Jump to content

Kinderbugs en Ergernisjes Sportage 5


Rick

Recommended Posts

Omdat er her en der best e.e.a. wordt geplaatst over kleine ergernissen, functies die 'ontbreken', foutjes en dingen die nog steeds niet duidelijk zijn heb ik hier een topic gemaakt waar we dit even bij elkaar kunnen laten komen.
Graag het probleem/ergernisje hier melden.
Leg ook uit wat er precies gebeurt of niet klopt of wat eraan stoort. Geef indien ook een voorbeeld van hoe het volgens jou zou horen of beter zou kunnen.

Voorbeeld: 
Navigatie - Richting aangeven/stem is te laat, afslag al gehad en de stem komt dan pas met "nu rechtsaf slaan". 
Oplossing - Software update, vorige systemen hadden dit probleem niet.

Als we genoeg punten verzamelen waar meerdere last van hebben dan kunnen we dit doorgeven en kan er misschien wat aan gedaan worden of meer duidelijkheid worden gegeven.

Edited by Rick
Link to comment
Share on other sites

  • Rick changed the title to Kinderbugs en Ergernisjes Sportage 5

Waarom staat er in mijn Dashbord in Mijn Kia een Instructieboekje met de naam Kia Sportage 2018, kan toch niet zo moeilijk zijn dit aan te passen naar de Kia Sportage 2022

Instructie boekje 2018..JPG

Link to comment
Share on other sites

Gisteren op de A44, Cruisecontrol met Automatische afstand houden en snelheid via wegenkaartborden gekoppeld.(Adaptieve cruise control met navigatieondersteuning (NSCC-C)

Eerste stuk netjes 100 km/pu op de kaart en cluster ook netjes het 100km bord er op, Plots veranderd op de kaart het bord van 100km naar 120km, ook in het clusterscherm  ( 13.00 in de middag ) dus vliegt de cruisecontrol direct van 100 naar 120km/pu, geen auto voor me dus gassen met die bak.

Dit is nu al de tweede keer dat me dit overkomt, ik weet het nu zeker😡 UIT! die Adaptieve cruise control met navigatieondersteuning (NSCC-C)

Heb nu inmiddels de nieuwe software update gedaan en zal het bovenstaande komende tijd nog is gaan testen, hopelijk is deze best gevaarlijke bug daarmee opgelost.

Link to comment
Share on other sites

Betreft de Software Update op een USB stick zetten, 

ik had eerst geen usb stick met voldoende ruimte, dus had de update eerst op de harde schijf gezet, je moet dan later deze update naar de usb stick kopiëren, dan pak je in eerste instantie de hele opgeslagen data ( de map dus die vanzelf wordt aangemaakt ), zo wordt dit namelijk uitgelegd, dat werkte dus niet, je moet de inhoud van die map dan naar de usb kopiëren en dan werkt het achteraf wel.

Als je de update direct op de usb laat plaatsen tijdens de download dan gebeurt dus hetzelfde, geen map maar direct de losse bestanden.

Deze inhoud dus achteraf naar je usb stick kopieeren.JPG

Niet deze map naar je usb stick kopieeren.JPG

Edited by BarneyRubble
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sorry voor de afwezigheid, drukte.

Weinig reacties helaas terwijl over het forum heen wel eea voorbij komt steeds.
Ik zal ze zelf wanneer ik tijd heb eens gaan zoeken en verzamelen.

Mijn Sportage staat inmiddels op begin September, erg benieuwd :)

Het probleem wat je beschrijft met de USB is wel een beetje normaal, dit is bij elk systeem zo :P 

Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden, zei Rick:

Sorry voor de afwezigheid, drukte.

Weinig reacties helaas terwijl over het forum heen wel eea voorbij komt steeds.
Ik zal ze zelf wanneer ik tijd heb eens gaan zoeken en verzamelen.

Mijn Sportage staat inmiddels op begin September, erg benieuwd :)

Het probleem wat je beschrijft met de USB is wel een beetje normaal, dit is bij elk systeem zo :P 

Het zit hem in de uitleg hierover, als je toch alvast de update wil downloaden omdat je nog geen geschikte usb hebt dan wordt deze in een ( zelf gemaakte ) map opgeslagen.

