Enriko Geplaatst 27 September, 2021 Geplaatst 27 September, 2021 Mijn Niro (bj 2019) maakt bij het uitrollen / afremmen een vervelend / schurend geluid. Te vergelijken met verkeerd schakelen bij een auto met handversnelling. Ga er derhalve vanuit dat dit met het automatische terugschakelen te maken heeft. Lijkt mij dat dit normaal gesproken geluidloos verloopt? Quote
Gsm Geplaatst 27 September, 2021 Geplaatst 27 September, 2021 Ik hoor dat sinds kort ook en is heel kortKrijg de indruk dat het alleen is bij het overschakelen van benzine naar elektrischIk heb de hybride niro maar ook van 2019Hij moet voor 4 nov voor een olie beurt en ga dat melden maar als iemand dit bekend is en weet wat de oorzaak is hoor ik dat ook graagVerzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Gsm Geplaatst 18 Oktober, 2021 Geplaatst 18 Oktober, 2021 @Enriko weet jij inmiddels al wat meer ? Quote
Enriko Geplaatst 27 Oktober, 2021 Topic Starter Geplaatst 27 Oktober, 2021 (aangepast) De garage waar ik mijn Niro in onderhoud heb heeft navraag gedaan bij een KIA-dealer. Die geeft aan dat het geluid bij het terugschakelen normaal is. Bij mij doet het zich overigens alleen dan voor. Bij de overschakeling van benzine naar elektrisch is alleen een zeer lichte schok waarneembaar. 27 Oktober, 2021 aangepast door Enriko Quote
Gsm Geplaatst 27 Oktober, 2021 Geplaatst 27 Oktober, 2021 Bedankt voor het terug koppelen. Ik was er nog niet uit wanneer die dat deed en dacht van benzine naar elektra maar soms merkte ik ook dat het zich voordeed als die terug schakelde, en dat is het blijkbaar Belangrijkste is dat het normaal is. Quote
gjcvro Geplaatst 27 Oktober, 2021 Geplaatst 27 Oktober, 2021 Ben wel heel benieuwd wat je dan hoort, want mij is er nooit iets opgevallen bij het schakelen, behalve een klein schokje. SOms een wat grotere als tegelijk de benzinemotor uit gaat. Quote
Gsm Geplaatst 27 Oktober, 2021 Geplaatst 27 Oktober, 2021 Ik vind het moeilijk om uit te leggen maar het lijkt op een schuur geluid wat ik hoor gedurende 1 seconden Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Enriko Geplaatst 27 Oktober, 2021 Topic Starter Geplaatst 27 Oktober, 2021 Zoals ik al aangaf in de startpost lijkt het bij mij het meest op “tandjes poetsen”. Het geluid dat ontstaat als je mis schakelt. Alleen bij het afremmen / uit laten lopen bij snelheden van ca 60 km of meer. Quote
gjcvro Geplaatst 27 Oktober, 2021 Geplaatst 27 Oktober, 2021 nou, dat hoor ik al zeker niet en lijkt me ook niet echt normaal. Heb je al eens in een andere Niro gereden? Als het normaal is zal de demo niro die de dealer heeft staan het ook doen? Quote
Gsm Geplaatst 2 November, 2021 Geplaatst 2 November, 2021 Conclusie van de garage :Schuurgeluid komt van de DCT af en daar hebben meerdere last van gehad en wordt onder garantie vervangenOp 13 december heb ik een afspraak en ben de auto dan 1 week kwijt omdat het geluid opgenomen moet worden en naar KIA moet worden gestuurd die opdracht geeft om te vervangen Piepjes wat ik rechts achter hoor komen van de accu af, als die geladen wordt geeft dat piepjes M.a.w. piepjes zijn normaalVerzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Enriko Geplaatst 2 November, 2021 Topic Starter Geplaatst 2 November, 2021 Op zich weer vreemd dat Kia verlangt dat het geluid opgenomen moet worden. Als het probleem zich vaker voor heeft gedaan bij het model Niro dan moet het onderhand wel bekend zijn lijkt mij. Heb je enig idee wat er precies vervangen dient te worden? Quote
Gsm Geplaatst 2 November, 2021 Geplaatst 2 November, 2021 Opzich niet vreemd want dan kan de garage alles als garantie declareren Nu zien en horen ze het en geven ze snel akkoord De DCT moet vervangen worden en dat is de Dual Clutch TransmissionVerzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Enriko Geplaatst 2 November, 2021 Topic Starter Geplaatst 2 November, 2021 Ok dat betreft dan de gehele DCT ? Maar goed dat het onder de garantie valt dan. Quote
Gsm Geplaatst 2 November, 2021 Geplaatst 2 November, 2021 Dat vermoed ik ook. Kan het bij jou ook de DCT niet zijn ? Begint misschien met een schuurgeluid maar naarmate het erger wordt kan het misschien een tandenpoets geluid worden. Ik hoor het haast niet en het duurt maar 1 seconde maar als je dat niet heb gehoord kan het wel erger worden en als het zo erg is dat die niet goed vrij komt dan krijg je misschien het tandenpoets geluid. Over de piepjes wat van de accu komt moet ik nog even navragen waardoor dat nou precies door komt. Quote
