Jump to content

Kinderbugs en Ergernisjes Sportage 5

Rick

Recommended Posts

4 uur geleden, zei Rick:

Problemen met de velg, nog iemand die dit heeft of weet wat dit is?

De 'lak' lijkt hier wel niet glanzend en er zitten witte vlekjes etc op.

eerste is normaal, de 2de en 3de fotos betreft de 'defecte' velg

Glans.jpg

Mat.jpg

matwit.jpg

Rick,

Heb dit ooit met mijn Captur gehad, 2 velgen precies dezelfde " blaasjes " heb toen de dealer laten zien en kreeg probleemloos 2 nieuwe velgen onder garantie. Dus snel naar je dealer.

• Thanks 1

1 uur geleden, zei R2D2:

De kia connect app laat bij mij niet de meest recente gegevens zien zoals de kilometer teller onder voertuigrapport.

Als ik de app start als ik de in de auto zit en de auto aan is klopt het wel heel even maar maar zodra ik uit de auto ben gaat hij weer terug naar de verkeerde gegevens.
Ik heb de app al een keer verwijderd maar dat helpt niet. Denk dat het een bug is.

Bedoel je dit ?

Screenshot_20230216_152438_Kia Connect.jpg

1 uur geleden, zei R2D2:

De kia connect app laat bij mij niet de meest recente gegevens zien zoals de kilometer teller onder voertuigrapport.

Als ik de app start als ik de in de auto zit en de auto aan is klopt het wel heel even maar maar zodra ik uit de auto ben gaat hij weer terug naar de verkeerde gegevens.
Ik heb de app al een keer verwijderd maar dat helpt niet. Denk dat het een bug is.

Is inderdaad een bug want ik heb mijn auto nu sedert 18 november en hij zou volgens het voertuigrapport 'kilometerteller' 247km hebben... Er zitten nog wel enkele bugs in de app... in mijn geval geen melding als hij 100% geladen is... niet aan de publieke lader, niet aan de thuislader en niet aan het 230V stopcontact en de instellingen staan allemaal op on wat betreft push meldingen.

Ook het overzicht van de ritten klopt soms niet. Het zou ook leuk zijn dat men bij het rijbereik op het statusscherm 'altijd' het resterende elektrisch bereik ziet. Bij mijn vorige wagen was dit altijd zichtbaar en makkelijk want het percentage onder batterijstand geeft geen duidelijk beeld zoals nu op mijn scherm staat 40% en dit zou dan staan voor 15km...

Uit ervaring weet ik dat dit zeker beter kan maar het rijden met deze auto maakt absoluut alles goed. Meer dan goed naar mijn mening.  

10 minuten geleden, zei Patrick T.:

in mijn geval geen melding als hij 100% geladen is... niet aan de publieke lader, niet aan de thuislader en niet aan het 230V stopcontact en de instellingen staan allemaal op on wat betreft push meldingen.

Ook het overzicht van de ritten klopt soms niet. Het zou ook leuk zijn dat men bij het rijbereik op het statusscherm 'altijd' het resterende elektrisch bereik ziet. Bij mijn vorige wagen was dit altijd zichtbaar en makkelijk want het percentage onder batterijstand geeft geen duidelijk beeld zoals nu op mijn scherm staat 40% en dit zou dan staan voor 15km...

Haha indd geen melding als die vol is, 'vergeten' deze simpele functie, ik heb deze dan maar zelf gemaakt via HomeAssistant..

Dat laatste is ook correct, echter, bij 15% over komt die bijna ook niet meer op EV (met normaal rijden) en 'klopt' de 0km een beeetje. Echter op slakkenspeed krijg ik er wel 15 km uit nog.

• Like 1

26 minuten geleden, zei Rick:

Haha indd geen melding als die vol is, 'vergeten' deze simpele functie, ik heb deze dan maar zelf gemaakt via HomeAssistant..

Dat laatste is ook correct, echter, bij 15% over komt die bijna ook niet meer op EV (met normaal rijden) en 'klopt' de 0km een beeetje. Echter op slakkenspeed krijg ik er wel 15 km uit nog.

Heb wel al 2 keer 0% (in 't rood) in de app gezien en elektrisch staan er dan - - geen waarde meer dan. Ik vermoed dat beide ook niet helemaal kloppen maar kan wel regelmatig opladen tot 68km en een enkele keer 70km. Iets wat me verrast in deze periode van het jaar. 

