Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

juist geen ergenisje

dit werkt wellicht alleen bij een gt plusline....  als ik een rotonde nader met een wat onoverzichtelijk fietspad / fietsers ernaast dan druk ik op de knop voor de 360 graden camera view (rechtsonder op het middenconsole) de achteruitrijcamera camera geeft dan in. het grote scherm een volledig beeld van alles wat achter de auto gebeurd zodat je niet opeens verrast wordt door een fietser (werkt trouwens bij alle snelheden, behalve bij stapvoets enzo want dan komt die in de parkeer modus)

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst

Sinds ruim 2 maanden in het bezit van een PHEV GT-PLUSLINE. Mega fijne auto, kan niet anders zeggen. Maar zou geen echte Nederlander zijn als er ook niet wat te zeuren is. En dat is, naast de belabberde DAB ontvangst (bekend probleem), het opvallende puntje dat de elektronische achterklep met de sleutel wel open gaat maar niet dicht, hij stopt halverwege. Werkt alleen als ik op de knop druk op de achterklep zelf. Iemand anders die daar ook last van heeft?

Geplaatst

Dealerbezoekje?

Geplaatst
15 uur geleden, zei Super_Sportage:

de elektronische achterklep met de sleutel wel open gaat maar niet dicht, hij stopt halverwege.

Je weet dat je die knop op de AB vast moet houden tot de klep dicht is, he?

Geplaatst
Je weet dat je die knop op de AB vast moet houden tot de klep dicht is, he?

Waarschijnlijk niet , want anders zou hij er niet over “zeuren” . Werkt perfect als je de knop inhoud tot dat de koffer volledig dicht is . Net zoals met de knop op het Dashboard , hiermee gaat het ook
Geplaatst

Iemand al een aanvaring gehad met de achterbank?

Als je een deel van de achterbank naar beneden wilt doen met de handel naast de zitting moet je goed oppassen dat je niet je hoofd voor het bankdeel hebt. Het bankdeel schiet zo hard naar voren dat je een flinke dreun op je hoofd/gezicht krijgt. Test het maar eens uit! (zonder je hoofd ervoor natuurlijk)

• 4 maanden later...
Geplaatst

Brandstof verbruik tijdens stationair draaien voor verwarmen auto. 

Terwijl het toerental stabiel is op +-1300 toeren veranderd het getoonde en berekende brandstof verbruik sterk. Van 0 bij stilstand voor een stoplicht tot boven de 30l per 100km(verder gaat de de blauwe balk niet) bij versnellen. Lijkt mij dat ie dan het verbruik van de electomotor meerekend op de een of andere manier. 

Noot: de software is nog wel van juni 2022, updaten/downloaden van nieuwere versie van nov/dec 2022 kan niet sinds de laatste versie van juni 2023 is terug getrokken . (auto is juli '23 geleverd met jaar oude software) 

Geplaatst
3 uur geleden, zei Peter-036:

Lijkt me niet vreemd, je verbruikt stilstaand wel brandstof, maar maakt geen (kilo-)meters.

En bij (fors) optrekken gaat er op een relatief korte afstand veel brandstof door de motor.

Dat is het juist, stilstaand geeft hij geen verbruik aan, wat dus wel het geval zou moeten zijn, en bij optrekken blijft toerental gelijk, dan zou ook het verbruik gelijk moeten blijven, in ieder geval voor het actuele gebruik in de balk onderaan de display. De motor wordt dan ook helemaal niet gebruikt voor aandrijving. Je hoort het EV geluid ook gewoon. Bij op dezelfde manier optrekken als EV uit/leeg is, dan gaat het toerental ruim over de 3800 toeren voordat hij schakeld, met veel herrie, en dat is hier dus niet het geval. 

Geplaatst (aangepast)

Maar de brandstof die stilstaand verbriukt werd, zal bij de eerste kilometers 'bijgeteld' worden, alleen zou je dan verwachten met een hoog verbruik te beginnen, en dat omlaag zien gaan.

