Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Navigatie update

Gast Peter125

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
1 uur geleden, zei Peter-036:

@ElectricKia en @Ary-66 Jullie constateren fouten in het kaartmateriaal, maar als je het niet doorgeeft aan de kaart-maker, wie moet het dan doen?

Je betaalt toch voor een auto met een goed werkende navigatie.  

• Haha 1
  • Sad 1
Geplaatst

Maar die navigatie doet het toch goed? ik las een 'klacht' over het kaartmateriaal (dat op/in de navi staat) dat los staat van de autofabrikant, of zelfs van de fabrikant van je infotainmentsysteem: het wordt ingekocht en periodiek wordt er een update aangeboden. Dat die niet (altijd) naar je zin is............😏

• Like 3
Geplaatst
Op 23-12-2021 om 17:58, zei Elhovo:

Dat kan wel hoor. Je moet in de systeeminstellingen gedeeld scherm activeren bij Android Auto en je kunt dan het rechtse derde deel gebruiken voor welke widget je wilt: radio, kaart, media etc.

Ik kan dit nergens vinden. Ik kan alleen selecteren welke schermen ik wil gebruiken bij splitscreen. Ik kan splitscreen nergens aan of uitzetten. Splitscreen werkt prima bij de radio, etc.

Bij Android auto zie ik in het rechter scherm allen het Android auto logo, op het splitscreen vak. Ik kan dan niet door de mogelijke schermen wippen, zoals dat bij de radio etc wel kan.

Ik zal binnenkort eens kijken of er een update is. (Kia Cees SW 2022)

Gast ElectricKia
Geplaatst
Op 29-1-2022 om 10:08, zei Peter-036:

Maar die navigatie doet het toch goed? ik las een 'klacht' over het kaartmateriaal (dat op/in de navi staat) dat los staat van de autofabrikant, of zelfs van de fabrikant van je infotainmentsysteem: het wordt ingekocht en periodiek wordt er een update aangeboden. Dat die niet (altijd) naar je zin is............😏

Als je een auto koopt en er zit een Navi in, waarvan de dealer zegt dat deze altijd up-to-date is en altijd zelf zal updaten en installeren, dan mag je er vanuit gaan dat dit ook gebeurd. Mijn mening is dan ook, de dealer is verantwoordelijk voor de Navi die is geïnstalleerd in deze auto. Als er iets mis gaat met de Navi, of het hele computer systeem, dan ga ik naar de dealer en die moeten het oplossen. Wanneer er een rotonde geplaatst is en deze is er al een jaar, de Navi geeft dit niet aan, dan is dit slordig en NIET up-to-date. Mijn klacht leg ik dan neer bij de dealer en niet bij de kaarthouder, daar heb IK niets mee te maken, ik heb de auto gekocht met volledige garantie van de dealer. Daarnaast, het doorgeven van een rotonde is niet mijn werk, daar rijden er genoeg auto's het hele jaar door Nederland om alles in kaart te brengen en die geven het door aan de kaarthouder en die moet het dan weer doorgeven aan Kia (mijn Navi). 

Beetje vreemd om te zeggen dat de autofabrikant niet verantwoordelijk is voor het infotainmentsysteem. Als ik daar klachten over hebt dan moet ik bij Kia zijn en die moeten het oplossen. Ik ga dan toch niet zelf bij dat bedrijf aankloppen en zeggen dat ik iets heb. Ook een beetje jammer, je laatst opmerking (laatste regel). Alsof ik gewoon mijn mond moet houden en klaar.... Maar daar heb ik niet zoveel geld aan uitgegeven.

Geplaatst

Je mag van mij roepen wat je wilt, maar verwacht je echt dat de dealer die rotonde in je navi gaat zetten? 😉

Kaartmateriaal kan per definitie niet (volledig) up to date zijn, want: zaken moeten eerst doorgegeven, dan gecontroleerd, dan in het kaartmateriaal opgenomen, en dan verspreid worden. Wat daarin ook niet echt helpt is dat er meerdere aanbieders van kaartmateriaal zijn, die elk dat hele traject zullen willen doorlopen.

Maar als je eerst de dealer, die dan de importeur, en die dan Kia wil gaan aanspreken op het niet aanpassen van (ingekocht) kaartmateriaal, zou ik zeggen: "niet je adem inhouden tijdens het wachten"!😉😃

Over mijn 'laatste opmerking', ik denk dan even aan het spreekwoord: "Er is nog nooit een kok gevonden, die kan koken naar alle monden".

Waar jij je aan ergert, zit mij niet in de weg, en (ongetwijfeld) andersom.

• Like 2
Geplaatst
Op 23-12-2021 om 17:58, zei Elhovo:

Dat kan wel hoor. Je moet in de systeeminstellingen gedeeld scherm activeren bij Android Auto en je kunt dan het rechtse derde deel gebruiken voor welke widget je wilt: radio, kaart, media etc.

Gelukt! Kan de instelling nergens zelf vinden, maar via het zoekglaasje (linksboven in bij instellingen) heb ik de functie gevonden.

• Like 3
Geplaatst
3 uur geleden, zei ElectricKia:

Als je een auto koopt en er zit een Navi in, waarvan de dealer zegt dat deze altijd up-to-date is en altijd zelf zal updaten en installeren, dan mag je er vanuit gaan dat dit ook gebeurd. 

Tsja, de dealer heeft je waarschijnlijk nog veel meer verteld, maar niet alles zal 100% correct zijn. En zelf updaten is nu zelfs een domme leugen. Komt misschien wel, maar is volgens mij nu nog niet.

