Jump to content

E-niro MAX 50kw bij fasted


BigOrangeFish
 Share

Recommended Posts

Hey,

De kia e-niro 2019 met 48000 km laad niet meer met 75 kw. Valt mij de laatste keren op dat hij alleen maar 50kw doet. Test gedaan met 20 graden omgevings temperatuur en 30% volle accu

Iemand ervaring?

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
11 uur geleden, BigOrangeFish zei:

Hey,

De kia e-niro 2019 met 48000 km laad niet meer met 75 kw. Valt mij de laatste keren op dat hij alleen maar 50kw doet. Test gedaan met 20 graden omgevings temperatuur en 30% volle accu

Iemand ervaring?

Ik heb een paar keer 'snel'-laders geprobeerd, maar heb geen enkele keer meer dan 44kW gezien, en dan ook nog voor korte tijd. Mijn beste en slechtste oplaadbeurt:

Beste: bij Fastned (Lemsterhop) bleef de laadstroom vrijwel de hele laadtijd op 44kW.

Slechtsten:  bij Shell/NewMotion (Blaloweg, Zwolle) zakte die heel snel van 34kW naar 21kW; heb daar een eeuwigheid gestaan, omdat ik nog honderd km bij moest laden. Temperatuur was rond het vriespunt, maar had wel al 60km snelweg gereden. Bij Shell/NewMotion (Dekkersland, A28) geladen: 32->23kW. Temperatuur net boven nul.

 

Edited by Case
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Dit schrijft FastNed:

Heb je een Kia e-Niro, dan laad je met de CCS stekker; zorg ervoor dat de stekker er goed in zit. De laadsnelheid is maximaal 77 kW voor de uitvoering met 64 kWh batterij bij onze 150+ kW snelladers. De laadsnelheid bij onze overige laders is maximaal 50 kW voor zowel de 39 als 64 kWh uitvoering.15 jun. 2021

https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/360007699174-Laden-met-een-Kia-e-Niro

Edited by Flying_Dutchman
Link to comment
Share on other sites

4 uur geleden, Flying_Dutchman zei:

Dit schrijft FastNed:

Heb je een Kia e-Niro, dan laad je met de CCS stekker; zorg ervoor dat de stekker er goed in zit. De laadsnelheid is maximaal 77 kW voor de uitvoering met 64 kWh batterij bij onze 150+ kW snelladers. De laadsnelheid bij onze overige laders is maximaal 50 kW voor zowel de 39 als 64 kWh uitvoering.15 jun. 2021

https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/360007699174-Laden-met-een-Kia-e-Niro

77kW heb ik nog nooit gehaald. Gisteren toevallig daar gestaan. Aan een 150Kw paal. 55kW was wat de auto accepteerde. Voor mij was het prima. Ik had iets erbij nodig om thuis te komen. uiteindelijk 20 minuutje geladen.

Link to comment
Share on other sites

Toch vreemd dat de auto het wel zou moeten kunnen maar niet doet. Toen de auto nieuw was rond de 1000km heb ik wel 76kw gehaald. Nu zie ik die laadstroom  nooit meer.

28045CDC-D9EC-4069-B149-7C0E4A13AEBD.png

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
15 uur geleden, BigOrangeFish zei:

Toch vreemd dat de auto het wel zou moeten kunnen maar niet doet. Toen de auto nieuw was rond de 1000km heb ik wel 76kw gehaald. Nu zie ik die laadstroom  nooit meer.

Voordat het laden begint "kletsen" de auto en de laadpaal met elkaar. Oa vraagt de laadpaal aan de auto hoeveel stroom er maximaal in kan. Als de auto tijdens die onderhandeling verkeerde info geeft zal de maximale stroom beperkt blijven. Het beste is om met de auto naar de garage te gaan en daar laten controleren of de communicatiemodule van de auto nog wel goed werkt.

Ook verstandig is het controleren van de laadcontactdoos in de auto (schoon?) en de kabel als je je eigen kabel gebruikt bij het laden bij FastNed (stekkers schoon?). De communicatie tussen auto en laadpaal verloopt via de CP-pin en de aarde-pin.

