Ga naar inhoud

16" velgen, past het of niet?


gjcvro

Aanbevolen Berichten

Ik heb voor mijn huidige niro een set winterbanden op 16 inch velgen, kan ik die ook onder de e-niro gebruiken, of moet het per se 17 " zijn omdat er anders iets aanloopt? Ik krijg de auto pas begin november maar nu is het makkelijker zoeken naar een leuk setje dan in november als iedereen ze wil hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


@gjcvro Als je even iets verder had gezocht op dit forum was je het antwoord waarschijnlijk al tegengekomen.

Kort: nee, dat past niet.

Iets langer: de remklauw is te groot voor de 16” velgen. Zoek even verder en je vind de exacte detailmaten van de velg hier op het forum (of elders), maar gewoon aannemen dat je minimaal 17” velgen nodig hebt is het makkelijkste.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik moet eerlijk zeggen dat ik inderdaad niet specifiek gezocht heb heb wel verschillende topics door zitten lezen of er wat interessants in stond :-)

Het was ook bijna een retorische vraag want ook het reservewiel is 17" dus ja.. Dan gaan we maar eens kijken wat we kunnen vinden dat past.

Renault velgen passen ;-) en mazda ook ;-) toch is het wel een redelijk aparte maat. Ik rij meestal maar kort op de winterbanden dus een knap 2e hands setje is prima.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is de maat van de thuiskomer die Kia aanbiedt voor zowel de E Niro en E Soul, en er is geen reden om meerdere maten aan te bieden als "one size fits all" van toepassing is.

Ik heb ook niets met "reparatie-setjes", dus ben al wat aan het zoeken voor een passende thuiskomer...........en ik kom voor mijn E Soul overal op 17 inch.

Maar ik vind 'm al goedkoper dan bij de dealer!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat had ik wel gevonden op het forum:lol: , toen ook al mezelf hardop afgevraagd of dat dat was omdat kleiner niet past, want volgens mij werd er ook bij vermeld dat deze niet netjes in de kuip past en dus scheef blijft liggen.. Maar kleiner is dus ook daar geen optie.

Dat is nu ook een beetje het lastige (vind ik) toen de e-niro net uit was, was dit deel van het forum vrij druk en wist iedereen een stukje te vertellen en was alles nieuw. Nu het wat meer gewoon wordt moet je specifiek op zoek naar die brokjes informatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hier vond ik een goedkoper wiel, naar keuze met of zonder zonder krik, wielmoersleutel en dergelijke: Kiea e-Soul reservewiel thuiskomer (thewheelshop.nl) 

of Kia eNiro reservewiel thuiskomer (thewheelshop.nl)

Over de kwaliteit kan ik (nog) niets zeggen, ik wil er in de loop van volgende maand even langs om een wiel op te halen, en waarom er 10 euro verschil tussen zit??. 

aangepast door Peter-036
tweede type toegevoegd.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zou bij thewheelshop eerst informeren of ze de thuiskomer inmiddels alweer binnen hebben, want vorige maand was dat in ieder geval niet zo. Ook de 16 inch was er niet, dus ik kon ook niet passen of dat zou gaan. Of en wanneer de thuiskomers weer binnen zouden komen was niet bekend en toen ik vroeg of ik een bericht van zou kunnen krijgen als er weer iets binnen is werd daar niet echt op gereageerd.

Ik heb de kofferbakvloer verlaagd, omdat ik regelmatig wat meer en grotere spullen meeneem, dus de originele thuiskomer van Kia zelf, die er dus alleen schuin inpast, is geen optie voor mij. Ik wilde weten of ze daar een kleinere thuiskomer hebben die wel in de uitsparing past, maar dat ging dus niet door.

Overigens vraag ik me ook af of een thuiskomer sowieso wel een oplossing is. De e-niro is behoorlijk zwaar, dus kan zo'n smalle band dat gewicht wel aan?

Vorige week heb ik de wielen er even afgehaald en de auto opgekrikt met een garagekrik. Dat ging al behoorlijk zwaar, dus zou je met zo'n schaarkrik dat gewicht wel omhoog krijgen als je onderweg op een andere ondergrond moet krikken? Als je de auto op de hoogte hebt waarbij je het wiel eraf kunt halen, schuift de auto een paar centimeter op door de gewichtsverplaatsing. In mijn garage met garagekrik was dat geen probleem, maar als de schaarkrik uit balans raakt en hij doorboort het accupakket, of schiet eronder vandaan, heb je een groot en kostbaar probleem!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een hydraulisch potkrikje kost bij de bouwmarkten minder dan 20 euro, neemt niet meer plaats in als een schaarkrikje (maar is mogelijk door de andere vorm lastig) en is makkelijker te gebruiken.

Gebruik bij zo'n potkrikje wel een blok hout of liever kunststof om het tilpunt wat te vergroten, de top van zo'n krik is een schijfje van circa 3 cm!

Het mogelijke probleem bij omvallen/kantelen of eronderuitschieten blijft nagenoeg gelijk: de voet is even groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites


17 minuten geleden, Peter-036 zei:

Een hydraulisch potkrikje kost bij de bouwmarkten minder dan 20 euro

Let wel op, deze krikjes willen nog wel eens lekken. De hydraulische vloeistof wil je niet in je auto geknoeid hebben. Berg hem vloeistof dicht op.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uur geleden, Rokil zei:

Overigens vraag ik me ook af of een thuiskomer sowieso wel een oplossing is. De e-niro is behoorlijk zwaar, dus kan zo'n smalle band dat gewicht wel aan?

Het is niet voor niets dat je met een thuiskomer maar max 80 mag rijden. Die dingen kunnen niet zoveel aan als een standaard velg. Dus voor een niet al te lang ritje naar huis of de garage zou ik het wel aandurven.

4 uur geleden, Rokil zei:

Vorige week heb ik de wielen er even afgehaald en de auto opgekrikt met een garagekrik. Dat ging al behoorlijk zwaar, dus zou je met zo'n schaarkrik dat gewicht wel omhoog krijgen als je onderweg op een andere ondergrond moet krikken? Als je de auto op de hoogte hebt waarbij je het wiel eraf kunt halen, schuift de auto een paar centimeter op door de gewichtsverplaatsing. In mijn garage met garagekrik was dat geen probleem, maar als de schaarkrik uit balans raakt en hij doorboort het accupakket, of schiet eronder vandaan, heb je een groot en kostbaar probleem!

De schaarkrik zal het wel aankunnen, maar je moet hem dan wel recht belasten. Blokken of iets vergelijkbaars bij de twee wielen aan de andere kant om te voorkomen dat de auto ook maar iets naar voor of achter gaat. En op de handrem zetten. 

Wel denk ik dat het handig is om een dikker hardhouten plankje mee te nemen om eronder te leggen, zodat het draagoppervlak op de grond wat groter wordt. Op bestrating kan het al misgaan als de krik net op één klinker staat, maar op een wat zachtere ondergrond ben je al snel de pineut met het extra gewicht van de accu.

En wat @Peter-036 zegt is ook niet verkeerd: een blokje tussen krik en auto. Eventueel van hardhout een blokje met een sleuf erin die over de tilrand (felsrand?) onder de auto past, zodat het draagvlak ook aan die kant wat groter is.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...