Jump to content

Kinderbugs en Ergernisjes Sportage 5

Rick

Recommended Posts

1 uur geleden, zei R2D2:

Wellicht overbodig maar voortaan je sleutels van de kia in een blikje bewaren.

Auto van Ko werd voor zijn neus gestolen: 'Ik dacht: wat gebeurt hier?' | RTL Nieuws

Dit issue speelt bij heel veel merken met keyless entry.
Heeft het harde piepen bij het achteruit rijden toch nog een voordeel 's nachts 🤣.

Ik heb ze beide al vanaf het begin in een leren hoesje daarvoor. Doe dat ook direct bij een parkeerplaats omdat ze daar in de auto ook aan het scannen en kopieeren zijn.🤔

18 minuten geleden, zei Jimmy Venema:

Leer is niet bepaald een kooi van faraday, dus neem aan dat de hoesjes ook een bepaalde coating hebben anders werkt het niet.

Vanzelfsprekend.

https://www.bol.com/nl/p/luxema-autosleutel-rfid-antidiefstal-rfid-beschermhoes-autosleutel-keyless-entry-beschermhoes-autosleutelhoesjes-2-stuks-inclusief-2-anti-skim-bankpashouders/9300000002353916?referrer=socialshare_pdp_androidapp

Op 13-3-2023 om 10:32, zei BarneyRubble:

Voor diegene die dit dus hebben.

Zojuist bericht van mijn Dealer gehad en het is een bekend voorkomend probleem en ze gaan het bij mijn eerste onderhoudsbeurt onder garantie in orde maken.😉

Dus Peerke07, voor jou onderhoudsbeurt dit doorgeven en dan moet het bij jou ook goed komen🤔

20230303_172658.jpg

Mooi. Vooraf dus melden, ga ik doen. Thnx.

Op 17-3-2023 om 13:42, zei R2D2:

Wellicht overbodig maar voortaan je sleutels van de kia in een blikje bewaren.

Auto van Ko werd voor zijn neus gestolen: 'Ik dacht: wat gebeurt hier?' | RTL Nieuws

Dit issue speelt bij heel veel merken met keyless entry.
Heeft het harde piepen bij het achteruit rijden toch nog een voordeel 's nachts 🤣.

Wij wachten op onze bestelde PHEV GT-PlusLine maar begrijp hieruit dus dat de Sportage geen "slapende" sleutel heeft. Ons werd medegedeeld bij aanschaf dat de sleutel in slaapstand zou gaan als deze een paar minuten niet beweegt. En dat relay-attack niet mogelijk zou zijn. Dan is het dus verstandig om toch de sleutel te laten aanpassen zoals @Jimmy Venema gedaan heeft. Of toch een klasse 3 inbouwen met dubbele autorisatie. 

• Like 1

Toch nog een ergenisje, als 1 persoon achter de auto staat met de sleutel in zijn zak en de ander staat bij de voorportier om te openen dan is de afstand al snel te groot om de deuren te kunnen openen, je moet bijna naast de vergrendeling knop gaan staan mocht je die kunnen openen. Soms best irritant.

• 2 weeks later...

Erg irritant, na de bestelling van de auto heb ik hier ook een extra laadpaal in de buurt aangevraagd via Vattenfall. Ik heb bewust geprobeerd die te regelen want hun tarieven zijn zeer voordelig. Aanvraag werd goedgekeurd en de paal staat er inmiddels ook al een maand of twee. Maar helaas, laat dit nou net een paal zijn waar de Sportage aan weigert op te laden... Zeer vreemd, andere PHEV's en EVs doen het wel, maar de Sportage weigert te laden aan deze paal van het merk Alfen. Zijn er meer Sportage rijders die hier mee te maken hebben? Andere palen (bijv. Smoov/Allego) doet hij wel, maar is helaas een paar cent duurder.

Edited by Headlong

Ik heb een eigen Alfen laadpaal bij huis, maar ik moet eerst de laadpaal met smartcard aanzetten en dan pas de plug in de auto steken. Als ik eerst de  plug in de auto doe en dan de paal aan dan werkt het niet.. Dus de denk dat de auto gevoelig is voor de volgorde en als de paal dt ook is en net omgekeerd, dan gaat het misschien niet goed.

Op 7-4-2023 om 19:32, zei Jimmy Venema:

Ik heb een eigen Alfen laadpaal bij huis, maar ik moet eerst de laadpaal met smartcard aanzetten en dan pas de plug in de auto steken. Als ik eerst de  plug in de auto doe en dan de paal aan dan werkt het niet.. Dus de denk dat de auto gevoelig is voor de volgorde en als de paal dt ook is en net omgekeerd, dan gaat het misschien niet goed.

Het zal vast geen toeval zijn geweest, dus, dank voor de tip! Dit keer ging het in 1x goed op deze wijze.