Ze " vertellen dan " dat je later " deze inhoud " alsnog zo naar een usb kan kopieéren.  Echter ze vertellen er niet bij dat je dus niet de map die tijdens het downloaden wordt aangemaakt ( met de specifieke benaming ) moet kopieéren. maar dat je dus alleen de inhoud van die map naar je usb moet kopieéren dan werkt het pas

 

Edited by BarneyRubble
Link to comment
Share on other sites

Na 2 maanden rijden in een Sportage HEV en overwegend positieve ervaringen toch een paar ergernissen. Mogelijk ligt het aan mij zelf, maar:

 

  1. De achteruitkijk spiegel krijg ik niet ver genoeg naar boven gedraaid. Of ik zit te hoog / te ver naar achteren, of ze hebben de spiegel te weinig ruimte gegeven, maar als ik "lekker" zit krijg ik de spiegel niet goed ingesteld en zie ik de leuning van de achterbank en een stukje van de weg.
  2. Onder de spoiler zitten links en rechts van de wisser van de achterruit stukjes tochtband (of zoiets). Duidelijk zichtbaar, slecht afgewerkt en een merkwaardig gezicht. Normaal gesproken zie je het niet zo, maar als je onder de spoiler kijkt valt het erg op. Moet anders kunnen lijkt me.
  3. Waar kan ik vinden hoe het laad/ontlaad gedrag van de auto is / moet zijn? Staat er ergens een beschrijving van het in mijn ogen merkwaardige gedrag van het laden / ontladen van de accu tijdens het rijden op de snelweg? Ik vind het vreemd dat de verbrandingsmotor wordt gebruikt om tijdens het rijden de accu op te laden om deze dan vervolgens weer leeg te rijden zonder verbrandingsmotor. In mijn ogen is dat niet efficiënt en wordt de hybride er niet zuiniger door.
  4. Cruise control met navigatieondersteuning is een ramp op de snelwegen in dit land. Kan dat ergens definitief uitgeschakeld worden?
  5. Adaptieve cruise control is fijn, zolang er geen idioten zijn die dat mooie gaatje met jouw voorganger zien als fijn plekje om te rijden. De software gaat redelijk paniekerig om met de nieuwe afstand tot de ongenode gast, waardoor de rem relatief stevig in werking treedt, met de schrikreacties van de achterligger tot onvermijdelijk gevolg. Dat anticiperen gaat beter door de mens.
  6. Bij het nemen van asymmetrische drempels schud de wagen flink. Je voelt dat het een hoge auto is. Kwestie van wennen, ik kom uit een verlaagde BMW E39, die dan de drempels minder schokkerig nam, maar soms ook minder comfortabel reed.

Sommige zaken kan je denk ik niet aanpassen, zeker het laatste punt niet (en dat hoeft ook niet), maar zijn er zaken die ik over het hoofd heb gezien in de handleiding, waardoor er wat ergernissen opgelost kunnen worden, of moet ik er aan wennen?

Link to comment
Share on other sites

Ten aanzien van jouw punt 3: dat begrijp ik dus totaal niet.

Op het moment dat de accu tot een zeker punt is ontladen en er te weinig acculading aanwezig is  om nog langer electrisch te kunnen rijden, schakelt de verbrandingsmotor in. Tijdens het rijden met de verbrandingsmotor vervolgens, laat de accu geleidelijk weer op (mooi toch?). Wanneer de accu voldoende is herladen, kan er weer electrisch (zonder verbrandingsmotor) worden gereden (gratis km's). Tot het moment dat de accu weer te weinig is opgeladen ....................... enz. enz. enz.

Wat deugt hier niet aan? Hoe had je het anders gedacht dan?

Met dit proces is mijn verbruik op de snelweg met een constante snelheid van 100 km/u zo'n 1:20 `a 21. Op binnenwegen bij 80 -85 km/u gaat dat richting 1: 22 `a 23. Ik ben daar met een SUV van 1550 kg (plus onze 135 kg) zeer tevreden mee, zeker gezien het feit dat ik er pas 1600 km op heb zitten.