1 uur geleden, zei Patrick T.:

Heb wel al 2 keer 0% (in 't rood) in de app gezien en elektrisch staan er dan - - geen waarde meer dan. Ik vermoed dat beide ook niet helemaal kloppen maar kan wel regelmatig opladen tot 68km en een enkele keer 70km. Iets wat me verrast in deze periode van het jaar. 

Is mij ook opgevallen, ineens rood 0% en toen ik ging kijken waren ineens ook beide ramen open.. 
Opladen altijd tot 70%, maar als je em even aanhebt en niet snel hebt gekeken kan dat al tot 65% gezakt zijn.

1 uur terug, zei Wim-A:

O, vertel eens? Hoe?

Ken je HomeAssistant? zo niet, dan heeft het geen zin :P

zoja, moet je je PHEV in stopcontact via een Walli e.d. opladen, dan kunnen we verder haha

2 uur geleden, zei Patrick T.:

Ik heb mijn wallbox zelf op de oprit geinstalleerd en kan via de App erg veel gegevens zien en opvragen, ik kan alleen de accu niet tot boven de 60km laden, hij staat dan al op 100%.😮💨

Maar hij staat bij mij wel buiten en ben van mening dat als hij warm in een garage staat dat ie dan misschien wel tot de 70km zou kunnen laden.🤔

Edited by BarneyRubble

3 minuten geleden, zei BarneyRubble:

Ik heb mijn wallbox zelf op de oprit geinstalleerd en kan via de App erg veel gegevens zien en opvragen, ik kan alleen de accu niet tot boven de 60km laden, hij staat dan al op 100%.😮💨

Ik denk dat er geen sluitend antwoord voor is maar van veel factoren afhangt. Elk z'n rijstijl, remmen, gebruik van verwarming of niet... ik ben maar aan 't gissen want heb er zelf geen verklaring voor. Heb het nog niet onder 65km gezien op display. Eerlijkheidshalve moet ik nu wel schrijven dat ik niet ga checken wat de impact is als ik de verwarming opzet of, of, of... 
Ik kijk nu nog enkel naar de range om te zien of het lukt een bepaalde rit maximaal elektrisch te kunnen doen.
Dat lukt vrij aardig want hebben, wel met nog maar heel weinig kilometers 1741... 2,9l/100km gemiddeld verbruik  (gaan dat inhalen tijdens lente en zomer...).

De 70 km range aangeven is hier gelukt, de batterij stand was 99%, was waarschijnlijk net na laden wel 100%, maar ergens in de nacht is de boel vol en de paal schakelt dan uit, denk dat in die paar uur er een procent verdwenen is. Heb er denk ik uiteindelijk iets meer als 60 km mee gereden, de range stond toen op 0 km en batterij op 15%. Mocht de auto dan nog EV verder willen rijden, dan zit die 70km er wel in en dat terwijl de range bij wat hogere temperatuur waarschijnlijk nog wat beter is. Of het verstandig is en goed voor de batterij om onder de 15% te gaan is iets anders, diep ontladen schijnt niet goed te zijn, voor die dingen.

Ondanks dat elektrisch vermogen "maar" 95 pk is en de auto met 1800 kg best wel zwaar, rijd de auto elektrisch best wel vlot, zal ook wel te maken hebben met koppel.

Recents - 1 of 1.jpeg

11 minuten geleden, zei Jimmy Venema:

De 70 km range aangeven is hier gelukt, de batterij stand was 99%, was waarschijnlijk net na laden wel 100%, maar ergens in de nacht is de boel vol en de paal schakelt dan uit, denk dat in die paar uur er een procent verdwenen is. Heb er denk ik uiteindelijk iets meer als 60 km mee gereden, de range stond toen op 0 km en batterij op 15%. Mocht de auto dan nog EV verder willen rijden, dan zit die 70km er wel in en dat terwijl de range bij wat hogere temperatuur waarschijnlijk nog wat beter is. Of het verstandig is en goed voor de batterij om onder de 15% te gaan is iets anders, diep ontladen schijnt niet goed te zijn, voor die dingen.

Ondanks dat elektrisch vermogen "maar" 95 pk is en de auto met 1800 kg best wel zwaar, rijd de auto elektrisch best wel vlot, zal ook wel te maken hebben met koppel.