Stekker auto.jpg

Edited by Flying_Dutchman
Link to comment
Share on other sites

Dit komt denk ik door de batterij temperatuur optimalisatie. Als je wilt snelladen kan je dat alleen instellen door in de route navigatie van de auto zelf aan te geven dat je naar een snellader wilt om op te laden. Als het goed is gaat dan als de temperatuur laag is de batterij optimalisatie aan het werk zodat je wat sneller kan laden.

Helaas zit er geen button in het menu waarmee je zelf invloed hebt op de batterij temperatuur. Zou gaaf zijn dat er een knop zou zijn met "ik wil over xx minuten gaan laden" zodat je daar wel invloed op hebt.

Ik zelf heb bij de shell hier om de hoek ook maar 44 Kwh gezien om tot 80% te komen met een 150 Kwh lader, domweg omdat het 800 meter rijden is.

Link to comment
Share on other sites

6 uur geleden, Wiz zei:

Dit komt denk ik door de batterij temperatuur optimalisatie. Als je wilt snelladen kan je dat alleen instellen door in de route navigatie van de auto zelf aan te geven dat je naar een snellader wilt om op te laden. Als het goed is gaat dan als de temperatuur laag is de batterij optimalisatie aan het werk zodat je wat sneller kan laden.

Volgens mij is dat alleen een Tesla feature en niet in de Kia. Ik heb ook wel eens boven de 70 kW geladen, maar nooit via de navigatie naar een snellader genavigeerd. Het is bij mij ook alweer een poosje geleden dat dat lukte. Over een dikke week weer de eerste lange vakantierit over de Autobahn, ben benieuwd of het dan wel weer eens bereikt wordt.

Link to comment
Share on other sites

Toch zit er een temperatuur optimalisatie in, kijk maar in het verbruikersmenu. Daar zie je voor battery care ook een kolom. Helaas heb je daar zelf geen invloed op, anders dan (voor zover ik weet) navigeren naar een dc laad station.

Link to comment
Share on other sites

6 uur geleden, Wiz zei:

Toch zit er een temperatuur optimalisatie in, kijk maar in het verbruikersmenu. Daar zie je voor battery care ook een kolom. Helaas heb je daar zelf geen invloed op, anders dan (voor zover ik weet) navigeren naar een dc laad station.

Ik heb er nu 2 winters mee gereden en nooit iets van kunnen merken. Je kunt het zien in het verbruik overzicht, maar ik heb het nooit boven de 0% gezien. Ik reken er ook niet meer op met deze auto, ondanks de mooie petitie. Meer iets voor de EV6.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Similar Content