Mogelijk 'simuleert'  die 'verbruiksbalk' het brandstofverbruik alsof hij op brandstof reed?

Dit om de bestuurder 'tot zuinigheid te manen'.

Maar zoals je het beschrijft is het gedrag van die meters inderdaad niet logisch........

aangepast door Peter-036
typo
Geplaatst
14 uur geleden, zei ErikSportV:

bij optrekken blijft toerental gelijk

Dan komt wat jij meldt waarschijnlijk omdat de motor alleen draait om de airco/verwarming te laten werken.
Zet de verwarming eens op 16 graden en de airco 'uit'? Maakt dat uit?

Geplaatst
4 uur geleden, zei Wim-A:

Dan komt wat jij meldt waarschijnlijk omdat de motor alleen draait om de airco/verwarming te laten werken.
Zet de verwarming eens op 16 graden en de airco 'uit'? Maakt dat uit?

Dat de motor draait voor de verwarming dat weet ik, en dat hij daarom stationair /constant is in z'n toerental ook. En ja hij gaat uit bij verwarming laag/uit. Maar dat was niet de essentie van de opmerking. Omdat het toerental constant is zou dus het brandstof verbruik ook constant moeten zijn. Maar die gaat op en neer gelijk aan het stroom verbruik voor het versnellen, vertragen of stilstaan. 

Geplaatst

Feit dat toerental constant is, wil niet zeggen, dat verbruik dat dan ook is. De belasting kan variëren bij hetzelfde toerental en dan dus ook het verbruik. Dit is feitelijk ook de "truuk" die hybride auto's gebruiken om wat zuiniger te rijden. De deellast van de motor, is bij constante snelheid van zeg 80-100 km/uur behoorlijk laag en de motor werkt dan feitelijk niet erg efficiënt. Als de motor zwaarder belast zou worden bij hetzelfde toerental, dan zou hij efficiënter werken. Zie het als de inwendige wrijving van de motor die overwonnen moet worden. Die wrijving is constant bij een constant toerental. Door de motor zwaarder te belasten komt die in een efficiënter werkgebied, want aandeel van de inwendige wrijving wat verloren energie is, is minder. Door b.v. de batterijen op te laden tijdens rijden op verbrandingsmotor, belast je die zwaarder en in een beter werk gebied. Vervolgens rij je een stukje elektrisch, ondanks verlies van opslag in accu, is dat toch uiteindelijk zuiniger.  Ook het vragen van heel veel vermogen bij acceleren is niet efficiënt voor de motor, de elektrische ondersteuning zorgt dan dat de motor in een efficiënter werkgebied blijft. Bijgevoegd een afbeelding van het specifieke verbruik van een bepaalde motor. Het principe is feitelijk voor elke verbrandingsmotor hetzelfde. Als je bij hetzelfde toerental meer vermogen lever, dan neemt het specifieke verbruik af. Hetzelfde vermogen leveren bij hoger toerental is duurder etc. 

ALH_BSFC_map_with_power_hyperbolae_268AF725-D2FD-B5CA-17158CC650E40A3F.bmp

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst
57 minuten geleden, zei Jimmy Venema:

Duidelijke uitleg, kan mij alleen nog steeds niet voorstellen dat een verbruik van 0 t/m 30+ liter per 100km in de efficiëntie band vallen, maar goed. Wat mij betreft voldoende besproken zo. 

