Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Vorige week een Kia Niro gekocht bij een Bovag garage.

Het betreft een uit Duitsland geïmporteerde auto.

Het bj is 8/2019 en derhalve zou er nog 5 ½ jaar garantie op zitten (dit staat op de koopovereenkomst vermeld).

De lokale Kia-dealer die ik vandaag bezocht gaf echter aan dat deze garantie alleen geldig is indien het garantie en service boekje voorzien is van een garantiecertificaat in de vorm van een sticker......en die ontbreekt helaas.

Uiteraard contact opgenomen met de verkoper en die geeft aan dat hij gaat proberen eea recht te trekken.

Wie heeft dit ook meegemaakt en kan mij gerust stellen vwb de afloop ?

B7394C25-1C6E-46E2-8F7A-8875AB8407BA.jpeg

Geplaatst

Ik zou me niet al te druk maken, zeker niet als er nog een kopie is van de Duitse voertuigpapieren en de auto altijd bij KIA of een gecontracteerde garage in onderhoud is geweest. De Duitse KIA dealer kan dan een kopie van het certificaat aanvragen.

Zie ook: https://www.kia-board.de/forum/index.php?thread/32997-kia-garantie-zertifikat-fehlt-was-tun/

Mochten er echter vele papieren ontbreken en de auto niet bij een Kia dealer/partner in onderhoud zijn geweest (en er dus geen onderhoudsregistratie is in de Duitse systemen) kan het uiteraard een ander verhaal worden, maar dit lijkt mij niet aannemelijk.

• Like 1
Geplaatst

Er staat iets meer dan 18:000 km op de teller. Bij 15:000 zou de Niro dus een beurt moeten hebben gehad (in D).

De 1e beurt is echter bij de verkoper in NL gedaan (rond de18:000 km).

Voor de rest zitten er diverse papieren bij waaruit de geschiedenis is te herleiden. 

Geplaatst

Gefeliciteerd met je auto, mooie wagen..

Die stikker die ontbreekt plakt de dealer die de auto op het eerste kenteken zet, alleen die kan hem als nog plakken.

Vreemd genoeg hangt in deze digitale wereld alles van een stomme stikker af.

Kia deed bij mij niks zonder die stikker, maar ik heb hem in België bij de Kia dealer gevonden..

Dit ookal weten ze alles wat daar op staat al lang want dat en veel meer staat immers allemaal achter je VIN nummer, #bureaucratie.

Als je onderhoud klopt kun je hem dan registreren bij Kia en een familie card krijgen.

Dus pech service, updates van je navigatie, extra garantie, terugroep acties, dan kun je op de site zien welke accessoires er nog in te bouwen zijn en zo voorts.

Echter kwam ik er achter dat Kia Nederland en Kia Heerlen zeggen dat het registreren van een buitenlandse Kia een formaliteit van nog geen 5 minuten is.

Maar weigert Kia Den Bosch (mijn dealer om de hoek) hem in te voeren...

Waarom, computer systemen die bij de importeur en in Heerlen wel werken werken daar blijkbaar niet en ze verwachten dat dat nog wel wat maanden duurt.

Ja dat zeggen ze zonder te lachen....

Google er maar eens op.

Er zijn er al een hoop voor gegaan, bureaucratie ten top, en als alles klopt vaag gedoe en weigeren ze je.

Ze hebben niets aan je verdient, dus je kunt de pot op.

Iedereen is erg vriendelijk en behulpzaam maaaaarrrrrrrr

Ik ga in ieder geval de beurt in november in Heerlen plannen (ruim 200 kilometer op en neer) zodat hij dan wel geregistreerd kan worden.....Of zoiets.....Hopelijk.....Misschien.....

Ik zou zeggen doe je best en houd ons op de hoogte.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst

Eigenlijk best lollig.

Als je huis af brand of je papieren worden gestolen, ben je de garantie uitbreiding en dergelijke van je auto kwijt.

Kia logica, #klantvriendelijk.

Ze zullen hun geld wel te gemakkelijk verdienen. 

• Like 1
Geplaatst
4 uur geleden, Gert-Jan073 zei:

Ik ga in ieder geval de beurt in november in Heerlen plannen (ruim 200 kilometer op en neer) zodat hij dan wel geregistreerd kan worden.....Of zoiets.....Hopelijk.....Misschien.....