In de tank zit momenteel E05 ...............

Edited by Geer00
Link to comment
Share on other sites

Peerke07,

Dat van de spiegels klopt, in mijn Niro kon ik de buitenspiegels best meer naar buiten en naar onderen laten bewegen, bij de sportage is dit gegeven moment begrensd, ik lig eigenlijk in de stoel maar voor mij kan de spiegel net genoeg naar buiten toe maar verder kan ie ook dan echt niet.

De cruisecontrol met navigatie ondersteuning, daar heb ik hierboven ergens in dit topic daar mijn bevindingen over opgeschreven, de eerste ervaring was niet prettig dus!     Dit kan je gelukkig wel uitzetten bij de instellingen. Of je gaat er net 1 km boven of onder zitten, dan schakelt deze ondersteuning zichzelf ook direct uit, de auto in je display veranderd dan van groen ( geactiveerd ) naar wit ( niet geactiveerd )

Wat ik gisteren ook had, ik kwam de A2 oprijden en de navigatie gaf een 50 km snelheid aan, dit was natuurlijk 100, hij bleef dus piepen omdat ik volgens deze ondersteuning 2 keer zo hard reed, ook ging de Linecontrole uit en kreeg ik onder het rijden deze niet meer aan, na veel geprobeerd te hebben veranderde de snelheid van 50 km naar 100 km op de kaart en ging eindelijk het irritante piepje uit.  Maar de Linecontrole bleef niet in beeld komen, pas nadat ik thuis was en de auto afsloot en daarna weer opnieuw aan zette kwam de Linecontrole weer in beeld.

Gisteren op de A2, cruisecontrol ingesteld samen met de afstand van de auto voor me en floep, werd ingehaald en duikt er een autootje net voor me neus langs tussen door om de afrit te halen die hij waarschijnlijk vergeten was, en bij mij ging de sportage dus ook direct op de rem en dat was best fors, waar ik benieuwd naar ben is als de sportage in ene zo plots moet afremmen of de remlichten dan aan gaan, dat lijkt me wel het meest logische maar kan dit zelf niet testen natuurlijk.

Het wat heen en weer schudden bij een verkeersdrempel, daar zal je aan moeten wennen, ik zelf heb de PHEV en dus de 19 inch velgen, de niro had 18 inch velgen dus het verschil is voor mij niet echt meer geworden, het is logisch, hoe lager de auto des te minder zal de auto heen en weer schudden, maar het instappen wordt voor mij dan echt een groot probleem dus het af en toe schudden maar tolereren maar wel een fijne hoge instap.

Link to comment
Share on other sites

12 uur geleden, zei Peerke07:

Na 2 maanden rijden in een Sportage HEV en overwegend positieve ervaringen toch een paar ergernissen. Mogelijk ligt het aan mij zelf, maar:

 

Bij het nemen van asymmetrische drempels schud de wagen flink. Je voelt dat het een hoge auto is. Kwestie van wennen, ik kom uit een verlaagde BMW E39, die dan de drempels minder schokkerig nam, maar soms ook minder comfortabel reed.

Sommige zaken kan je denk ik niet aanpassen, zeker het laatste punt niet (en dat hoeft ook niet), maar zijn er zaken die ik over het hoofd heb gezien in de handleiding, waardoor er wat ergernissen opgelost kunnen worden, of moet ik er aan wennen?

Dit ligt 'helaas' aan de gekozen uitvoering. De GT Plus heeft een elektronisch nogwat onderstel en hier zou het veel prettiger zijn..

Link to comment
Share on other sites

12 uur geleden, zei Geer00:

Ten aanzien van jouw punt 3: dat begrijp ik dus totaal niet.

Op het moment dat de accu tot een zeker punt is ontladen en er te weinig acculading aanwezig is  om nog langer electrisch te kunnen rijden, schakelt de verbrandingsmotor in. Tijdens het rijden met de verbrandingsmotor vervolgens, laat de accu geleidelijk weer op (mooi toch?). Wanneer de accu voldoende is herladen, kan er weer electrisch (zonder verbrandingsmotor) worden gereden (gratis km's). Tot het moment dat de accu weer te weinig is opgeladen ....................... enz. enz. enz.