• 1 maand later...
Geplaatst

Na de laatste update (NQ5e_P.EUR.S5W_L.001.001.231107), blijken een aantal zaken nog steeds niet goed te werken.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Mijn machine: Sportage NQ5 PHEV, GT-Line+

Alle issues die blijven bestaan, ook na de update:

1. De laadissues zijn nog steeds niet opgelost. Kia NL heeft aangegeven dat de meegeleverde kabel te zwaar is, en heeft de laad procedure aangepast. We wachten op andere oplossingen.
  2. Veelvuldig uitval DAB+ radio, met name in de buurt van 4G/5G zendmasten
  3. Bandenspanning systeem is veel te hyper. Ook na bijvullen blijven meldingen komen. Ook bij verschillen van 0,1 bar. En niet consistent.
  4. Meldingen om stuur vast te houden zijn overvloedig en onnodig. Ook bij vasthouden stuur, blijven er meldingen komen. Te ongevoelig.
  5. Foutieve waarschuwingen van snelheidsveranderingen (navigatie en borden) bij Highway Assist (NSCC-C). Nogal abrupte snelheidswijzigingen.
  6. Foutieve meldingen om te coasten, zelfs bij snelweg opritten! Daar moet je juist accelereren, niet coasten (gas loslaten)!
  7. Bizarre navigatie routes, waar Waze, Tom Tom en andere je zeer efficient navigeren, krijg ik via Kia Nav lange, onnodige omwegen.
  8. Stoel extra naar achteren schuiven, bij uitstappen werkt niet. (Instapinstelling: lang; kort; niet; het maakt niet uit)
  9. Ventilatie roosters blijven open staan, ook al staat de clima uit. Mijn Kia Niro zette wel alles dicht.
  10. Tocht (koude lucht) uit schakelaars in de deur LV. Met name als er een raam op een kier staat.
  11. Diverse Kia Connect App issues en waar-slaat-dit-op’s, maar daar mail ik de ontwikkelaars wel over.
  12. Sluiten van de ramen bij inrijden van een tunnel werkt niet, de hercirculatie klep wordt echter wel bediend.
  13. Zwabberende Highway Assist. Wegmarkeringen volgen is kennelijk lastig. Erg stabiel is het niet.
  14. Noodremmen bij passant op een ventweg of andere baan.
  15. Aanbiedingen in de buurt. Nog meer reclame. Waarom? Wat is dit voor een onzinnig update?
  16. Extra Sfeer geluiden, met zelfs een nieuwe muziek producer, Jung Jae-II. Waarom? Wat is dit voor een onzinnig update?
  17. Zeer traag schakelen na kick-down bij een inhaal manoeuvre bv.

Afgezien van deze puber-ziektes, een fantastische auto: stabiel; rustig en comfortabel.

Dank en een fijne dag!

Geplaatst

Bij mij alweer de kofferbak klep die los zit en trilt met rijden. De deuren ook, zelfs dat waar het sleutelgat achter zit dat rammelt onder het rijden. 
Vind het inmiddels alles behalve leuk al die kleine ergernissen steeds opnieuw.

Geplaatst (aangepast)
3 uur geleden, zei Rick:

Bij mij alweer de kofferbak klep die los zit en trilt met rijden. De deuren ook, zelfs dat waar het sleutelgat achter zit dat rammelt onder het rijden. 
Vind het inmiddels alles behalve leuk al die kleine ergernissen steeds opnieuw.

Je zou toch overstappen naar de EV 4,5,7,9 🤭

aangepast door BarneyRubble
Geplaatst
20 uur geleden, zei Fumbler:

Na de laatste update (NQ5e_P.EUR.S5W_L.001.001.231107), blijken een aantal zaken nog steeds niet goed te werken.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Mijn machine: Sportage NQ5 PHEV, GT-Line+

Alle issues die blijven bestaan, ook na de update:

