei:

Ik heb nog nooit een foutloze navigatie gehad. 1 fout in de gebruikte kaart kan heel rare routes opleveren. Daarom moet je ook altijd zelf blijven nadenken.

Snap de commotie daarom niet zo. 

De "commotie" zit 'm in het feit dat je betaalt voor een navigatietool die in de praktijk slecht werkt.
Ik heb al zolang er TomTom's te koop zijn die kastjes gehad. Mijn laatste, net één jaar oud, is wereldklasse. Er zit een enorme stap voorwaarts in deze kastjes als je ze vergelijkt met de eerste generatie. Nu met die van de Niro voelt het als minstens 10 jaar terug in de tijd.

Zelf nadenken heeft niets te maken met wat je in 2020 mag verwachten van (ingebouwde) navigatieapparatuur. 

Beroepsmatig heb ik de bus-TomTom, eentje die speciaal voor grote wagens gemaakt is en waar je lengte, breedte, hoogte en de gewichten kan invoeren. Ik rijd grote touringcars (16 meter lang, 4 meter hoog, 2,5 meter breed) en wat ben ik blij met deze bus-TomTom, vooral als je op onbekend terrein bent. Niets is frusterender dan voor een viaduct te staan die 3,9 meter hoog is. Met deze TomTom wordt je daar prima omheen gestuurd. Files ontwijken doet ie prima, maar wel over wegen waar je kan en mag rijden.

Afgelopen week mijn nieuwste TomTom in de Niro ingebouwd en de ingebouwde navigatie uit het home-scherm gehaald (daar nu de klimaatregeling zichtbaar).

MAAR: mijn display-unit schijnt defect te zijn. Naast dat de Niro-navigatie meer niet dan wel werkt zie ik ook dat veranderingen in de temperatuurinstellingen niet meegaan op het scherm (alle waarden lijken bevroren terwijl de temperatuur wel degelijk verandert), de voorgeprogrammeerde functie onder de ster (in mijn geval PHEV) meestal niet verschijnt en de klimaatknop meestal niets doet, ook niet na een reset en ook niet na controle bij de dealer. Er is een nieuwe besteld die binnenkort ingebouwd wordt. Wie weet zijn dan al mijn klachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik laat het weten .....

• Like 1

De routeplanner houd geen rekening met je verbruik maar wat hij aangeeft wat het snelste is. Alleen de keuze van een 80km weg met stoplichten (dus als je stoplichten tegen hebt...) of via de snelweg. 
Wel meer km maar in snelheid één minuut langer volgens de navigatie in mijn PHEV Niro

Dan zou ik zelf toch kiezen voor constant 100 om te rijden, ipv meerder stoplichten, rotondes en de kans op een tractor. 
Ik heb het dan over de weg van Purmerend Noord naar Zeeburgertunnel. Als er geen file staat op A7 is deze uiteindelijk gemiddeld c.a. 8 minuten sneller en minder energie verbruik. Alleen in de nacht maakt het niet uit. 

Vooral ik kleinere plaatsen klopt de navigatie vaak niet en houd geen rekening met onderhoud aan wegen. Waze werkt het beste.

Dit is wat elk zinnig mens en navigatiesysteem doet: Volg de 80km weg zo lang mogelijk, vlotte doorstroming.

image.png.add1bf52cfec823f9a16bdee694a0b9d.png

Dit is wat de Niro voorstelt om te rijden:

image.png.bb65670ede8c8a307809955b790f725e.png

Door flutstraatjes als dit:

image.png.de4731386ed3a197f09dd0cae3ac3ba3.png

In plaats van wegen als dit.:

image.png.d8dd2a8e6c940823db9272afce4fe61c.png

Dus ja, ik ben verrast als dit de beste en snelste route is... En hier weet ik de weg dus zoek ik het zelf wel, maar als ik in Siddeburen ook zo 'begeleid' wordt voelt dat toch minder prettig en zakt het vertrouwen weg tot een dieptepunt.. Dit is 1 voorbeeld, uitgebeeld met google maps plaatjes, ik heb verschillende vergelijkbare situaties gehad. Dus ja, de navigatie brengt je op je bestemming. of dat de snelste of meest veilige route is....