Wat deugt hier niet aan? Hoe had je het anders gedacht dan?

Met dit proces is mijn verbruik op de snelweg met een constante snelheid van 100 km/u zo'n 1:20 `a 21. Op binnenwegen bij 80 -85 km/u gaat dat richting 1: 22 `a 23. Ik ben daar met een SUV van 1550 kg (plus onze 135 kg) zeer tevreden mee, zeker gezien het feit dat ik er pas 1600 km op heb zitten.

In de tank zit momenteel E05 ...............

Hoe ik het dacht is als volgt:

 

De verbrandingsmotor wordt niet gebruikt om de accu op te laden.

 

Het laden van een accu kost energie en door de laadverliezen kost dat meer energie dan het oplevert. Je zegt gratis kilometers, maar zo werkt het natuurlijk niet. De energie die je in de accu stopt moet ergens vandaan komen en dat kost brandstof. De verliezen die bij het laden ontstaan (hoe gering ook) is verloren energie. Iets klopt er in mijn ogen niet. Dat je remenergie omzet in elektrische lading en de accu daar mee laadt snap ik, maar een verbrandingsmotor harder laten werken om met verliezen de accu te laden snap ik niet.

Edited by Peerke07
Link to comment
Share on other sites

12 uur geleden, zei BarneyRubble:

Peerke07,

Dat van de spiegels klopt, in mijn Niro kon ik de buitenspiegels best meer naar buiten en naar onderen laten bewegen, bij de sportage is dit gegeven moment begrensd, ik lig eigenlijk in de stoel maar voor mij kan de spiegel net genoeg naar buiten toe maar verder kan ie ook dan echt niet.

De cruisecontrol met navigatie ondersteuning, daar heb ik hierboven ergens in dit topic daar mijn bevindingen over opgeschreven, de eerste ervaring was niet prettig dus!     Dit kan je gelukkig wel uitzetten bij de instellingen. Of je gaat er net 1 km boven of onder zitten, dan schakelt deze ondersteuning zichzelf ook direct uit, de auto in je display veranderd dan van groen ( geactiveerd ) naar wit ( niet geactiveerd )

Wat ik gisteren ook had, ik kwam de A2 oprijden en de navigatie gaf een 50 km snelheid aan, dit was natuurlijk 100, hij bleef dus piepen omdat ik volgens deze ondersteuning 2 keer zo hard reed, ook ging de Linecontrole uit en kreeg ik onder het rijden deze niet meer aan, na veel geprobeerd te hebben veranderde de snelheid van 50 km naar 100 km op de kaart en ging eindelijk het irritante piepje uit.  Maar de Linecontrole bleef niet in beeld komen, pas nadat ik thuis was en de auto afsloot en daarna weer opnieuw aan zette kwam de Linecontrole weer in beeld.

Gisteren op de A2, cruisecontrol ingesteld samen met de afstand van de auto voor me en floep, werd ingehaald en duikt er een autootje net voor me neus langs tussen door om de afrit te halen die hij waarschijnlijk vergeten was, en bij mij ging de sportage dus ook direct op de rem en dat was best fors, waar ik benieuwd naar ben is als de sportage in ene zo plots moet afremmen of de remlichten dan aan gaan, dat lijkt me wel het meest logische maar kan dit zelf niet testen natuurlijk.

Het wat heen en weer schudden bij een verkeersdrempel, daar zal je aan moeten wennen, ik zelf heb de PHEV en dus de 19 inch velgen, de niro had 18 inch velgen dus het verschil is voor mij niet echt meer geworden, het is logisch, hoe lager de auto des te minder zal de auto heen en weer schudden, maar het instappen wordt voor mij dan echt een groot probleem dus het af en toe schudden maar tolereren maar wel een fijne hoge instap.

Okay, ik kan dat NAV ondersteund cruise control dus uitzetten. Ga ik naar zoeken. Dat je met 1 km er boven of er onder er geen last meer van hebt heb ik inmiddels ontdekt en was mijn work arround geworden.

 

Dank.