1. De laadissues zijn nog steeds niet opgelost. Kia NL heeft aangegeven dat de meegeleverde kabel te zwaar is, en heeft de laad procedure aangepast. We wachten op andere oplossingen. Geen issues meer sinds een laadpaal hier in de straat is aangepast. 
  2. Veelvuldig uitval DAB+ radio, met name in de buurt van 4G/5G zendmasten Nooit problemen mee gehad.
  3. Bandenspanning systeem is veel te hyper. Ook na bijvullen blijven meldingen komen. Ook bij verschillen van 0,1 bar. En niet consistent. Herken ik niet
  4. Meldingen om stuur vast te houden zijn overvloedig en onnodig. Ook bij vasthouden stuur, blijven er meldingen komen. Te ongevoelig. Herken ik ook niet. Het systeem controleer niet of het stuur wordt vastgehouden maar of er kleine correcties worden gedaan. 
  5. Foutieve waarschuwingen van snelheidsveranderingen (navigatie en borden) bij Highway Assist (NSCC-C). Nogal abrupte snelheidswijzigingen. Eens, maar functioneert bij de VW Tiguan van familie net zo.
  6. Foutieve meldingen om te coasten, zelfs bij snelweg opritten! Daar moet je juist accelereren, niet coasten (gas loslaten)! Nooit gezien.
  7. Bizarre navigatie routes, waar Waze, Tom Tom en andere je zeer efficient navigeren, krijg ik via Kia Nav lange, onnodige omwegen. Herken ik niet.
  8. Stoel extra naar achteren schuiven, bij uitstappen werkt niet. (Instapinstelling: lang; kort; niet; het maakt niet uit) Kan ik niks over zeggen met mijn DynamicPlusLine.
  9. Ventilatie roosters blijven open staan, ook al staat de clima uit. Mijn Kia Niro zette wel alles dicht.  Geen last van. 
  10. Tocht (koude lucht) uit schakelaars in de deur LV. Met name als er een raam op een kier staat. Geen last van. 
  11. Diverse Kia Connect App issues en waar-slaat-dit-op’s, maar daar mail ik de ontwikkelaars wel over. Geen last van. 
  12. Sluiten van de ramen bij inrijden van een tunnel werkt niet, de hercirculatie klep wordt echter wel bediend. Nog niet getest.
  13. Zwabberende Highway Assist. Wegmarkeringen volgen is kennelijk lastig. Erg stabiel is het niet. Zo recht als een kaars hier
  14. Noodremmen bij passant op een ventweg of andere baan. Een enkele keer gebeurd, maar ook dat lees/hoor je van andere merken.
  15. Aanbiedingen in de buurt. Nog meer reclame. Waarom? Wat is dit voor een onzinnig update? Eens
  16. Extra Sfeer geluiden, met zelfs een nieuwe muziek producer, Jung Jae-II. Waarom? Wat is dit voor een onzinnig update? Baat het niet dan schaadt het niet?
  17. Zeer traag schakelen na kick-down bij een inhaal manoeuvre bv.  Herken ik ook niet.

Afgezien van deze puber-ziektes, een fantastische auto: stabiel; rustig en comfortabel.

Dank en een fijne dag!

Wellicht toch best exemplarisch in jouw auto of wellicht heb je buitenproportionele verwachtingen?

Geplaatst
10 uur geleden, zei BarneyRubble:

Je zou toch overstappen naar de EV 4,5,7,9 🤭

Afhankelijk van de prijs en release data van de EV5 en wat ik nog terug krijg voor de Sportage denk ik daar serieus over na ja.

Geplaatst
Op 8-6-2023 om 18:43, zei Super_Sportage:

Sinds ruim 2 maanden in het bezit van een PHEV GT-PLUSLINE. Mega fijne auto, kan niet anders zeggen. Maar zou geen echte Nederlander zijn als er ook niet wat te zeuren is. En dat is, naast de belabberde DAB ontvangst (bekend probleem), het opvallende puntje dat de elektronische achterklep met de sleutel wel open gaat maar niet dicht, hij stopt halverwege. Werkt alleen als ik op de knop druk op de achterklep zelf. Iemand anders die daar ook last van heeft?

het openen werkt anders dan het sluiten. bij het openen kan je de knop loslaten als die open gaat bij het sluiten moet je de knop op de sleutel ingedrukt houden totdat die gesloten is... is raar maar volgens mij een veiligheid dingetje

Geplaatst
Op 2-12-2023 om 10:48, zei Headlong:

Wellicht toch best exemplarisch in jouw auto of wellicht heb je buitenproportionele verwachtingen?

