Ga naar inhoud

Caravan


Auke Riemsma

Aanbevolen Berichten

23 minuten geleden, zei Justdigit:

Dat komt.... Hij kan wel meer trekken. Maar anders haalt hij zijn co2 uitstoot op papier niet meer. 

 

De dealer zei wel direct netjes dat de cruise control niet meer werkt bij het trekken van een aanhanger..... Ben ik niet gewend maar wel attent van hem. 

Wij hebben de HEV uitvoering en de cruise controle kan ik gewoon gebruiken met een aanhanger aangekoppeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


8 uur geleden, zei Auke Riemsma:

Wij hebben de HEV uitvoering en de cruise controle kan ik gewoon gebruiken met een aanhanger aangekoppeld.

OK?? Ja ik vind het ook al vreemd dat dit niet zo kunnen.... Volgens hem had het met de rijhulpsystemen te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, zei Justdigit:

OK?? Ja ik vind het ook al vreemd dat dit niet zo kunnen.... Volgens hem had het met de rijhulpsystemen te maken.

Met de caravan erachter moet ik wel de Lane Assist uitzetten. Doe je dit niet dan begint de combinatie te slingeren.😱

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ben benieuwd of de forumleden hier weten welke trekhaak-kabelset er bij montage gemonteerd is onder jullie Sportage en of bij deze set de PDC-sensoren automatisch uitgeschakeld worden bij aangekoppelde caravan/aanhanger en selectie van de achteruitversnelling?

Volgens de accessoire webstore van KIA zouden deze automatisch uitgeschakeld worden "De parkeersensoren worden automatisch uitgeschakeld wanneer de aanhanger/fietsendrager is aangesloten en gedetecteerd.". Echter wordt er volgens onze dealer bij een trekhaak de ECS set gemonteerd waarbij de PDC handmatig met de knop uitgezet moet worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


On 1/15/2023 at 11:48 PM, Justdigit said:

Dat komt.... Hij kan wel meer trekken. Maar anders haalt hij zijn co2 uitstoot op papier niet meer. 

 

De dealer zei wel direct netjes dat de cruise control niet meer werkt bij het trekken van een aanhanger..... Ben ik niet gewend maar wel attent van hem. 

Goedendag,
Ga proefrijden met een Sportage GT-Plus PHEV werkt de CC wel of niet met een caravan er achter lane assist uitgeschakeld dat snap ik maar ken geen andere auto waar de CC niet werkt met iets aan de trekhaak.
Groet Rinke

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 weken later...
Op 16-1-2023 om 11:08, zei Headlong:

Ik ben benieuwd of de forumleden hier weten welke trekhaak-kabelset er bij montage gemonteerd is onder jullie Sportage en of bij deze set de PDC-sensoren automatisch uitgeschakeld worden bij aangekoppelde caravan/aanhanger en selectie van de achteruitversnelling?

Volgens de accessoire webstore van KIA zouden deze automatisch uitgeschakeld worden "De parkeersensoren worden automatisch uitgeschakeld wanneer de aanhanger/fietsendrager is aangesloten en gedetecteerd.". Echter wordt er volgens onze dealer bij een trekhaak de ECS set gemonteerd waarbij de PDC handmatig met de knop uitgezet moet worden. 

Ik heb een electrische in en uitklapbare trekhaak en moet de PDC-sensoren handmatig uitzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


13 uur geleden, zei Marinus 22:

Ik heb een electrische in en uitklapbare trekhaak en moet de PDC-sensoren handmatig uitzetten.

Dank voor je terugkoppeling. Voor zo'n dure haak zou je toch iets meer mogen verwachten. Ik ga waarschijnlijk uiteindelijk toch voor de universele Easy Module, die komt wel met PDC uitschakelfunctie. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 15-2-2023 om 15:30, zei Headlong:

Dank voor je terugkoppeling. Voor zo'n dure haak zou je toch iets meer mogen verwachten. Ik ga waarschijnlijk uiteindelijk toch voor de universele Easy Module, die komt wel met PDC uitschakelfunctie. 