In eerste instantie wacht ik af wat de verkoper kan regelen. Zoals ik al aangaf staat op de koopakte vermeld dat er nog 5 1/2 jaar garantie van kracht is.

Vooralsnog zie ik het dus als vooral als zijn probleem.

Heerlen is voor mij niet zo ver rijden. Dus dat zou evt. een optie zijn.

Vind het op zijn zachtst gezegd vreemd dat de KIA-filialen geen universeel beleid hebben vwb garantie

Geplaatst

Mijn Niro komt uit Scandinavië. Met 18000 op de teller geïmporteerd. Onderhoudsboekje afgestempeld door officiële dealer. Geen sticker gezien, maar wel stempels van de dealer in het onderhoudsboekje. Voor de lokale dealer geen probleem en keurig gemeld bij Kia Nederland en gewoon garantie voortgezet. Was alles binnen de kortste keren geregeld. Volgens mij staan de Kia’s in een Europese databank en kan Kia Nederland de gegevens zo inzien.

• Thanks 1
Geplaatst
Op 1-4-2021 om 08:45, R.J. zei:

Volgens mij staan de Kia’s in een Europese databank en kan Kia Nederland de gegevens zo inzien.

De KIA-dealer waar ik mij gemeld heb voor onderhoud zal dit ongetwijfeld ook kunnen. Het is m.i. meer een kwestie van willen.

De garage waar ik de Niro gekocht heb heeft inmiddels contact gehad met KIA Duitsland. Die liet weten dat bij elke officiële KIA-dealer in D een garantiesticker (alsnog) kan worden verkregen. Waarom er dan zo moeilijk wordt gedaan door een Nederlandse KIA-dealer is mij niet helemaal duidelijk.

Zoals het er nu uitziet kan de verkoper een sticker regelen. Mocht dat niet het geval zijn rij ik binnenkort zelf wel naar D.

• 4 maanden later...
Geplaatst

Het heeft wat voeten in de aarde gekost maar de verkoper heeft uiteindelijk kans gezien om mijn Niro aan te melden bij KIA Nederland.

Heb mij verbaasd over de opstelling van de lokale KIA-dealer die niet bepaald als meedenkend / medewerkzaam kan worden aangemerkt. Heb dan ook besloten om daar niet naar toe te gaan voor oh-beurten en reparaties.

De Niro bevalt overigens uitstekend. 
Afgezien van het garantiegeneuzel geen spijt van de aankoop !

• 1 maand later...
Geplaatst

Ze controleren ook in het service boekje of de uitgevoerde service beurten niet te laat zijn uitgevoerd in Duitsland. Bij mijn aanmelding die mijn Kia dealer uit de buurt voor mij heeft gedaan en waar ik € 29,95 voor betaalde, staat dat ik geen 100% garantie krijg op mijn motor omdat van de 3 service beurten er 2 te veel km had gemaakt . Zo flauw dat die Kia dealer dat heeft doorgegeven. Wat opvalt is dat in mijn geval inderdaad de voorgeschreven Max van 12000 per jaar waren overschreden maar de servicebeurten wel binnen de 12 maanden waren uitgevoerd in Duitsland bij de Kia. Ik kon praten als brugman, antwoord van Kia dealer was. U neemt het risico om een import auto te kopen.

bij aanschaf van deze auto gaf de verkopende Bovag garage aan , dat ik vol de resterende 4 jaar garantie zou hebben, 

wij hebben besloten dat wij onze Niro bij de Kia aan te melden , omdat de garage waar wij hem gekocht hebben bovagdealer is, en zomaar in onze resterende garantie stopt of verdwijnt.

nu weten wij zelf niet of we nu we de auto hebben aangemeld en geregistreerd bij Kia Nederland of we ons daarmee zelf in de voet hebben geschoten, hiermee bedoel ik, kan de bovagdealer als er wel iets aan de motor mocht gaan gebeuren wel de resterende 4 jaar garantie geven of zegt Kia Nederland tegen de Bovag dealer, bekijk het maar , wij hebben de servicebeurten hier voor ons en die zijn te laat uitgevoerd, dat weten wij omdat de eigenaar van d3 Niro zich heeft geregistreerd bij ons. ( de Bovag garage weet niet dat wij hem hebben laten registreren) pffff wat een gedoe.

