Ga naar inhoud

Kinderbugs en Ergernisjes Sportage 5


Rick

Aanbevolen Berichten

10 hours ago, BarneyRubble said:

Nog een ergenis, ik stoor me al vanaf het moment dat ik de sportage heb aan de automatische interval ruitenwisser voor. Als het miezerd en hij staat op zijn " gevoeligste " stand afgesteld dan vind ik het zeer vaak dat hij ondanks deze stand te laat reageerd en de wissers laat werken, vooral in het donker met miezer regen is dat erg irritant, ik moet op deze interval stand " de gevoeligste " dus bijna continu even handmatig even de hendel naar boven doen om het te laten wissen.Hebben meer dit probleem.?

Ja, dezelfde ervaring. Tevens is het omhandig als je de auto-stand niet even snel de hendel naar je toe kan trekken zonder dat je moet sproeien. In mijn Peugeot kon je wel eventje trekken en dan ging de wisser 1x keer en als je langer trok dan ging hij ook sproeien. Ideaal systeem, maar helaas heeft KIA ervoor gekozen om in de uit-stand de wisser naar beneden te moeten duwen voor een enkel wisser-actie. Erg onhandig.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nog een ergenis en onbegrijpelijk mijn inziens, dat de dagrijverlichting alleen aan de voorzijde brand en dat de achterlichten dan uit zijn. Zeker als je ook meeneemt dat de automatische verlichting niet snel aangaat en dus bij zware bewolking, regen en invallende schermring uit blijft. Het meest veilige is mijn inziens om (net als mijn vorige Peugeot 5008) de dagrijverlichting zowel voor als achter te hebben.

Heeft iemand dit als eens met de dealer of KIA besproken?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, zei Maximiliaan71:

In interval modus reageren wissers inderdaad wat traag. Moet bij miezerregen ook vaak even handmatig ingrijpen. Maar ik maak me er niet zo druk om. Wel altijd gedacht om het nog eens goed te gaan afstellen. Maar dat lukt dus niet, begrijp ik nu. 

Nee ik moet met Miezer konstant zelf ingrijpen, standje 5 blokjes is de meest gevoelige stand en mijn vorige Niro deed het in die zelfde stand uitmuntend dus heb goede praktijk vergelijking.

Link naar reactie
Delen op andere sites


26 minuten geleden, zei Faab:

Nog een ergenis en onbegrijpelijk mijn inziens, dat de dagrijverlichting alleen aan de voorzijde brand en dat de achterlichten dan uit zijn. Zeker als je ook meeneemt dat de automatische verlichting niet snel aangaat en dus bij zware bewolking, regen en invallende schermring uit blijft. Het meest veilige is mijn inziens om (net als mijn vorige Peugeot 5008) de dagrijverlichting zowel voor als achter te hebben.

Heeft iemand dit als eens met de dealer of KIA besproken?

Dit heeft de ANWB hierover geschreven, sommige nieuwe auto's hebben dus wel dat de achterlichten aan staan bij dagrijverlichting.

Geschreven op 06-10-2022

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dagrijverlichting-veel-automobilisten-weten-niet-dat-de-achterlichten-niet-branden

aangepast door BarneyRubble
Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uur geleden, zei Faab:

Nog een ergenis en onbegrijpelijk mijn inziens, dat de dagrijverlichting alleen aan de voorzijde brand en dat de achterlichten dan uit zijn. Zeker als je ook meeneemt dat de automatische verlichting niet snel aangaat en dus bij zware bewolking, regen en invallende schermring uit blijft. Het meest veilige is mijn inziens om (net als mijn vorige Peugeot 5008) de dagrijverlichting zowel voor als achter te hebben.

Heeft iemand dit als eens met de dealer of KIA besproken?

Ik lees wel veel hier maar reageer niet overal op. Maar deze ergernis is ook bij mij ruim aanwezig. Ik vind het niet te begrijpen dat dit ontbreekt, temeer daar het bij onze Ceed (bj 2020) wel aanwezig was. Dit moet toch vrij simpel softwarematig kunnen worden toegevoegd????