Link to comment
Share on other sites

11 uur geleden, zei Rick:

Dit ligt 'helaas' aan de gekozen uitvoering. De GT Plus heeft een elektronisch nogwat onderstel en hier zou het veel prettiger zijn..

Tsja, Ik heb de dynamicplus. Dus geen adaptief onderstel. Mijn vrouw wilde geen zwarte hemel en dat moet je dan respecteren 😉.

Link to comment
Share on other sites

12 uur geleden, zei BarneyRubble:

Peerke07,

Dat van de spiegels klopt, in mijn Niro kon ik de buitenspiegels best meer naar buiten en naar onderen laten bewegen, bij de sportage is dit gegeven moment begrensd, ik lig eigenlijk in de stoel maar voor mij kan de spiegel net genoeg naar buiten toe maar verder kan ie ook dan echt niet.

De cruisecontrol met navigatie ondersteuning, daar heb ik hierboven ergens in dit topic daar mijn bevindingen over opgeschreven, de eerste ervaring was niet prettig dus!     Dit kan je gelukkig wel uitzetten bij de instellingen. Of je gaat er net 1 km boven of onder zitten, dan schakelt deze ondersteuning zichzelf ook direct uit, de auto in je display veranderd dan van groen ( geactiveerd ) naar wit ( niet geactiveerd )

Wat ik gisteren ook had, ik kwam de A2 oprijden en de navigatie gaf een 50 km snelheid aan, dit was natuurlijk 100, hij bleef dus piepen omdat ik volgens deze ondersteuning 2 keer zo hard reed, ook ging de Linecontrole uit en kreeg ik onder het rijden deze niet meer aan, na veel geprobeerd te hebben veranderde de snelheid van 50 km naar 100 km op de kaart en ging eindelijk het irritante piepje uit.  Maar de Linecontrole bleef niet in beeld komen, pas nadat ik thuis was en de auto afsloot en daarna weer opnieuw aan zette kwam de Linecontrole weer in beeld.

Gisteren op de A2, cruisecontrol ingesteld samen met de afstand van de auto voor me en floep, werd ingehaald en duikt er een autootje net voor me neus langs tussen door om de afrit te halen die hij waarschijnlijk vergeten was, en bij mij ging de sportage dus ook direct op de rem en dat was best fors, waar ik benieuwd naar ben is als de sportage in ene zo plots moet afremmen of de remlichten dan aan gaan, dat lijkt me wel het meest logische maar kan dit zelf niet testen natuurlijk.

Het wat heen en weer schudden bij een verkeersdrempel, daar zal je aan moeten wennen, ik zelf heb de PHEV en dus de 19 inch velgen, de niro had 18 inch velgen dus het verschil is voor mij niet echt meer geworden, het is logisch, hoe lager de auto des te minder zal de auto heen en weer schudden, maar het instappen wordt voor mij dan echt een groot probleem dus het af en toe schudden maar tolereren maar wel een fijne hoge instap.

Bij mij gaat het trouwens om de binnen spiegel die ik niet voldoende ver naar boven kan draaien. 

Dat remmen bij ongenode gasten voor je zullen ongetwijfeld de remlichten gaan branden, lijkt me een voorwaarde binnen de verkeersveiliheid en bij de toelating van de auto zal dat toch wel een punt zijn. Het is wel schrikken voor zowel jezelf als je achterganger.

Dat schudden is niet de grootste ergernis. Door de hoogte van de auto had ik natuurlijk wel door dat deze minder hard de hoek om zou gaan dan de E39, maar eenmaal op leeftijd gekomen is dat hard de hoek omgaan ook niet meer één van de zaken waar je een auto op selecteert. Het instappen gaat nu veel comfortabeler, met die oude knoken.

Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, zei Peerke07:

Hoe ik het dacht is als volgt:

 

De verbrandingsmotor wordt niet gebruikt om de accu op te laden.

 

Het laden van een accu kost energie en door de laadverliezen kost dat meer energie dan het oplevert. Je zegt gratis kilometers, maar zo werkt het natuurlijk niet. De energie die je in de accu stopt moet ergens vandaan komen en dat kost brandstof. De verliezen die bij het laden ontstaan (hoe gering ook) is verloren energie. Iets klopt er in mijn ogen niet. Dat je remenergie omzet in elektrische lading en de accu daar mee laadt snap ik, maar een verbrandingsmotor harder laten werken om met verliezen de accu te laden snap ik niet.