20 minuten geleden, zei Jimmy Venema:

Recents - 1 of 1.jpeg

We blijven het ook best jammer vinden dat ondanks het deze week rond de 15gr was dat met Climatcontrole de auto niet echt snel volledig elektrisch gaat rijden, zet je die uit dan rijd je pas weer elektrisch, maar hier is inmiddels al genoeg over geschreven. Conclusie blijft: In de winter rijd deze Sportage 2022 bijna niet volledig  Elektrisch met climatcontrole aan en op benzine is ie dan niet echt zuinig. Best een beetje een tegenvaller, hadden echt gehoopt dat de " Stand Elektrisch " ook daadwerkelijk " Het Hele Jaar " volledig Elektrisch rijden zou zijn.

1 uur terug, zei Rick:

Ken je HomeAssistant? zo niet, dan heeft het geen zin :P

zoja, moet je je PHEV in stopcontact via een Walli e.d. opladen, dan kunnen we verder haha

1. ja

2. nee

Op 9-8-2022 om 19:25, zei Geer00:

1. Dat de verbrandingsmotor en de elektromotor elkaar afwisselen zoals door mij beschreven is een hard feit.

2. Dat afwisselen kan ik niet beïnvloeden, het systeem regelt dat zelf, ook al zou ik het anders willen (hetgeen duidelijk niet het geval is).

3. Dat de HEV zo zuinig is als hij is, is het gevolg van deze afwisseling, meer in het bijzonder de werking van het elektrisch rijden. Met alleen een verbrandingsmotor is het namelijk op zeker ONMOGELIJK om met een auto van in totaal 1.700 kilo een verbruik van 1:20 tot 25 (zoals jij zegt) te halen.

Dat de HEV zo zuinig is als hij is, is dus ook alleen maar te danken aan de aanwezigheid van de mogelijkheid om elektrisch te rijden (20% van de tijd zoals door mij omschreven) hoe jij dan ook denkt over de vermeende inefficiëntie van het systeem.

Ik denk dat we het hierbij dan ook maar moeten laten. We vermoeien anderen alleen maar met onze discussie, vrees ik. Laat een ieder maar zijn of haar eigen conclusies trekken.

Ik haal naar mijn werk regelmatig 1 op 20 met de HEV uitvoering gister zelf nog bij 10 graden. Betreft 50/60/30/80 weg dus geen snelweg. In de zomer lukt het nog wel beter. Zie foto gisteren en van vorig jaar zomer 20230215_164314.thumb.jpg.9899a70348313283f458801020dcc065.jpg

IMG-20220822-WA0001.jpg

Edited by R2D2
Extra foto

1 uur geleden, zei BarneyRubble:

We blijven het ook best jammer vinden dat ondanks het deze week rond de 15gr was dat met Climatcontrole de auto niet echt snel volledig elektrisch gaat rijden, zet je die uit dan rijd je pas weer elektrisch, maar hier is inmiddels al genoeg over geschreven. Conclusie blijft: In de winter rijd deze Sportage 2022 bijna niet volledig  Elektrisch met climatcontrole aan en op benzine is ie dan niet echt zuinig. Best een beetje een tegenvaller, hadden echt gehoopt dat de " Stand Elektrisch " ook daadwerkelijk " Het Hele Jaar " volledig Elektrisch rijden zou zijn.

Helemaal mee eens eigenlijk. In het verleden had en had de 3 mogelijkheden, motor icm batterij, uitsluitend motor om batterij te laden en uitsluitend elektrisch. Elektrisch was dan ook mogelijk tot dat deze 0% had (op het scherm want de batterij zal dan nog wel de beveiligingsreserve hebben). Was ideaal ook om effectief te elektrische kilometers te checken. Wat bij de Sportage jammer genoeg niet kan net omdat hij zo nu en dan toch de motor inschakelt waarbij ik me soms afvraag waarom hij dit op een bepaald moment doet. KIA zal het zo voorzien hebben om een optimaal verbruik te realiseren zeker? Mijn auto staat in de garage en soms is hij de garage nog niet uit en de motor slaat al aan. Vind ik toch niet ideaal/normaal. Ik kijk uit, zoals wij allemaal wellicht, naar stijgende temperaturen en zien wat hij dan zal doen. 
Is er eigenlijk al iemand die bvb 60km 'volledig' elektrisch kon afleggen?