Enriko Geplaatst 2 November, 2021 Topic Starter Geplaatst 2 November, 2021 Geen idee of het in mijn geval ook de DCT betreft. Ik ga in ieder geval nog maar een keer naar mijn garage om het uit te laten zoeken. Kan mij echt niet voorstellen dat het geluid van (zoals een KIA/dealer beweerde) van het hydraulische remsysteem komt. Quote
Gsm Geplaatst 2 November, 2021 Geplaatst 2 November, 2021 Zou ik zeker doen want het geluid wat je beschrijft is erger dan die van mijn auto en komt overeen met niet goed ontkoppelen.Hou ons op de hoogte en succesVerzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Kekke-auto Geplaatst 5 November, 2021 Geplaatst 5 November, 2021 Kan je het geluid opnemen (Youtube?) en hier delen? Quote
Gsm Geplaatst 5 November, 2021 Geplaatst 5 November, 2021 Ik niet want het is zachtjes en heel kort ±1 sec. Gisteren was ik weer in de garage voor uitleg over de piepjes die ik hoor en toen zei de monteur dat het geluid van het schuren als het erger wordt het zelfde klinkt als schakelen zonder de koppeling goed in te drukken en dat is wat @Enriko beschrijft dus het zou mij niet verbazen als de DCT bij hem ook het geval is. Misschien dat hij het wel kan opnemen. We hadden het over de piepjes en de monteur zei dat het een hoge toon is en dat komt omdat de hybride accu met teveel stroom geladen wordt en dat niet kan opslaan. Ik dacht ook dat zou kunnen want vorig jaar heeft garage Woudenberg in Houten aan de accu gewerkt en wie weet heeft die iets verkeerd gedaan wat mij niet zou verbazen als die niet eens wist waar de accu zat. Maar het is geen hoge (monotoom) geluid maar echt piepjes en woensdagavond moest ik naar Hilversum en toen deed die het 4 keer en echt harder. Ik dacht dan moet ik het maar eens zien op te nemen maar hij doet het onregelmatig en ineens schoot mij de dashcam in gedachte en ja hoor ik heb de harde piepjes van woensdagavond opgenomen. Ik post die hierbij en misschien dat iemand het herkend, vanmiddag laat ik het in de garage horen 20211103192250_006504(00h00m02s-00h00m05s).mp4 20211103192426_006505(00h00m03s-00h00m07s).mp4 1 Quote
Enriko Geplaatst 5 November, 2021 Topic Starter Geplaatst 5 November, 2021 Volgens de KIA-dealer, waar mijn garage navraag heeft gedaan, wordt het geluid veroorzaakt door het hydraulische remsysteem Wat idd opvalt is dat het geluid zich alleen voordoet indien bij een wat hogere snelheid wordt afgeremd. Niet zoals ik eerder schreef bij het uitrollen. Hoe dan ook..het is een vervelend geluid en ik kan mij echt niet voorstellen dat het normaal is. Na mijn vacantie staat een afspraak bij mijn garage gepland om het nu eens goed uit te laten zoeken. Quote
Enriko Geplaatst 5 November, 2021 Topic Starter Geplaatst 5 November, 2021 (aangepast) @Gsm zijn dan niet de piepjes van de LKA (Lane Keeping Assist) ? 5 November, 2021 aangepast door Enriko Toevoeging link YouTube Quote
Gsm Geplaatst 5 November, 2021 Geplaatst 5 November, 2021 Nee die zijn beduidend anders en deze piepjes hoor ik van rechts achter komen en de lane piepjes hoor ik vooraanVerzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Murcielaygo Geplaatst 5 November, 2021 Geplaatst 5 November, 2021 Als ik doe toontjes zo hoor ben ik er aardig zeker van dat dit NIET bij het opladen van de accu ofzo hoort.Dit klinkt echt als "ik wil aandacht, maar het is (nog) niet echt ernstig" qua toon en klank.Het "riedeltje" klinkt wel heel erg vergelijkbaar met dat van LKA uit het filmpje, maar minder schel. Heel apart probleem dit... Quote
gjcvro Geplaatst 5 November, 2021 Geplaatst 5 November, 2021 zie ander topic, toch echt wel zeker dat dit de piepjes zijn dat je over de streep rijdt, en dat is ook te zien aan je beelden, je lijkt over de streep te rijden. 1 Quote
Enriko Geplaatst 25 April, 2023 Topic Starter Geplaatst 25 April, 2023 Op 2-11-2021 om 18:11, zei Enriko: Geen idee of het in mijn geval ook de DCT betreft. Ik ga in ieder geval nog maar een keer naar mijn garage om het uit te laten zoeken. Kan mij echt niet voorstellen dat het geluid van (zoals een KIA/dealer beweerde) van het hydraulische remsysteem komt. Vorige week de banden (voor) laten vervangen en nu is het vervelende, schurende geluid bij het remmen bij snelheid > 60 km weg. Zal toch wel iets met het hydraulische remsysteem te maken hebben gehad. Quote
Maarten69 Geplaatst 29 Juni, 2023 Geplaatst 29 Juni, 2023 Geluid lijkt veel op de waarschuwing piepjes van de radar controle Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.