Okay, dat de verbrandingsmotor harder moet werken om de accu op te laden, dat had ik me niet zo gerealiseerd. Maar is dat ook werkelijk zo? Niet iets van energie die voorheen niet benut werd nu in de accu stoppen (net zoals bij remmen)? Oprechte vraag hoor, want ik ben geen techneut.

Dat raakt overigens aan een ander punt. Tijdens het rijden wordt de accu opgeladen, maar ik zie dat niet op die meter, die geeft dan niet " charge"  aan, terwijl ik de accu wel zie " vollopen" .

Edited by Geer00
Link to comment
Share on other sites

2 uur geleden, zei Peerke07:

Tsja, Ik heb de dynamicplus. Dus geen adaptief onderstel. Mijn vrouw wilde geen zwarte hemel en dat moet je dan respecteren 😉.

En nu klaagt de vrouw vast over de drempels? :P

 

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij gebruikt een hybride de ICE wel degelijk om de accu te laden. En dat is geen verloren energie, maar opslag voor later.
De ICE is eigenlijk ietwat underpowered, door de electromotor bij te schakelen compenseer je dat.

Optrekken is met een ICE eigenlijk hartstikke ongunstig, omdat het koppel pas bij hogere toeren beschikbaar is en hogere toeren kosten meer brandstof.
Een electromotor heeft 100% koppel vanaf 0 rpm, dus als je DIE gebruikt om op te trekken is dat veel gunstiger. De energie daarvoor haal je uit de accu, welke zijn lading krijgt uit bijv. remmen, maar ook door tijden het rijden IETS meer energie uit de motor te halen.

Als je (rekenvoorbeeld) tijdens het rijden 1% meer verbruikt op de ICE om de accu te laden, maar dan tijdens het optrekken de ICE niet of nauwelijks nodig hebt (verbruik bij optrekken is met gemak enkele seconden slechter dan 1 op 3 bij sommige auto's), dan compenseert dat.

Hoe je het ook bekijkt, reken er maar op dat de engineers van Kia (of welke andere fabrikant dan ook) hier echt wel over hebben nagedacht...

Link to comment
Share on other sites

Vergeet 1 ding niet, tijdens het remmen wordt de hybride idd opgeladen, maar wat zeker ook telt is het laten uitrollen, bv op een afrit, tijdens een navigatie rit wordt dit dan ook doorgegeven zodra je het uitrollen kan starten, dus de voet van het gas, in de niro hybride die ik hiervoor gehad heb kon je ook instellen of de melding voor het uit rollen al snel wil krijgen, dus eerder of toch wat later, heb nog niet gekeken of die instellingen ook in de sportage aanwezig zijn.

Als je het régenereren goed onder de knie hebt dan kan je best goed zuinig rijden, in de zomer kwam ik in de niro makkelijk op 1op22 en in de winter 1op 18/19.

Ik heb hier op een topic uitleg over gegeven.😉

Edited by BarneyRubble
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Klopt Barney, maar mijn ervaring op de snelweg is de volgende:

Bij constante snelheid van omstreeks 100 km/u (dus zonder tussentijds remmen en uitrollen), schakelt de verbrandingsmotor na zo'n 7 km over op electrisch rijden. Dat gaat dan gedurende zo'n 2 km om vervolgens weer terug te gaan naar verbrandingsmotor en zo verder. Op die manier rijd ik dus ongeveer 20% van de tijd electrisch.

Link to comment
Share on other sites

2 uur geleden, zei BarneyRubble:

Vergeet 1 ding niet, tijdens het remmen wordt de hybride idd opgeladen, maar wat zeker ook telt is het laten uitrollen, bv op een afrit, tijdens een navigatie rit wordt dit dan ook doorgegeven zodra je het uitrollen kan starten, dus de voet van het gas, in de niro hybride die ik hiervoor gehad heb kon je ook instellen of de melding voor het uit rollen al snel wil krijgen, dus eerder of toch wat later, heb nog niet gekeken of die instellingen ook in de sportage aanwezig zijn.