Link naar reactie
Delen op andere sites


Twee persoonlijke punten van/volgens mij:
- Het (te kleine) dashboardkastje is niet (airco) gekoeld. Dat mis ik wel tijdens de zomer.
- De te grote middenconsole achterin, daar kan zelfs een kind zijn voeten niet kwijt. En waarom een middentunnel? Mijn HEV heeft toch geen achterwielaandrijving?


Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 9 Pro met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


ALLEREERST WENS IK IEDER FORUM-LID  EEN HEEL GELUKKIG 2023 MET DAARBIJ  VEILIGE KILOMETERS MET JE KIA.

In de Kia Connect App kan je op datum zien welke trips je met vertrek en aankomst tijden gereden hebt

Helaas worden regelmatig niet alle trips goed geregistreerd, op bv 29 December mis ik 2 trips en in de afgelopen maanden dus meerdere.

Hebben meerdere dit ook.🤔

aangepast door BarneyRubble
Link naar reactie
Delen op andere sites


42 minuten geleden, zei BarneyRubble:

ALLEREERST WENS IK IEDER FORUM-LID  EEN HEEL GELUKKIG 2023 MET DAARBIJ  VEILIGE KILOMETERS MET JE KIA.

In de Kia Connect App kan je op datum zien welke trips je met vertrek en aankomst tijden gereden hebt

Helaas worden regelmatig niet alle trips goed geregistreerd, op bv 29 December mis ik 2 trips en in de afgelopen maanden dus meerdere.

Hebben meerdere dit ook.🤔

Uiteraard ook allemaal de beste wensen en veel veilige kilometers.

Uhm ja heb ik ook nog wel eens. Was me eerst niet eens opgevallen maar ik wilde laatst eens kijken naar een bepaalde rit, stond die er helemaal niet tussen.  Dacht nog even dat ik dan als andere gebruiker was aangemeld maar dat heeft er niets mee te maken.  Dus eigenlijk geen idee waarom sommige ritten niet geregistreerd worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 31-12-2022 om 16:53, zei Geer00:

Ik lees wel veel hier maar reageer niet overal op. Maar deze ergernis is ook bij mij ruim aanwezig. Ik vind het niet te begrijpen dat dit ontbreekt, temeer daar het bij onze Ceed (bj 2020) wel aanwezig was. Dit moet toch vrij simpel softwarematig kunnen worden toegevoegd????

In mijn huidige auto (Renault Kadjar; ik wacht nog steeds op mn Sportage) brandden de achterlichten ook niet bij dagrijverlichting. Een slimmerd heeft toen met een laptop een instelling gewijzigd en daarmee was het opgelost. Ik kan me niet voorstellen dat dit bij een Kia anders is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


In mijn huidige auto (Renault Kadjar; ik wacht nog steeds op mn Sportage) brandden de achterlichten ook niet bij dagrijverlichting. Een slimmerd heeft toen met een laptop een instelling gewijzigd en daarmee was het opgelost. Ik kan me niet voorstellen dat dit bij een Kia anders is.

Bij mijn huidige BMW 3er touring heb ik zelf, middels Bimmercode, de achterlichten aan kunnen programmeren. Ik heb begrepen dat dit (nog) niet kan bij Kia.
Wellicht weet een chef monteur van Kia het wel, die weten doorgaans meer dan dat je de vraag stelt aan een verkoper…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites


 

4 uur geleden, zei Wim-A:

In mijn huidige auto (Renault Kadjar; ik wacht nog steeds op mn Sportage) brandden de achterlichten ook niet bij dagrijverlichting. Een slimmerd heeft toen met een laptop een instelling gewijzigd en daarmee was het opgelost. Ik kan me niet voorstellen dat dit bij een Kia anders is.