 

Als je goed onderhandeld hoeft hij niet zo duur te zijn, maar inderdaad normaal is hij ruim 2000 euro.

Maar gaat die Easy Module werken op de Sportage?

aangepast door Marinus 22
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...
Op 22-3-2022 om 20:47, zei Auke Riemsma:

Als ik ze heb en ze passen, dan maak ik er wel even een paar foto's van.

Ik heb zojuist de milenco's verkocht omdat ze het klemsysteem niet tussen het spriegelglas en het spiegelhuis past. Daarom emuks aangeschaft.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 weken later...

PHEV-uitvoering als caravantrekker.

Ik heb in februari de PHEV-uitvoering gekocht die tot 1350 kg mag trekken. Wij blijven daar met onze Kip Vision ruimschoots onder (ca 1150 kg). Ook de ANWB geeft aan dat de PHEV een prima caravantrekker is. Ik lees echter verhalen over de zusterauto (Hyundai Tucson phev) dat deze niet prettig is als caravantrekker. De auto schijnt bij lichte hellingen erg hoog in toeren te gaan (4000-6000 tpm) en daarin lang te blijven hangen en niet meer te versnellen te zijn. Ook als de handmatige schakeling wordt gebruikt.

Heeft iemand ervaringen met de Sportage PHEV als caravantrekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Vandaag de caravan uit de stalling gehaald. Wat blijkt, de stekkerdoos zit zo hoog gemonteerd dat bij een scherpe bocht naar links de koppeling van de caravan de stekker en doos beschadigd. Onbegrijpelijk dat dit zo is afgeleverd. De dealer heeft de doos nu zo gemonteerd dat deze schuin naar beneden is gedraaid zodat er geen schade ontstaat aan de caravanstekker. Erg bijzonder en wellicht goed om te checken mocht je een trekhaak gemonteerd krijgen.

 

 

IMG_7713.JPG

IMG_7720.JPG

IMG_7719.JPG

aangepast door Cj V
Link naar reactie
Delen op andere sites


Vandaag de caravan uit de stalling gehaald. Wat blijkt, de stekkerdoos zit zo hoog gemonteerd dat bij een scherpe bocht naar links de koppeling van de caravan de stekker en doos beschadigd. Onbegrijpelijk dat dit zo is afgeleverd. De dealer heeft de doos nu zo gemonteerd dat deze schuin naar beneden is gedraaid zodat er geen schade ontstaat aan de caravanstekker. Erg bijzonder en wellicht goed om te checken mocht je een trekhaak gemonteerd krijgen.
 
 
IMG_7713.thumb.JPG.5af431b3b9fcfe51baa1df93f0048ab2.JPG
IMG_7720.thumb.JPG.1bd97e85b5deb1526a847dd55eaa7e3d.JPG
IMG_7719.thumb.JPG.27771743384e8e5d26a3127ab42f62d6.JPG

Ik lees gevallen dat de CC niet zou werken bij gebruik van een aanhager/ caravan. Kunt u dit bevestigen nog ontkennen? Wij krijgen de auto als het goed is Mei/ Juni en gaan er september mee naar Spanje en om nu 1800km met de voet te gaan doen… Alvast dank!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites



Ik lees gevallen dat de CC niet zou werken bij gebruik van een aanhager/ caravan. Kunt u dit bevestigen nog ontkennen? Wij krijgen de auto als het goed is Mei/ Juni en gaan er september mee naar Spanje en om nu 1800km met de voet te gaan doen… Alvast dank!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Met een fietsendrager gaat de CC alleszins wel .
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Quote

Ik lees gevallen dat de CC niet zou werken bij gebruik van een aanhager/ caravan. Kunt u dit bevestigen nog ontkennen? Wij krijgen de auto als het goed is Mei/ Juni en gaan er september mee naar Spanje en om nu 1800km met de voet te gaan doen… emoji28.png Alvast dank!!