Dank voor jouw antwoord.

Ik verwacht van een auto van € 50.000,00 + dat een aantal zaken, zoals geadverteerd en verkocht, gewoon goed werken.

Dat er glitches in het nav systeem voorkomen, niet alles nog even goed werkt, we op updates moeten wachten, kan zijn en is mee te leven. Maar het lijkt er soms op dat de auto - qua firm- en software - te snel de markt in geslingerd wordt. En wij, bezitters en rijders, de beta testers zijn.

Mijn vorige auto - Kia Niro MY18 HEV - had een paar glitches in het navigatie systeem, maar geen lijst van 17 punten. En als updates dan - naar mijn bescheiden mening - niet noodzakelijke en soms vreemde nieuwe functies bevatten (extra sfeer geluiden & aanbiedingen), terwijl alle basis issues niet worden opgelost, wordt ik wat kriegelig.

Ik ben kritisch, zeker, en ben iemand die melding maakt van onvolkomenheden, bugs en zaken die gewoonweg niet goed werken. Ik vind een aantal 'features' echt halfbakken oplossingen. Bouw het dan niet in. Maar ja, de marketing afdeling...

Ik beta-test voor vele software huizen in mijn werkveld. Altijd opbouwend, al dan niet met een vraag erbij hoe iets op te lossen of met een suggestie hoe het beter kan. Maar zoals ik door mijn dealer wordt behandeld en weggewuifd, geeft geen vertrouwen in het serieus nemen van mijn opmerkingen. 

Daarnaast betaal je voor een aantal zaken, die gewoonweg niet goed werken, en/of uitgezet worden, omdat ze anders te veel irritaties opwekken. Ik noem het plotseling stevig afremmen op de snelweg, omdat het systeem meent een bord '70' gezien te hebben. 35% van de laadpalen (diverse providers en leveranciers), die ik bezoek, waarbij de auto absoluut niet wil laden. Een bandenspanning meetsysteem, wat na 3 dagen en vele kilometers pas door heeft, dat ik de band op de juiste druk heb gezet. Maar wel elke keer blijft mekkeren, dat er een band niet OK is. 2 micrometer sneeuw en een waarschuwing, dat alle veiligheidssystemen zijn uitgeschakeld (waarschijnlijk door een flinterdun laagje sneeuw op de radar module). Jammer, want juist bij slecht of verminderd zicht (sneeuw) zijn deze systemen nuttig.

En exemplarisch? Mijn dealer vindt van niet. Ze herkennen de issues gewoon niet, totdat ze zelf in de auto reden. Ze hebben er alleen geen oplossing voor. Ik moet maar gewoon weer wachten op een volgende update. En ook na vele bezoeken en actuators van de laadmodule vervangen, nog geen oplossing.

En het laden? Mijn leasemaatschappij kwam verder bij Kia NL dan mijn dealer: het was een bekend probleem. De kabel is, af-haven Rotterdam, te zwaar. De laad problemen komen daardoor, waardoor ook de laadprocedure is in april dit jaar aangepast en (hopelijk) gemaild naar de dealers (zie mijn ander post). Die procedure is dus anders, dan wat er in de handleiding staat. Kia NL geeft aan nog geen oplossing te hebben. Maar intussen sta je daar maar te sukkelen met pasje en kabel bij de laadpaal (bij 35% start het laden gewoon niet). Want je wil je auto zoveel mogelijk opladen, om niet voor niets een zwaar accu pakket mee te zeulen. Dan maar naar een andere laadpaal. Doet het ook niet. Niet fijn.

Andere zaken leer ik wel mee leven, zoals dat als je je arm op de armleuning van de bestuurders deur legt, je daar een stroom ijskoude lucht voelt, de nav die je onzinnige routes geeft, het trage schakelen bij kickdown, de ramen, die niet dicht gaan bij het inrijden van een tunnel.