Als je het régenereren goed onder de knie hebt dan kan je best goed zuinig rijden, in de zomer kwam ik in de niro makkelijk op 1op22 en in de winter 1op 18/19.

Ik heb hier op een topic uitleg over gegeven.😉

Klopt wat je zegt. Uitrollen is in feite ook afremmen. De kinetische energie wordt omgezet in elektrische lading en in de accu geladen.

Maar om een ICE te gebruiken om je accu op te laden op de snelweg is qua zuinigheid denk ik niet de juiste manier. Ongetwijfeld zijn er knappe koppen bij de fabrikanten, maar of die ooit natuurkunde hebben gehad betwijfel ik dan toch wel. De accu opladen terwijl je met constante snelheid van zeg 100 km/h rijdt is m.i. energie weggooien, zeker als je die energie een paar kilometer verder weer uit de accu gaat halen. Het laden van een accu gaat gepaard met verliezen, hoe je het ook went of keert. Mogelijk heeft het te maken met de levensduur van de accu of zo, maar energie zuinig is het in ieder geval niet.

En ja, de Sportage is best zuinig in ons land. Op een traject van 10 km met ongeveer 60% 80 km/h weg en 40% bebouwde kom met 30/50 km/h haal je met gemak 1 op 20 tot soms wel 1 op 25. Bij constante snelheid van 100-110 km/h op de snelweg kom ik net aan de 1 op 17. Fijne auto en aan die kleine ergernissen die ik heb wen ik wel, hoewel die binnenspiegel toch behelpen is af en toe 🙄.

Link to comment
Share on other sites

2 uur geleden, zei Geer00:

Klopt Barney, maar mijn ervaring op de snelweg is de volgende:

Bij constante snelheid van omstreeks 100 km/u (dus zonder tussentijds remmen en uitrollen), schakelt de verbrandingsmotor na zo'n 7 km over op electrisch rijden. Dat gaat dan gedurende zo'n 2 km om vervolgens weer terug te gaan naar verbrandingsmotor en zo verder. Op die manier rijd ik dus ongeveer 20% van de tijd electrisch.

Die 80% rijdt je wel met een wat harder werkende verbrandingsmotor, want de accu moet opgeladen worden en dat gaat met verliezen gepaard (warmte in gelijkrichter, kabels en accu). Is mogelijk klein bier, maar je kan die 20 % elektrisch alleen rijden als er meer dan 20% energie door je verbrandingsmotor wordt opgewekt die je in de accu stopt (en dus niet nodig hebt om de snelheid aan te houden).

Link to comment
Share on other sites

Beste Peerke,

Ik zie wat je allemaal zegt, en ik ben onvoldoende technisch onderlegd om alles wat je zegt onderbouwd te beamen of weerleggen.

Wat is wel met zekerheid kan zeggen is het volgende:

-

Link to comment
Share on other sites

1. Dat de verbrandingsmotor en de elektromotor elkaar afwisselen zoals door mij beschreven is een hard feit.

2. Dat afwisselen kan ik niet beïnvloeden, het systeem regelt dat zelf, ook al zou ik het anders willen (hetgeen duidelijk niet het geval is).

3. Dat de HEV zo zuinig is als hij is, is het gevolg van deze afwisseling, meer in het bijzonder de werking van het elektrisch rijden. Met alleen een verbrandingsmotor is het namelijk op zeker ONMOGELIJK om met een auto van in totaal 1.700 kilo een verbruik van 1:20 tot 25 (zoals jij zegt) te halen.

Dat de HEV zo zuinig is als hij is, is dus ook alleen maar te danken aan de aanwezigheid van de mogelijkheid om elektrisch te rijden (20% van de tijd zoals door mij omschreven) hoe jij dan ook denkt over de vermeende inefficiëntie van het systeem.

 

Ik denk dat we het hierbij dan ook maar moeten laten. We vermoeien anderen alleen maar met onze discussie, vrees ik. Laat een ieder maar zijn of haar eigen conclusies trekken.

Edited by Geer00
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...