• Like 1

Wanneer ik mijn dak dicht doe en doe mijn deur open dan stopt het sluiten van het dak er ook mee, krijgt warschijnlijk geen stroom meer. Zou toch fijn zijn als hij zijn taak zou afmaken.

Dit is bij mijn huidige BMW ook. Doe ik eerst het portier open en sluit hem dan, dan blijft hij wel dicht gaan!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Op 9-4-2023 om 20:15, zei Headlong:

Het zal vast geen toeval zijn geweest, dus, dank voor de tip! Dit keer ging het in 1x goed op deze wijze.

Heb mijn laadpaal met mijn lokale netwerk verbonden. Bij installatie hadden ze een 8 polige CAT5 UTP kabel geplaatst en aan beide kanten een verloop snoertje van 8 naar 4 Polen (RJ45 -> RJ11) voor aansluiten slimme meter op de P1 poort voor de load balancing. Ethernet kan je gewoon doen met 4 draden dus zelf twee verlopen gemaakt van aan een kant RJ45 en aan de andere kant RJ45 en RJ11. Dus paal zit nu aan zowel de slimme meter als op mijn lokale netwerk. Ik kan nu zowel via MyEve als via ACE installer dingen instellen op laadpaal. Heb firmware update gedaan naar laatste versie en nu kan ik eerst stekker erin steken en dan pasje voor de paal houden. Verder zelf wat laadpasjes toegevoegd. Vanwege kids drie auto’s hier met plug en ze hadden twee pasjes meegeleverd, dus dat ging een keer al fout, dat er twee pasjes onderweg waren en de derde wilde laden.

Dus ik denk dat de Vattenfall paal op een oude firmware staat en dat die geüpgrade moet worden.

Edited by Jimmy Venema
Auto correctie had weer toegeslagen

1 uur terug, zei MaikelHer:

Dit is bij mijn huidige BMW ook. Doe ik eerst het portier open en sluit hem dan, dan blijft hij wel dicht gaan! emoji848.png

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Na het opendoen van deur, kan je dak niet meer dichtdoen(volgens mij)

Op 7-4-2023 om 13:18, zei Headlong:

Erg irritant, na de bestelling van de auto heb ik hier ook een extra laadpaal in de buurt aangevraagd via Vattenfall. Ik heb bewust geprobeerd die te regelen want hun tarieven zijn zeer voordelig. Aanvraag werd goedgekeurd en de paal staat er inmiddels ook al een maand of twee. Maar helaas, laat dit nou net een paal zijn waar de Sportage aan weigert op te laden... Zeer vreemd, andere PHEV's en EVs doen het wel, maar de Sportage weigert te laden aan deze paal van het merk Alfen. Zijn er meer Sportage rijders die hier mee te maken hebben? Andere palen (bijv. Smoov/Allego) doet hij wel, maar is helaas een paar cent duurder.

Ook ik heb een vattenval paal aangevraagd en wij hebben ook een Alfen paal.  Bij mij werkt alles naar behoren de volgorde die ik aanhou is     auto afsluiten/klep sluiten, auto aansluiten, paal aansluiten, pasje ervoor en dan de kabel aan de auto even wat omhoog houden totdat deze vergrendeld...  bij het ontkoppelen het pasje ervoor, paal los, kabel iets omhoog houden bij de auto en dan de portieren met de sleutel ontgrendelen.   Bij de ene Sportage gaat het soepeler dan bij de andere maar ik heb gemerkt (en bevestigd door de garage) dat de meegeleverde laadkabel van de KIA erg zwaar is uitgevoerd. daardoor kan het vergrendel mechanisme niet altijd zelfstandig de kabel vergrendelen aan de auto. als de kabel niet vergrendeld is wordt er niet geladen.  evenals als de portieren niet vergrendeld zijn of als je de portieren opent omdat je nog wat vergeten bent uit de auto te halen dan wordt er niet geladen,

4 uur geleden, zei ldzwolle:

als je de portieren opent omdat je nog wat vergeten bent uit de auto te halen dan wordt er niet geladen,

Maar als je ze dan weer sluit start het laden weer vanzelf; net uitgeprobeerd :-) 

Wanneer ik mijn dak dicht doe en doe mijn deur open dan stopt het sluiten van het dak er ook mee, krijgt warschijnlijk geen stroom meer. Zou toch fijn zijn als hij zijn taak zou afmaken.

Dat heeft mijn Picanto ook; contact uit kan ik de ramen nog even bedienen, maar zodra er een deur open gaat stopt alles en gaat de auto echt van contact.
Daar zal best over nagedacht zijn, maar misschien toch net niet genoeg...

• 2 weeks later...

Je zou toch zeggen dat wanneer je de productievideo ziet van de Sportage alles met robots gebeurt. En met witte handschoenentjes.... 

Kennelijk hebben ze met het dak nog wat moeite om de handjes schoon te houden. 😂

IMG_20230426_122527.thumb.jpg.c0adcb187a77aaeae0e087f1677289a3.jpg