Iedereen hier vind wel wat work-arounds en andere oplossingen, zoals de adaptive cruise control met highway assist op + 1 KM zetten, maar van aantal van bovengenoemde punten zijn niet acceptabel, mijns inziens, zeker niet bij een topmodel uit de serie met een prijskaartje van boven de 50K.

Dus was ik benieuw of dat bij anderen ook resoneert, vandaar mijn post.

En wat geïrriteerd? Ja, met zoveel issues in zo'n korte tijd bij een nieuwe auto, opgehaald eind augustus...

Geplaatst (aangepast)
7 uur geleden, zei Fumbler:

Dank voor jouw antwoord.

Ik verwacht van een auto van € 50.000,00 + dat een aantal zaken, zoals geadverteerd en verkocht, gewoon goed werken.

Dat er glitches in het nav systeem voorkomen, niet alles nog even goed werkt, we op updates moeten wachten, kan zijn en is mee te leven. Maar het lijkt er soms op dat de auto - qua firm- en software - te snel de markt in geslingerd wordt. En wij, bezitters en rijders, de beta testers zijn.

Mijn vorige auto - Kia Niro MY18 HEV - had een paar glitches in het navigatie systeem, maar geen lijst van 17 punten. En als updates dan - naar mijn bescheiden mening - niet noodzakelijke en soms vreemde nieuwe functies bevatten (extra sfeer geluiden & aanbiedingen), terwijl alle basis issues niet worden opgelost, wordt ik wat kriegelig.

Ik ben kritisch, zeker, en ben iemand die melding maakt van onvolkomenheden, bugs en zaken die gewoonweg niet goed werken. Ik vind een aantal 'features' echt halfbakken oplossingen. Bouw het dan niet in. Maar ja, de marketing afdeling...

Ik beta-test voor vele software huizen in mijn werkveld. Altijd opbouwend, al dan niet met een vraag erbij hoe iets op te lossen of met een suggestie hoe het beter kan. Maar zoals ik door mijn dealer wordt behandeld en weggewuifd, geeft geen vertrouwen in het serieus nemen van mijn opmerkingen. 

Daarnaast betaal je voor een aantal zaken, die gewoonweg niet goed werken, en/of uitgezet worden, omdat ze anders te veel irritaties opwekken. Ik noem het plotseling stevig afremmen op de snelweg, omdat het systeem meent een bord '70' gezien te hebben. 35% van de laadpalen (diverse providers en leveranciers), die ik bezoek, waarbij de auto absoluut niet wil laden. Een bandenspanning meetsysteem, wat na 3 dagen en vele kilometers pas door heeft, dat ik de band op de juiste druk heb gezet. Maar wel elke keer blijft mekkeren, dat er een band niet OK is. 2 micrometer sneeuw en een waarschuwing, dat alle veiligheidssystemen zijn uitgeschakeld (waarschijnlijk door een flinterdun laagje sneeuw op de radar module). Jammer, want juist bij slecht of verminderd zicht (sneeuw) zijn deze systemen nuttig.

En exemplarisch? Mijn dealer vindt van niet. Ze herkennen de issues gewoon niet, totdat ze zelf in de auto reden. Ze hebben er alleen geen oplossing voor. Ik moet maar gewoon weer wachten op een volgende update. En ook na vele bezoeken en actuators van de laadmodule vervangen, nog geen oplossing.

En het laden? Mijn leasemaatschappij kwam verder bij Kia NL dan mijn dealer: het was een bekend probleem. De kabel is, af-haven Rotterdam, te zwaar. De laad problemen komen daardoor, waardoor ook de laadprocedure is in april dit jaar aangepast en (hopelijk) gemaild naar de dealers (zie mijn ander post). Die procedure is dus anders, dan wat er in de handleiding staat. Kia NL geeft aan nog geen oplossing te hebben. Maar intussen sta je daar maar te sukkelen met pasje en kabel bij de laadpaal (bij 35% start het laden gewoon niet). Want je wil je auto zoveel mogelijk opladen, om niet voor niets een zwaar accu pakket mee te zeulen. Dan maar naar een andere laadpaal. Doet het ook niet. Niet fijn.