Oh wat een mooi vooruitzicht daar ga je geen spijt van krijgen :)

Ik had dit zelf aangezet bij mijn vorige auto, Kadjar doormiddels van een odbc stekker waarmee je variabelen aan kon passen.
Ik verwacht dat dit uiteindelijk ook wel bij de kia kan. Aan de andere kant scheelt het wel weer stroom als ze niet aan staan 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uur geleden, zei Wim-A:

In mijn huidige auto (Renault Kadjar; ik wacht nog steeds op mn Sportage) brandden de achterlichten ook niet bij dagrijverlichting. Een slimmerd heeft toen met een laptop een instelling gewijzigd en daarmee was het opgelost. Ik kan me niet voorstellen dat dit bij een Kia anders is.

Ben benieuwd! maar volgensmij is dat bij KIA een stuk lastiger, geen idee of odbc mogelijk is en wat er mogelijk mee is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


In de kleine lettertjes van de OTA Updates staat:

2x gratis een OTA update, daarna niet meer. dan kan het alleen via USB nog.

Wat hebben we aan OTA als het maar 2x mag, buiten straks een betaalde dienst.. 
Heb ook al ergens gelezen dat er een betaalde dienst komt voor software updates en functie uitbreidingen voor de (nieuwere) autos.

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, zei Rick:

In de kleine lettertjes van de OTA Updates staat:

2x gratis een OTA update, daarna niet meer. dan kan het alleen via USB nog.

Wat hebben we aan OTA als het maar 2x mag, buiten straks een betaalde dienst.. 
Heb ook al ergens gelezen dat er een betaalde dienst komt voor software updates en functie uitbreidingen voor de (nieuwere) autos.

Eerlijk gezegd zou je dit soort 'berichten' gewoon links moeten laten liggen. Je wordt er alleen maar verdrietig van en niemand weet zeker of het ook echt zo is/wordt. Gewoon genieten en we zien wel, toch?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik kan me niet voorstellen dat dit bij een Kia anders is.


Maar dan moeten de lichten wel worden aangestuurd via een bus, CANbus bijvoorbeeld. Maar dat doet Kia (meestal?) niet, maar trekt simpelweg een draad van de lamp-unit naar de schakelaar, of in het gunstigste geval naar een uitgang van een boordcomputer, maar niks programmeerbaar...
Link naar reactie
Delen op andere sites


5 uur geleden, zei Wim-A:

Eerlijk gezegd zou je dit soort 'berichten' gewoon links moeten laten liggen. Je wordt er alleen maar verdrietig van en niemand weet zeker of het ook echt zo is/wordt. Gewoon genieten en we zien wel, toch?

Ze hebben er zelfs een video over gemaakt :P  

Betalen voor nieuwe functies oke, maar bijwerken/verbeteren van bestaande da mag ni.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nog een paar ergenisjes van me afschrijven in het nieuwe jaar:

- Lane Assist kan niet permanent uitgezet worden (al eerder genoemd, maar is echt een groot punt voor mij)

- De bestuurdersstoel heb ik in de laagste stand staan en ook zo voorgeprogrameerd (stand 1). Als mijn vrouw gereden heeft met de stoel in stand 2 (veel hoger) dan gaat de stoel niet helemaal naar beneden als ik stand 1 selecteer. Ik moet de stoel dan altijd nog een centimer ofzo naar beneden stellen. Vrij irritant, want ik had juist de duurste uitvoering genomen omdat ik de programmeerbare elektrische stoelen wilde.

- Verkeersbord-herkenning werkt niet goed. Borden met einde 70 (op de N205 bijvoorbeeld) herkent ie niet. Net zo min als de kleine hectometerbordjes (die mijn Peugeot wel herkende). Hierdoor denkt de Kia dat je nog 70 mag terwijl je er 100 mag. Het gevolg is een continue waarschuwingsgeluid dat de max-snelheid wordt overschreden. Ik wil wel graag een waarschuwing krijgen als ik te hard rij en er een controle is, maar natuurlijk niet als ik gewoon de normale snelheid rij. Ook echt vreselijk irritant.