• Like 2
Gast ElectricKia
Geplaatst
Op 31-1-2022 om 08:56, zei Peter-036:

Je mag van mij roepen wat je wilt, maar verwacht je echt dat de dealer die rotonde in je navi gaat zetten? 😉

Kaartmateriaal kan per definitie niet (volledig) up to date zijn, want: zaken moeten eerst doorgegeven, dan gecontroleerd, dan in het kaartmateriaal opgenomen, en dan verspreid worden. Wat daarin ook niet echt helpt is dat er meerdere aanbieders van kaartmateriaal zijn, die elk dat hele traject zullen willen doorlopen.

Maar als je eerst de dealer, die dan de importeur, en die dan Kia wil gaan aanspreken op het niet aanpassen van (ingekocht) kaartmateriaal, zou ik zeggen: "niet je adem inhouden tijdens het wachten"!😉😃

Over mijn 'laatste opmerking', ik denk dan even aan het spreekwoord: "Er is nog nooit een kok gevonden, die kan koken naar alle monden".

Waar jij je aan ergert, zit mij niet in de weg, en (ongetwijfeld) andersom.

Tegen deze onzin kan ik niet opboksen.

Gast ElectricKia
Geplaatst
21 uur geleden, zei gjcvro:

Tsja, de dealer heeft je waarschijnlijk nog veel meer verteld, maar niet alles zal 100% correct zijn. En zelf updaten is nu zelfs een domme leugen. Komt misschien wel, maar is volgens mij nu nog niet.

Om eerlijk te zijn, verder heeft de verkoper voor 100% gelijk gehad. De auto bevalt me prima, ben er heel blij mee en het werkt allemaal perfect. Of hij gelijk heeft dat we er 5 jaar veel plezier mee gaan hebben, dat moet ik nog zien, wie weet neem ik na 3 jaren wel weer een andere EV van Kia (die zijn dan vast wel up-to-date) 😀

• 2 weken later...
Geplaatst

Er lijkt weer een nieuwe update te zijn:

Oud:
+|21Q2|DE_E_20.S5W_L.001.001.211214|KM|Niro_EV_MY_20_EU|1557|1

Nieuw:
+|21Q2|DE_E_20.EUR.S5W_L.001.001.220211|KM|Niro_EV_MY_20_EU|1557|0

Lijkt dus van 11 februari te zijn. Wie durft? 

Geplaatst
1 uur terug, zei Arjan Schepers:

Er lijkt weer een nieuwe update te zijn:

Oud:
+|21Q2|DE_E_20.S5W_L.001.001.211214|KM|Niro_EV_MY_20_EU|1557|1

Nieuw:
+|21Q2|DE_E_20.EUR.S5W_L.001.001.220211|KM|Niro_EV_MY_20_EU|1557|0

Lijkt dus van 11 februari te zijn. Wie durft? 

Op de officiële update site, staat er allesinds nog niets gemeld over.

Geplaatst

Heb vanavond het pakketje (27Gb) gedownload alleen weet ik niet of daar nu het nieuwe systeem update bij zit, wel de laatste nav kaart.
EUR.14.47.48.631.501.5
In het pakket zit wel een map "firmware" van slechts 375MB groot.

Geplaatst

Ik ga ook eindelijk maar eens updaten, maar ik heb geen 32GB USB-stick. En om die nou alleen hiervoor aan te schaffen is ook zo wat. De grootste stick die ik heb is 4GB.

Nu zijn er twee mogelijkheden:

1. Ik gebruik een SSD die ik toch wel heb liggen; weet iemand of dat ook werkt?

2. Ik laat een heleboel onnodige bestanden weg en zet alleen wat nodig is op die stick; welke bestanden zijn nodig voor mijn MY19 en past het dan op een 4GB stikkie?

Geplaatst

Ik zou het gewoon proberen met die SSD, eventueel (als 'ie veel te groot is) kun je er een 1e partitie op maken van 64 Gb, ik heb de update gedaan vanaf een 64 Gb stickie. En zoveel stroom pakt zo'n SSD ook niet meer dan een stick.

De map 'firmware' op de stick is hier maar 388 Mb groot.

Geplaatst
35 minuten geleden, zei Peter-036:

Ik zou het gewoon proberen met die SSD, eventueel (als 'ie veel te groot is) kun je er een 1e partitie op maken van 64 Gb, ik heb de update gedaan vanaf een 64 Gb stickie. En zoveel stroom pakt zo'n SSD ook niet meer dan een stick.

De map 'firmware' op de stick is hier maar 388 Mb groot.

Ja, da's een goed idee. Is 64GB het max dat-ie aankan?

En dat downloaden duurt hier een eeuwigheid. Na ruim een half uur staat de teller nog maar op 1%. De downloadsnelheid die het programma aangeeft is zo'n 140-180 KB/s. Mijn glasvezelverbinding kan tot 100 Mbit/s oftewel 12,5 MByte/s. Op deze manier is-ie 2 dagen bezig...

Geplaatst

Of 64 Mb de max is weet ik niet, maar dat werkte hier, en is dus een veilige keuze.

Dat 'ie zo traag is met downloaden is merkwaardig, die server zou toch snel genoeg moeten zijn.

Pc en/of modem herstarten misschien een optie? Als het niet helpt, ben je, met dit downloadtempo, ook maar een beetje langzamer dan dat je zo doorgaat.

Edit: Als ik het nu hier download komt 't met 20 Mb/s binnen.....

Geplaatst

Hmm, nu opeens doet-ie het sneller: 9,5 - 10,5 MB/s. Dat ziet er beter uit. Jij hebt ws een 200Mbit/s internetverbinding.

Ik ga eens kijken naar het formatteren van die SSD.

Geplaatst
1 uur geleden, zei Peter-036:

Of 64 Mb de max is weet ik niet, maar dat werkte hier, en is dus een veilige keuze.

Een 128Gb stick werkte bij mijn gen5w systeem prima. (Kia Cees 2022)

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...