Vanochtend met de caravan een CC gereden. Werkte prima. Ik las ook horrorverhalen over een Tucson PHEV (zelfde aandrijflijn) die hoog in toeren gaat en niet meer acceleert. Vanochtend stevig gereden met de caravan erachter, niets dat wees op het hoog in toeren blijven e.d.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Vandaag de caravan uit de stalling gehaald. Wat blijkt, de stekkerdoos zit zo hoog gemonteerd dat bij een scherpe bocht naar links de koppeling van de caravan de stekker en doos beschadigd. Onbegrijpelijk dat dit zo is afgeleverd. De dealer heeft de doos nu zo gemonteerd dat deze schuin naar beneden is gedraaid zodat er geen schade ontstaat aan de caravanstekker. Erg bijzonder en wellicht goed om te checken mocht je een trekhaak gemonteerd krijgen.


Zou het stopcontact niet te ver naar achter zitten?
Ik kan het op de foto's niet goed zien, maar gevoelsmatig lijkt mij montage van het stopcontact aan de voorste bout (dus dichter bij de bumper) dit probleem niet alleen verhelpt, maar er ook nog eens een stuk beter uit zou zien...
Link naar reactie
Delen op andere sites


 

9 minuten geleden, zei Murcielaygo:

 


Zou het stopcontact niet te ver naar achter zitten?
Ik kan het op de foto's niet goed zien, maar gevoelsmatig lijkt mij montage van het stopcontact aan de voorste bout (dus dichter bij de bumper) dit probleem niet alleen verhelpt, maar er ook nog eens een stuk beter uit zou zien...

 

Geprobeerd maar dat past niet, gaat wat ver om hier uit te leggen. Monteur van de dealer had dezelfde suggestie en heeft dat geprobeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


11 uur geleden, zei Cj V:

Vandaag de caravan uit de stalling gehaald. Wat blijkt, de stekkerdoos zit zo hoog gemonteerd dat bij een scherpe bocht naar links de koppeling van de caravan de stekker en doos beschadigd. Onbegrijpelijk dat dit zo is afgeleverd. De dealer heeft de doos nu zo gemonteerd dat deze schuin naar beneden is gedraaid zodat er geen schade ontstaat aan de caravanstekker. Erg bijzonder en wellicht goed om te checken mocht je een trekhaak gemonteerd krijgen.

 

 

IMG_7713.JPG

IMG_7720.JPG

IMG_7719.JPG

Is dit een vaste trekhaak? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


12 uur geleden, zei Cj V:

 

Geprobeerd maar dat past niet, gaat wat ver om hier uit te leggen. Monteur van de dealer had dezelfde suggestie en heeft dat geprobeerd.

Ik heb er nog niet opgelet. Volgens mij zit de stekkerdoos op dezelfde plek. 

Vond het er al wel raar uitzien. Stekkerdoos onder de Golf was mooi weggewerkt. 

Anders maak ik zelf wel een mooi steuntje. 

aangepast door Justdigit
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, zei Justdigit:

Ik heb er nog niet opgelet. Volgens mij zit de stekkerdoos op dezelfde plek. 

Vond het er al wel raar uitzien. Stekkerdoos onder de Golf was mooi weggewerkt. 

Anders maak ik zelf wel een mooi steuntje. 

Je kunt de doos naar achteren verplaatsen (2e bout) maar dan moeten er een aantal ringen tussen het plaatje van de stekkerdoos en de trekhaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites


24 minuten geleden, zei Cj V:

Je kunt de doos naar achteren verplaatsen (2e bout) maar dan moeten er een aantal ringen tussen het plaatje van de stekkerdoos en de trekhaak.

Haha wat dacht je dat ik aan het doen was?? Ziet er veel beter uit zo. 

Goed dat je het vermeld hebt. Ik moet komende week een trailer afleveren bij een klant. Zo lullig als ik m direct sloop. 

 

IMG_20230416_111450.jpg

aangepast door Justdigit
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...