Geplaatst

Je schrijft dat 12.000 km de max is.
Klopt dat wel ? Vwb mijn Niro is dat nl. 15:000 km.

Het antwoord van de KIA-dealer “u neemt het risico om een importauto te kopen” vind ik absurd. Of de garantie bij de grens ophoudt te bestaan.

Mocht er in de 7 jaar garantieperiode iets defect gaan is dat kennelijk onherroepelijk het gevolg van het overschrijden van een beurt. Als we het hebben over tienduizenden km’s dan zou dat nog een juridisch draagvlak hebben. Anders lijkt het eerder op verbergen achter de garantie.

Geplaatst

Ik gaf nog aan bij de Kia dealer, maar waarom heeft Kia Duitsland de vorige eigenaar niet op zijn vingers getikt, antwoord was. Het is de eigenaar die verantwoordelijk is voor het onderhoudsschema te volgen. Maar als je een Kia koopt bij de Kia dealer en daar klopt iets niet aan de service interval dan hoor je ze niet. We moeten nu maar gaan duimen dat er niks met de motor mis gaat. Het ging voornamelijk om de oliebeurten die te laat waren en daardoor zou schade aan de motor kunnen ontstaan. Of ik geef hem na mijn 6 maanden Bovag in garantie bij de originele Kia dealer of ik blijf bij de Bovag garage , en dat ik die eraan hou dat als er wat aan de hand is met de auto dat die dat maar regelt. Maar we zijn alleen benieuwd of dit gaat botsen , mochten zei iets gaan claimen bij Kia, dat Kia Nederland zegt geen 100% garantie op de motor. Omdat wij hem hebben laten registreren bij Kia Nederland zodat de auto nu bekend is in de Kia systemen. 

• 4 maanden later...
Geplaatst

Als we dit allemaal maar eerder hadden gelezen ! Wij hebben in januari een Kia Niro PHEV bij een Hyandai dealer gekocht. De verkoper zal vast wel ergens in z’n gesprek gezegd hebben dat de auto uit Spanje geïmporteerd was. Dat hoeft ook geen probleem te zijn normaal gesproken. 
de Kia heeft een afleverbeurt gehad bij een Kia dealer , dat moest om voor de 7 jaar garantie van Kia in aanmerking te komen.

Toen wij onze Kia wilden aanmelden bij Kia Nederland ging dat niet.  De verkoper wees naar de garage waar de beurt gegeven was. Die zou het nagelaten hebben om de automaat te melden. 
De verkoper zou dit uitzoeken maar omdat hij niets meer van zich liet horen namen wij zelf contact op met de Kia garage die de afleverbeurt gegeven had. Van deze hoorde wij dat het onderhoudsboekje met , ja , weer die domme stikker er niet was en hij decauto niet kon aanmelden. 
Wij hebben dit bij aankoop als leek nooit geweten dat er een stikker nodig is om je aan te melden bij Kia Nederland.

De verkoper van de Hyundai garage lijkt totaal niet op de hoogte te zijn van hoe het werkt bij Kia. Misschien niet zijn verantwoordelijkheid maar degene die auto’s inkoopt zou dat ons inziens zeker moeten weten. 
We hebben een mail gestuurd naar de verkoper en hopen dat hij ermee naar z’n chef gaat om dit voor te leggen.

We kunnen  nu de navigatie niet updaten, hebben geen Pechhulp en geen garantie opende Bovag garantie na  van een half jaar. Dit voor een dure occasion van 30  duizend euro. 
Wanneer iemand nog tips heeft, dezelfde ervaring heeft , we horen het graag 

Geplaatst

Je schrijft dat de afleverbeurt bij een KIA-dealer werd gedaan. In Spanje dan neem ik aan ?

Ik zou ook de verantwoording bij de verkoper van de Hyundai garage neerleggen. Zeker bij een zgan auto mag je wel verwachten dat de garantie goed geregeld is.