1 uur terug, zei Patrick T.:

3 mogelijkheden, motor icm batterij, uitsluitend motor om batterij te laden en uitsluitend elektrisch. Elektrisch was dan ook mogelijk tot dat deze 0% had (op het scherm want de batterij zal dan nog wel de beveiligingsreserve hebben). Was ideaal ook om effectief te elektrische kilometers te checken. Wat bij de Sportage jammer genoeg niet kan net omdat hij zo nu en dan toch de motor inschakelt waarbij ik me soms afvraag waarom hij dit op een bepaald moment doet. KIA zal het zo voorzien hebben

Met warmer weer was die meer EV, maar, het zal ook gaan om de olie warmte, koude motor en dan van EV naar motor bij inhalen is niet heel gezond denk ik.

@Wim-A @Kenniani

Wim-A

Wim-A

2 uur geleden, zei Kenniani:

https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo

Ik gebruik deze, ik weet niet of hij bij PHEV ook je acculading laat zien.

Aah die gebruik ik ook. Je zou een automatie kunnen maken waar die op 100% komt je een melding geeft. Echter, dit word bij kia pas eens a 2 uur ververst dus niet heel handig.

Wat ik heb gedaan is via de Walli (Fibaro) een melding maken als het opladen onder de 100 wh zakt, dan is die nml vol en stopt het laden :P 

Automation:

id: '16150100xxxxx'
alias: Car - KIA PHEV Charging Finished Notification
description: Send Notification when KIA PHEV is done Charging.

trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.walli_outlet_phev_usage
    to: Niet in Gebruik
    from: In Gebruik
    for:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0

condition:
  - type: is_plugged_in
    condition: device
    device_id: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    entity_id: binary_sensor.kia_sportage_gt_ev_battery_plug
    domain: binary_sensor
    for:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0

action:
  - service: notify.rick_android
    data:
      title: De KIA is klaar met Opladen
      data:
        importance: high 
        channel: "Auto"
  - service: automation.turn_off
    entity_id: automation.car_kia_phev_charging_finished_notification

mode: single

Template:

---
#
# Creates a state from the sensor.walli_outlet_phev_electric_consumption_w value, to check of the Walli is In Use
#
sensor:
  name: Walli Outlet (PHEV) - Usage
  state: >
    {% set wattage = states('sensor.walli_outlet_phev_electric_consumption_w')|float(0) %}
    {% if wattage > 100 %}
      In Gebruik
    {% else %}
      Niet in Gebruik
    {% endif %}

Edited by Rick
  • Like 1

2 uur geleden, zei Patrick T.:

Helemaal mee eens eigenlijk. In het verleden had en had de 3 mogelijkheden, motor icm batterij, uitsluitend motor om batterij te laden en uitsluitend elektrisch. Elektrisch was dan ook mogelijk tot dat deze 0% had (op het scherm want de batterij zal dan nog wel de beveiligingsreserve hebben). Was ideaal ook om effectief te elektrische kilometers te checken. Wat bij de Sportage jammer genoeg niet kan net omdat hij zo nu en dan toch de motor inschakelt waarbij ik me soms afvraag waarom hij dit op een bepaald moment doet. KIA zal het zo voorzien hebben om een optimaal verbruik te realiseren zeker? Mijn auto staat in de garage en soms is hij de garage nog niet uit en de motor slaat al aan. Vind ik toch niet ideaal/normaal. Ik kijk uit, zoals wij allemaal wellicht, naar stijgende temperaturen en zien wat hij dan zal doen. 
Is er eigenlijk al iemand die bvb 60km 'volledig' elektrisch kon afleggen?

Vorig jaar Mei kreeg ik onze Sportage, vanaf die tijd tot +/_ December toen het onder de 10gr werd alleen maar op elektrisch gereden tot de accu leeg was en haalde ik gewoon de 60km die hij aan gaf, helemaal perfect dus, dit is waar we hem voor genomen hebben, juist omdat met het steeds weer opladen de benzinepomp al die maanden niet nodig is geweest, enkel een paar ritjes van 200km op benzine gereden wat de motor dan wel weer goed deed.

Vind het toch een misleiding dat hij in deze maanden met ClimatControl niet snel Elektrisch rijd, juist die kleine stukjes van 3 tot 5 km op benzine maakt het verbruik snel hoger.🤢

11 uur geleden, zei Rick:

@Wim-A @Kenniani

Aah die gebruik ik ook. Je zou een automatie kunnen maken waar die op 100% komt je een melding geeft. Echter, dit word bij kia pas eens a 2 uur ververst dus niet heel handig.