Andere zaken leer ik wel mee leven, zoals dat als je je arm op de armleuning van de bestuurders deur legt, je daar een stroom ijskoude lucht voelt, de nav die je onzinnige routes geeft, het trage schakelen bij kickdown, de ramen, die niet dicht gaan bij het inrijden van een tunnel.

Iedereen hier vind wel wat work-arounds en andere oplossingen, zoals de adaptive cruise control met highway assist op + 1 KM zetten, maar van aantal van bovengenoemde punten zijn niet acceptabel, mijns inziens, zeker niet bij een topmodel uit de serie met een prijskaartje van boven de 50K.

Dus was ik benieuw of dat bij anderen ook resoneert, vandaar mijn post.

En wat geïrriteerd? Ja, met zoveel issues in zo'n korte tijd bij een nieuwe auto, opgehaald eind augustus...

uit mijn eigen ervaring....  een kleine nuance die kabel is niet te zwaar de stekkers zijn niet goed... bijna alle 32 amp 3 fase kabels zijn zo zwaar, ik heb een blaupunkt kabel gekocht van 8 meter omdat die van kia van 5 meter me vaak net te kort was. Deze kabel doet het 100% van de tijd zonder dat ik hem hoef te helpen. De kia kabel die het bij mij zeker 50% van de tijd niet deed omdat die niet vergrendeld werd deed het ook 100% van de tijd als ik hem wat omhoog tilde nadat ik mijn pasje had aangeboden. ja het moet standaard werken maar als je hem helpt werkte het bij mij in elk geval goed.  Ja de navigatie is ruk, dus ik gebruik tomtom via apple CarPlay.   Bandenspanning kan je volgens mij resetten in het menu, en automatisch snelheid aanpassen op de snelweg kan je daar ook uitzetten.

Ja ik vind ook dat alles zou moeten werken, maar vooral vind ik het een zeer fijne auto om in te rijden. En als ik kijk naar wat ik van een huidige auto mag verwachten  dan ben ik tevreden.  Ik denk dat de software overigens bij heel veel ev's van ver boven de 50k (ik zie veel testen met Chinese auto's) echt niet allemaal doen wat zou moeten dus kia is zeker geen uitzondering of slechtse jongentje van de klas

aangepast door ldzwolle
Geplaatst

Adaptive Cruise control is iid ruk m.b.t. rem-akties bij invoegen van medeweggebruikers links of rechts. Tevens is het wederom oppakken van de snelheid te traag.

DAB stations vallen soms weg

Climate control is niet nauwkeurig mbt temperatuur instelling

Geplaatst
17 uur geleden, zei ldzwolle:

uit mijn eigen ervaring....  een kleine nuance die kabel is niet te zwaar de stekkers zijn niet goed... bijna alle 32 amp 3 fase kabels zijn zo zwaar, ik heb een blaupunkt kabel gekocht van 8 meter omdat die van kia van 5 meter me vaak net te kort was. Deze kabel doet het 100% van de tijd zonder dat ik hem hoef te helpen. De kia kabel die het bij mij zeker 50% van de tijd niet deed omdat die niet vergrendeld werd deed het ook 100% van de tijd als ik hem wat omhoog tilde nadat ik mijn pasje had aangeboden. ja het moet standaard werken maar als je hem helpt werkte het bij mij in elk geval goed.  Ja de navigatie is ruk, dus ik gebruik tomtom via apple CarPlay.   Bandenspanning kan je volgens mij resetten in het menu, en automatisch snelheid aanpassen op de snelweg kan je daar ook uitzetten.