Zelf heb ik uiteindelijk de garantie voor mijn Niro kunnen regelen. Maar dat heeft aardig wat voeten in de aarde gehad. Zoals ik aangaf stelde de plaatselijke KIA dealer zich niet bepaald behulpzaam op. Daar ga ik dus niet naar toe voor onderhoud. 

Wat betreft de update van de navigatie; kun voor ca. € 45,- op marktplaats kopen. Naam verkoper: Jan Veen uit Sneek. Je krijgt er een duidelijke handleiding bij. Was zo gepiept ;-)

Geplaatst

Mijn Kia Niro is import uit België zonder stikker maar wel beurten in service boekje. Gekocht bij de lokale Kia dealer die de auto zonder problemen voor garantie Nederland heeft aangemeld. Voor navigatie updates hoef je niet naar Marktplaats of de dealer, die kun je makkelijk zelf downloaden op de website update.Kia.com. Hier staat een duidelijke uitleg bij.

• Like 1
  • 4 maanden later...
Geplaatst

Sinds 6 juli 2022 hebben wij een geïmporteerde KIA uit Duitsland.

Bij Stern werkplaats  vertelde de Bali medewerker mij dat de resterende 5 jaar garantie op onze geïmporteerde Kia Niro niet geld.
Omdat de auto buiten Nederland is geleverd, kan hij niet aangemeld worden bij “mijn KIA” en op de KIA systemen in Nederland. En is garantie helaas niet mogelijk. Ook niet met sticker in boekje.

Wel zijn ze bereid om de auto in onderhoud te nemen.

De overweging om deze auto te importeren was voor ons mede de 5 jaar garantie die de doorslag gaf.
Helaas is dit niet het geval.

Geplaatst (aangepast)

Dan zou ik toch contact opnemen met Kia Nederland, en wanneer je daar niet verder komt, met Kia.com.

De garantie wordt tenslotte ook door de fabrikant als verkoopargument gebruikt.

En wanneer daarvan 'niets werkt', consumentensites als klachtenkompas en dergelijke............ bedrijven zijn liever niet (en zeker niet prominent) aanwezig op dergelijke sites.

aangepast door Peter-036
typo verbeterd.
Geplaatst

Als alle beurten op tijd en volgens de KIA “wetten” (alleen originele KIA onderdelen) zijn uitgevoerd dan zou een geïmporteerde auto gewoon aangemeld kunnen worden bij KIA Nederland. Het is mij (althans de verkoper) ook gelukt met een uit D geïmporteerde KIA Niro.

• Like 1
Geplaatst

Mijn vorige Niro was geïmporteerd uit Denemarken. Stern in Hoorn heeft de auto gewoon met garantie in onderhoud genomen. Beurten waren wel door Kia dealer in Denemarken onderhouden. De auto staat internationaal geregistreerd bij Kia, dus ze kunnen alles terugvinden in Nederland en gewoon de rest van de garantie overnemen. Als jouw Stern dealer dit niet wil, laat ze dan Stern in Hoorn bellen of Kia Nederland. Kia Nederland kan je zeker helpen 

Geplaatst

Onlangs heb ik gekeken naar een gebruikte e-Niro. De officiële Kia dealer had er een aantal staan, waaronder twee geïmporteerde. Op mijn vraag hoe het zat met de 7 jaar garantie werd ontwijkend geantwoord: "dat moet ik even navragen".

Mijn advies is om bij aankoop altijd de garantievoorwaarden te laten vastleggen op de koopovereenkomst. Dan is het duidelijk en rechtsgeldig.

Daarnaast zul je je zelf ook aan de voorwaarden van de garantie moeten houden. Mijn broer kreeg geen garantie (in de UK) op een dure reparatie nadat hij een keer een grote beurt met een paar duizend kilometers had overschreden.

Geplaatst

@Kiaclub Theo ik heb zelf mijn Kia Niro PHEV uit Duitsland geïmporteerd en de dealer in Eindhoven had geen enkel probleem om de auto aan te melden en zo de garantie in Nederland over te nemen. 

Dankzij alle verhalen over "de sticker" was ik daar scherp op bij aanschaf en had ik ook gemaild met Kia Nederland met de vraag wat ik exact nodig had om de garantie over te zetten. Mochten ze moeilijk doen had ik dat nog achter de hand. Wat je nog kan doen is even langs een andere dealer met alle gegevens van de auto en vragen of ze de aanmelding even voor je doen. 