    • By Kia pannenkoek
      Hallo allemaal, Ik ben Frank, bijna 51 jaar oud en woon in Zwijndrecht, getrouwd, vader van een zoon van 19 en dochter van 16.
      Ik heb zojuist getekend voor een private lease e-Niro Edition 64kWh in Aurora Black Pearl.
      Vind het erg leuk om alvast uit te vogelen wat er allemaal mogelijk is qua laadpassen, entertainment instellingen, UVO app en dergelijke.
    • By Robke BoZ
      afgelopen weken zijn wij op vakantie geweest naar Italie (nabij gardameer). 3 volwassenen en 2 fietsen achterop de trekhaak.
      Hier wat ervaringen.
      vooraf goed gebruik gemaakt van verschillende apps zoals:
      ABRP (kan je veel instellen zoals aantal persone en verbruik, ook wordt rekening gehouden met bergop en berg af ) EVnavigation (geeft iets realistischer aan waaar je kan stoppen) Chargemap (kan  niet ontbreken in je telefoon, al is het maar om de fotos te bekijken waar de palen staan) E-tankstellen (voor als je naar duitsland gaat, veel gratis palen   en andere...zoals Waze.. met name Chargemap, Waze en ABRP kan je via Android auto of apple carplay op je scherm laten zien.
      Ik heb vooraf verschillende routes plannen via ABRP en EVnavigation en hieruit de beste (lees: minimaal 2 laders aanwezig) in Waze als favoriet gezet.
      Doordat je de laadstations in ABRP en EVnavigation alvast gaat bekijken in CHargemap kom je niet tot verassingen te staan waar de laadpaal eigenlijk staat op zn parkeer plaats, want dat is af en toe zoeken.
      door duitsland is het prima te doen, en langs de snelweg in Oostenrijk ook, maar Italie is toch een ander verhaal. snelladers die niet snel laden, buitengebruik laders, pas niet herkennen laders etc..
      verder geen problemen met passen gehad (new Motion pas), alleen Fastnet blijft bij verschillende stations in NL en buitenland communicatie error geven. in Oostenrijk veel laadpalen bij supermarkten. In italie net voor Trento (als je via Oostenrijk gaat) is het gratis laden aan de snelweg. wel max 45 Kwh. Bijna alle laadstations genomen van Ionity. Deze zijn wel zeer duur, maar 99% werkt snel tot 77Kwh. in Frankrijk van Basel naar Luxenburg zijn er niet veel. in Italie moeilijk om snelladers te vinden. op de camping maar met euro EEC 3polige stekker (Camping stekker) kan je vaak wel laden. in de bergen omhoog verbruik je veel, maar uit eindelijk verdien je veeeel weer terug bergaf. zou fijn zijn als de Kia aangeeft hoe snel de lader laad.. bv laden: 300 km per uur ipv aantal kw terugweg via Zwitserland1100 km 5 stops (bij vertrek 100% geladen)
      0km, vertrek 230km, Zwitserland - Ionity - Bellinzona sud A2 (32 min) 166km, Zwitserland - Aire de repos - Knutwil Nord (alleen een parkeer plaats met toilet) 149km, Frankrijk - Ionity - A35 - Orschwiller (Haut Koeningsbourg) , Groot parkeerplaats met restaurant toilet en koffie (45min) 222km, Frankijk - nabij Metz -Ionity Hauconcourt (naast E-Leclerc en Tesla charge stations) staat midden op de parkeerplaats . Deze is druk omdat er niet veel zijn op de route, dus kan zijn dat je even moet wachten. (35 min) 156km, Belgie - Wellin even net iets extra om thuis te komen (15 min) 191km , thuis als ik er op terug kijk is het slimmer om tot 10% te rijden en dan pas op te laden (laden gaat sneller) en alleen te laden wat je daadwerkelijk gaat rijden naar de vlgende stop.
      vanaf 75 % gaat de lader al langzamer laden.
      helaas moeten we een marge erin houden bij de volgende laadsessie, want je weet maar nooit of de paal het doet of niet  .
      wat getallen:
       
      topspeed 130 km/h gemiddeld 100 km/h verbruikt: 296,60 kWh gemiddeld verbruik: 3,75km/kWh = 26,67 kWh/100km (whaaa !! dat is veel) afstand 1114km energie terugverdiend: 85,55 kWh verbruik min energie terugverdiend = 211,05 kWh gemiddeld verbruik incl terugverdiend energie:  5,27km/kWh = 18,98kwh/100km (uiteindelijk een prima resultaat, volgeladen door de bergen met 3 volwassenen en 2 fietsen achterop)  
       



    • By R.J.
      Het vreemde doet zich voor, dat als ik even met behoorlijk was gas optrek, dat dan de toeren even omhoog schiet als hij gaat schakelen.
      Bij "normaal" rustig rijden heb ik er geen last van, alleen maar als ik lekker doortrek en dan niet eens vol gas.
      Iemand een idee wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn? Vorige week zijn wel de koppeling en koppelingsrobot vervangen.
      Robbert-Jan
    • By kevort
      Hallo,
      De eerste E-Niro's in 2018 zijn uitgeleverd met connected services, maar niet met de UVO module en kunnen dus niet op afstand de voorverwarming aanzetten via de app.
      Heeft iemand daar inmiddels een oplossing voor? Is het mogelijk de UVO module achteraf in te bouwen? Of heeft iemand dit op een andere manier gerealiseerd. Ben benieuwd.
    • By PJL
      Als ik de linker flipper gebruik om af te remmen en tot stilstand te komen gaan de  remlichten NIET branden. Volgens dealer is dit inderdaad het geval. Ik vind dit eigenlijk gevaarlijk. Het achteropkomend verkeer ziet niet dat ik rem.
×
×
  • Create New...