Ja ik vind ook dat alles zou moeten werken, maar vooral vind ik het een zeer fijne auto om in te rijden. En als ik kijk naar wat ik van een huidige auto mag verwachten  dan ben ik tevreden.  Ik denk dat de software overigens bij heel veel ev's van ver boven de 50k (ik zie veel testen met Chinese auto's) echt niet allemaal doen wat zou moeten dus kia is zeker geen uitzondering of slechtse jongentje van de klas

Dank voor jouw tips!

Zeer welkom. Ik zal eens in de menu's gaan kijken, of ik de bandenspanning kan resetten. En snelheid automatisch aanpassen heb ik inderdaad uitgezet. Niet te doen. Speelgoed optie.

Wat betreft de kabel: het zijn de woorden van Kia NL zelf: de  kabel is te zwaar. En ik begrijp wel waarom: standaard kabel voor alle Kia modellen, EV en PHEV. Alleen kan een Sportage NQ5 PHEV maar met 1 fase tegelijk laden (Max 32A). Dus een 1-fase kabel (met 3x 4 mm2, ipv. 5x 4 mm2) is een stuk lichter en zou eigenlijk meegeleverd moeten worden. Ik ga opzoek naar de Blaupunkt kabel. Alhoewel ik het van de zotte vind, dat ik deze moet aanschaffen, omdat Kia verzuimt de juiste kabel mee te leveren.  Maar ja, je wilt van die irritatie af en Kia heeft nog geen oplossing. 'Wordt aan gewerkt, is in onderzoek'. Naar mijn idee is het leveren van een betere kabel met de juist connectoren de oplossing. En als ik jouw verhaal zo lees, wordt dat bevestigd.

De stekkers hebben inderdaad - na zelf wat onderzoek gedaan te hebben - afwijkende maten en zijn niet allemaal even goed qua maatvoering en consistentie. Elektrisch gezien zijn ze wel gelijk aan andere laadkabels.

Wat het laden zelf betreft: bij mij lukt het laden bij ALLE palen van Total Energies (5 a 6x opnieuw proberen) en Equans (geheel niet) in Amsterdam slecht tot niet. Wat ik ook probeer, hoe goed ik de stekker ook vasthoud. Ik heb hierover contact met beide providers. Ze zien in de logs van de palen alleen, dat de auto het laden niet start. Ze geven beiden wel heel duidelijk aan dat je eerst BEIDE connectors in moet pluggen, alvorens het laden te starten middels de pas of druppel. Dit itt. wat Kia nu voorschrijft.

Ze doen momenteel verder onderzoek. En met deze resultaten wil ik gaan overleggen met mijn dealer of Kia NL. Want is het inderdaad exemplarisch?

Naar mijn bescheiden mening accepteren we te veel bugs, onregelmatigheden, onbetrouwbaarheid, user interface glitches, uitval, etc. Niet alleen bij auto's maar bij alles wat met software en firmware te maken heeft. Waarschijnlijk omdat we te veel willen in te korte tijd. Marktwerking. Design over function. R&D volgt de duwende marketing afdeling. Vooruitgang kent zijn keerzijdes... Nogmaals: IMHO. ;-) 

Positief afsluitende: het is inderdaad een zeer prettig auto om in te rijden. Al vele fijne kilometers achter de rug. Heerlijk, als je eenmaal zit...

Geplaatst
16 uur geleden, zei PhaseShifter:

Adaptive Cruise control is iid ruk m.b.t. rem-akties bij invoegen van medeweggebruikers links of rechts. Tevens is het wederom oppakken van de snelheid te traag.

DAB stations vallen soms weg

Climate control is niet nauwkeurig mbt temperatuur instelling

Al deze 3 punten werken bij mij wel hoe ik het zou willen.

AAC is juist bij mij redelijk snel vergeleken bij mijn vorige auto, alleen loopt deze wel behoorlijk achter kwa techniek, bijv haalt gewoon rechts in.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...