Zie ook foto van mijn factuur en de dealer contact gegevens :-)

Dit was overigens in maart 2022. 

20220812_084834.jpg

Geplaatst

Mijn e-Niro (2021) is geimporteerduit Duitsland. Er is geen Duits onderhoudsboekje bij, maar wel een Nederlands boekje; "Garantie & Onderhoud Kia personenauto's". Daarin staat op blz 17 een eerste onderhoudsbeurt met stempel van Zeeuw & Zeeuw (Leiderdorp) maar ik zie dus geen sticker van Duitsland. Ik vroeg aan mijn verkoper hoe dit zit, en hij zei, dat op basis van mijn kentekenbewijs deel 1 de garantie geregeld wordt, en dat ik een KIW-kaart krijg, Kia Internationaal wegenhulp. Heeft iemand daar ervaring mee? Klinkt dit goed?

• 1 maand later...
  • 1 maand later...
Geplaatst
Mijn Kia Niro is import uit België zonder stikker maar wel beurten in service boekje. Gekocht bij de lokale Kia dealer die de auto zonder problemen voor garantie Nederland heeft aangemeld. Voor navigatie updates hoef je niet naar Marktplaats of de dealer, die kun je makkelijk zelf downloaden op de website update.Kia.com. Hier staat een duidelijke uitleg bij.
Ik lees je bijdrage nu pas, Bernd, maar ik kan je 'garanderen' dat Kia Nederland een garantieclaim niet in behandeling neemt, als het serviceboekje niet is voorzien van die sticker. Is mij laatst nog per mail door Kia Nederland meegedeeld.
  • 1 maand later...
Geplaatst
On 3/18/2022 at 5:06 PM, Lilian said:

Als we dit allemaal maar eerder hadden gelezen ! Wij hebben in januari een Kia Niro PHEV bij een Hyandai dealer gekocht. De verkoper zal vast wel ergens in z’n gesprek gezegd hebben dat de auto uit Spanje geïmporteerd was. Dat hoeft ook geen probleem te zijn normaal gesproken. 
de Kia heeft een afleverbeurt gehad bij een Kia dealer , dat moest om voor de 7 jaar garantie van Kia in aanmerking te komen.

Toen wij onze Kia wilden aanmelden bij Kia Nederland ging dat niet.  De verkoper wees naar de garage waar de beurt gegeven was. Die zou het nagelaten hebben om de automaat te melden. 
De verkoper zou dit uitzoeken maar omdat hij niets meer van zich liet horen namen wij zelf contact op met de Kia garage die de afleverbeurt gegeven had. Van deze hoorde wij dat het onderhoudsboekje met , ja , weer die domme stikker er niet was en hij decauto niet kon aanmelden. 
Wij hebben dit bij aankoop als leek nooit geweten dat er een stikker nodig is om je aan te melden bij Kia Nederland.

De verkoper van de Hyundai garage lijkt totaal niet op de hoogte te zijn van hoe het werkt bij Kia. Misschien niet zijn verantwoordelijkheid maar degene die auto’s inkoopt zou dat ons inziens zeker moeten weten. 
We hebben een mail gestuurd naar de verkoper en hopen dat hij ermee naar z’n chef gaat om dit voor te leggen.

We kunnen  nu de navigatie niet updaten, hebben geen Pechhulp en geen garantie opende Bovag garantie na  van een half jaar. Dit voor een dure occasion van 30  duizend euro. 
Wanneer iemand nog tips heeft, dezelfde ervaring heeft , we horen het graag 

U heeft het over 6 maanden Bovag garantie.....er is onlangs een uitzending van Radar (Tros televisie) geweest en het blijkt dat vanaf dit jaar Bovag garantie een JAAR is ofwel 12 maanden.

Nu blijken de meeste garages dat niet uit te voeren of te melden laat staan te geven.

Maar als je ernaar vraagt en ze erop wijst dan wel!

Dus bedenk dat u minstens een jaar garantie heeft, daar kan een Bovag lid niet zomaar onderuit, desnoods bij overkoepelend orgaan van Bovag melding van maken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...