Wat ik heb gedaan is via de Walli (Fibaro) een melding maken als het opladen onder de 100 wh zakt, dan is die nml vol en stopt het laden :P 

Heb de home assistant ook aan de praat, ik zie alleen dat die dingen opgevraagd, ik zie zo snel niet hoe je dingen kan instellen/veranderen en weer terug zou kunnen sturen. Als je dat zou kunnen en je zou uur tarieven van dynamisch energie contract kunnen opvragen, dan zou je een automatisering kunnen maken om op een gunstig moment het laden te starten.

Denk trouwens dat om te zien dat laden klaar is een walli niet strikt noodzakelijk is en dat het als je een laadpaal hebt ook wel lukt, als je een slimme meter hebt. Gewoon een P1 kopen van HomeWizard (https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/) via de standaard integratie die in home assistant zit voor de P1 meter kun je stroom verbruik per fase uitlezen. De Sportage laad maar via een fase en kan dus niet met 11kWh laden, dus verschil met b.v. Tesla laden is dan te zien. Dus als een bepaalde fase boven de 3kWh zit en de andere eronder en die fase zakt ineens ruim daaronder dan is laden klaar je kan ook nog kijken of het in een bepaald tijdslot gebeurt mocht je inductie kookplaat op dezelfde fase zitten. Enigste wat roet in eten kan gooien is als de vaatwasser/wasmachine op dezelfde fase zou zitten want die draai je wellicht ook in het nachtelijke tijdslot.

Mocht je het laden via laadpaal wat nauwkeuriger willen volgen, dan kan je ook altijd een "Wi-Fi kWh meter 3-fase MID" er tussen zetten (https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/). Die zal ook wel uit te lezen zijn met Home Assistant en natuurlijk in de eigen app net zoals de P1 meter.

Screenshot 2023-02-17 at 10.12.25.png

6 uur geleden, zei Jimmy Venema:

Heb de home assistant ook aan de praat, ik zie alleen dat die dingen opgevraagd, ik zie zo snel niet hoe je dingen kan instellen/veranderen en weer terug zou kunnen sturen. Als je dat zou kunnen en je zou uur tarieven van dynamisch energie contract kunnen opvragen, dan zou je een automatisering kunnen maken om op een gunstig moment het laden te starten.

Denk trouwens dat om te zien dat laden klaar is een walli niet strikt noodzakelijk is en dat het als je een laadpaal hebt ook wel lukt, als je een slimme meter hebt. Gewoon een P1 kopen van HomeWizard (https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/) via de standaard integratie die in home assistant zit voor de P1 meter kun je stroom verbruik per fase uitlezen. De Sportage laad maar via een fase en kan dus niet met 11kWh laden, dus verschil met b.v. Tesla laden is dan te zien. Dus als een bepaalde fase boven de 3kWh zit en de andere eronder en die fase zakt ineens ruim daaronder dan is laden klaar je kan ook nog kijken of het in een bepaald tijdslot gebeurt mocht je inductie kookplaat op dezelfde fase zitten. Enigste wat roet in eten kan gooien is als de vaatwasser/wasmachine op dezelfde fase zou zitten want die draai je wellicht ook in het nachtelijke tijdslot.

Mocht je het laden via laadpaal wat nauwkeuriger willen volgen, dan kan je ook altijd een "Wi-Fi kWh meter 3-fase MID" er tussen zetten (https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/). Die zal ook wel uit te lezen zijn met Home Assistant en natuurlijk in de eigen app net zoals de P1 meter.

Oh ik laad via stopcontact haha, met een gekoppelde laadpaal zal het ook wel kunnen indd!

Ik vind die meters veel te duur, hier heb je em zowat 'gratis' vergeleken met die prijzen haha.
SlimmeLezer – Marcel Zuidwijk

Doet hetzelfde als je een p1 poort over hebt.

6 minuten geleden, zei Jimmy Venema:

Uitlezen is leuk maar wil kunnen aanpassen met name het schedule ivm dynamische energie prijzen om zo het laden op gunstige momenten te optimaliseren 

Zit er nog niet in denk ik, je kunt natuurlijk jezelf een melding sturen en dan via de app het laden starten