- Achterklep opent niet via knop naast het stuur als de auto in D staat. Je moet hem echt in P zetten (of uit) om de achterklep te openen voor iemand die je oppikt.

- Geluid bij het achteruit rijden, wat niet uit te zetten is. Kom op KIA, het is geen vrachtwagen!

- Te kleine opbergvakken in de deuren. MIjn brillenkoker met zonnebril past er niet eens in.

Naar mijn mening drijft KIA de veiligheidsfuncties te ver door en geeft de eigenaar te weinig eigen keuze. Het lijkt wel in lijn met hoe overheden tegenwoordig over hun burgers denken, ;-) vooral geen eigen vrijheid en verantwoordelijkheid geven.....wij wten wel wat het beste voor jullie is....

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uur geleden, zei Wim-A:

Dat was dan gelukkig niet belangrijk :-) 

Haha of gewoon vergeetachtig :P


De krasgevoeligheid van de middelconsole, dat piano zwarte, zelfde geld voor het zwarte van de deur/raam randen (geen idee hoe men dat noemt) 
Maar 1 maand met deze auto heeft meer krasjes en swirls dan 10 jaar met de 2011 versie. Vind dat niet kunnen voor 50k.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


23 uur geleden, zei Rick:

Haha of gewoon vergeetachtig :P


De krasgevoeligheid van de middelconsole, dat piano zwarte, zelfde geld voor het zwarte van de deur/raam randen (geen idee hoe men dat noemt) 
Maar 1 maand met deze auto heeft meer krasjes en swirls dan 10 jaar met de 2011 versie. Vind dat niet kunnen voor 50k.
 

Verrek ja, dat klopt. Gisteren even een kuub Texel strand weggewerkt met de stofzuiger, en toen ik die deurgreep raakte meteen twee krassen op dat zwarte glimmende plastic.😒

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 minuten geleden, zei Henri497:

Verrek ja, dat klopt. Gisteren even een kuub Texel strand weggewerkt met de stofzuiger, en toen ik die deurgreep raakte meteen twee krassen op dat zwarte glimmende plastic.😒

Tis echt extreem, na een enkele keer de vingerafdrukken wegvegen met een super fluffy microvezel doekje (dan kan niet krassen) allemaal swirls, een keer met de vinger was afvegen en een kras.

Tip, Schijn eens met je telefoon lampje op de midden console, plaats de foto's eens hier. Vind dat ze dit moeten herstellen/vervangen en inpakken in "folie".
Ik heb geprobeerd van die folie te bemachtigen via internet, maar de orders worden steeds geannuleerd wegens niet op voorraad/niet leverbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik gebruik voor het zwarte glans allereerst een super zachte borstel voor op de stofzuigerslang en zet die recht op het zwarte onderdeel zonder te bewegen zodat direct de deeltjes die een kras kunnen veroorzaken opgezogen worden.

Daarna een microvezel doekje met lauw water wat vochtig gemaakt met een drupje dubro zachtjes het zwart schoonwrijven en laten drogen, daarna met een droog microvezel doekje het weer zachtjes tot glans op poetsen.

Een goeie en belangrijke tip:☝️

De microvezeldoekjes en de vezel was sponsen/handschoenen/magneetdoeken dus alles van vezels NOOIT met wasverzachter laten wassen, dit verminderd direct de werking waar het voor gemaakt is.😉

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


10 minuten geleden, zei Kenniani:

Hoe werken jullie de middelste gordel op de achterbank weg, bij mij hangt hij nu gewoon los maar volgens mij moet hij in het gleufje kunnen worden bevestigd, alleen dat past bij mij niet.

 

20230114_105452.jpg

20230114_105503.jpg

Past wel hoor maar is beetje duwen. Moest zelf ook even zoeken en dacht net hetzelfde dat er iets niet ok was. Eens ingeduwd blijft die perfect vast zitten. Komt niet los en geen lawaai of zo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...